انتهي الفرح _1

الحلقة الأولى
…….**…………………………………………………………………………………….
سعاد: يابني حرام اللي بتعملوا في نفسك دة …. مرام ماتت من حوالي سنة …. وانت عاايش في عالمها وذكرياتها … ومش راضي تخليني اطمن عليك قبل ما امو.ت
فهد: بعيد الشر عنك يا ست الحبايب … ولوسمحت متفاتحيش معايا الموضوع دة تاني … انا هفضل زي منا و مش هيقل حبي ل مرام ابدا … ومحدش هيقدر ياحذ مكانها في قلبي ابدا حتى لو اتجوزت تاني
سعاد بحنان: يابني محدش قالك تنساها و تشيلها من قلبك … بس ادي لنفسك مساحة تحب واحدة تانية …. وانت عاارف….
قاطعها فهد بضيق: نفس كلام كل يوم …. وعد بتحبك من زمان … ومستنياك …بصي يا ماما من الأخر انا مش بفكر بالموضوع دة
ودخل لغرفتة وهو في ضيق
سعاد بحسرة: ربنا يهديك يا ابني
(( سعاد: والدة فهد … امرءة في 50 من عمرها …امرأة طيبة ))
(( فهد: رجل في 30 من عمرة … والدة توفى وهو في السن 20 … ))
……….**
وعد وهي تضع الطعام ع السفرة
موسى(والد وعد) : يابنتي برضوا مش موافقة
وعد بود: يا بابا يا حبيبي … انت عارف اللي فيها و انا مش عايزة اتجوز دلوقتي
موسى بحزن: عشان فهد يا وعد …. يابنتي هضيعي عمرك وانتي مستنياة
وعد و هي تجلس ع الفرة مقابل والدها:هانت يا بابا … هانت
موسى: انا خايف عليكي …. انتي عارفة ا نواعايش ف زكرياتوا بتاعت مراتوا مرام الله يرحمها … صعب يا وعد
وعد بضيق: الله يرحمها يا بابا …الحياة بتمشي … ممكن ناكل بقى ونقفل السيرة دي
موسى: ماشي يا بنتي … بنا يهديكي
(( وعد: فتاة في 25 من عمرها … يتيمةالأم … عاشت ما والدها هو الذي رباها و اصبح بالنسبة لها اب و ام ))
بعد ان انهت وعد تنظيم الفرة بعد طعامهم … دخلت غرفتها و امسكت بالهاتف واتصلت ب
سعاد: ازيك يا وعوودة … وحشااني
وعد: ازيك يا ماما …. وحشتيني واللهي انتي كماان
سعاد: انتي وحشة مش بتجيلي لية؟؟ إنشاءالله من فترة ل فترة
وعد: هجيليك قريب إنشاءالله … بس انتي عارفة بابا مش بيحب اني اخرج من البيت كتيير
سعاد: المهم انتي عاملة اية؟؟
وعد بحزن: بابا كل يوم يفتحلي نفس السيرة
سعاد: انا واللهي ورا فهد … انا بحبك زي بنتي واللهي …و اتمناكي ل ابني … لأني عارفة اخلاقك
وعد : ربنا يخليكي ليا
سعاد : خلاص … اقفلي دلوقتي هروح اعمل عشا ل فهد لأنوا لسى راجع من الشغل
وعد: ماشي … سلام
سعاد: سلام
…..** في غرفة فهد
جالس ع الأرض و بجانبة البوماات صور … وفي يدةالبوم صور تجمعة مع زوجتة مرام … رحمة الله عليها
نظر للصورة التي امامة … كانت مرام و هو … ع القارب في البحر …. و الإبتسامة ع وجههم
تذكر ذلك اليوم
…** فلااش بااك
مرام بفرحة: بجد المكاان رووعة … اية دة
التقط فهد لها صوورة
فهد: صوورة …. زكرى يعني
مرام: بكرة الصور اوووي
فهد: هخليكي تحبيها …. المهم مبسووطة؟؟
مرام بسعاادة غاامرة: مبسووطةاوووي … انا كان نفسي طول عمرة انا و خميبي نطلع كدةع قارب لوحدنا
فهد: اووباا نسيت
مرام بفزع: نسيت اية؟؟
فهد برومانسية: نسيت اقولك بحبك
مرام بخجل: واللهي
فهد: اة واللهي
مرام: طب غيرالموضوع
فهد: طب امتى الفرح بقى
مرام: برضوا
فهد بضحكة: طب اقول اية يعني
مرام بضيق مصتنع: متقوولش
فهد: لأقيتها
مرام: اية؟؟
فهد وهو ينزل ع ركبتة: تتجوزيني
مرام : هههه ياهبل و إحنا مخطوبين
فهد: لا بس في وقتها معملتلكيش زي سندريلا
مرام: امممم .. مش موافقة بيك
فهد بمرح: يا ولية اتلمي
مرام بضحك: ولية ههههه ماشي ….
…..** باك
صوت ضحكاتها يتردد في اذنية …دموعة ع وجهة
دخلت علية والدتة سعاد
جلست بجانبة … مسحت دموعة
سعاد بحزن: حراام عليك يابني انت كدة بتعزبها
فهد: مش قادر …. انتي عارفة ان مرام كانت بالنبالي اية
سعاد: عاارفة واللهي …. بس صدقني كدةانت بتزعلها منك
فهد ببكاء: انا بشوفها كل يوم في احلامي …. بتضحكلي … ضحكتها اللي بعشقها وبتقولي اني اكمل حياتي …. بس انا مش قادر اكمل حياتي بدونها يا ماما ..
سعاد ببكاء: يابني حرام عليك … انت بتقطع قلبي عليك …
اكملت وهي تمسح دموعها: انت هتكمل حياتك يا فهد …. فكر في الموضوع …. انت لما تتجوز اكيد مش هتقع في حبها علطول … بس مع الوقت عهتحب مراتك
فهد بحدة: محدش هياخد مكان مرام ابدا في قلبي … وإلاانا هحس اني خااين
سعاد بحنان: مش خياانة …. اصل الحياة بتستمر …. وصدقني انك لو اتجوزت مع الوقت هتحب وعد … انت عارف انها بتحبك من زماان … ولسى بتحبك ومستنيااك … هي مش مستنية منك الحب … هي مستنياك انت حتى لو هتعيشها في جحيم …. فكر ياابني و خد القرار اللي يريحك … خدوا انت و مرام
ونهضت و خرجت برة الغرفة
مسح فهد دموعة و نهض و ادخل الألبومات اماكنها و اخلد للنوم …. وهو منتظر حلم مرام لة …. هذا الحلم الذ يصبرة ع حياتة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الحلقة الثانية
……..**…………………………………………………………………………………………………
مرام بفرحة: انت مش موافق لية؟
فهد بفرحة: اخيرا اتكلمتي معايا يا مرام
مرام بحزن:انا زعلانة منك … انت لية عاي تزعلني و تزعل ماما سعاد … اسمع كلامها يا فهد
فهد: ازاي اسمع كلامها ازاي …. هي عايزاني اتجوز و ابدأ حياتي من جديد … من غيريك
مرام بحنان: وفيها اية يا فهد …. انا عايزاك تبدأ حياتك من جديد …
فهد: انتي عارفة انك كنتي بالنسبالي اية
مرام: عارفة واللهي … بس لازم تكمل حياتك يا حبيبي …. وافق ع طلب ماما سعاد
فهد: انتي عارفة طلبت مني اية؟
مرام بإبتسامةسمحة: اة عارفة … انك تتجوز … وعد
فهد: ازاي عرفتي؟؟
مرام: انا شايفاك و عارفة كل حاجة عليك
مرام بترجي: قبل ما اروح … عايزاك تشوف حياتك … لو بتحبني بجد … كمل حياتك … ولو مكملتش حياتك بدوني هبقى زعلانة في قبري طول عمري
وبدأت تختفي
فهد: طب استني
مرام: مع السلامة
و استيقظ فهد … نظرحولة وجد ان الصباح قد طل … ولم يتبقى إلا ساعة ع موعد عملة
جلس قليلا ع سريرة … يتذكر الحلم … كان سعيد لأن مرام لأول مرة تحادثة في الحلم .. ولكنة حزين لأنها طلبت منة ان يكمل حياتة بدونها …. فكر في كلامها وقرر…….
…….** استيقظت وعد بنشاط .. خرجت وجدت والدها يقرأ الجرائد
وعد: صبااح الخير يا بابا
موسى: صباح الخير يا بنتي ….
وعد: هروح احضرلك الفطاار
موسى بتمعن : غريبة … مالك النهارضة مشرقة اووي كدة؟؟
وعد و الإبتسامة ع وجهها: مش عارفة … بس حاسة ان النهارضة في حاجة هتحصل تخليني مبسووطة
موسى: يارب دايما
وعد: طب اروح انا بقى اعمل الفطوور
موسى: ماشي يا بنتي
……** جهز فهد للذهاب إلى العمل …. خرج من غرفتة وجد والدتة حضرت الفطور … وتنتظرة
سعاد: يلى يابني تعالى افطر قبل ما تنزل الشغل
فهد: حاضر
وجلس و بدأ في الأكل … بعد ان انهى طعامة قال لوالدتة
فهد: عايز اقولك ع قرار خدوا
سعاد: اية هو؟؟
فهد بعد صمت قليل: انا قررت اتجوز …
سعاد بسعادة: بجد يا ابني …. انت فرحتني
سعاد: عنيك ع واحدة … و لا
فهد وهو ينهض: اللي انت عايزاة …
سعاد: يعني وعد
فهد: زي ما انتي عايزة … اللي تشوفية …. سلام
وخرج
سعاد :الحمدالله … انا هروح و اكلم موسى عشانها
امسكت الهاتف واتصلت
موسى: السلام عليكم
سعاد: وعليكم السلام …ازيك يا موسى
موسى: الحمدالله … انتي عاملو اية؟؟
سعاد: الحمدالله … كنت عايزة اقولك على حاجة
موسى: اتفضلي
سعاد: امتى انت فاضي … عشان اجي انا و فهد نطلب ايد بنتك
موسى بسعادة: في اي وقت ….
سعاد: ماشي … اخر الأسبوع ينفع؟
موسى: اهلا و سهلا بيكم
سعاد: اتفقنا … مع السلامة
بعد ان اقفل
وعد: مين جيلنا يا بابا؟؟
موسى بسعادة: سعاد و فهد هيجولنا اخر الأسبوع
وعد وقلبها طرقاتة سريعة: لية؟؟
موسى: جايين يطلبوا ايديك ل فهد
وعد واحست انها ستفقد الوعي من الفرحة
وعد بسعاادة: ش قلتلك يا بابا … ان النهارضة في حاجة هتحصل … الحمدالله
موسى: ربنا يسعدك يا بنتي
وعد: انا داخلة اوضي
موسى: ماشي
دخلت غرفتها … جلست ع سريرها واخرجت الصورة من تحت مخدتها … إنها صورة فهد …و نظرت لها بسعادة وهي تتحسس الصورة
وعد: واخيررا … اخيرا يا فهد … هنبقى انا وانت تحت سقف واحد …. بحبك واللهي … وإنشاءالله انت هتحبني … وهستحمل كل حاجة عشانك
وقبلت الصورة و حض,نتها
…….** فهد جالس ع مكتبة … وامامة صورة … تجمعة مع مرام … اصبح يحدثها
فهد: يارب تكوني مرتاحة في قبرك يا روحي … يارب متكونيش زعلانة مني … انا عملت اللي قلتيلي علية … ولو جيتيلي وقولتيلي اوقف كل الهبل دة هوقف …. هفضل احبك طول عمري … ومحدش هياخد مكانك في قلبي … حتى لو مراتي اللي هتجوزها ..
…..** مساءا
سعاد: انا قلت ل موسى اننا هنروح نطلب ايد وعد اخر الأسبوع
فهد: زي ما تحبي
سعاد: انا مش حساك مبسوط لية يا ابني؟؟
فهد: عشان تبقى عارفة انا هتجوز وعد عشان مرام طلبت مني … مش عشان اي حاجة تانية
سعاد: هتحبها بعدين صدقني … وعد بتتحب بسرعة
فهد: ميهمنيش … اي نعم ممكن تتحب من الكل بس مش مني … انا في قلبي مرام وبس عشان تبقي عارفة
سعاد: ربنا يهديك … طب تبقى تجهز نفسك
فهد: إنشاءالله … داخل انام
دخل غرفتة استلقى ع سريرة …. وهو ينظر للسأف ويتذكر مرام
….** فلااش بااك
مرام : اقولك حااجة … هتبسطك
فهد وهو ينظر للحاسوب : ها قوولي
مرام بسعادة: انا حااامل
نظر لها فهد بلهفة: بجد؟
مرام : اة بجد … انت هتبقى بابا … و انا ماما
فهد وهو ينهض و يح,ضنها: واخيراا هيبقى ليا بنووتة شبهك
مرام: هههه لا بلاش تبقى شبهي
فهد: لية إنشاءالله
مرام بدلع: لتحبها اكتر مني
فهد وهو يقبلها من جبينها: لا متخفيش …. انتي مكانتك في قلبي محفووورة ..
مرام وهي تقبلة من وجنتة: وانا بموووت فيك
فهد بمرح : ايوووة بقى
ضحكت مراام
……** بااك
مسح دموعة ….. و نام
واتت مرام لة في الحلم وهي مبستمة لة … ولكنها لم تتحدث معة
……** اتى يوم ذهاب فهد و والدتة ل …. وعد
سعاد: قمر يا حبيبي … قمر
فهد: جهزتي … يلى بينا
سعاد: يلى …. بس فين الورد اللي هندخل بية للناس؟؟
فهد: جبتلهم شوكولاتة
سعاد: لا … هات ورد
فهد: لية؟؟
سعاد: عشاان وعد بتحب الورد اووي
فهد: مش مهم … خلاص انا مش هجيب ورد ليها خاالص يلا بينا … ولا اقعد
سعاد: ربنا يهديك
…..** وصل فهد و والدتة لبيت وعد … رحب بهم موسى وجلسوا وتحدثوا عن امور عدة … واتى وقت تقديم العروس (وعد) الشراب
قدمت ل والدها و لوالدتة …اتت ان تقدم ل فهد
وعد بخفوت و حب: اتفضل
فهد ببرود تام: شكرا
جلست وعد بجانب والدت فهد
فهد : بص يا عمي بدون لف و دوران … انا جاي اطلب ايد بنت حضرتك
موسى: اتشرف بيك يابني اكيد … بس رأي وعد يهمنا برضوا … قولي يا وعد رأيك
وعد خجلانة
سعاد بسعادة: محنا عرفين رأيها يا حج موسى … مش صح يا وعوود
وعد ابتسمت بخجل
نظر فهد لها بسخرية لم يلاحظها احد
موسى: خلاص …موافقين …قرأ الفاتحة
…** وبعد قرائتهم الفاتحة و اتفاق فهد و موسى ع كل شيء
سعاد: نقعد العروسين مع بعض شووية
فهد وهو ينهض: معلش يا معي مطر امشي ورايا شغل مهم
موسى: اتفضل يا ابني
سعاد: يلى بقى … مبرووك
…..** بعد رحيلهم
موسى: مبسوطةيا بنتي؟؟
وعد والسعادة تخرج من عيناها: اكيد يا بابا … انت عارف قد اية بحب فهد … ومن زمان
موسى: يارب يسعدك
وعد: ياارب
….** سعاد: عيب يا فهد اللي عملتوا
فهد ببرود: عملت اية؟؟
سعاد: يعني اقولك تقعد انت و وعد تتكلموا تتحجج بالشغل
فهد: انا مش فاضي للكلام دة … يلى بقى هوصلك واروح شغلي
سعاد: ربنا يهديك
….
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11الصفحة التالية
Google News
مقالات ذات صلة
رواية سطور عانقها القلب (الجزء الثانى من الفصول) بقلم سهام صادق
أبريل 15, 2025
رواية أنا والحب وصديقتي بقلم فاطمة هشام
منذ أسبوعين
رواية أميرتي البدينة بقلم يارا الحلو
ديسمبر 13, 2025
رواية قدري المر(الفصل السابع إلى الأخير) بقلم سارة فتحي
منذ 3 أسابيع
رواية ذات الوجه الدميم(الجزء الأخير) بقلم ياسمينا
مارس 24, 2025
رواية طفلة في قل.ب الفرعون(الفصل الأول إلى الخامس) بقلم رحمة سيد
أبريل 27, 2025
اترك تعليقاً
لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *
التعليق *
الاسم *
البريد الx close
إعلان مدعوم من شركة Star Ads
القائمة
المحتوي
بحث عن
رواية ظلمتني بحبك لها بقلم مي علاء
[email protected] منذ 5 ساعات1٬868
فيسبوك X لينكدإن بينتيريست طباعة
الحلقة الأولى
…….**…………………………………………………………………………………….
سعاد: يابني حرام اللي بتعملوا في نفسك دة …. مرام ماتت من حوالي سنة …. وانت عاايش في عالمها وذكرياتها … ومش راضي تخليني اطمن عليك قبل ما امو.ت
فهد: بعيد الشر عنك يا ست الحبايب … ولوسمحت متفاتحيش معايا الموضوع دة تاني … انا هفضل زي منا و مش هيقل حبي ل مرام ابدا … ومحدش هيقدر ياحذ مكانها في قلبي ابدا حتى لو اتجوزت تاني
سعاد بحنان: يابني محدش قالك تنساها و تشيلها من قلبك … بس ادي لنفسك مساحة تحب واحدة تانية …. وانت عاارف….
