نزلت من الميكروباص

طبعا بقيت مذهولة ولكن من التعب كنت لازم انام . شوفت نفسي نازلة من المستشفي علي السلم والغريب اني فضلت نازلة سلالم كتير اوي اضعاف اضعاف سلالم المستشفي !!! لما حسيت ان السلالم اللي نزلتها كتير اوي قولت يبقي لازم اطلع .وفعلا بدأت ارجع واطلع لفوق لكن العجيب اوي اني بعد ما طلعت درجتين مش لقيت السلالم اللي كنت نازلة منها ولقيت حيطة قافلة المكان . مفيش قدامي الا اني انزل باقي السلالم لما اشوف اخرتها اي !! نزلت لحد ما لقيت نفسي في مكان زي ما يكون نفق صرف صحي تحت الارض . استغربت ايه اللي جابني المكان ده ؟!! حاولت ادور علي اي طريق اخرج منه من المكان ده . واثناء وانا بحاول الاقي مخرج من المكان ده لقيت كلـ. .ب ضخم جدا مربو.ط بسلسلة وبيحاول يفك السلسلة دي علشان يه.جم عليا . كنت خا.يفه اوي انه يفك نفسه ويهجم. عليا .. وفعلا الكلـ. .ب الشــ . ــرس ده اتفك وجري ورايا !!!!!
جريت وانا مذ.عورة مش عارفه اروح فين لحد ما لقيت باب مقفول . فتحت الباب وخرجت وجريت علي باب المستشفي علشان اخرج منه . لكني لقيت مروة زميلتي واقفة عند الباب وشعرها منعكش جدا وبتضحك وبتقولي عاوزة تخرجي ليه ؟ خليكي معانا شوية . ولسه هرد عليها لقيتها خرجت سك.ين كبيرة جدا وبتجري ورايا وعاوزة تضر.بني بيها . حاولت اجري منها لكن باب المستشفي كان مقفول .رجعت وجريت علي جوه تاني ومروة بتجري ورابا وشعرها منعكش جدا وفي ايديها السك.ين . لكن مروة لحقتني ومسكتني وكانت هتضر.بني لكن مسكت ايديها اللي فيها السك.ين وحاولت اخدها منها لكن ……… وانا ماسكه ايديها وبشدها منها اتفاجأت ان ايديها اتخل.عت من دراعها . مروة فضلت تعيط جامد وبعدين وقعت علي الارض . ولقيت دكتور معتز جاي بيجري وبيقولي عملتي ليه فيها كده حر.ام عليكي .وكان ماسك ايدي جامد جدا لدرجة ان ايدي و.جعتني اوي .وبعدين ضر.بني علي دماغي فوقعت علي الارض . وبعدين معتز اخد السك.ين اللي في الارض وجاي يه.جم عليا علشان يضر.بني بيها ولكن …..الحمد لله صحيت من النوم . حلم ف.ظيع كنت همو.ت من الر.عب وانا فيه والحمد لله اني صحيت منه . اول ما صحيت من النوم حمدت ربنا وبعدين حسيت ان ايدي بتو.جعني .ولما بصيت علي ايدي لقيت عليها اثر صوابع زرقاء !!!!!! معقول !!! ده نفس المكان اللي كان دكتور معتز ماسكه في الحلم وو.جعني. معقول !!! هو ده كان حلم ولا حقيقة ؟؟ هو اي اللي بيحصلي ده من البارح ؟؟ اول مرة تحصلي حاجات غريبة بالشكل ده ومش قادرة افهمها . بقلم / عادل عبد الله وانا قاعدة بتغدا مع امي سألتني سرحانه في ايه ؟ فكرت اقولها ولا لاء علي اللي بيحصلي من بليل … وفي الاخر حكيتلها لكن خوفت اقولها ان هدومي الداخلية مكتتش لاقياها ومش لقيتها الا لما رجعت البيت . امي قالتلي حافظي علي الصلاة وقراءة القران الكريم علشان ربنا يحفظك . وفعلا فضلت يومين كنت محافظة علي الصلاة والقران وفعلا محصلش معايا حاجات غريبة فيهم . لكن اللي شوفته بين مروة زميلتي ودكتور معتز فضل شاغل تفكيري .وفضلت متابعاهم علشان اظبطهم في الوضع ده تاني . لكن الغريب ان ده محصلش تاني وكانت المعاملة بينهم طبيعية جدا جدا ولا كأن في حاجة بينهم لدرجة اني شكيت ان اللي انا شوفته ده محصلش وانه من ضمن الحاجات الغريبة اللي حصلت معايا في اليوم ده !!! في اليوم التالت صحيت من النوم وروحت عملت كام مشوار قبل ميعاد الشغل وللاسف نسيت اصلي واقرأ قران لان بصراحه مش متعودة من زمان للاسف . في الليلة دي بعد ما عديت علي المرضي بتوعي اللي بتابعهم واعطيتهم الادوية والحقن اللازمة ورجعت قعدت استريح . حسيت بصداع جامد .دخلت حجرة الممرضات اللي بغير فيها هدومي وقولت استريح فيها شوية . ولسه بقعد وحطيت راسي علي ايديا وغمضت عنيا سمعت حد بيخبط علي الباب .استغربت جدا وفتحت عنيا وقولت ادخل .لكن مفيش حد دخل . قومت فتحت الباب مش لقيت حد .رجعت قعدت تاني وبعدين لقيت ايد بتمسكني من رجلي .

الصفحة السابقة 1 2

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *