بزعيق _ايوه يعني اروح فرح معزوم ادخل الاقي نفسي العريس ببرود مفاجا مش كده بص يسطا.. بصلي ب استغراب _ يسطا اه يسطا اصل بص انا مش طيقاك اه بس معرفش اتكلم غير كده عجبك _ والله نفس الشعور ي فندم فله اووي هي خمس ست شهور وكل واحد يروح ل حاله يلا جود لاك انا م تعوتش ابين حزني قدام حد أو حتي انزل دمعه واحده لاني مش بحب كده .... وبفضل ع وضعي تافهه بعد م جر شريط اوهام كان معيشني فيها فقت ومسحت دموعي اللي نزلت علي فاضي دي بديلت الفستان ولبست بجامه ورفعت شعري بعد م فكيت كميه البنس اللي فشعري دي ده انا افتح كوفير ب كم البنس دي والله... رفعته كحكه وخرجت لقيته قاعد و حاطط رأسه بين أيده قعت قدامه بص بقي مش بحب جو الكأبه اي فيها يعني الدنيا مش مستهله لكل ده وبص كده هتفضل الكام شهر دول صحاب بصلي _ انتي بارده ولا ده طريقه افتفزاز بس انا طول عمري بضحك ومعيطش قدام حد ابدا انا فاكره اني اخر مره عيط فيها قصاد حد كنت بعيط وانا بيبي طول عمري بيقولو عليا طفله وتافهه بس محدش يعرف ورا الابتسامه وضحكه دي ايه مسحت الدموع اللي نزلت من عيني لقيته لسه هيتكلم ف قطعته بص بقي هنعيش الشهور دي ڠصب عنك أو برداك صحاب امين ابتسم _امين خلصانه هروح اعمل كوبيتين نسكويك واجيلك و نقعد ف بلكونه بصلي _صح انتي بقيتي مراتي وانا معرفش اسمك مركزه ف سمارغد اسمي رغد بص للسما_ اسمك حلو وانت _ مالك مفيش حاجه انا بسألك اسمك ايه _مالك بصتله يا ابني مفيش حاااجه انا بسألك ع اسمك بصلي بغيظ _يا بت اسمي مالك ماااالك اسمي مالك الشافعي م انا عارفه من الاول بس بحب اصتعبط _انتي هتجنني قريب مش قريب ولا حاجه هم خمس دقايق وهلاقيك بتنط من البلكونه ضحك ف كملت انت وقفت ليه _ابوكي ده مقدرش أقوله لا عوزاني اقول ل اكتر حد وقف جنبي لا بس ده مش سبب مقنع انك تتجوز واحده مشفتهاش ولا تعرف حتي اسمها غير من دقيقتين اتنهد_ انا مليش حد يسأل عليا ولا يقولي حاجه بس باباكي وقف معيا لغايط م لقيت نفسي ببني اسمي اسم مالك الشافعي انتي متوقعه اني ارفض طلب ليه ازاي افكر فيها اصلا ده صاحب الفضل عليا هرفض اول طلب ليه ازاي انا اسفه اني همرمتك معايا _هي مكنتش مرمتك معايا لا انا اسفه انك هنشوف ايام فله مني وأسأل مجرب بص للكوبايا اللي معاه_طب انا مش بحب نسكويك !! دوق بس شرب بق _اممم حلو بعيد انو للاطفال ياض ده مش.. _ياض اهدي كده اولا ده مش مكتوب ل 3 سنين علشان تقول اطفال _نامي نامي ي رغد تصبحي ع خير 250Am.. اصل انا مش بعرف انام غير علي سريري هو سعيد الحظ فلازم يستحمل ...والله ل اوريك ! دخلت وانا متسحبه هسرق تقريبا كده لقيته نايم يعيني بس معايا مش هيعرف يقفل جفن ع جفن بصوت واطي مالك ...مالك عليت صوتي شويه ماااالك مالك عليت صوتي جامد ماااااااااااااااااااااالك _نعم باستغراب انت متخضتش قام واتعدل _ انا مكنتش نايم اصلا يعني مكنتش بتسطعبت _تؤتؤ مكنتش نايم الاه ...