يارا عبد السلام الاخير


لما حسن ماټ..
علشان كدا يا ابني احنا لازم نبعد ونروح بلد تانيه لانك مش قد الناس دي
_اي اللي بتقوله دا يا ماما انا لازم انجح وأثبت وجودي واكبر واحتفظ بالمستوى اللي عايشين فيه واحسن كمان انا طول عمري بشتغل مش هاجى دلوقتي واخاڤ انا عمري ما خفت ومش هخاف وكله مقدر ومكتوب..
يحيي الكبيريحيي عنده حق يا فريده هوا لازم يثبت وجوده بعد سنين الشقى والتعب دي ولازم انتى تشجعيه وانتى اكتر واحده عارفه الشغل بالنسبه ليه اي ..
_ارجوكوا افهمونى انا قلبي واجعنى عليه انا ام وبخاف على عيالي وهوا اكتر واحد دا نور عيوني مش متخيله أن ممكن يحصله حاجه مش قادره أتصور أن في ناس عاوزه تحاربه علشان نجاحه ..
_احنا لسه في الاول انتى مش متخيله الباقى والايام الجايه هتبقى ازاي فريده انتى لازم تكونى اقوى من كدا ومؤمنه بالقضاء انتى عيشتي لوحدك كتير وكنتي الام والاب وربتيهم لوحدك انتى مثال للست القويه متبقيش خاېفه بقى وانا عارف أن في منافسات لينا كتير وناس كتير مش عاوزانا نكبر خصوصا في المناقصه دي لانها هى اللي هتنقلنا علشان كدا احنا مستعدين لاي حاجه ولاخر نفس..
_انا اسفه بس انا مش بنام الليل بسبب خۏفي عليه
يحيي الصغير قرب منها وباس رأسها
_انا اسف يا امى انا مش عاوزك تقلقي خالص انا قد اي حاجه وكله يهون علشان اوصل لهدفي ولا اي
_ربنا يعينك ويقويك يا ابني ويبعد عنك كل شړ..
_اللهم امين يارب..
بعد فتره كبيره من اختفاء نادين وكل المنازعات واستمرار الشغل والجهد الكبير اللي اشتغل عليه يحيي ويحيي علشان يكسبوا المناقصه…
بعد مرور حوالي شهر ..
كان يحيي بيفكر في سبب اختفاء نادين وانقطاع اي اخبار عنها وفي الوقت اللي كان بيفكر فيه دا دخل عليه يحيي وهوا حامل الخبر السعيد..
وكان فرحان جدا وعينيه كلها انتصار..
_جايبلك احسن خبر في الدنيا
_خير
_كسبنا المناقصه واحنا اللي هنعمل المشروع الجديد وهنتنقل بشركتنا نقله تانيه انا مبسوط جدا عاللى وصلناله دا..
_الف مبروك يا يحيي دي مجهوداتك وتصميمك على النجاح دا انا فخور بيك
_بجد انت فخور بيا
_طبعا انت ابني انا فخور بكونك معايا اصلا انت ابني اللي مخلفتوش
_بالمناسبه انت حققت حلمك اهو مش ناوي تفرحني بيك بقى قبل ماتعجز
_لا يعم انا جربت مره مش عاوز اقع تاني كفايه كدا
_هوا مش انت كنت قايلي ان عينك على واحده بس خاېف تقولها
_اه بس مينفعش اقولها خاېف وكمان هى ممكن ترفضني أصلها بتحب ولادها اوووي
_واي المانع انك تتجوزها مش ممكن انت تعوضها
_بعدين نبقى نتكلم في الموضوع دا
_انت بتتوه الموضوع بس على فكره انا هفضل وراك ولازم تتجوز وانا اللي هخطبلك انت زي ابني برضو
_ههههههههه ماشي يا اخويا لما نشوف اهم حاجه عاوز اوصل لنادين واللى وراها باي وسيله لأنهم هيبداوا يطعنوا فينا بقى علشان كدا لازم ناخد بالنا
_اكيد انا هحاول اوصلها باي طريقه متقلقش
اقوم بقى اروح الكليه علشان وحشتني بقالى اسبوعين مروحتش حاسس أنهم هيطردونى
_طيب روح وخلى بالك الامتحانات قربت ولازم تذاكر الفتره الجايه
_عيب عليك دا كلام برضو …
_خف تفكير شويه واجهاد انت وصلت لنص الطريق يعتبر
_مش هرتاح الا لما اكمله وانت اكتر واحد فاهمني
_دي المشكله انى بقولك ارتاح وانا عارف انك مش هترتاح
_سيبها على الله
_ونعم بالله
_سلام..
يحيي نزل وراح الكليه وحضر المحاضرات اللي عليه وجاب المحاضرات اللي كانت فايتاه وبعدها راح البيت..
_متقعد معانا شويه يا ابني
_لا معلش اصل عندي شغل وعاوز اخلص اللي فايتني دا وقت تاني…
يحيي اهم حاجه عنده الشغل والدراسه دي اولوياته وعيلته وحياته التانيه ملهوش في الخروج والسهر والقاعده في الكافتيريا بعد المحاضرات وكدا اهم حاجه الشغل وبس ممكن دي الحاجه اللي يتلفت نظر الكل حواليه بس اجتهاده في دراسته وشغله وكل حاجه من الناس اللي عارفه هى عاوزه اي واي طموحها واي هدفها اللي تسأله انت عاوز اي من غير ميفكر بيقولك انا عاوز كذا وكذا لانه محدد أهدافه ودا اللي مخليه ناجح وواصل…
راح البيت
وطلع ودخل الأوضه بتاعته وبدأ يذاكر وبعد شويه سمع صوت صړيخ من برا
خرج جري وشاف أمه واقفه وأخوه رأسه ملفوفه بشاش وأمه بټعيط وهوا اتخض وقرب عليه
_اي اللي حصل فيك دا يا فارس ومين عمل فيك كدا
فارس ساكت ومش بيتكلم
_ماترد يا ابني مين عمل فيك كدا انطق
فارس بصله
_مفيش حد عملى حاجه انا وقعت
يحيي حس أن في حاجه ..ومش عاوز يقولها قدام أمه
_طيب تعالى معايا
خده معاه الأوضه
_ها قولى بقى مين عمل فيك كدا
_واحد صاحبي كان بيرخم على واحده صاحبتنا وانا دافعت عنها وهوا مسك الطوبه وضړبني على دماغى وبس
_طيب انت عملتله اي
_مفيش كسرتله دراعه بس
_يراجل بس
_اه
_برئ يلا
_امال عاوزه يضربني وأسكتله مش بحب الظلم انا
_اه يا اخويا بس شاطر انك ردتهاله كنت هزعل منك
_هتجيبلي العجله امتى بقى
_بعد الامتحانات يا لمض المهم تروح تكلم امك وتقنعها انك مظلوم وتخليها تمسح دموعها دي
_حاضر
يحيي وهوا قاعد جاله اتصال من استاذ احمد
_الو يا احمد عامل اي
_الحق يا يحيي نور اتخطفت من قدام المدرسه
_اي..
