زوجي الامريكاني

١/٢ أنتوا اكيد بتهزروا…ده جوزي عايزيني اشوف جوزي بيتجوز واحدة تانية واسكت ازاي ؟!! صرخت منا*ر وهي تبكي …كانت تنظر لحمويها بصدمة …تكلم وائل حماها وقال ببرود: -وايه يعني ده شرع ربنا هتعارضي شرع ربنا يا منا*ر …ومادام قادر يصرف عليكي وعليها يبقى ايه المشكلة ؟! -انا معارضش شرع ربنا يا عمي بس انا انسانة ومش هستحمل أن جوزي يتجوز عليا …أنا ممكن أم\وت فيها يا عمي والله …ولا يكلف الله نفسا إلا وسعها بلاش تعملوا كده صدقوني هتخربوا بيتي بالشكل ده ….مراد اتكلم وقول حاجة … قالتها وهي تتجه الى زوجها الصـ,ـامت وتهزه كي يفعل شئ …كانت على وشك الإنهيار …تشعر أنها سوف تجن.!!! -مراد قول حاجة !!! كررتها مجدداً وهي تبكي…. لتتدخل حم\اتها تلك المرة وتقول: -يا بنتي خلاص جواز مراد من هنا هيتم …وكتب الكتاب الاسبوع اللي جاي …أنا مش عايزة حفيدي يبعد عني يا منا*ر افهميني…الطريقة الوحيدة اللي تخلي عمر ابن علي ابني الله يرحمه يتربى هنا أن مراد يتجوزها …. -طيب وانا مالي …أنا مالي …ليه تخربوا بيتي انا عشان حفيدك يتربى هنا ….ليه ؟!ما عندك آسر ابنك واهو أعزب ليه ميتجوزهاش …ليه حاطين عينيكم على جوزي أنا …ليه ؟!! شهقت ص*ابرين حم\اتها وهي تقول : -ايه ؟!اجوز ابني لواحدة مش بكر واتجوزت قبل كده ..لا مستحيل يا منا*ر …ابني آسر لازم أول فرحته تكون بكر مش أرملة !! وبعدين زعيقك و عياطك مش هيجيبوا فايدة.خلاص كتب الكتاب الاسبوع اللي جاي ..اتفقنا مع اهل هنا على كده !!!!
الفصل الثاني (رجاء ورفض) وكُنتُ أُطعمهُ قمحَ فُؤادي براحتي، عجبًا كيفَ باتَ يُرضيهِ فُتات الطريق؟ محمود درويش ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡ -يعني ايه عايزني اشوف جوزي بيكلم بنات غيري واسكت واحط جذمة في بوقي ؟! قالتها هنا بعيني دامعة ليزفر علي بضيق ويقول : -يا حبيبتي أنا بكلمهم مجرد كلام مش اكتر ..يعني لا بقابلهم ولا بعمل معاهم حاجة …مجرد كلام تسلية وبعدين يا حبيبتي حتى لو بعمل.معاهم. حاجة كفاية اني في الآخر برجع لح*ضنك متبقيش بومة اومال وخلي المركب تمشي ولا عايزاني اتجوز عليكي واجبلك.ضرة تشاركني فيكي وتأخد نفس حقوقك ؟! بهتت بشدة وهي تسمع كلمته تلك ليضحك وهو يقول ؛ -شوفتي بقا اني بحبك ومش عايز ازعلك …أنا بس مجرد بفضفض معاهم وبنتكلم …لكن أنتِ اللي في القلب يا جميل …يالا يا روحي جهزي الولد ويالا عشان نروح البيت وعيب متسبيش بيتك مرة تانية .. عادت هنا من شرودها ودموعها تتساقط على صورة زوجها …زوجها الذي م\ات منذ عام …م\ات وهو بين أحضان امراة آخرى غيرها …ورغم ان طيلة مدى زواجهما كان يخونها ويهملها الا انها تعلقت به …احبته فهو أول رجل دخل قبلها …أول رجل أمتلكها…لقد تزوجته وهي في السابعة عشر من عمرها ….وها هي لم تكمل ثلاثة وعشرون عام وقد ترملت …أغمضت عينيها بقوة وهي تبكي مرة آخرى …فها هي قبل أن تجف دموعها على زوجها الراحل ستتزوج من شقيقه …حاولت الرفض…حاولت وبشدة ولكن أهلها حسموا الأمر وتخبروها ان كتب الكتاب الأسبوع القادم . اخرجها من شرودها دخول والدتها وهي تقول : -هنا منا*ر برا عايزاكي . وضعت هنا الصورة على المنضدة بجوارها ومسحت دموعها وقالت: -عايزاني في ايه ؟! -معرفش يا بنتي شوفيها عايزة ايه … تنهدت منا*ر ونهضت وهي ترتب نفسها لتستقبل من ستصبح بعد ايام ضرتها … …….. كانت منا*ر جالسة على الأريكة بالصالة البسيطة تفرك كفيها بتوتر لا تصدق انها اتت الى هنا بنفسها ولكنها سوف تحارب حتى النهاية …لن تجعل أي أحد يدمر منزلها التي حافظت عليه بصعوبة … رفعت رأسها وهي ترى هنا تخرج من غرفتها بمفردها دون والدتها …كانت ترتدي اسدال الصلاة وعينيها السوداء تلمع بفعل الدموع ..