ده انت نفس مستواه الفكري الذي منعدم عندي _قولي عاوزه ايه بحماس يلا ننزل بص للساعه_دي تلاته إلا عشره ! _امممم طب البسي قمت بجد قام _ايوه بجد هغير هدومي لبست سويت شيرت اسود وبنطلون بيجي اسود وحظظات سوده وشكل ليلت اهلي سوده بس بحب لون الاسود .... الاه مين القمر اللي فمرايا ده اكيد انا مش غرور ده ثقه ف نفس يعني مش غرور تؤ تؤ ثقه ف نفس لقيته لابس سويت شيرت رجالي اسود و بنطلون جينز اسود و ساعه سوده وقفت قصاده شكل ليلت اهلنا سوده ب الاسود اللي لبسبنه ده ضحك _ طب يلا نزلنا روحنا البحر كان هادي زي شخصيته ... وضوء القمر كان ع البحر كان شكله حلو اااقصد البحر يعني افتكرت لما كان اللي هتجوزه ده اللي اسمه احمد مان علطول يقولي هنروح كل اسبوع ملاهي عيط محستش ب نفسي عيط اووي لقيت ايد مدفياني ايه ده ...هو..هو مالك عيط اكتر بهدوء_هششش متعيطيش محدش يستاهل بعياط سبع سنين .....سبع سنين بحبه وسنتين خطوبه معيشني ف وهم ...سراب كل ده سراب عدا شهر كان كل يوم اصحي وننزل الشارع يوم تمطر ويوم يبقي هوا شديد ونروح تعبانين ونشرب نسكويك ونضحك ونام ف يوم كان مالك راح الشغل وباب خبط ع ساعه حوالي 5 ف افتكرت مالك فتحت پصدمه أنت دخل ..... اذيك ي عروسه يتبع .... جواز_تاني يارب يكون حلو ولطيف ع قلبكو وقولوا رأيكم _بارت الاول _ دخل ..... اذيك ي عروسه ضړبته قلم انت واحد اژبل من كنت أتوقع انت معندكش ريحه ډم حتي جي بريجلك لغايط هنا انت تعرف انا ممكن اعمل فيك ايه مسك خده احمد انا كنت عاوز اكسرك اني اسيب عروسه حلوه كده مستنيه عريسها ف كوشه ومجاش بس ربنا بيحبك وبعتلك عريس الهنا بس ي حلوه مش هتلحقي تتهني بيه سبني ومشي قفلت الباب وقعت ع الكنبه وحاطه ايدي ع بؤي ومفيش ف دماغي غير مش هتلحقي تتهني بيه قصده ايه ممكن يضر مالك لا لا مالك لا هو الوحيد اللي واقف جنبي ومسبنيش قعت ادور ع التلفون علشان اتصل بيه لقيت حد بيفتح الباب _السلام عليكم بصلي وجري عليا مالك ي رغد في ايه مسكت فيه جيه يا مالك جيه برجله ليا بأستغراب_ مين ده عيطاحمد بعصبيه حاول يخفيها _ازاي تفتحيله اصلا وعملتي ايه معاه الباب خبط افتكرتو انت لقيته هو هو حكيت اللي حصل انا خاېفه _بس مټخافيش ميقدرش يعمل اي حاجه كل حاجه ب ايد ربنا صح اكيد قومني _ تعالي معايا انا عارف هتفوقي ازاي ...... _ الاه ...الاه في قمر بيمشي ع الأرض ي ناس احمريت ولاا مش هتكسف _اه واضح لدرجه انك بقيتي طماطم هنروح فين _هنروح ملاهي پصدمه بجد _انا بحبك اووي بجد يلا ننزل قولتي ايه _ايه ايه انتي _ايه هو اللي انت بتقول ايه زقني يلا يلا انا غلطان ضحكت _طب يلا ...... بدوخه_ يلا يلا نركب دي ضحك طب اقعدي الاول شكلك دايخه _هه انا ده انا استرونج اوي لا ده انتي تقريبا شربتي خمره بصيت ل عمو بتاع غزل بنات _ مالك مالك اممم شورت ل غزل بنات_عاوزه غزل بنات ضحكاستني هجيبلك شديت منه غزل