يحيي وهوا قاعد جاله اتصال من استاذ احمد
_الو يا احمد عامل اي
_الحق يا يحيي نور اتخطفت من قدام المدرسه
_اي طيب انا جايلك حالا
يحيي قام بسرعه واتصل على عمه يحيي
_الو يا عمى
_في اي يا يحيي
_احمد لسه مكلمنى وقالى أن نور اتخطفت
_اي طيب انا جايلك…
والله يا نادين لو انتى اللي وراها لهوريكي مين انا بقى
يحيي وصل بسرعه للمدرسه وكانت الحكومة هناك علشان احمد بلغ …
كان احمد واقف مع الظابط بيحكيله اي اللي حصل وأنها وقتها كانت واقفه مع اصحابها قدام المدرسه وهوا كان لسه خارج من الباب وجت عربيه وخدتها ومشيت وهوا معرفش يلحقها
الظابط طيب يا استاذ احمد معرفتش تاخد نمر العربيه دي
احمد للاسف مكنش ليها نمر
يحيي اختى لازم تلاقوها انا مش هقدر ابات النهارده من غير ملاقيها
احمدأهدى يا يحيي اكيد هيلاقوها بس انت شوف ممكن حد من أعداء الشغل هوا اللى عمل كدا علشان يساومك
يحيي الكبير وصل وجري على يحيي
_ها موصلتش لاي حاجه يا يحيي
_للاسف يا عمى حتى العربيه اللي خطڤتها ملهاش نمر انا مش عارف اعمل اي
_متقلقش يا حبيبي هنلاقيها أن شاء الله متقلقش
_يارب انت عارف نور بالنسبه ليا اي
الظابططيب كدا احنا لازم نروح القسم علشان نعمل محضر وناخد اقوالكوا علشان لو في حد انتو شاكين فيه نكون احنا على علم بدأ
_تمام حضرتك اتفضل واحنا هتيجي وراك
ومشي الظابط
يحييقلبي حاسس ان هي اللي عملتها
يحيي الكبير_لو هى انا ټقتلها احسن من اللي بتعمله دا متوصلش للخطڤ
_انا مش عارف اي اللي بيحصل انا خاېف اووي على نور مش متخيل انها تكون مخطوفه كدا وماما اقولها اي
_اهدى يا ابني ولما نشوف اي اللي هيحصل الاول..
في الوقت دا رنت فريده
يحيي أتردد ومش عارف يقولها اي هوا متاكد انها هتساله على أخته علشان اتأخرت
_اقولها اي
_قولها انها معاك وهترجعوا سوا ومتقلقش
_حاضر ربنا يستر
رد عليها
_الو يا يحيي الحقني اختك يا ابني لحد دلوقتي مجتش من المدرسه انا قلبي واجعني
علشان كدا يا ابني احنا لازم نبعد ونروح بلد تانيه لانك مش قد الناس دي
_اي اللي بتقوله دا يا ماما انا لازم انجح وأثبت وجودي واكبر واحتفظ بالمستوى اللي عايشين فيه واحسن كمان انا طول عمري بشتغل مش هاجى دلوقتي واخاڤ انا عمري ما خفت ومش هخاف وكله مقدر ومكتوب..
يحيي الكبيريحيي عنده حق يا فريده هوا لازم يثبت وجوده بعد سنين الشقى والتعب دي ولازم انتى تشجعيه وانتى اكتر واحده عارفه الشغل بالنسبه ليه اي ..
_ارجوكوا افهمونى انا قلبي واجعنى عليه انا ام وبخاف على عيالي وهوا اكتر واحد دا نور عيوني مش متخيله أن ممكن يحصله حاجه مش قادره أتصور أن في ناس عاوزه تحاربه علشان نجاحه ..
_احنا لسه في الاول انتى مش متخيله الباقى والايام الجايه هتبقى ازاي فريده انتى لازم تكونى اقوى من كدا ومؤمنه بالقضاء انتى عيشتي لوحدك كتير وكنتي الام والاب وربتيهم لوحدك انتى مثال للست القويه متبقيش خاېفه بقى وانا عارف أن في منافسات لينا كتير وناس كتير مش عاوزانا نكبر خصوصا في المناقصه دي لانها هى اللي هتنقلنا علشان كدا احنا مستعدين لاي حاجه ولاخر نفس..
_انا اسفه بس انا مش بنام الليل بسبب خۏفي عليه
يحيي الصغير قرب منها وباس رأسها
_انا اسف يا امى انا مش عاوزك تقلقي خالص انا قد اي حاجه وكله يهون علشان اوصل لهدفي ولا اي
_ربنا يعينك ويقويك يا ابني ويبعد عنك كل شړ..
_اللهم امين يارب..
بعد فتره كبيره من اختفاء نادين وكل المنازعات واستمرار الشغل والجهد الكبير اللي اشتغل عليه يحيي ويحيي علشان يكسبوا المناقصه…
بعد مرور حوالي شهر ..
كان يحيي بيفكر في سبب اختفاء نادين وانقطاع اي اخبار عنها وفي الوقت اللي كان بيفكر فيه دا دخل عليه يحيي وهوا حامل الخبر السعيد..