قاطعها فهد بضيق: نفس كلام كل يوم …. وعد بتحبك من زمان … ومستنياك …بصي يا ماما من الأخر انا مش بفكر بالموضوع دة
ودخل لغرفتة وهو في ضيق
سعاد بحسرة: ربنا يهديك يا ابني
(( سعاد: والدة فهد … امرءة في 50 من عمرها …امرأة طيبة ))
(( فهد: رجل في 30 من عمرة … والدة توفى وهو في السن 20 … ))
……….**
وعد وهي تضع الطعام ع السفرة
موسى(والد وعد) : يابنتي برضوا مش موافقة
وعد بود: يا بابا يا حبيبي … انت عارف اللي فيها و انا مش عايزة اتجوز دلوقتي
موسى بحزن: عشان فهد يا وعد …. يابنتي هضيعي عمرك وانتي مستنياة
وعد و هي تجلس ع الفرة مقابل والدها:هانت يا بابا … هانت
موسى: انا خايف عليكي …. انتي عارفة ا نواعايش ف زكرياتوا بتاعت مراتوا مرام الله يرحمها … صعب يا وعد
وعد بضيق: الله يرحمها يا بابا …الحياة بتمشي … ممكن ناكل بقى ونقفل السيرة دي
موسى: ماشي يا بنتي … بنا يهديكي
(( وعد: فتاة في 25 من عمرها … يتيمةالأم … عاشت ما والدها هو الذي رباها و اصبح بالنسبة لها اب و ام ))
بعد ان انهت وعد تنظيم الفرة بعد طعامهم … دخلت غرفتها و امسكت بالهاتف واتصلت ب
سعاد: ازيك يا وعوودة … وحشااني
وعد: ازيك يا ماما …. وحشتيني واللهي انتي كماان
سعاد: انتي وحشة مش بتجيلي لية؟؟ إنشاءالله من فترة ل فترة
وعد: هجيليك قريب إنشاءالله … بس انتي عارفة بابا مش بيحب اني اخرج من البيت كتيير
سعاد: المهم انتي عاملة اية؟؟
وعد بحزن: بابا كل يوم يفتحلي نفس السيرة
سعاد: انا واللهي ورا فهد … انا بحبك زي بنتي واللهي …و اتمناكي ل ابني … لأني عارفة اخلاقك
وعد : ربنا يخليكي ليا
سعاد : خلاص … اقفلي دلوقتي هروح اعمل عشا ل فهد لأنوا لسى راجع من الشغل
وعد: ماشي … سلام
سعاد: سلام
…..** في غرفة فهد
جالس ع الأرض و بجانبة البوماات صور … وفي يدةالبوم صور تجمعة مع زوجتة مرام … رحمة الله عليها
نظر للصورة التي امامة … كانت مرام و هو … ع القارب في البحر …. و الإبتسامة ع وجههم
تذكر ذلك اليوم
…** فلااش بااك
مرام بفرحة: بجد المكاان رووعة … اية دة
التقط فهد لها صوورة
فهد: صوورة …. زكرى يعني
مرام: بكرة الصور اوووي
فهد: هخليكي تحبيها …. المهم مبسووطة؟؟
مرام بسعاادة غاامرة: مبسووطةاوووي … انا كان نفسي طول عمرة انا و خميبي نطلع كدةع قارب لوحدنا
فهد: اووباا نسيت
مرام بفزع: نسيت اية؟؟
فهد برومانسية: نسيت اقولك بحبك
مرام بخجل: واللهي
فهد: اة واللهي
مرام: طب غيرالموضوع
فهد: طب امتى الفرح بقى
مرام: برضوا
فهد بضحكة: طب اقول اية يعني
مرام بضيق مصتنع: متقوولش
فهد: لأقيتها
مرام: اية؟؟
فهد وهو ينزل ع ركبتة: تتجوزيني
مرام : هههه ياهبل و إحنا مخطوبين
فهد: لا بس في وقتها معملتلكيش زي سندريلا
مرام: امممم .. مش موافقة بيك
فهد بمرح: يا ولية اتلمي
مرام بضحك: ولية ههههه ماشي ….
…..** باك
صوت ضحكاتها يتردد في اذنية …دموعة ع وجهة
دخلت علية والدتة سعاد
جلست بجانبة … مسحت دموعة
سعاد بحزن: حراام عليك يابني انت كدة بتعزبها
فهد: مش قادر …. انتي عارفة ان مرام كانت بالنبالي اية
سعاد: عاارفة واللهي …. بس صدقني كدةانت بتزعلها منك
فهد ببكاء: انا بشوفها كل يوم في احلامي …. بتضحكلي … ضحكتها اللي بعشقها وبتقولي اني اكمل حياتي …. بس انا مش قادر اكمل حياتي بدونها يا ماما ..
سعاد ببكاء: يابني حرام عليك … انت بتقطع قلبي عليك …
اكملت وهي تمسح دموعها: انت هتكمل حياتك يا فهد …. فكر في الموضوع …. انت لما تتجوز اكيد مش هتقع في حبها علطول … بس مع الوقت عهتحب مراتك
فهد بحدة: محدش هياخد مكان مرام ابدا في قلبي … وإلاانا هحس اني خااين
سعاد بحنان: مش خياانة …. اصل الحياة بتستمر …. وصدقني انك لو اتجوزت مع الوقت هتحب وعد … انت عارف انها بتحبك من زماان … ولسى بتحبك ومستنيااك … هي مش مستنية منك الحب … هي مستنياك انت حتى لو هتعيشها في جحيم …. فكر ياابني و خد القرار اللي يريحك … خدوا انت و مرام
ونهضت و خرجت برة الغرفة
مسح فهد دموعة و نهض و ادخل الألبومات اماكنها و اخلد للنوم …. وهو منتظر حلم مرام لة …. هذا الحلم الذ يصبرة ع حياتة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الحلقة الثانية من قصة (ظلمتني بحبك لها ) بقلم: مي علاء
……..**…………………………………………………………………………………………………
مرام بفرحة: انت مش موافق لية؟
فهد بفرحة: اخيرا اتكلمتي معايا يا مرام
مرام بحزن:انا زعلانة منك … انت لية عاي تزعلني و تزعل ماما سعاد … اسمع كلامها يا فهد
فهد: ازاي اسمع كلامها ازاي …. هي عايزاني اتجوز و ابدأ حياتي من جديد … من غيريك
مرام بحنان: وفيها اية يا فهد …. انا عايزاك تبدأ حياتك من جديد …
فهد: انتي عارفة انك كنتي بالنسبالي اية
مرام: عارفة واللهي … بس لازم تكمل حياتك يا حبيبي …. وافق ع طلب ماما سعاد
فهد: انتي عارفة طلبت مني اية؟
مرام بإبتسامةسمحة: اة عارفة … انك تتجوز … وعد
فهد: ازاي عرفتي؟؟
مرام: انا شايفاك و عارفة كل حاجة عليك
مرام بترجي: قبل ما اروح … عايزاك تشوف حياتك … لو بتحبني بجد … كمل حياتك … ولو مكملتش حياتك بدوني هبقى زعلانة في قبري طول عمري
وبدأت تختفي
فهد: طب استني
مرام: مع السلامة
و استيقظ فهد … نظرحولة وجد ان الصباح قد طل … ولم يتبقى إلا ساعة ع موعد عملة
جلس قليلا ع سريرة … يتذكر الحلم … كان سعيد لأن مرام لأول مرة تحادثة في الحلم .. ولكنة حزين لأنها طلبت منة ان يكمل حياتة بدونها …. فكر في كلامها وقرر…….
…….** استيقظت وعد بنشاط .. خرجت وجدت والدها يقرأ الجرائد
وعد: صبااح الخير يا بابا
موسى: صباح الخير يا بنتي ….
وعد: هروح احضرلك الفطاار
موسى بتمعن : غريبة … مالك النهارضة مشرقة اووي كدة؟؟
وعد و الإبتسامة ع وجهها: مش عارفة … بس حاسة ان النهارضة في حاجة هتحصل تخليني مبسووطة
موسى: يارب دايما
وعد: طب اروح انا بقى اعمل الفطوور
موسى: ماشي يا بنتي
……** جهز فهد للذهاب إلى العمل …. خرج من غرفتة وجد والدتة حضرت الفطور … وتنتظرة
سعاد: يلى يابني تعالى افطر قبل ما تنزل الشغل
فهد: حاضر
وجلس و بدأ في الأكل … بعد ان انهى طعامة قال لوالدتة
فهد: عايز اقولك ع قرار خدوا
سعاد: اية هو؟؟
فهد بعد صمت قليل: انا قررت اتجوز …
سعاد بسعادة: بجد يا ابني …. انت فرحتني
سعاد: عنيك ع واحدة … و لا
فهد وهو ينهض: اللي انت عايزاة …
سعاد: يعني وعد
فهد: زي ما انتي عايزة … اللي تشوفية …. سلام
وخرج
سعاد :الحمدالله … انا هروح و اكلم موسى عشانها
امسكت الهاتف واتصلت
موسى: السلام عليكم
سعاد: وعليكم السلام …ازيك يا موسى
موسى: الحمدالله … انتي عاملو اية؟؟
سعاد: الحمدالله … كنت عايزة اقولك على حاجة
موسى: اتفضلي
سعاد: امتى انت فاضي … عشان اجي انا و فهد نطلب ايد بنتك
موسى بسعادة: في اي وقت ….
سعاد: ماشي … اخر الأسبوع ينفع؟
موسى: اهلا و سهلا بيكم
سعاد: اتفقنا … مع السلامة
بعد ان اقفل
وعد: مين جيلنا يا بابا؟؟
موسى بسعادة: سعاد و فهد هيجولنا اخر الأسبوع
وعد وقلبها طرقاتة سريعة: لية؟؟
موسى: جايين يطلبوا ايديك ل فهد
وعد واحست انها ستفقد الوعي من الفرحة
وعد بسعاادة: ش قلتلك يا بابا … ان النهارضة في حاجة هتحصل … الحمدالله
موسى: ربنا يسعدك يا بنتي
وعد: انا داخلة اوضي
موسى: ماشي
دخلت غرفتها … جلست ع سريرها واخرجت الصورة من تحت مخدتها … إنها صورة فهد …و نظرت لها بسعادة وهي تتحسس الصورة
وعد: واخيررا … اخيرا يا فهد … هنبقى انا وانت تحت سقف واحد …. بحبك واللهي … وإنشاءالله انت هتحبني … وهستحمل كل حاجة عشانك
وقبلت الصورة و حض,نتها
…….** فهد جالس ع مكتبة … وامامة صورة … تجمعة مع مرام … اصبح يحدثها
فهد: يارب تكوني مرتاحة في قبرك يا روحي … يارب متكونيش زعلانة مني … انا عملت اللي قلتيلي علية … ولو جيتيلي وقولتيلي اوقف كل الهبل دة هوقف …. هفضل احبك طول عمري … ومحدش هياخد مكانك في قلبي … حتى لو مراتي اللي هتجوزها ..
…..** مساءا
سعاد: انا قلت ل موسى اننا هنروح نطلب ايد وعد اخر الأسبوع
فهد: زي ما تحبي
سعاد: انا مش حساك مبسوط لية يا ابني؟؟
فهد: عشان تبقى عارفة انا هتجوز وعد عشان مرام طلبت مني … مش عشان اي حاجة تانية
سعاد: هتحبها بعدين صدقني … وعد بتتحب بسرعة
فهد: ميهمنيش … اي نعم ممكن تتحب من الكل بس مش مني … انا في قلبي مرام وبس عشان تبقي عارفة
سعاد: ربنا يهديك … طب تبقى تجهز نفسك
فهد: إنشاءالله … داخل انام
دخل غرفتة استلقى ع سريرة …. وهو ينظر للسأف ويتذكر مرام
….** فلااش بااك
مرام : اقولك حااجة … هتبسطك
فهد وهو ينظر للحاسوب : ها قوولي
مرام بسعادة: انا حااامل
نظر لها فهد بلهفة: بجد؟
مرام : اة بجد … انت هتبقى بابا … و انا ماما
فهد وهو ينهض و يحض,نها: واخيراا هيبقى ليا بنووتة شبهك
مرام: هههه لا بلاش تبقى شبهي
فهد: لية إنشاءالله
مرام بدلع: لتحبها اكتر مني
فهد وهو يقبلها من جبينها: لا متخفيش …. انتي مكانتك في قلبي محفووورة ..
مرام وهي تقبلة من وجنتة: وانا بموووت فيك
فهد بمرح : ايوووة بقى
ضحكت مراام
……** بااك
مسح دموعة ….. و نام
واتت مرام لة في الحلم وهي مبستمة لة … ولكنها لم تتحدث معة
……** اتى يوم ذهاب فهد و والدتة ل …. وعد
سعاد: قمر يا حبيبي … قمر
فهد: جهزتي … يلى بينا
سعاد: يلى …. بس فين الورد اللي هندخل بية للناس؟؟
فهد: جبتلهم شوكولاتة
سعاد: لا … هات ورد
فهد: لية؟؟
سعاد: عشاان وعد بتحب الورد اووي
فهد: مش مهم … خلاص انا مش هجيب ورد ليها خاالص يلا بينا … ولا اقعد
سعاد: ربنا يهديك
…..** وصل فهد و والدتة لبيت وعد … رحب بهم موسى وجلسوا وتحدثوا عن امور عدة … واتى وقت تقديم العروس (وعد) الشراب
قدمت ل والدها و لوالدتة …اتت ان تقدم ل فهد
وعد بخفوت و حب: اتفضل
فهد ببرود تام: شكرا
جلست وعد بجانب والدت فهد
فهد : بص يا عمي بدون لف و دوران … انا جاي اطلب ايد بنت حضرتك
موسى: اتشرف بيك يابني اكيد … بس رأي وعد يهمنا برضوا … قولي يا وعد رأيك
وعد خجلانة
سعاد بسعادة: محنا عرفين رأيها يا حج موسى … مش صح يا وعوود
وعد ابتسمت بخجل
نظر فهد لها بسخرية لم يلاحظها احد
موسى: خلاص …موافقين …قرأ الفاتحة
…** وبعد قرائتهم الفاتحة و اتفاق فهد و موسى ع كل شيء
سعاد: نقعد العروسين مع بعض شووية
فهد وهو ينهض: معلش يا معي مطر امشي ورايا شغل مهم
موسى: اتفضل يا ابني
سعاد: يلى بقى … مبرووك
…..** بعد رحيلهم
موسى: مبسوطةيا بنتي؟؟
وعد والسعادة تخرج من عيناها: اكيد يا بابا … انت عارف قد اية بحب فهد … ومن زمان
موسى: يارب يسعدك
وعد: ياارب
….** سعاد: عيب يا فهد اللي عملتوا
فهد ببرود: عملت اية؟؟
سعاد: يعني اقولك تقعد انت و وعد تتكلموا تتحجج بالشغل
فهد: انا مش فاضي للكلام دة … يلى بقى هوصلك واروح شغلي
سعاد: ربنا يهديك
….
ال3
……….**…………………………………………………………… ………………………
اوصل فهد والدته سعاد للمنزل ثم اتجه لمقر عمله
…** وعد تتحدث مع صديقتها المقربة( اسراء)
اسراء: مبروووك يا وعووودة … بجد فرحتلك
وعد بسعادة: الله يبارك فيكي … انا مبسووطة اوووي
اسراء: يارب دايما
وعد: صحيح اخبارك اية مع جوزك علي
اسراء: متخانقين
وعد: لية بس ربنا يهديكم
اسراء بإنفعال: هو اللي بيبدأ معايا
وعد: خلاص خلاص اهدي عشان البيبي اللي في بطنك
اسراء: اسراء هو مش مراعي اني حامل
وعد: معلشي يا اسراء … خليكي مسامحة … وانتي بتحبية سامحية
اسراء: واللهي بحبوا …. فكك مني دلوقتي انتي بتكلميني عشان مبسوطة وانا بقلك مشاكلي
وعد: عادي يا اسراء يا قلبي … المهم هحتاجك معايا … تقدري؟؟
اسراء: اقدر طبعا …. بس إمتى؟؟
وعد: إحنا هنعمل كتب الكتاب و الفرح مع بعض … وهنعمل خطوبة ع الضيق
اسراء: انا معاكي يا حبيبتي طبعا مش هسيبيك ف اهم ايام ف حياتك
وعد: بنا يخليكي ليا
……** فهد دخل مكتبة … نظر لصورة مرام وحدثها
فهد: مبسوطة دلوقتي؟؟ … اهو قريت الفاتحة و الفرح بعد شهر … انا بعمل كل دة عشانك على فكرة …. متنسيش اني بحبك … ومش هتقدر تاخد مكانك … خليكي متأكدةقاطع حديثة دخول زميلة في العمل(اشرف)
اشرف: فهد خد الورق دة و ودية للمدير يوقعوا
فهد: لية انا؟؟… ودية انت
اشرف: اصل المدير دلوقتي متعصب … ولو دخلتوا هيفش عصبيتوا عليا … بس انت مش هيعمل معاك كدة
فهد بتنهد: حاضر يا سيدي … عد الجماايل
اشرف بمزاح: اتنيل …. هو انا بشوف جماايل منك
فهد: ماااشي مش راايح ودي الورق انت
اشرف: ههه انت صدقت … يلى روح بقى
فهد: مااشي … بس عشان قلبي ابيض
…..** دخلت سعاد غرفة فهد … مررت ناظريها ف انحاء الغرفة … وبدأت تحدث صورة مرام المعلقة ع الحائط
سعاد: سامحيني يا بنتي …. انا واللهي بحبك … بس مقدرش اشوف عمر ابني بيضيع … اتمنى متكونيش زعلانة مني … بس دة لمصلحتوا وانتي اكيد لو مكاني كنتي عملتي كدة
……** مساءا
عاد فهد للمنزل وهو مرهق … غيرملابسة وخرج ليأكل مع والدتة
سعاد: انا هنقل لبيتي يابني
فهد بعد ان بلع الطعام الذي في فمة: لية يا ماما ؟؟
سعاد: عادي يابني … اصل في عروسة جديدة هتيجي … يعني مينفعش ابقى معاكم
فهد: لا هتفضلي … ولو عندها مانع نفضي
سعاد: يابني افهمني …. انا بيتي قصادك علطول … يعني يعتبرمع بعض … بس الفترة الأولى عشان تبقى انت و مراتك مع بعض
فهد:………..
سعاد: صح … إحنا لازم نغير اوضك … يعني نجيب فرش جديد … نشيل الضور اللي موجودة فية عشان العروسة الجديدة
فهد بحدة: مش هنغير حاجة في الأوضة … لو مش عاجبها طززونهض من ع الطعام وهو غاضب
سعاد بحسرة : وراكي مشواار طويل يا وعد عشان توصلي لقلبة … ربنا يعينك
…..** عند وعد
وعد جالسة ع سريرها … تنظر لصورتة التي معها … وتفكر في مستقبلها مع فهد … وعد بسعادة: انا هجيب 5 ولاد و هسميهم فهد … عشان بحبك و كل ما تروح الشغل او تبعد عني يبقى هما مكانك … بس اكيد هحبك انت اكتر … اخخخ لو تعرف قد اية بحبك … انا استنيتك كتيير … وممكن استناك تاني … و هتحبني زي ما بحبك … انا متأكدة انك عمرك ما هتجرحني ابدا وهتخليني مبسوطة … وهتبقى سندي … وعمرك ما تخليني اعيط بليل … اخخخخ واللهي بحبكوقبلت الصورة وحض,نتها …. ونامت
…..** بينما فهد في غرفة …. يسير يمنا و يسار بغضب وهو بنظر لصورة مرام وهو غا,ضب
فهد: يرضيكي كدة …. ماما تبقى عايزة تغير كل حاجة عشان اللي هتجوزها … تغير الفرش …. تشيل الصور … تغير كل حاجة … وكأنها بتمسح ذكرياتي معاكي ..بس انا مش هسمح بكدة … اللي هتجوزها هتيجي و مش هغيرحاجة… حتى صورك مش هشيلها… ها
و اخذ صورتها من ع الطاولة و نام وهو حاضن الصورة … صورة مرام
….** قبل موعد الفرح ب خمس ايام
**….وعد: يا اسرااء انا متووترة اووس و مبسوووطة اوووي
اسراء: ههه يا بنتي ارحميني … كل يووم تقوليلي الكلام دة … اهدي … ريلااكس يا حبيبتي
وعد: طب مش هننزل بقى نشتري فستان الفرح
اسراء: امال فين فهد
وعد بمبرر لة: وراة شغل مهم … يلى بقى
اسراء: ماشي
وعد وهي تتذكر حديثها مع سعاد
…** فلااش بااك
سعاد: ها هتروحي تجيبي الفستان امتى؟؟
وعد: مش عارفة
سعاد: خلاص هخلي فهد يروح معاكي
وعد بسعادة: بجد …. يعني مش حتعبوا
سعاد: تعب اية يا بنتي انتي هتبقي مراتوا
وعد بخجل: شكرا يا طنط
سعاد: خليكي معايا دقيقة
سعاد ل فهد و وعد تسمع الحوار: جهز نفسك بكرة او بعد بكرة تروح مع وعد تساعدها في انها تختار الفستان
فهد: ببرود … مش هروح في حتة … تروح لوحدها
وضعت سعاد يدها ع السماعات لتمنع وعد من سماع الحديث … ولكن وعد كانت تسمع تكملة الحديث
سعاد: يعني اية؟؟
فهد: يعني مليش دعوة تروح تجيبوا لوحدها … انا مش فاضيلها
سعاد بحدة: امال فاضي لمين؟؟
فهد: فاضي ل مرام …. ذكرى وفاتها بكرة
سعاد: طب روح مع وعد بعد بكرة
فهد بحدة: مش هروح مع الزفتة في حتة … انا ميهمنيش غير مرام … تروح وعد لوحدها مش هتمووت يعني
وترن سعاد وخرج
سعاد: معلشي يا وعد اتأخرت عليكي
وعد وهي تحاول ان تجعل صوتها طبيعي: لا عادي يا طنط اصلا كنت بجيب مية فسبت التليفون
سعاد: طب معلشي فهد وراة شغل كتيرو مهم
وعد مقاطعة: انا كنت عايزة اقول لحضرتك اني هروح مع صحبتي … فملهوش لزوم
سعاد: ماشي يا بنتي
وعد: مضطرة اقفل بابا عايزني
سعاد:ماشي يا حبيبتي
وعد: مع السلامة
….** باااك
….** فهد في المقابر … امام قبر مرامفهد وهو يضع الورد ع قبرها: وحشتيني اووي يا مرام … تعرفي انا محتاجك قد اية
فهد: دية تاني سنة تمر بدونك …. تاني سنة كنت بموت فيها ببطئ … بتمنى انك ترجعيلي يا مرام … كل يوم بتمنى اصحى الاقيكي جمبي … مش متخيل ان دلوقتي هصحى والاقي واحدة تانية مكانك … مش متخيل ان هتبقى واحدة في البيت غيريك … بس انتي هتفضلي صاحبة البيت … وهتفضلي في قلبي … انا فهد ل مرام … ومش هبقى لغيريك
…..** بعد بحث طوويل ع فستان يعجب وعد … اخيرا اختارت واحدا و جربتة و اشترتة وهي في قمة السعاادة
اسرااء: واخيرااا اختارتي فستان … حرام عليكي تعبتيني
وعد:هههه اعمل اية انتي عارفة زوقي
اسراء: عارفاة ياختي … يلى بقى عشان خلاص مش قادرة
وعد: ماشي يلا بينا انا كمان تعبت
….** مساءاعاد فهد المنزل وهو متعب … دخل غرفتة … صدم …. وتحولت ملامحة للغضب
خرج لوالدته بعصبية
فهد بعصبية: مين شال صور مرام؟؟
سعاد: انا يابني … فرحك مش ناقصلوا غير اربع ايام … مراتك تيجي تلاقي صور مرام …
فهد بحدة: دي كانت اوضة مرام قبل ما تكون اوضة الهانم اللي حتيجي ..
سعاد: مينفعش يا ابني اللي…
قاطعها بحزم: صورة مرام هترجع يا ماما … الفرش ماشي هسامح فية … بس صورت مرام هتفضل مكانها
… وتركها و دخل غرفتة وعلق صورة مرام مرة آخرى ع الحائط و وضع الصورة الأخرى ع الطاولة
سعاد من المطبخ: ربنا يهديك ياابني
…..** قبل افرح بيوم
سعاد: برضوا مش عايز تشيل الصور …. يابني كدة انت هتجرح وعد اووي
فهد: ماما لوسمحت … انا مش عايز اتكلم
سعاد: ماشي … انا دلوقتي رايحة شقتي و نقلت كل حاجة فيها …
فهد: برضوا مش عايزة تقعدي معانا
سعاد: انتوا هتبقوا لسى عرايس … ربنا يتتملك ع خير يابني
فهد: طب نامي النهارضة
سعاد:حاضر
…..**مساءا
اسراء: يا علي بقى مترخمش
علي بمرح: هرخم حتعملي اية
اسراء: حضر,بك و هعمل ابني يضر.بك
علي: هيبقى ولد … لالا انا عايز بنت
اسراء: لية إنشاءالله
علي: عشان تبقى شبهك يا جميل انت
اسراء: اللي يجيبوا ربنا حلوو
علي: صح ….
اسراء: بكرة هبقى طول اليوم مع وعد عشان الفرح
علي: ماشي … بس خلي بالك من نفسك
اسراء: حاضر ……
…..** يوم الفرح
….**
الحلقة الرابع من
……**………………………………………………………………………………………………….
….** يوم الفرح
وعد في الكوافير و بصحبتها صديقتها اسراء و معها والدته فهد (سعاد)
بعد تجهيزات لكل شيء
…..** وصلا العروسين للقاعة وبدأت الزفة …. وبعدها نهضوا و رقصوا سلوا
وعد بخجل: انت …. يعني …. مبسوط زيي ولا لا؟
فهد ببرود: لا
نظرت للأرض و اختفت إبتسامتها لدقائق ثم عادت إبتسامتها ورفعت رأسها لة
وعد بخفوت: انا بحبك
فهد ينظر لها بضيق …. تركها و ذهب يجلس ع الكوشة …. لحقتة وجلست بجانية … وهي تشعر بالإحباط …. ولكن كانت تضع الأمل في انا من الممكن ان يحبها
…..اتى وقت كتب الكتاب و ارتداء الدبل
تم كتب الكتاب ….. اتوا ان يرتدوا البدل
فهد وهو يلبس الدبلة ل وعد …. تذكر مرام … فأمتلأمات عينة بدمعة ولكنة اخفاها بسرعة ….
……** و اخيرا انتهى الفرح بعد فرحة و رقص من الحاضرين … توجها العروسين لشقتهم … وسعاد لشقتها المقابلة
دخلت وعد غرفتهما … نظرت تأملت فيها …وجدت صور مرام … اقتربت من صورة مرام واتت ان تمسكها ولكنة حظرها
فهد: اياكي تلمسيها
اتفتت لة بإستغراب
وعد:صور مرام؟
فهد: اة …
جلس ع الأريكة و ناداها لتجلس بجانبة
فهد: عشان نبقى متفقين … انا هديكي كل حقوقك … كاملة … ومقابل دة متدخليش في حياتي
وعد بإستغراب: مش فاهمة … بس كدة واجباتك اللي عليا؟؟
فهد: مش عايز واجباتي … بس هتاخدي حقوقك
نهض وأكمل بحزم: يعني … متعمليش دور الزوحة و الكلام دة … ضور مرام هتفضل مكانها …. و مكانتها عندي في قلبي مكانها مش هتتحرك
نهضت وعد و رسمت إبتسامة ع شفتيها: حاضر
فهد: كويس انك متفهمة … غيري هدومك عقبال ما اخذ دوش
وعد: حاضر
خرج من الغرفة … اغلقت الباب و قفت خلفة
وعد و هي تضع يدها ع قلبها وتقول بحزن : عادي … مع الوقت هتحبني … انا هحاول ..
نظرت لصورة مرام وقالت: انا كنت فاكرة اني هنبقى انا و هو بس … بس في شخص تالت … هو انتي … اتمنى انك تخلية يفتح قلبوا تاني ….. ليا
غيرت ملابسها و اردت قميص نوم محتشم قليلا
نظرت في المرأة وهي تظبط شعرها
وعد: ايوة كدة حلو … قال كانت عايزة تشتريلي قميص نوم فاضح … هو انا ناقصة
دخل فهد الغرفة …. نظرت هي للأرض بخجل … لم يعيرها اهمية …. و اكمل طريقه للدولاب
اخد ما اراد من الدولاب
وعد في سيرها: انا لازم اخطوا اول خطوة
اتى ان يخرج من الغرفة اوقفتة بمسك يدة
نظر لها فهد: في حاجة؟؟
نظرت لة …. و لم تتكلم
فهد بحدة: في حاجة؟؟
وعد تبعثم: ا …. لا
وتركت يدة … اتى ان يمشي ولكنها امسكتة مرة آخرى
فهد بنفاذ صبر: اية تاني؟
احمرت وجنتيها من مما ستفعلة … دقات قلبها تعلو … اقتربت منة … و قبلتة … وهو مصدوم من جرأتها
وقضوا الليلة كأي عروسين
……** بعد اسبوع من يوم الفرح
تطرق سعاد الباب …. ذهبت وعد وفتحت و استقبلتها بسعاادة
وعد: وحشتيني اووي
سعاد: بسم الله ماشاءالله … اية الحلاوةدي يا بت هو الجواز بيخليكي تحلوي كدة
وعد بخجل: شكرا …. اتفضلي
دخلت سعاد و جلست ع الأريكة
وعد : اجيب لحضرتك حاجة
سعاد: اية يا بت دة بيتي برضوا
وعد: ههه انا اسفة
سعاد : ولا يهمك …. قوليلي عاملة ايو مع فهد؟؟
وعد بإبتسامة: الحمدالله
سعاد: يعني مش متعبك من مشاعروا ل مرام
وعد: لا عادي
سعاد: اممم … طيب
وعد: ممكن يا ماما تقوليلي ع الأكل اللي بيحبوا فهد
سعاد: اكيد …تعالي اقولك……….
…….** فهد: يا اشرف لم نفسك بقى
اشرف: لية يا عريس
فهد: يووة … هقوم و اسيبلك المكتب
اشرف: خلاص خلاص … اقعد
فهد: طب سيبني و اتفضل ع شغلك
اشرف:ماشي
….. بعد خروج اشرف …. امسك فهد بصورة مرام …اخذ يتأملها
فهد: مش عارف اقولك اية؟؟ …. انا مضايق اووي … انا مض عايز اظلمها … بس مش متقبل فكرة ان حد اخد مكانك … مش في قلبي طبعا … قصدي في حياتي … انا بحبك يا مرام … وهفضل كدة دايما خليكي متأكدة
قاطع حديثة صوت هاتفة …. رد
فهد: وعليكم السلام
وعد: هتيجي تتغدا معانا
فهد: مين عندك؟؟
وعد: ماما سعاد
فهد:ماشي جاي
وعد بحماس: عارف عملالك اكل اية؟
فهد بلا مبالاه:اية؟
وعد: عملتلك اكتير اكلبة بتحبها …. عملتلك (باستا) و..