بنات_هات هات انا بحبه اووي ماشي ي طفله عدت الايام بطريقه مختلفه وحلوه ولطيفه بس كان في كابوس بيطردني علطول بصوت عالي _ماااالك ماالك جري عليا بس اهدي انا هنا عيط _ كابوس الکابوس تاني اهدي بس انا قولتلك متشغليش بالك ربنا ب أيده كل حاجه _لا لا المره دي شوفتك مرمي ف بحر ومش عارفه اجيبك بحر حلو حلو اهو نروح نصيف _ف شتا اه وماله اصل اسكندريه حلوه اوي ف شتا عدلت نفسي وربعت _ اه طبعا حلوه اوي و كمان لو الدنيا مطرت يبقي حلو اوي بصلي متخلنيش الم هدومي واروح _معاك يسطا والله طب بنسبه للحلم _خلصانه نسيته ضحك طب يلا نامي ...... بحول الاطباق من المطبخ للسفره وحاطه تلفون ع ودني _ يلا ي مالك انت فين الاكل هايبرد جاي خلاص _طب يلا سلاا... سمعت صوت ...صوت حاجه بتتكسر ايه ده معقول عمل حدثه لا لا پخوف _فين فين اللي عمل حدثه هنا ممرضه اسمه مالك صح _ايوه ايوه ممرضه لسه ف اوضه العمليات طلعت اجري ووقفت عند اوضه العمليات لقيت الدكتور طلع جربت عليه _ دكتور مالك عامل ايه الدكتور البقاء الله جواز_تاني بارت_تاني وشكرا ل 3 1K بجد شكرا واللي جاي هيكون آخر بارت جود لاك الدكتور البقاء الله البقاء الله ازاي يعني ماټ يعني مش هدخل عليه اصحي وننزل نتمشي يعني خلاص مش هعيط والاقيه جايب شوكولاته ليا يعني بقي مش موجود محستش ب نفسي غير وانا ف سرير و حوليا ناس بس مش شيف غالي عليكي _تؤتؤ علشان انت بتجبلي شكولاته ضحك طب يلا علشان في مفاجأ بليل مسكته من كتفه وهزيته _بليل لا الكلام ده مينفعنيش هي حالا بالا عاوزه المفاجأ يخربيت اللي يقولك حاجه مش ملاحظه انك عماله تهزري فيا وانا دراعي مكسور سيبته_احم سوري وبعدين انا فضولي هيقتلني ل بليل ف أنجز قام يلا بس وربنا م انا قايلك قومي قومت ومشيت قدامه _ده انت عيل غلس زقني من كتفي اه انا عيل غلس روحنا البيت وطبعا فضولي هيقتلني ف قولت اشغل نفسي ب اي حاجه طبعا اشغل نفسي ب ايه اشغل نفسي بلمطبخ يلا لبست بجامه و رفعت شعري كحكه و انقضيت ع المطبخ بتفكير _اممممم تعملي ايه ي بت ي رغد تعملي ايه دخل اعملي بيتزا تعرفي بصتله _ لا سند ع الحيطه هقولك تعملي ايه وتعملي تمام فرحت وسقفت _اشطا قعد يقولي ع المقادير وانا اجيب وحطيت كل حاجه وعجنتها مسحت ب ضهر ايدي جبهتي _ اوه تعااابت تعبتي يلا يلا سبيها تخمر _تخمر هي لازم تخمر مسح وشه ب أيدهيلهواااي ايوه ايوه _خلاص يعم متزقش قعت اقلب ف تلفون لغايط م الساعه تعدي بتاعت تخمير العجينه بس بزمتكو هي في عجينه بتتخمر _يمااااااالك ايه ايه بتندهي عليا من الشارع التاني انا جنبك _طب هي ليه مرفعتش مرفعتش وريني شلت الغطا اللي كان عليها _ اهي مسكني من قفايا بت انتي هسألك سؤال واحد انتي محطتيش خميره _اقولك ومتزعقش قولي _محطيتش سبني يلاهوااااااي وربنا انا لو ماموتش ف الحدثه ھموت من منك ومن اللي بتعمليه فيا مش انا قولتلك حطي خميره _ م انا مش بحب الخميره