وكان فرحان جدا وعينيه كلها انتصار..
_جايبلك احسن خبر في الدنيا
_خير
_كسبنا المناقصه واحنا اللي هنعمل المشروع الجديد وهنتنقل بشركتنا نقله تانيه انا مبسوط جدا عاللى وصلناله دا..
_الف مبروك يا يحيي دي مجهوداتك وتصميمك على النجاح دا انا فخور بيك
_بجد انت فخور بيا
_طبعا انت ابني انا فخور بكونك معايا اصلا انت ابني اللي مخلفتوش
_بالمناسبه انت حققت حلمك اهو مش ناوي تفرحني بيك بقى قبل ماتعجز
_لا يعم انا جربت مره مش عاوز اقع تاني كفايه كدا
_هوا مش انت كنت قايلي ان عينك على واحده بس خاېف تقولها
_اه بس مينفعش اقولها خاېف وكمان هى ممكن ترفضني أصلها بتحب ولادها اوووي
_واي المانع انك تتجوزها مش ممكن انت تعوضها
_بعدين نبقى نتكلم في الموضوع دا
_انت بتتوه الموضوع بس على فكره انا هفضل وراك ولازم تتجوز وانا اللي هخطبلك انت زي ابني برضو
_ههههههههه ماشي يا اخويا لما نشوف اهم حاجه عاوز اوصل لنادين واللى وراها باي وسيله لأنهم هيبداوا يطعنوا فينا بقى علشان كدا لازم ناخد بالنا
_اكيد انا هحاول اوصلها باي طريقه متقلقش
اقوم بقى اروح الكليه علشان وحشتني بقالى اسبوعين مروحتش حاسس أنهم هيطردونى
_طيب روح وخلى بالك الامتحانات قربت ولازم تذاكر الفتره الجايه
_عيب عليك دا كلام برضو …
_خف تفكير شويه واجهاد انت وصلت لنص الطريق يعتبر
_مش هرتاح الا لما اكمله وانت اكتر واحد فاهمني
_دي المشكله انى بقولك ارتاح وانا عارف انك مش هترتاح
_سيبها على الله
_ونعم بالله
_سلام..
يحيي نزل وراح الكليه وحضر المحاضرات اللي عليه وجاب المحاضرات اللي كانت فايتاه وبعدها راح البيت..
_متقعد معانا شويه يا ابني
_لا معلش اصل عندي شغل وعاوز اخلص اللي فايتني دا وقت تاني…
يحيي اهم حاجه عنده الشغل والدراسه دي اولوياته وعيلته وحياته التانيه ملهوش في الخروج والسهر والقاعده في الكافتيريا بعد المحاضرات وكدا اهم حاجه الشغل وبس ممكن دي الحاجه اللي يتلفت نظر الكل حواليه بس اجتهاده في دراسته وشغله وكل حاجه من الناس اللي عارفه هى عاوزه اي واي طموحها واي هدفها اللي تسأله انت عاوز اي من غير ميفكر بيقولك انا عاوز كذا وكذا لانه محدد أهدافه ودا اللي مخليه ناجح وواصل…
راح البيت
وطلع ودخل الأوضه بتاعته وبدأ يذاكر وبعد شويه سمع صوت صړيخ من برا
خرج جري وشاف أمه واقفه وأخوه رأسه ملفوفه بشاش وأمه بټعيط وهوا اتخض وقرب عليه
_اي اللي حصل فيك دا يا فارس ومين عمل فيك كدا
فارس ساكت ومش بيتكلم
_ماترد يا ابني مين عمل فيك كدا انطق
فارس بصله
_مفيش حد عملى حاجه انا وقعت
يحيي حس أن في حاجه ..ومش عاوز يقولها قدام أمه
_طيب تعالى معايا
خده معاه الأوضه
_ها قولى بقى مين عمل فيك كدا
_واحد صاحبي كان بيرخم على واحده صاحبتنا وانا دافعت عنها وهوا مسك الطوبه وضړبني على دماغى وبس
_طيب انت عملتله اي
_مفيش كسرتله دراعه بس
_يراجل بس
_اه
_برئ يلا
_امال عاوزه يضربني وأسكتله مش بحب الظلم انا
_اه يا اخويا بس شاطر انك ردتهاله كنت هزعل منك
_هتجيبلي العجله امتى بقى
_بعد الامتحانات يا لمض المهم تروح تكلم امك وتقنعها انك مظلوم وتخليها تمسح دموعها دي
_حاضر
يحيي وهوا قاعد جاله اتصال من استاذ احمد
_الو يا احمد عامل اي
_الحق يا يحيي نور اتخطفت من قدام المدرسه
_اي..
يحيي وهوا قاعد جاله اتصال من استاذ احمد
_الو يا احمد عامل اي
_الحق يا يحيي نور اتخطفت من قدام المدرسه
_اي طيب انا جايلك حالا
يحيي قام بسرعه واتصل على عمه يحيي
_الو يا عمى
_في اي يا يحيي
_احمد لسه مكلمنى وقالى أن نور اتخطفت
_اي طيب انا جايلك…
والله يا نادين لو انتى اللي وراها لهوريكي مين انا بقى
يحيي وصل بسرعه للمدرسه وكانت الحكومة هناك علشان احمد بلغ …
كان احمد واقف مع الظابط بيحكيله اي اللي حصل وأنها وقتها كانت واقفه مع اصحابها قدام المدرسه وهوا كان لسه خارج من الباب وجت عربيه وخدتها ومشيت وهوا معرفش يلحقها
الظابط طيب يا استاذ احمد معرفتش تاخد نمر العربيه دي
احمد للاسف مكنش ليها نمر
يحيي اختى لازم تلاقوها انا مش هقدر ابات النهارده من غير ملاقيها
احمدأهدى يا يحيي اكيد هيلاقوها بس انت شوف ممكن حد من أعداء الشغل هوا اللى عمل كدا علشان يساومك
يحيي الكبير وصل وجري على يحيي
_ها موصلتش لاي حاجه يا يحيي
_للاسف يا عمى حتى العربيه اللي خطڤتها ملهاش نمر انا مش عارف اعمل اي
_متقلقش يا حبيبي هنلاقيها أن شاء الله متقلقش
_يارب انت عارف نور بالنسبه ليا اي
الظابططيب كدا احنا لازم نروح القسم علشان نعمل محضر وناخد اقوالكوا علشان لو في حد انتو شاكين فيه نكون احنا على علم بدأ
_تمام حضرتك اتفضل واحنا هتيجي وراك
ومشي الظابط
يحييقلبي حاسس ان هي اللي عملتها
يحيي الكبير_لو هى انا ټقتلها احسن من اللي بتعمله دا متوصلش للخطڤ
_انا مش عارف اي اللي بيحصل انا خاېف اووي على نور مش متخيل انها تكون مخطوفه كدا وماما اقولها اي
_اهدى يا ابني ولما نشوف اي اللي هيحصل الاول..