كانت تبكي وهذا كان واضح …انزاح.حجاب اسدالها قليلا لينسدل شعرها الطويل ….تفحصتها منا*ر جيدا …انها جميلة …جميلة جدا حتى اجمل منها…لا عجب.ان مراد ما زال مهووسا بها !! … -ازيك يا منا*ر عاملة ايه ؟! قالتها هنا لتهز منا*ر راسها وهي ترد بخفوت : -انا الحمدلله… -تشربي ايه ؟! هزت منا*ر رأسها وقالت: -كتر خيرك أنا جاية اقولك كلمتين وأمشي .. -اتفضلي .. قالتها هنا وهي تعرف ماذا الذي ستقوله منا*ر … ابتلعت منا*ر ريقها وقالت: -بصي يا هنا احنا ستات زي بعض ونعرف كويس ايه اللي ممكن يح/رق قلب الست مننا …أنتِ اكتر واحدة هتحسي بيا يا هنا …هتحسي اني ست وبغير وقلبي بيتح/رق لما اسمع ان جوزي هيتجوز عليا ..بتقهر … اطرقت هنا لتكمل منا*ر: -عشان كده أنا جايالك وبقولك بلاش تتجوزي مراد …بلاش تخربي بيتي وتأخدي مراد مني ومن بناته …ابـ,ـوس ايديكي متخربيش بيتي خلينا نعيش في سلام … تنهدت هنا وهي تنظر الى منا*ر التي كانت الدمـ,ـوع تطفر من عينيها وقالت: -كتب الكتاب اتحدد خلاص …أنا مقدرش اساعدك يا منا*ر …أنا اسفة …اسفة … ………. في الشارع … كانت منا*ر تسير وهي محطمة…آخر أمل تبقى لها لتمنع زواج زوجها تحطم الآن …لقد انتهى الأمر وزوجها سوف يتزوج …هل ستقبل بالأمر …هل ستقبل انها تكون على الهامش ؟!هل تعيش تلك الحياة وهي راضية ؟! لمعت عينيها وهي تهز رأسها …لا هي لن تقبل بالأمر …هي سوف تحارب للنهاية من أجل زوجها وبيتها…لن تدخل طرف ثالث في حياتهما…لن تقبل بهذا الوضع …اتخذت قرارها وذهبت متجهة الى الشخص الذي لن يخذلها أبداً!!!! يتبع ٣/٤ الفصل الثالث(خذلان) (سلام للذين أحبهم عبثا…سلام للذين يضيئهم جـ,ـرحي) محمود درويش ♡♡♡♡♡♡♡♡♡ -عايز يتجوز عليا يا سالم …عايز يقهرني … قالتها منا*ر وهي تبكي بينما تمسك كف شقيقها الأصغر منها بثلاث أعوام …عرفت أنه الوحيد الذي سوف يساعدها ويقف بجوارها …فوالداها قد توفيا وهي ليس لديها الا سالم الآن … -لا حول ولا قوة الا بالله …معلش يا حبيبتي ربنا يهديه ويرجع عن اللي في دماغه . قالها سالم وهو يترك كف شقيقته ثم يمسك كوب الشاي ويشربه بهدوء قم يقول : -اشربي الشاي بتاعك واهدي يا منا*ر وادعي أن ربنا يرجعهولك يا منا*ر مفيش الا الحل ده … مسحت دموعها بصدمة وهي تقول : -ازاي يعني يا سالم مفيش الا الحل ده ؟!ها قولي …انت يعني شايف كده …شايف اني اقبل أن جوزي يتجوز عليا ؟! -يعني هنعمله ايه يا منا*ر …ده راجل وده شرع ربنا هنعمل ايه ؟! هزت رأسها وهي تبكي وتقول : -أنت اخويا مفروض تدافع عني !! -اروح اض/ربه يعني يا منا*ر ولا ايه ؟!ارتكب جريمة عشانك ولا ايه برضه مش فاهم ؟! تنهدت منا*ر وقالت : -اكيد لأ يا سالم ..محدش طلب منك ترتكب اي جـ,ـريمة …بس انا عايزاك تقف جمبي ….أنا هسيب البيت واقعد هنا شوية لحد ما يحط عقله في رأسه ويشيل الفكرة دي من دماغه … ارتبك سالم وقال: -تعيشي فين يا منا*ر …يعني أنتِ شايفة الوضع …أنا متجوز ويدوب البيت مكفيني أنا ومراتي …وأنتِ عارفة ظروفي يا منا*ر مقدرش اصرف عليكي أنتِ وعيالك ومراتي الحامل …ده صعب اوووي نظرت إليه منا*ر بصدمة وقالت: -ده بيت ابويا يا سالم ..وليا فيه ز… -لا لا يا منا*ر أنتِ ملكيش شبر في البيت ده يا أختي …أنتِ نسيتي ولا ايه ؟!!