اعمل ايه مهي اصلا الخميره مش هتبان ف العجين _اعمل ايه دلوقتي بص للساعه طب انا نازل _رايح فين رايح اجيب بيتزا بدل المهزله اللي حصلت دي _طب متجيبها دلفري حاول يتوهه الموضوع يا ستي اقعدي ع حيلك بس هروح وهاجي ع طول _ممتأخرش مش بحب اقعد لوحدي مشي بعد م قالي ماشي بكلم نفسي _طب ملها البيتزا منغير خميره اش فيها يعني مش اول مره اعمل حاجه وتطلع ناقصه يعني مره عملت مكرونه بالبشاميل بس بدل م احط دقيق للبشاميل حطيت نشا عادشي ومره عملت كيكه حطيت بدل السكر ملح وه صح هو ليه نزل بلبدله هو رايح يجيب البيتزا من فرح ايه ده مالك بيرن فتحت الو خلال ربع ساعه تكوني تحت _اععععع قفل ف وشي ايه شغل ڼصابين ده يعني هو نزل وينزلني علشان اروح انا اجيب اععع منك الله لبست ..نزلت لقيته واقف _نعم ي نوحي اركبي وانتي ساكته كده _انت خطڤني صح _يبقي خطڤني _اعععع نزلنااااااي وصلنا انزلي _طب انت خطڤني طب كل ده علشان بيتزا وربنا م انا داخله المطبخ تاني مش انا قولتك في مفاجأ _اها وقولتلك أنها النهارده بليل _اها يبقي انا خطڤك _اها ده انتي علقتي _فين المفاجأ بردو طلع مفتاح اهي _ايه ده مفتاح الڤرج يعني انتي غبيه وهتعبني بصي كده اولا ده مفتاح شقتنا ف اسكندريه _احلف يعني احنا هنروح اسكندريه لا هنروح دمياط وده مفتاح الڤرج زي م قولتي _والله انا مغلطش لما قولتلك غلس شديت منه المفتاح هات هات روبنا اروح لوحدي طب اسمعي ثانيا طب _اشجيني بحبك _وربنا لا ده انتي غبيه وفصيله وهاتي كده المفاتيح ومافيش بحبك _لاه ده انت قفوش طب بحبك اهو ايه _ايه ولم كنت اعلم أن قدري هو انت جواز_تاني البارت_التالت_الاخير تمت والحمد لله وطلعتو عايش اهو علشان م موتش معاه ويارب يكون عجبكو واسفه اني اتاخرت عليكو وشكرا ع تشجيعكو وكلامكم الحلو يلا جود لاك اهم كويس _انا فين جري عليا انتي كويسه مكنتش شايفه كويس _الحمد الله اتنهد منك الله وقعتي قلبي انا اللي عامل الحدثه والحمد لله مكسرش غير دراعي عامل الحدثه مالك ! هو مش كان من شويه البقاء الله دعكت عيني وبصتله _ مالك لا روحه _مش بهزر والله مالك ايوه ي بنتي مالك انا اصلا كنت خارج من الاوضه لقيتك بتكلمي الدكتور واغمي عليكي وبعدين اللي ماټ ده بردو اسمو مالك ابتسم ب خبث يعني انا غالي عليكي اوي كده _طبعا احم أقصد يعني بيقولك واحد ماټ هزغرط يعني لازم يعني يغمي عليا أو اعيط مثلا وبعدين انت اللي بتجيبلي شكولاته لو مت دلوقتي مين هيجبها ها يعني مش عشان غالي عليكي _تؤتؤ علشان انت بتجبلي شكولاته ضحك طب يلا علشان في مفاجأ بليل مسكته من كتفه وهزيته _بليل لا الكلام ده مينفعنيش هي حالا بالا عاوزه المفاجأ يخربيت اللي يقولك حاجه مش ملاحظه انك عماله تهزري فيا وانا دراعي مكسور سيبته_احم سوري وبعدين انا فضولي هيقتلني ل بليل ف أنجز قام يلا بس وربنا م انا قايلك قومي قومت ومشيت قدامه _ده انت عيل غلس زقني من كتفي