في الوقت دا رنت فريده
يحيي أتردد ومش عارف يقولها اي هوا متاكد انها هتساله على أخته علشان اتأخرت
_اقولها اي
_قولها انها معاك وهترجعوا سوا ومتقلقش
_حاضر ربنا يستر
رد عليها
_الو يا يحيي الحقني اختك يا ابني لحد دلوقتي مجتش من المدرسه انا قلبي واجعني
عليها
_متقلقيش يا امى نور معايا
فريده بقلق اكتررمعاك بتعمل اي هى فيها حاجه
_لا انتى عارفه بنتك لما يتدلع كلمتني وقالتلي انها عوزا تاكل ماك فانا رحتلها المدرسه وخرجنا سوا وهنرجع سوا
_طيب خليها تكلمني
يحيي بتوتر اكترلا مهى دلوقتي في الحمام متقلقيش يا ست الكل هى معايا
_امال تليفونها غير متاح لي
_هنلاقي فصل شحن انتي عارفه انها بتكسل تشحنه
_طيب لما تجيلي علشان تبقى تقلقني عليها كدا
_ماشي يا امى سلام بقى
_ماشي يا حبيبي خلي بالك منها وبالكوا من نفسك ا علشان انا حاسه ان في حاجه انت مخبيها عليا وقلبي واجعني يارب تكون انت صادق ونور معاك فعلا
_اه والله معايا يا امى بس هى في الحمام
_دا كله يا ابني
_انتي عارفه نور لازم تتأكد من نضافه أيدها قبل الاكل يلا بقى سلام علشان هطلب الاوردر
_ماشي يا ابني ربنا يجيبكوا بالف سلامه ويطمني عليكوا
_تسلمي يا ست الكل
وقفل معاها السكه وتنهد بتعب وكأنه كان في حرب حوار أنه يكدب على أمه دا صعب اووي
_شوفت قلبها حاسس ازاى انا مكنتش عارف اقولها اى ولو روحتلها من غير نور هتعمل اي ولا هواجهها ازاي
_ان شاء الله مش هتروح من غيرها وانا واثق في كدا
يحيي الكبير حاله اتصال
_كنت متاكد ان انتى اللي عملتيها
_معلش يا اخويا دي أوامر وانت عارف انا عبد المأمور
_اخلصى عوزا اي
_انت عارف طلبنا تتنازل عن الصفقه هتلاقى البت عندك غير كدا هنجيبلك البت اه بس في اكياس واحنا مبنهزرش انت عارف
_اه يا كنت عارف انك خاينه ودموعك كانت دموع تماسيح واختفاءك كنتي بترتبي لحاجه والله يا نادين لاوريكي بس دلوقتى اهم حاجه عندي نور
_تمام نفذ الطلب وهتلاقيها عندك قدام باب البيت معززه مكرمه
_ماشي
_قدامك نص ساعه وهكلمك تاني سلام
يحيي قفل واتنهد پخنقه وبص ليحيي اللي حط كل جهده وتعبه في المشروع دا ودلوقتي مطلوب منه يتنازل عن كل دا في مقابل إنقاذ أخته
_في اي مالك
_هي اللي طلعت خطڤاها وهترجعها بس بشرط
_اننا نتنازل عن المناقصه صح
_للاسف اه
يحيي غمض عيينه بتعب وجز على سنانه بغل
_هم لي بيعملوا معانا كدا ومعايا انا بالذات بيساوموني باختى علشان عارفين هى عندي اي وانى هتنازل في وقتها من غير تفكير
_معلش يا يحيي ربنا يعوضك المره الجايه وتبقى أعلى.
_لا جايه ولا راحه خلاص كدا يلا بينا
_ومش هتكلم الظابط
_بقاش ليه لازمه
_لي يا ابني ماهوا ممكن يساعدنا في حاجه
_هيساعدنا في اي انا مبقتش عارف حاجه انا تعبت والله انا دلوقتي مش عاوز غير اختى اختى وبس
_ماشي والله هنجيبها وهتبات في حضنك بس احنا دخلنا الحكومه من الاول ولازم يكونوا على علم بكل خطوه والا احنا اللى هنقع في مشاكل
_حاضر هنروحله
وبعد نص ساعه
كانو كلموا الظابط واتفقوا معاه وبالفعل اتنازلوا عن المناقصه وكل حاجه بقت تمام
ونادين كلمت يحيي وقالتله أن نور هتبقى عند البيت كمان ربع ساعه .