اقفل الخط في وجهها
نظرت للهاتف
سعاد: في اية؟؟
وعد وهي تضع الهاتف ع الطاولة: ولا حاجة
.. اغلق فهد الخط … لأنة تذكر مرام عندما كانت تصنع الباستا و هو معها … و لا يستطيع تحمل فكرة …. ان وعد ستفعل ما كانت
….. تفعلة مرام
……** عاد المنزل وهو في ضيق …. فتحت لة وعد الباب وهي مبتسمة …. دخل
سعاد: واخيرا جيت … يلى عشان الأكل جهز …. طعم الأكل تحفة من ايد وعد
فهد :هتخل اغير لبسي
سعاد:ماشي
سعاد ل وعد: روحي ورا جوزك
وعد : حاضر
دخلت علية وهو يفك زراير قميصة
فهد:جاية لية؟؟
وعد: ماما سعاد قالتلي اني اجش اسعادك لو احتجت حاجة
فهد: مش عايز مساعدة … اتفضلي
وعد:حاضر
وخرجت و جلست ع السفرة بجانبها سعاد
خرج بعدها بقليل و جلس وبدأ في الأكل
سعاد بخبث: مش هتقول ل مراتك كلمة حلوة بمناسبة الأكل التحفة دة
فهد وهو يبلع الطعام: الأكل مقبول
وعد احست بالإحباط
سعاد: عيب عليك يابني … دة الأكل تحفة ..
وعد: عادي يا ماما سعاد دي ازواق
ثم نظرت للطعام و عينيها امتلأت بالدموع … وبدأت تأكل
نظرت سعاد لأبنها بحدة …فنهض من الطعام بغضب و دخل غرفة مكتبة
سعاد :معلش يا بنتي
مسحت دموعها :لا عادي … انا شبعت
سعاد: انا هروح شقتي بقى عايزة ارتاح
وعد:لية … طب ادخلي اوضة حضرتك
سعاد:لا انا هرتاح في بيتي
وعد: ماشي براحتك يا ماما
ذهبت سعاد لشقتها …. وفهد نائم
وعد:اقوم اروق البيت بدل القاعدة دي
دخلت غرفتها … وبدأت في تنظيفها
صعدت ع السرير …نظرت لصورة مرام
وعد: شكل المهمة صعبة … اني اخلية يحبني …بس كل دة بسببك .. اانا مضايقة منك برغم اني بحبك .. هو ممكن يحبني بس بسبب حبك مش ممكن يفتح قلبوا ليا … انا بحاول … وهحاول ومش هيأس …
وضعت وعد يدها ع بطنها بتألم
وعد: اااه … يا بطي
فقدت توازنها قليلا … فكادت ان تقع فأمسكت بالصورة المعلقة فوقعت … وانكسر زجاجها و وقعت وعد ع الأرض
x ال5
……………….**……………………………………………………………………. …………….
انكسر زجاج الصورة ع الأرض … اتت ان تنهض (وعد) وضعت يدها ع الجانب لتنهض فوضعتة ع الزجاج فأنجرحت يدها اليسرى ….** سمع فهد صوت شيء ينكسر … فهم و خرج من الغرفة وتوجهة لغرفتة … دخل وجد الصورة ملقية ع الأرض مكسور زجاجها … نظر ل وعد الواقفة
فهد بحدة: اية اللي كسر ازاز الصورة ؟
اخفت يدها بسرعةوعد بخفوت: انا … بس مكنش قصدي واللهي
فهد: يعني اية مكنش قصدك؟؟ ….. انتي عارفة اد ايةالصورة دي غالية عليا
وعد بندم: واللهي اسفة … مكنش قصدي … بدون قصد وانا بروق وقعت
فهد بعصبية خفيفة: انتي كسرتيها عشان مش عايزة الصورة من الأول … و جتلك الفرصة و كسرتيها
فهد بعصبية و صوت عالي: لو اتخيلتي انك بالعملة دي ممكن تاخدي مكانة في قلبي يبقى مستحيل ….
قاطعتة وعد و الدموع في عينيها: انا معملتش كدة قصد واللهي … و انا عارفة اني عمري ما هاخد مكانة في قلبك بس بحاول
فهد بعصبية:عمرك ما هتاخدي مكانة و لو حاولتي مليووون مرة …. والصورة اللي كسرتيها دي حسابك معايا شديد …. بس صدقيني لو اتكررت … تبقى تروحي بيت ابوكي
أكمل بحدة: وانتي هنا بسبب مرام لولا مرام مكنتيش هتبقي هنا ابدا … كلوا عشان مرام
وخرج و صفق الباب بغضب
جلست وعد ع السرير و الدموع تهبط ع وجنتيها … فتحت يدها المجروحة … يوجد بها قطعة زجاج
وعد وهي تحاول توقيف البكاء: ها عادي … لازم اتعود …
اتت تزيل قطعة الزجاج التي بيدها لم تستطع …. نهضت و خرجت من الغرفة و توجهت للحمام … حيث كان هو في الصالةوقفت امام الحوض … فتحت الماءوعد بتألم لنفسها بصوت مسموع: هعمل اية دلوقتي؟؟ … ازاي حشليها … وجعاني اووي
وعد لنفسها: ماما سعاد كانت ممرضة هروحلها … بس هتسألني …. خلاص ولا بلاش
جلست ع الكرسي الموجود ف الحمام و حاولت ان تخرج الزجاج
….** نهض فهد و اتجة للحمام ليغسل وجهه ليبردوقف امام الحمام …. وجد وعد جالسة ع الكرسي ممسكةبيدها التي تسيل منها الدماء … وتحاول تخرج زجاج منها …. وتبكي بصوت مكتوم
فهد بإقتضاب:انتي اتعورتي؟؟نهضت بسرعة من مكانها و وضعت يدها خلفها
وعد بتلعثم:ها … لا حاجة بسيطة متشغلش بالك
فهد: مش شاغل بالي بيكي اصلا … بس دة من واجب الإنسانية
وعد بحزن: واجب إنساني ! … مش محتاجة مساعدة من حد
فهد وهو يذهب: براحتك …. بعد ما تخلصي اعمليلي اكل
وعد بتنهد:حاضردخلت غرفتها …اخرجت علبة الأسعافات الأولية … و جلست ع السرير امسكت بالملقاط ….و امسكت ببالزجاج و اخرجتة ….. فصرخت صرخة عالية و هي تتألم
…** فتح الباب هو بسرعة … وجدها تبكي
فهد:في اية؟؟
لم تنظر لة لأنها كانت مغمضة العينين … والدموع تنزل اقترب … وجلس بجانبها … وامسك بالشاش و القطن …امسك بيدها وبدأ يعالجهافتحت عينيها ببطئ … وجدتة فأحست بالسعادة … فأبتسمت
فهد بإقتضاب: بتبتسمي لية؟
وعد:ها … مفيش
وعد: عايزة اقولك حاجة
فهد:هاا
وعد بإبتسامة: شكرا
فهد:……….
فهد:خلصت
وعد وهي تتحسس يدها:الحمدالله جت سليمة …هقوم اشيل الأزاز اول و بعدها هعملك اكل
فهد وهو ينهض و بحزم: روحي اعملي الأكل وانا هشيل
وعد: حاضر.
…….** موسى: يا عيسى افهم …. عادي يعني مالوا انوا كان متجوز قبل كدة؟؟ مراتوا ماتت الله يرحمها من سنة
عيسى: مينفعش برضوا يا موسى … في عيليتنا مفيش الكلام دة
موسى: بس وعد بتحبوا و من زمان
عيسى بإستنكار: ملناش دعوة بكلام الهبل دة
موسى: خلاص يا عيسى عديها
عيسى:…………………
.** اليوم التالي
استيقظت وعد صباحا … كانت تشعر بصداع فظيع … قوي … كان يظهر عليها التعب
نهضت و حضرت ل فهد الفطورجلس و بدأ في تناول الطعام وعد:تاكل اية ع الغدا؟؟
فهد: اي حاجة
وعد بحماس: اية رأيك ب اني اعملك سمك
فهد: اي حاجة
صمتوا قليلا
فجأة نهضت وعد من السفرة و جرت للحمام … تتقيء.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الحلقة السادسة من
……**………………………………………………………………………………………………………
نهض فهد من مكانة و اتجة للحمام
فهد :انتي كويسة؟؟
وعد:……
فهد: وعد؟؟
خرجت وعد من الحمام و هي تجفف وجههاوعد بتعب: الحمدالله … مفيش حاجة
فهد: ماشي
ثم اتجة ليكمل فطارةدخلت وعد غرفتها … استلقت ع السرير فهي مازالت تشعر بالتقيء
فهد من الخارج:انا ماشي
و نهضت وعد بتعب: اوك … هحضرلك سمك إنشاءالله ع الغدا
فهد وهو يخرج من المنزل: حاضر
…** اتجة فهد لشقة والدتة
سعاد: واخيرا عبرتني …
سعاد بخبث:شكل وعد منسياك امك
فهد بضيق: لا طبعا … انا رايح الشغل .. تبقي ترجع عندي البيت زي زمان
سعاد: يييه … بعدين … انا عموما هروح اساعد وعد ف الأكل
فهد: براحتكو ذهب.