اه انا عيل غلس روحنا البيت وطبعا فضولي هيقتلني ف قولت اشغل نفسي ب اي حاجه طبعا اشغل نفسي ب ايه اشغل نفسي بلمطبخ يلا لبست بجامه و رفعت شعري كحكه و انقضيت ع المطبخ بتفكير _اممممم تعملي ايه ي بت ي رغد تعملي ايه دخل اعملي بيتزا تعرفي بصتله _ لا سند ع الحيطه هقولك تعملي ايه وتعملي تمام فرحت وسقفت _اشطا قعد يقولي ع المقادير وانا اجيب وحطيت كل حاجه وعجنتها مسحت ب ضهر ايدي جبهتي _ اوه تعااابت تعبتي يلا يلا سبيها تخمر _تخمر هي لازم تخمر مسح وشه ب أيدهيلهواااي ايوه ايوه _خلاص يعم متزقش قعت اقلب ف تلفون لغايط م الساعه تعدي بتاعت تخمير العجينه بس بزمتكو هي في عجينه بتتخمر _يمااااااالك ايه ايه بتندهي عليا من الشارع التاني انا جنبك _طب هي ليه مرفعتش مرفعتش وريني شلت الغطا اللي كان عليها _ اهي مسكني من قفايا بت انتي هسألك سؤال واحد انتي محطتيش خميره _اقولك ومتزعقش قولي _محطيتش سبني يلاهوااااااي وربنا انا لو ماموتش ف الحدثه ھموت من منك ومن اللي بتعمليه فيا مش انا قولتلك حطي خميره _ م انا مش بحب الخميره اعمل ايه مهي اصلا الخميره مش هتبان ف العجين _اعمل ايه دلوقتي بص للساعه طب انا نازل _رايح فين رايح اجيب بيتزا بدل المهزله اللي حصلت دي _طب متجيبها دلفري حاول يتوهه الموضوع يا ستي اقعدي ع حيلك بس هروح وهاجي ع طول _ممتأخرش مش بحب اقعد لوحدي مشي بعد م قالي ماشي بكلم نفسي _طب ملها البيتزا منغير خميره اش فيها يعني مش اول مره اعمل حاجه وتطلع ناقصه يعني مره عملت مكرونه بالبشاميل بس بدل م احط دقيق للبشاميل حطيت نشا عادشي ومره عملت كيكه حطيت بدل السكر ملح وه صح هو ليه نزل بلبدله هو رايح يجيب البيتزا من فرح ايه ده مالك بيرن فتحت الو خلال ربع ساعه تكوني تحت _اععععع قفل ف وشي ايه شغل ڼصابين ده يعني هو نزل وينزلني علشان اروح انا اجيب اععع منك الله لبست ..نزلت لقيته واقف _نعم ي نوحي اركبي وانتي ساكته كده _انت خطڤني صح _يبقي خطڤني _اعععع نزلنااااااي وصلنا انزلي _طب انت خطڤني طب كل ده علشان بيتزا وربنا م انا داخله المطبخ تاني مش انا قولتك في مفاجأ _اها وقولتلك أنها النهارده بليل _اها يبقي انا خطڤك _اها ده انتي علقتي _فين المفاجأ بردو طلع مفتاح اهي _ايه ده مفتاح الڤرج يعني انتي غبيه وهتعبني بصي كده اولا ده مفتاح شقتنا ف اسكندريه _احلف يعني احنا هنروح اسكندريه لا هنروح دمياط وده مفتاح الڤرج زي م قولتي _والله انا مغلطش لما قولتلك غلس شديت منه المفتاح هات هات روبنا اروح لوحدي طب اسمعي ثانيا طب _اشجيني بحبك _وربنا لا ده انتي غبيه وفصيله وهاتي كده المفاتيح ومافيش بحبك _لاه ده انت قفوش طب بحبك اهو ايه _ايه ولم كنت اعلم أن قدري هو انت جواز_تاني البارت_التالت_الاخير تمت والحمد لله وطلعتو عايش اهو علشان م موتش معاه ويارب يكون عجبكو واسفه اني اتاخرت عليكو وشكرا ع تشجيعكو وكلامكم الحلو يلا جود لاك