وراحوا هناك وكان معاهم الظابط بس كان مستخبي هوا والعساكر
يحيي وقف استنى وبسرعه البرق عربيه وقفت على الناحيه التانيه ونزله نور ويحيي واقف محسش بحاجه الا ان أخته واقفه قدامه ومفيهاش حاجه
جري عليها ومش أيدها وكانت تلج حرفيا من الخۏف والتوتر
العربيه جريت حتى البوليس معرفش بجيبها
الظابط قرب منهم
_الموضوع مش متعلق بالخطڤ بس الناس دي خطړ جدا على حد الكلام اللي انتوا قولتوه القضيه اكبر من كدا بكتير وهحاول اشتغل عليها بأقصى جهدي لأنها قضيه بتمس الدوله وفي فرع اجنبي في الموضوع
_فعلا واحنا معاكوا لاي معلومات انتو محتاجينها
_اكيد انا محتاج منك انت وأستاذ يحيي معلومات كتير هتفيدني في القضيه دي
_تمام واحنا جاهزين في اي وقت
_تمام عن اذنكوا وحمد الله على سلامتها
نور كانت واقفه بتترعش بس وتعبانه وفجاه وقعت على الأرض
يحيي شالها وجري بيها عالمستشفى وكان معاه يحيي وأحمد اللي كان قلبه بيتقطع عليها وعلى شكلها وهيئاتها
راحت المستشفى والدكتور كشف عليها…
وكانت نورر بتكلم نفسها وهى نايمه
_بابا انت ممتش انت كدبت علينا انك مت وانت خاطفني بابا بابا أنا بحبك …
يحيي سمع الكلام دا وقرب منها وهداها وقرا في ودنها المعوذتين وهديت..
بس استغرب من كلامها دا ولى قالت بابا …
راح للدكتور
_هى نور مالها يا دكتور
_عندها صډمه عصبيه شكلها اتاذت من حد قريب من قلبها وتقريبا دا ابوها لأنها عماله تردد الاسم دا كتير
يحيي اتخض عليها وكمان يحيي الكبير مش مستوعب الكلام دا
والاتنين بصوا لبعض
_معقول حسن لسه عايش!!!!
_هى نور مالها يا دكتور
_عندها صډمه عصبيه شكلها اتاذت من حد قريب من قلبها وتقريبا دا ابوها لأنها عماله تردد الاسم دا كتير
يحيي اتخض عليها وكمان يحيي الكبير مش مستوعب الكلام دا
والاتنين بصوا لبعض
_معقول حسن لسه عايش!!!!
_ازاي احنا شايفينه مېت بعنينا محدش قالنا وكمان الدكتور في المستشفي أكد دا مش معقول يكون كل دا فيك ومقلب أو خطه جديده
_مش عارف حاجه اللي هياكد هوا عايش ولا مېت كلام نور بعد متفوق من الصدمه دي
_انا قلقان اووي عليها حاسس ان في حاجه كبيره اووي انا مش قادر اتحمل اللي هى فيه دا وامى اقولها اي
_فريده لحد دلوقتي متخيله أن نور معاك وانكوا بتتغدوا سوا لو عرفت اللي حصل دا مش هيحصل كويس
_انا هتصل بيها واحاول اقولها
_ماشي
يحيي ملقاش التليفون في جيبه
_اي دا انا مش لاقي تليفوني
_ممكن يكون وقع منك ساعت الحاډثه بص روح قولها ولما تكون معاها تهديها افضل
_ربنا يستر انا هروح وهحاول اقولها اللي حصل علشان متفضلش قلقانه كدا خليك مع نور ممكن
_حاضر يا حبيبي متقلقش
_ماشي سلام
يحيي روح البيت وكانت فريده قاعده على اعصابها وقلقانه حاسه ان في حاجه مش طبيعيه وان حد من ولادها جراله حاجه ممكن اللي كان مطمنها أن يحيي كلمها وقال إن نور معاه وكمان فارس في البيت مكنتش عارفه اي اللي بيحصلها دا وكانت مستنيه رجوعهم بفارغ الصبر واللي قلقها اكتر انها بتتصل على تليفوناتهم بتكون غير متاح
_يارب سترك وعفوك احفظلى ولادى يارب ورجعهم سالمين يارب طمني عليهم
في الوقت دا دخل يحيي وهوا بيجمع الكلام اللي هيقوله مش عارف يقولها اي
فريده استغربت لما لقته لوحده
_اختك فين
_احم في في
_فين يا يحيي
_في المستشفى
_اي !!!!بتعمل اي في المستشفى وحصلها اي اتكلم
_ممكن تهدى شويه وتمسكي اعصابك ..
_امسك اعصابي وبنتي في المستشفي ودينى ليها الاول
_حاضر بس ممكن تهدى علشان حالتها مش محتاجه اللي انتى بتعمليه دا أهدى علشان خاطري
_يلا يا يحيي وديني لبنتي مش ههدى الا لما أشوفها
_حاضر
فريده لبست وراحت مع يحيي المستشفى وطول الطريق دموعها منشفتش من على خدها
وصلو المستشفى
ويحيي خدها للاوضه اللي فيها نور واللي كان واقف عندها يحيي
_عوزا ادخل لبنتي أشوفها
_اهدي يا امى مينفعش الدخول دلوقتي وبعدين هى نايمه
_عوزا أشوفها لو حتى من بعيد
_حاضر ثواني
راح استأذن الدكتور ..
_خمس دقائق بس يا يحيي
_حاضر
وډخلها وقربت منها وحسست على شعرها
_كنت حاسه انك جرالك حاجه قلبي طول عمره صادق مكدبش عليا جرالك اي يا بنتي واي اللي عمل فيكي كدا أن شاء الله انا وانتى لا
_اهدي يا امى انا عارف انك زعلانه بس والله انا كنت خاېف عليكي
_من غير متقولى انا كنت
_متقلقيش يا امى نور معايا
فريده بقلق اكتررمعاك بتعمل اي هى فيها حاجه
_لا انتى عارفه بنتك لما يتدلع كلمتني وقالتلي انها عوزا تاكل ماك فانا رحتلها المدرسه وخرجنا سوا وهنرجع سوا
_طيب خليها تكلمني
يحيي بتوتر اكترلا مهى دلوقتي في الحمام متقلقيش يا ست الكل هى معايا
_امال تليفونها غير متاح لي
_هنلاقي فصل شحن انتي عارفه انها بتكسل تشحنه
_طيب لما تجيلي علشان تبقى تقلقني عليها كدا
_ماشي يا امى سلام بقى
_ماشي يا حبيبي خلي بالك منها وبالكوا من نفسك ا علشان انا حاسه ان في حاجه انت مخبيها عليا وقلبي واجعني يارب تكون انت صادق ونور معاك فعلا
_اه والله معايا يا امى بس هى في الحمام
_دا كله يا ابني
_انتي عارفه نور لازم تتأكد من نضافه أيدها قبل الاكل يلا بقى سلام علشان هطلب الاوردر
_ماشي يا ابني ربنا يجيبكوا بالف سلامه ويطمني عليكوا
_تسلمي يا ست الكل
وقفل معاها السكه وتنهد بتعب وكأنه كان في حرب حوار أنه يكدب على أمه دا صعب اووي
_شوفت قلبها حاسس ازاى انا مكنتش عارف اقولها اى ولو روحتلها من غير نور هتعمل اي ولا هواجهها ازاي
_ان شاء الله مش هتروح من غيرها وانا واثق في كدا
يحيي الكبير حاله اتصال
_كنت متاكد ان انتى اللي عملتيها
_معلش يا اخويا دي أوامر وانت عارف انا عبد المأمور
_اخلصى عوزا اي
_انت عارف طلبنا تتنازل عن الصفقه هتلاقى البت عندك غير كدا هنجيبلك البت اه بس في اكياس واحنا مبنهزرش انت عارف
_اه يا كنت عارف انك خاينه ودموعك كانت دموع تماسيح واختفاءك كنتي بترتبي لحاجه والله يا نادين لاوريكي بس دلوقتى اهم حاجه عندي نور
_تمام نفذ الطلب وهتلاقيها عندك قدام باب البيت معززه مكرمه
_ماشي
_قدامك نص ساعه وهكلمك تاني سلام
يحيي قفل واتنهد پخنقه وبص ليحيي اللي حط كل جهده وتعبه في المشروع دا ودلوقتي مطلوب منه يتنازل عن كل دا في مقابل إنقاذ أخته
_في اي مالك
_هي اللي طلعت خطڤاها وهترجعها بس بشرط
_اننا نتنازل عن المناقصه صح
_للاسف اه
يحيي غمض عيينه بتعب وجز على سنانه بغل
_هم لي بيعملوا معانا كدا ومعايا انا بالذات بيساوموني باختى علشان عارفين هى عندي اي وانى هتنازل في وقتها من غير تفكير
_معلش يا يحيي ربنا يعوضك المره الجايه وتبقى أعلى.
_لا جايه ولا راحه خلاص كدا يلا بينا
_ومش هتكلم الظابط
_بقاش ليه لازمه
_لي يا ابني ماهوا ممكن يساعدنا في حاجه
_هيساعدنا في اي انا مبقتش عارف حاجه انا تعبت والله انا دلوقتي مش عاوز غير اختى اختى وبس
_ماشي والله هنجيبها وهتبات في حضنك بس احنا دخلنا الحكومه من الاول ولازم يكونوا على علم بكل خطوه والا احنا اللى هنقع في مشاكل
_حاضر هنروحله
وبعد نص ساعه
كانو كلموا الظابط واتفقوا معاه وبالفعل اتنازلوا عن المناقصه وكل حاجه بقت تمام
ونادين كلمت يحيي وقالتله أن نور هتبقى عند البيت كمان ربع ساعه .
وراحوا هناك وكان معاهم الظابط بس كان مستخبي هوا والعساكر
يحيي وقف استنى وبسرعه البرق عربيه وقفت على الناحيه التانيه ونزله نور ويحيي واقف محسش بحاجه الا ان أخته واقفه قدامه ومفيهاش حاجه
جري عليها ومش أيدها وكانت تلج حرفيا من الخۏف والتوتر
العربيه جريت حتى البوليس معرفش بجيبها
الظابط قرب منهم
_الموضوع مش متعلق بالخطڤ بس الناس دي خطړ جدا على حد الكلام اللي انتوا قولتوه القضيه اكبر من كدا بكتير وهحاول اشتغل عليها بأقصى جهدي لأنها قضيه بتمس الدوله وفي فرع اجنبي في الموضوع
_فعلا واحنا معاكوا لاي معلومات انتو محتاجينها
_اكيد انا محتاج منك انت وأستاذ يحيي معلومات كتير هتفيدني في القضيه دي
_تمام واحنا جاهزين في اي وقت
_تمام عن اذنكوا وحمد الله على سلامتها
نور كانت واقفه بتترعش بس وتعبانه وفجاه وقعت على الأرض
يحيي شالها وجري بيها عالمستشفى وكان معاه يحيي وأحمد اللي كان قلبه بيتقطع عليها وعلى شكلها وهيئاتها
راحت المستشفى والدكتور كشف عليها…
وكانت نورر بتكلم نفسها وهى نايمه
_بابا انت ممتش انت كدبت علينا انك مت وانت خاطفني بابا بابا أنا بحبك …
يحيي سمع الكلام دا وقرب منها وهداها وقرا في ودنها المعوذتين وهديت..
بس استغرب من كلامها دا ولى قالت بابا …
راح للدكتور
_هى نور مالها يا دكتور
_عندها صډمه عصبيه شكلها اتاذت من حد قريب من قلبها وتقريبا دا ابوها لأنها عماله تردد الاسم دا كتير
يحيي اتخض عليها وكمان يحيي الكبير مش مستوعب الكلام دا
والاتنين بصوا لبعض
_معقول حسن لسه عايش!!!!
_هى نور مالها يا دكتور
_عندها صډمه عصبيه شكلها اتاذت من حد قريب من قلبها وتقريبا دا ابوها لأنها عماله تردد الاسم دا كتير
يحيي اتخض عليها وكمان يحيي الكبير مش مستوعب الكلام دا
والاتنين بصوا لبعض
_معقول حسن لسه عايش!!!!
_ازاي احنا شايفينه مېت بعنينا محدش قالنا وكمان الدكتور في المستشفي أكد دا مش معقول يكون كل دا فيك ومقلب أو خطه جديده
_مش عارف حاجه اللي هياكد هوا عايش ولا مېت كلام نور بعد متفوق من الصدمه دي
_انا قلقان اووي عليها حاسس ان في حاجه كبيره اووي انا مش قادر اتحمل اللي هى فيه دا وامى اقولها اي
_فريده لحد دلوقتي متخيله أن نور معاك وانكوا بتتغدوا سوا لو عرفت اللي حصل دا مش هيحصل كويس
_انا هتصل بيها واحاول اقولها
_ماشي
يحيي ملقاش التليفون في جيبه
_اي دا انا مش لاقي تليفوني
_ممكن يكون وقع منك ساعت الحاډثه بص روح قولها ولما تكون معاها تهديها افضل
_ربنا يستر انا هروح وهحاول اقولها اللي حصل علشان متفضلش قلقانه كدا خليك مع نور ممكن
_حاضر يا حبيبي متقلقش
_ماشي سلام
يحيي روح البيت وكانت فريده قاعده على اعصابها وقلقانه حاسه ان في حاجه مش طبيعيه وان حد من ولادها جراله حاجه ممكن اللي كان مطمنها أن يحيي كلمها وقال إن نور معاه وكمان فارس في البيت مكنتش عارفه اي اللي بيحصلها دا وكانت مستنيه رجوعهم بفارغ الصبر واللي قلقها اكتر انها بتتصل على تليفوناتهم بتكون غير متاح
_يارب سترك وعفوك احفظلى ولادى يارب ورجعهم سالمين يارب طمني عليهم
في الوقت دا دخل يحيي وهوا بيجمع الكلام اللي هيقوله مش عارف يقولها اي
فريده استغربت لما لقته لوحده
_اختك فين
_احم في في
_فين يا يحيي
_في المستشفى
_اي !!!!بتعمل اي في المستشفى وحصلها اي اتكلم
_ممكن تهدى شويه وتمسكي اعصابك ..
_امسك اعصابي وبنتي في المستشفي ودينى ليها الاول
_حاضر بس ممكن تهدى علشان حالتها مش محتاجه اللي انتى بتعمليه دا أهدى علشان خاطري
_يلا يا يحيي وديني لبنتي مش ههدى الا لما أشوفها
_حاضر
فريده لبست وراحت مع يحيي المستشفى وطول الطريق دموعها منشفتش من على خدها
وصلو المستشفى
ويحيي خدها للاوضه اللي فيها نور واللي كان واقف عندها يحيي
_عوزا ادخل لبنتي أشوفها
_اهدي يا امى مينفعش الدخول دلوقتي وبعدين هى نايمه
_عوزا أشوفها لو حتى من بعيد
_حاضر ثواني
راح استأذن الدكتور ..
_خمس دقائق بس يا يحيي
_حاضر
وډخلها وقربت منها وحسست على شعرها
_كنت حاسه انك جرالك حاجه قلبي طول عمره صادق مكدبش عليا جرالك اي يا بنتي واي اللي عمل فيكي كدا أن شاء الله انا وانتى لا
_اهدي يا امى انا عارف انك زعلانه بس والله انا كنت خاېف عليكي
_من غير متقولى انا كنت
عارفه بس انت اللي طمنتني وقولت انها معاك وقلبي برضو كان واجعني وحاسس
_ان شاء الله هتقوم بالسلامه
فريده باستها من راسها وخرجت
_احكيلي بقى اي حصل
يحيي حكالها كل حاجه واللي وصل بيه لهنا وكمان الكلام اللي قالته نور وأنه شاكك أن حسن يكون عايش وكل دا بيخدعهم
_ياااه كل دا حصل وانا معرفش حاجه وانا قاعده في البيت ومفكره انها معاك كنت هتواجهني ازاي لو مكنتش رجعتها
_انا كنت واثق انها هترجع لانهم كانو خطفينها لغرض واحنا نفذنا طلبهم وعمى يحيي ساعدني في دا بس القضيه دلوقتي الحاله اللي هي فيها نور اهم عندى من اي حاجه
_ان شآء الله هتبقى كويسه وهنعرف مين اللي وراها واي السبب
_انا واثق في دا وحااسس أن اللعبه دي قربت تنتهى وعلى ايدي أن شاء الله..
يحيي الكبيرناوي على اي يا ابني
_مش هم اختاروا اللعب معايا انا بقى هوريهم اللعب مع يحيي هيبقى عامل ازاي وانت عارف الا امى واخواتي عندى ممكن احړق بلد كامله
_طيب رسيني
_بعدين لما اتطمن على نور الاول واتأكد من شكوكى
_ماشي اللي تشوفه انا معاك في اي حاجه
_تسلملي يا بابا
فارس كان قاعد في البيت بيذاكر وسمع صوت دربكه جايه من اوضه يحيي
فارس من طبعه مش بېخاف قام وانسحب ودخل المطبخ ومسك ايد المقشه
واتصل علي يحيي ولقاه غير متاح اتوتر ففكر واتصل على أمه سمع صوت التليفون في البيت واتخض وقفل بسرعه وعرف أن الحرامي هيحاول يخرج من الأوضه ..فاتصل على يحيي الكبير ودي كانت اخر محاوله ليه وتوتره زاد لما سمع باب الاوضه بيتفتح ..
يحيي رد على التليفون بس للاسف فارس من التوتر معرفش يرد وكمان مش عاوز الحرامي يخرج من البيت..
خرج من باب المطبخ وكان الحرامي واقف على السجاده وبيفكر وعينيه يمين وشمال
فارس فكر في فكر طبعا كلنا عارفينها
وهوب قام شد السجاده من تحته وكان الحرامي مرمي على الأرض
_انت مفكر نفسك تهرب
ونزل عليه ضړب بالمقشه..
وعلى الناحيه التانيه يحيي سمع كل دا ونزل جري من غير ميقول ليحيي حاجه …
وكان سائق بسرعه جدا علشان يوصل
فارس عدمه العافيه
_انت مفكرني صغير ولا اي يا مچرم انا هكون ظابط وتقبض عليك يا حرامي وبدأ الضړب فيه تاني.