….**نهضت وعد و لبست ملابسها و هي تشعر بالخمول و الإرهاق … طرق الباب ففتحت
سعاد: يا وحشة
وعد بإبتسامة:انا اسفة واللهي
سعاد:هتعملوا اكل اية النهارضة
وعد:انا اهو هنزل و اجيب سمك
سعاد:ماشي … وانا هحضر الباقي عقبال ما تيجي
وعد:حاضر … مع السلامة
….** سارت وعد ف الحواري … وقفت امام بائع السمك و اشترت … وكان تشعر بالتعب الشديد ولكنها كانت تصبر نفسها بقولها هذا
وعد: لازم استحمل تعبي … الأكل دة ل فهد … حبيبي … و لازم افضل مهتمية بية … اللي بيحب بيستحمل اي حاجة
عادت و صنعوا الطعام و لاحظت سعاد تعب وعد
سعاد:مالك يا وعد .؟ فيكي حاجة؟؟
وعد بإبتسامة متعبة:لا ولا حاجة بس مصدعة شوية و وحاسة بمأياة
سعاد: استني هجبلك دوة
وعد:لا … انا معايا دوة بس لو خدوا هنام لأنوا بينيم … بس عايزة اشوف الأكل هيعجب فهد ولا لا
سعاد بحنان: ربنا يسعدك يا بنتي
…..** فهد في العمل
اشرف: ما تيجي يلى بطل رخامة
فهد: مش هينفع النهارضة
اشرف:لية بس؟
فهد: وعد عاملة اكل و ماما هتيجي تاكل عندنا
اشرف: شكلك وقعت يا فهوووود
فهد بحدة: بطل استهبال … خلاص هاجي
اشرف بخبث: لا خلاص بلاش المدام تزعل منك
فهد: قلت هاجي نتغدا سوا ف المطعم
اشرف: حااااضر
اشرف: طب اتصل بيها و قولها عشان متتعبش نفسها
فهد :حاضر
خرج اشرف
امسك فهد هاتفة … اتى ان يتصل ولكنة توقف
فهد: هي ملهاش دعوة .. اعمل اللي اعملوا .. مش هتصل
…..** جهزت وعد الطعام و وضعتة ع السفرة … على الساعة 4:00 فهذا موعد رجوع فهد لكنة تأخر
سعاد: يابنتي ادخلي ارتاحي
وعد بتعب:لا لا يا ماما عشان ميضايقش
سعاد: ادخلي … شكلك تعبان دة انتي تعبتي النهارضة و فضلتي واقفة تعمليلوا الأكل لوحدك عشان تبسطية وهو اتأخر
وعد بإبتسامة متعبة: عادي … هستحمل اي حاجة عشانوا
سعاد: بتحبية للدرجة دي
وعد: اخخخخ …. اوووي … بحبوا اووي
سعاد: يارب يحنن قلبوا عليكيوعد:ياارب
…** وانتظروا قليلا واصبحت الساعة 6:30
وعد بقلق: مش بيرد عليا
سعاد:استني هتصل بية
….** اشرف:ما ترد ع مراتك
فهد:مش عايز
رن هاتف فهد و المتصلة وعد اغلق(كنسل عليها)رن مرة آخرى و كان المتصل والدته
فهد:ايوة يا ماماسعاد: انت فين يابني ؟؟ … وعد قلقانة عليك اوي
فهد: انا بتغدا برة مع اشرف
سعاد بإستغراب: بتتغدى برة
فهد:اة فيها اية
سعاد:انت….اخذت منها الهاتف وعد
وعد بلهفة:انت كويس؟
فهد بإقتضاب:اة
وعد: لية مجتش تتغدا انا عملتلك السمك
فهد: مليش نفس اكل سمك
وعد: انت قلتلي اني اعملوا
فهد بحدة : هتحاسبيني يعني … اقولك … انا مش عايز اكل حاجة من اكلك خلاص ارتحتي
…*ظهرت سحابة حزن في عين وعد
وعد بصوت اشبة للبكاء: انا اسفة … سلام
واغلقت الخط
سعاد: في اية؟؟وعد وهي تتحمل الأطباق وتتجة للمطبخ وتلقيهم في القمامةسعاد بفزع: بترميهم لية؟؟
وعد ببكاء: هو مش عايز ياكل اكلي … عادي خالص
و خرجت و اخذت بقية الأطباق و القتها في القمامة
سعاد تنظر لها بحزن: طب اهدي عشان انتي مصدعة وعياطك هيزود
وعد:مش فارقة … اسفة انا هدخل انام
سعاد:ماشي يا حبيبتي
….**دخلت وعد غرفتها نامت ع السرير و وضعت الغطاء فوقها … وهي تبكي … والصداع يزيد اكثر و اكثر
…..** اشرف:حرام عليك يابني … بتعاملها كدة لية؟
فهد:عشان اثبتلك اني مش ميت في دبادبها
اشرف: مش بالطريقة دي … انت كدة بتجرحها
فهد: ميهمنيش …. اصلا هي بتعمل العملة وبعدها تأسفلي و ترجع عادي خالص
اشرف: مش هقولك غير اتقي ربنا فيهافهد: انا مديها كل حقوقها
اشرف: بص يا فهد … دي مراتك افهم بقى … يعني لازم تعاملها كويس … وتتقي ربنا فيها و إلا سبها تشوف حياتها حرام عليك
فهد وهو ينهض: انا ماشي
……** عاد فهد للمنزل ع الساعة 8:00دخل وجد والدتة جالسة
فهد: السلام عليكم
سعاد نهضت من مكانها بغضب: انت لية بتعاملها كدة … مش حرام عليك
فهد ببرود:انا معملتش حاجة
سعاد:حرام عليك ياخيي … وعد كانت تعبانة موت برغم كدة قامت وعملت الأكل و لما قلتلها ترتاح مرضيتش وقالتلي انها تستحمل التعب و كل حاجة عشان راحتك …. و متضايقكش
سعاد بغضب: انت مش بيتمر فيك … حرام عليك … كسرت بخاطرها
سعاد بحزن: انت عارف لما قلتلها ع انك مش عايز تاكل من اكلها عملت اية ….. رمت كل الأكل و دخلت نامت معيطة … انت كدة بتجرحها يا فهد و هتخسرها صدقني … والندم مش حيفيد في وقتهاوتركتة وذهبت لشقتها
فهد واقف مكان … لم يتحدث ولم يظهر علية اي رد فعل او تأثر
…..** اتجة لغرفتة و دخل وجدتها نائمة … ابدل ملابسة و نام استيقظ بعدها ب نصف ساعة ع سعال وعد المتكررل
فهد بعصبية:مش عارف انام
وعد وهي تضع يدها ع فمها لتكتم صوت سعالها: اسفة
وخرجت من الغرفة … وعاد هو للنوم مرة آخرى
هي خرجت للخارج جلست في الصالون ومازالت تسعل جلست و ازالت يدها … وجدت في يدها ….. دم
x ال7
……….**………………………………………………………………………………………………
اليوم التالي
استيقظ فهد لم يجد وعد بجانية … نهض من ع السرير و اتجة للحمام لأنة سمع صوتها
فهد: وعد؟؟ انتي هنا؟؟
خرجت وعد من الحمام وهي تنشف وجهها: اة … بس تعبانةشووية
فهد:مال…..
قاطعة صوت طرقات الباب اتجة و فتح وكانت سعاد
سعاد:ازيك يا فهد …. ازيك يا وعد
وعد بتعب:الحمدالله
سعاد: شكلك تعبانة لسى
وعد:اة لسى المأياة و بستفرخ
سعاد بسعادة:لتكووني يا بت حاامل
وعد بإستغراب :حامل؟؟ … لا معتقدش
سعاد وهي تنظر لفهد: صدقني حامل الأعراض بتاعتها بدل ع كدة
فهد بفرحة: بجد …. حامل؟
وعد تنظر لة …. متعجبة … فهو لا يطيفها ولكنة حين سمع خبر حملها كما قالت سعاد …. فرح و سعد
وعد: لا متهيألي لا
سعاد: بكرة نروح المستشفى و نكشف و نتأكد
فهد: ايوة … بكرة هنروح المستشفى … ويارب تكون حامل
وعد ل فهد: لية بتتمنى اكون حامل؟؟
فهد:عشان تجيلي بنت و اسميها مرام
وعد: اهاا ماشي … انا هدخل و احضر الفطار
فهد بسرعة:لا انتي ارتاحي
نظرت لة بإستغراب
فهد:بتبصيلي كدة لية؟
سعاد: ما هي لازم تبصلك كدة
فهد: يلى ادخلي ارتاحي
وعد:حاضر
ودخلت غرفتها
سعاد: انت مبسوط اووي لية؟؟ مش انتي مش طايفها
فهد:و مازلت … بس عايز بنت منها اسميها مرام … بنت تشبة مرام
سعاد بحدة: حرام عليك … كل حاجة بدخل مرام فيها
فهد وهو يبتعد: انا نازل الشغل سلام
…..** وعد في غرفتها تفكر … هل هي حامل؟؟ …. وما ذالك الدم الذي نزل من فمها؟؟ …. اتكون مريضة؟؟ … لالا إنشاءالله خير … إذا زاد موضوع الدم هذا ستذهب للطيبب
………** كانت وعد تتقيء كثيرا خلال اليوم …. وتسعل و الدماء تنزل من فمها …. و الصداع لا يفارقها
سعاد: خدي دوةشكل عندك برد
وعد:خد …. بس مش عامل نتيجة…. كنت عايز اسأل سؤال … لو في دم نزل من بؤك يبقى دة اية؟؟
سعاد: لقدر الله لازم تروحي للدكتور … ممكن يكون مرض خطير
وعد:اهااا
سعاد:بتسألي لية؟؟
وعد : لا … اصل في فلم كان كدةفسألت
سعاد: حاضر … انا همشي دلوقتي
وعد : لسى بدري
سعاد:لا … معرفتيش … انا دخلت ف السحب بتاع العمرة و يارب يختاروني
وعد:ياارب
…..** اشرف: انا عازمك انت و المدام
فهد: لية؟؟ ايو المناسبة؟؟
اشرف: خطبتي عايزة تتعرف عليكوا
فهد:اها … إنشاءالله
اشرف: وكمان تفرفش شوية
فهد: إنشاءالله هشوف و هرد عليك
اشرف:لا مش هستنى رد انت هتيجي و المدام معاك
فهد : يابن….