انتِ بيعتي نصيبك في البيت ليا .. -انا ماخدش منك فلوس أنا اتنازلت عن حقي ليك عشان يبقى ليك بيت كامل وتتجوز فيه …هو ده جزاتي يا سالم ؟! هز سالم كتفه وقال: -محدش قالك يا منا*ر متأخديش فلوس أنا عرضت وأنتِ رفضتي وقانونا ملكيش اي حق في البيت ده … كانت دموعها تنفجر من عينيها وهي تنظر إليه بصدمة ليتنهد هو ويمسك كفها قائلا: -شوفي يا اختي أنا هنصحك.نصيحة أنتِ ملكيش الا جوزك ابو بناتك …روحي لجوزك يا منا*ر …روحيله وحاولي تحافظي عليه وحتى لو هيتجوز ده حقه متحاوليش تطلبي الطلاق لأن محدش هيقف جمبك حتى أنا … كانت تنظر إليه بصدمة …لا تصدق أن ذلك هو شقيقها …. تنهد وأكمل : -يعني لو أطلقتي هتروحي فين ؟!ملكيش مكان غير بيت جوزك …البيت هنا مش هيكفينا كلنا …حطي عقلك في راسك وبدل ما تسيبي البيت خليكي عند جوزك وحاولي تجذبيه ليكي تاني يمكن ينسى وميتجوزش ولو حتى اتجوز حاربي عشان ترجعيه تاني ليك …. -كتر خيرك يا سالم …كتر خيرك .. قالتها منا*ر ودموعها تتساقط دون توقف ثم نهضت وذهبت … ….. كانت تسير في الشارع وهي لا تكف عن البـ,ـكاء …لم تهتم بنظرات الناس إليها ….كان قلبها يؤلمها بطريقة لم تختبرها بعد …قرار زوجها بالزواج ألمها ولكن خذلان شقيقها لها دمـ,ـرها نهائيا …. أغمضت عينيها وهي تتذكر جدال مراد معـ,ـها من أجل شقيقها…. فلاش باك … -ايه ؟!هتتنازلي عن حقك في بيت ابوكي ليه ببلاش ؟!أنتِ اتجنني يا منا*ر … -لو سمحت يا مراد ده اخويا متتدخلش ما بيننا وبعدين ده ورثي اعمل بيه اللي أنا عايزاه … -يا منا*ر افهمي اخوكي والله ما يستاهل تضحيتك دي … احمر وجه منا*ر ولمعت عينيها الرمادية بحدة وقالت: -لو سمحت يا مراد خلاص متتكلمش عن سالم بالطريقة دي …سالم لو عايز عيوني هديهاله بنفسي مش ميراثي في البيت وبس …احنا دم واحد متنساش … مط مراد شفتيه وقال: -براحتك باك … عادت من شرودها وهي تبكي أكثر تكره أن تقول هذا ولكن مراد كان محق !!! …….. عادت إلى المنزل لتجد حم\اتها في استقبالها -كنتِ فين يا غندورة شغل البيت انا شـ,ـيلته لوحدي النهاردة …. لم تعيرها منا*ر اي اهتمام وامسكت بكف ابنتيها صاعدة للأعلى لمنزلها بالدور الثاني…. أمسكت حم\اتها ذراعها وقالت ب\ : -هو أنا مش بكلمك …بقولك شغل البيت انا اللي عملته النهاردة لوحدي …كل ده وحضرتك بره … شدت منا*ر ذراعها بقوة وقالت : -ومن هنا ورايح أنا مش هحط ايدي في اي حاجة في البيت هنا …خلي مرات ابنك اللي جاية هي اللي تساعدك ..مش أنتِ قررتي تخربي.بيتي يبقى خلاص متستنيش مني اساعدك … ثم تركتها صاعدة للأعلى… -الصفرا دي وربنا لأقول لمراد ابني يربيكي . …….
في منزل مراد … حممت منا*ر ابنتيها التوأم ثم جعلتهما يلعبان قليلا ريثما تستحم هي بعد أن نبهت عليهما الا يتحركا ورغم سنواتهما الأربعة الا أنهما كانتا هادئتان وتسمعان الكلام …. ….. بعد دقائق معدودة … خرجت هي من الحـ,ـمام وهي تلف منشفة حول جسدها وتنشف شعرها بقوة …توقفت وهي ترى مراد أمامها …كتمت أنفاسها وهي تشعر بعينيه البنية عليها …. نهض وهو يقترب منها وقال: -كنتِ فين النهاردة يا منا*ر ؟!امي قالتلي انك.سيبتيها تعمل شغل البيت لوحدها ورجعتي متأخر … -كنت عند سالم .. قالتها بضيق وهي تدخل غرفتها …دخل خلفها امسك المنامة التي اخرجتها من الخزانة لترتديها والقاها أرضا ثم قال،: -ممكن اعرف كنتِ عند اخوكي ليه؟!…منا*ر ايه اللي في بالك ؟! -انا عايزة اتطلق يا مراد …مادام هتتجوز عليا يبقى تطلقني و .. -مستحيل ..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *