شمس 2

#شمس
فصل 8
إنت اية اللي مشعـ،،ـلقك فوق كدا يا زياد ؟!
– زياد ببلاهه:-
بتشمس و بدور على الماء و الخضرة و الوجه الحسن بس مكنتش اتوقع أبدا إني ألقاه وجه عـ،،ـكر
بصت ليه ب\ و قالت:-
هي مين دي اللي وجه عـ،،ـكر يخويا ؟!
زياد بجدية لذيذه:-
إنتي طبعاً هو في حد غيرك واقف هنا
– تصدق بالله حلال فيك اللي إنت فيه دا و اللي حمزة بيعمله فيك
زياد بصلها من فوق لتحت و قال:-
معتدش غيرك انتي يا قصيرة اللي هتتكلم لمي عزالك و اتكلي على الله عاوزين طراوة ها طراوة
شمس جت عليهم و قالت:-
الله زياد إنت بتتـ،،ـمرجح اتمرجح معاك
زينب بصت ليها بغـ،،ـل و قالت:-
إنت اية اللي جابك هنا و بتتمشي في القصر كأنه ملك اللي خلفوكي كدا لية ، متحلميش إنك تقعدي هنا كتير يومين بالظبط و هتكوني بره البيت دا
شمس بصتحشة و حمزة مش بيحبك ها
زياد بصلها و ضح ليها بقـ،،ـرف و خرجت ليها لسانها و هي بتقول:-
ساحرة شـ،،ـريره وك و قال:-
معاكي حق يا شموسه هي فعلاً ساحرة شريره ذات الوجه العكر
والله عليا حكم تتحط في كتب
زينب بصراخ:-
زياد اخرس بقولك و متخلنيش احطك في دماغي
كان لسة هيرد عليها لكن شمس سبقته و قالت:-
هتحطيه في دماغك إزاي هتفتحيها و تحطي زياد و بعدين تقفليها تاني يع هيبقي شكلك وحش
زينب بغيظ:-
يا بنتي لمي نفسك عني و غوري من وشي عشان أنا لو مسكتك محدش هيحوشك من ايدي
شمس بعند:-
والله لـ أروح أقول لحمزة إنك بتزعقيلي ها
زياد بضحك:-
في مسمار جنبي هنا يا زوزو شكلك يا روحي هتوريني و هتيجي تونسيني ألا الوحدة وحشة أوي أوي يا زينب
……
مشيت تتمشي في القصر بغيظ و قالت:-
آه يا زينب الكـ ـلب و رحمت أمي لهفرجك
دخلت اوضة حمزة من غير ما تخبط الباب و بتقول:-
حمزة زينب الوحشة
مكملتش كلامها و برقة و خرجت تجري و بتدبدب في الأرض و بسرعة البرق كانت في اوضيتها و بتبص لـ نفسها في المراية لقت خدودها مالت للون الأحمر و قالت في سرها:-
اية قلة الأدب دي مش يعمل حساب إن معاه أطفال في القصر دا هوووف استغفر الله العظيم يا رب سامحني مكنتش أقصد
– بينما تعالت ضحكات الآخر فور رويتها تغادر الغرفة مسرعة و علام\ات الخجل بانت على وشها وقف لحظة و قال:-
لحظة هو في أطفال أو ناس بعقل طفل بتنكسف ؟!
بسرعة كان لابس تيشيرت مجسم على جسمه ذاته وسامه و راح ليها الأوضة
خبط على الباب و دخل لما قالت :-