اشرف قاطعة: خلصنا
فهد بتنهد:حاضر
…..** عاد فهد للمنزل ….
جلسوا ع السفرة
فهد:ماما فين؟؟
وعد:راحت شقتها قلتلها تقعد مرتضيتش
فهد:اممم ماشي
وعد: ممكن اسألك حاجة؟
فهد وهو يبلع: اسألي
وعد: انت بجد مبسوط لأني حامل
فهد بسخرية: لا مش مبسوط لأنك حامل يعني مش عشان هيجيلي ابن منك مخصوص … انا فرحان لأن البيبي اللي هيجي و إنشاءالله بنت … هتبقى مرام …. و هعتبرها بنت مرام مش بنتك
وعد بحزن:انت للدرجاتي مش بطيقني …
فهد: خليني اعرف اكل مش فاضي لكلامك
وعد وهي تسعل: ماشي
نظرت للطعام و امتلأت عيونها بالدموع …. وبدأت تأكل
وهو عاد للطعام
….** بعد ان انهوا طعامهم اتجهوا للغرفة ليناموا
ع السرير
يضع فهد يدة تحت رأسة و هو متردد في قول شيء
وعد لاحظت ترددة
وعد:في حاجة؟؟
نظر لها فهد: اة عايز اقولك حاجة
وعد: قول
فهد: بكرة معزومين
وعد:وانا معاك؟؟
فهد : في غيريك
وعد : وانت عايز تاخدني ولا
فهد:مش عايز
وعد بحزن: خلاص … عادي روح لوحدك
نظر لها بحدة:واللهي … لو بأيدي مكنتش خدك … بس لازم تيجي
وعد بسعادة:حااضر
فهد بتعجب: واللهي
وعد:في اية؟؟
فهد: مش كنتي زعلانة
وعد بمرح: انا كدة … بقلب علطوول
فهد:محسساني قناة تبفزيونية
ضحكت وعد
فهد وهو يتعثر تحت الغطاء: يلى نامي
وعد وهي تنام:تصبح ع خير
فهد في سرة:وانتي من اهل الخير
وعد:مش هترد
فهد:مش عايز
وعد: هعتبرك رديت
……** اليوم التالي
فهد قبل ان ينزل من المنزل: اجهزي ع الساعة 6:00
وعد بسعادة:حاضر
……** الساعة 5:00
عاد فهد للمنزل
فهد: كل دة و ملبستيش ؟؟
وعد : معلش هخلص بسرعة
فهد:مش عايز تأخير
وعد: حاضر
و دخل هو اخذ دووش
خرج وجدها ارتد فستان طويل بأكمام … منخرش بالورد
وعد :دة حلو ولا اغير؟؟
فهد: كويس
وعد: طب اعمل شعري ازاي؟؟
فهد :اي حاجة
وعدزيعني انت لازم تسعدني ع فكرة
فهد:مش مطر اساعدك
وعد: يااربي عليك
رتبت شعرها و ربطتة ديل حصان عالي .. (شعر وعد طويل اوي)
ارتدي فهد ملابسة
فهد بأستنكاء: اية التسريحة دي
وعد: مش عارفة اعمل اية
فهد: هنتأخر
وعد بضيق: ما انا سألتك وانت مردش عليا
فهد اقترب منها وشد الربطة
وعد:بتعمل اية؟
اخذ يرتب شعرها ….
فهد:كدة احلى
جعلة حر … و القصة الأولى ع وجهها و الثانية ممسوكة و وضعة ع جانبها الأيمن
وعد نظرت لنفسها برضى:مادام انت عاجبك كدة … عاجبني برضوا
فهد: يلى بقى
وعد بسعادة:حاضر … طب استنى امسكني لأقع
فهد :تعالي
و امسكها من يدها و ذهبوا … وهي كانت سعيدة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الحلقة الثامنة
……**…………………………………………………………………………………………………..
وصلا فهد و وعد للمطعم … بدأت وعد تشعر بالتعب
دخلا المطعم كان اشرف و خطيبتة(دعاء) في إنتظارهم
سلم فهد عليهم وعرفها بهم
وعد: اهلا وسهلا
وجلسوا
اشرف ل وعد: جوزك دة الله يعينك علية
وعد بإبتسامه: يارب
دعاء: اية يا فهد … شكلك بتتعب مراتك كتيير
فهد بإبتسامة: انا … دة انا بريء
وعد بضحك: اووي
اشرف: طب يلى ناكل عشان انا ميت من الجوووع
و نادوا للجرسون واخذ طلباتهم وقدمها لهم
وعد جالسة معهم تستمع لهم فقط … لا تتحدث معهم لأنها كانت تشعر بالصداع الفظيع القوي …. و كانت يدها ترتجف و لكنها كانت تخفيها
دعاء: مبتكليش لية يا وعد ؟؟ .. الأكل معجبكيش؟؟
وعد:لا حلو … بس انا اكلتي ضعيفة ومش قادرة اك
لدعاء: ما تأكل مراتك يا فهد … اهتم بيها شوية
فهد بإحراج:حاضر
وعد: مش قادرة واللهي
فهد امسك بالطعام و وضعة ف فمها
فهد: كلي
دعاء: ايوة كدة
اشرف: خلوها براحتها
وعد بعد ان بلعت الطعام: انا هروح الحمام
فهد: طب كملي اكل
وعد وهي تنهض : لا و اتجهت للحمام
وقفت امام الحوض …. تغسل وجهها … بقوة لكي تفيق … لأن بصرها مشووش … لا ترى بوضوح
وعد وهي تدلج وجهها : مش شاايفة …. ااااه …. صداع هيموتني … هخرج ازاي دلوقتي انا حاسة ان هيغمى عليا
احست بالدوار فجلست ع ارض الحمام
….** دعاء: فهد …. وعد اتأخرت
فهد وهو يمسح يده: هقوم و اشوفها
نهض و اتجه للحمام و طرق الباب
فهد: وعد؟؟ …. انتي لسه جوة
نهضت وعد من الأرض بتعب …. واتجهت للباب وفتحتة
فهد: كل دة … يلى بينا
وعد: حاضر
واتت ان تمشي ولكنها كاتت ان تقع فأمسكها بسرعة
فهد: انتي تعبانة؟؟
وعد وهي تضع يدها ع رأسها: راسي الصداع هيموتني
فهد: طب تعالي اقعدي عقبال ما اشوف هعملك اية
امسكت وعد بيدة بقوة
فهد: ايو يا بنتي مسكاني كدة لية؟؟
وعد وهي تخفف قبضتها :اسفه
أبتسم لها: عادي … امسكي براحتك
…..** اتى اتصال لسعاد
سعاد بفرحة: يعني انا طلعت في السحب …. الحمدالله الحمدالله
المتصل: مبرووك …. حضرتك تجهزي نفسك بكرة
سعاد: إنشاءالله
……*ع استأذن فهد من الجلسة لأن وعد متعبة
في السيارة…..
فهد ل وعد: نقف عند اي صيدلية تجيبي منها دوة
وعد بتعب: لا … انا عندي
فهد :ماشي
وبعد ربع ساعة وصلوا للمنزل
نظر بجانبة وجدها نائمة …. فحملها و صعد بها للمنزل … واتى ان يدخل شقتة … فتحت والدته الباب
سعاد :مالها وعد؟؟
فهد: تعبانة شوية فنامت
سعاد: طب وسع افتحلك الباب
فتحت الباب و دخلوا و وصعها فهد ع السرير وخرج لوالدته
سعاد: مش هتقولي مبروووك
فهد:مبروك … بس ع اية؟؟
سعاد بفرحة:انا طلعت السحب …. و هطلع العمرة بطرة
فهد وهو يحضتن ولدته: مبرروك يا ماما … وأخيرا حلمك اتحقق
سعاد:الحمدالله ياارب
….** وعد كانت تنازع مع الصداع … لم تستطع النوم … فأنها افاقت بعد ان ادحلها الغرفة بقليل
دخل فهد
فهد:انتي صحيتي؟ …. لسى تعبانة؟؟
وعد بكذب: لا بقيت كويسة
فهد:الحمدالله
فهد: بكرة هنروح للدكتور عشان نتأكد انك حامل
وعد:حاضر
و غير ملابسة و نام
وعد لنفسها: بكرة بعد ما اخلص الدكتور … عايزة اروح اكشف
…….** اليوم التالي
علمت وعد بسفر سعاد فسعدت لها ….و سافرت سعاد
فهد:يلى عشا نروح للدكتور
وعد:يلى
…** وصلوا للطبيب …. و كشف عليها …. وكانت النتيحة
الدكتور: للأسف مش حامل
شعر بالأحباط فهد
وعد نظرت ل فهد …. وجدت الحزن في عينة
…** بعد ما خرجوا من الطبيب
وعد: انا اسفة .. انا عارفة ان كان نفسك ببيبي … ب بنت …. بس انا
فهد بضيق: خدي المفاتيح دي و روحي … وانا رايح الشغل
وتركها و ذهب
وعد وهي تنظر للطريق الذي ذهب منة … تنظر بحزن
وعد: انا اسفة
وعد: دي فرصتي اني اروح و اكشف
ذهب و قامت بتحاليل …. وطلبوا منها الإنتظار لمدة يومين
وعد: ربنا يستر