وبعدين وصل يحيي وطلع جري وسمع صوت فارس وهوا بيضربه
ابتسم ورن الجرس
_اوعى تتحرك يا حرامي جايلك
فتح الباب
_الحقني يا ابيه يحيي فى حرامي
_اهدي يا حبيبي يا بطل انت
_شوفت بقى اني هبقى ظابط شاطر وهقبض عالمجرمين
_اها
يحيي قرب من الحرامي اللي كان على الأرض مش قادر يقوم نزل على ركبته وشال الماسك من على وشه
واتفاجئ
_انت
يحيي قرب من الحرامي اللي كان على الأرض مش قادر يقوم نزل على ركبته وشال الماسك من على وشه
واتفاجئ
_انت
انت تاني يا حسن انت مش هتحرم هوا انا مش قولتلك قبل كدا ابعد بقى عاوز اي تاني عملت تمثليه انك مۏت وصدقوك وخلاص كانوا قربوا ينسوك عاوز اي تاني منهم حرام عليك
كل دا وفارس واقف مش فاهم اي حاجه
يحيي بصله
_ادخل يا حبيبي متخافش انا هاخد الحرامي هوديه السچن وانت ادخل كمل مذاكره ماشي يا بطل
_ماشي يا اونكل يحيي خليه معاك واوعى يهرب منك عقبال ما يحيي اخويا يچي وشوف اي الحكايه علشان قولتله عالحرامي دا قبل كدا مصدقنيش
_لا يا حبيبي متقولوش حاجه علشان نور في المستشفى تعبانه زي مانت عارف وهوا قلقان ومش محتاج قلق اكتر ماشي
_حاضر اللي تشوفه يا عمو بس اهم حاجه الحرامي دا ميمشيش من ايدك
_عنيا
ويحيي خد حسن وخرجوا من البيت وراحوا مكان اول مره نشوفه …
_انت كنت جاى لي يا حسن وجاي تدور على اي هوا مش اللي انت طلبته خدته
_هوا انت مفكر اني هديلك مراتى وعيالي كدا بالساهل ومفكر أن شويه الفلوس اللي ادتهوملى دول هيقضوا
_عاوز اي تاني على فكره اللي مصبرني عليك اني مقتلكش العيش والملح اللي كان بينا لكن انت زودتها اووووي وكمان خطفت بنتك انت اي يا اخى بتجري ورا اي فلوس سواء مني أو من نادين اهم حاجه مصلحتك بس فين عيالك من حياتك دي بتساومني على عيالك بدل متروح تاخدهم في حضنك وتروح تدور على بنتك اللي لسه متمتش العشر سنين دي ومرميه في الشوارع انت اب انت
_ملكش دعوة ومتلكش كتير هتجيب فلوس ولا اروح اقول ليحيي عالاتفاق اللي بينا
_عادي مش فارقه انا كدا كدا كنت هقوله سواء بيك أو من غيرك مش هينفع أخبي عليه اكتر من كدا ولازم انت تظهر علشان نور تخف انت اتسببتلها في صډمه عصبيه كبيره وشكلها مش هتقوم منها بسبب الملاك اللي هي مصوراك فيه وانت للاسف
_حيلك حيلك انت مالك انت انا حابب اللعبه اللطيفه دي مهو انت يا تديني فلوس يا اروح لنادين ونشوف هنعمل اي سوا وشوف اللعبه هنخرب فوق دماغك ازاي وانت اللي نتطلع خسران يا يحيي …
وقرب من ودنه
_هتخسر حبيبه القلب فريده اللي يا عيني حياتك مش بتكمل الا بيها معرفش اني كنت معزبك كدا عارف لو كنت اعرف بالعزاب اللي انت كنت بتمر بيه مكنتش طلقتها
_يااااااه للدرجه دي انت جدع اووي يا يا صاحبي اكتر واحد مكنتش اتخيل منك كل دا
_معلش حب الفلوس بيعمل اكتر من كدا لما تكبر شويه هتلاقي نفسك بتحب الفلوس اكتر من نفسك
_قصدك أن دا طبع وطمع انت فيك طبع الدناءه وحب المال وواطي اوووي كنت مفكر ان عيالك هيطلعوا شبهك بس الحمد لله مفيش ولا واحد فيهم طلع شبهك كانت الدنيا هتخرب
_انت بتهري كتير لي متخلص هتديني فلوس ولا اروح لنادين اشوف معاها مصلحه وممكن المره الجايه تبقى قتل يحيي !
_اي !
بتقول اي
_اه والله انا سمعتها بتقول كدا انها عوزا تنهى اللعبه دي بمۏت واحد فيكوا علشان التاني ينكسر وميكملش واختارت يحيي علشان هوا الصغير وممكن يقف تاني ويكبر في السوق ودا هيبقى مستحيل معاك لانك من غيره ولا حاجه
_انتو اي انتو اي شياطين انا هحبسكوا والله مش ههدى الا لما احبسكوا يا هقتلكوا وهبقى وقتها ريحت البشريه منكوا انتوا اي بتحاربوا واحد لسه في بدايه حياته وطريقه دا كلو علشان المناقصه اللي نجح وخدها من أكبر شركه اللي هي تبعكوا عاوزين انتوا اللي تاكلوا السوق اي حرام انتوا قتالين قټله كل لما حد يقف قدامكوا بټموتوه
_بص بلاش هري ولكلك هتجيب ولا
_عاوز زفت كام
_١٠٠الف
_اي كتير كدا
_عادي عندي اللي يدفع اكتر بس انا بحبك انت يا يحيي حبيب قلبي
_ماشي هكتبلك شيك
وكتبله شيك ورماه في وشه ومشي وقبل ميركب العربيه بصله بكل شړ
_ابقى اشوف طيفك حواليهم تاني انا حذرتك…
وركب العربيه ومشي ووصل للمستشفى
وكان يحيي واقف مبسوط
_نور فاقت ولا لسه
_الحمد لله فاقت وابتدت تتكلم وشويه والدكاتره هيطمنونا
_يارب تقوم بالسلامه يارب_
_يارب…
يحيي قرب ناحيه فريده ..
فريده كنت عاوزك في حاجه ..
يحيي الصغير استغرب عمه يحيي عاوز اي من أمه عمرهم مكان ليهم كلام مع بعض!
_في حاجه يا عمو يحيي
_لا يحبيبي بس عاوز ماما في موضوع متقلقش
_تمام طيب قولها قدامي في مانع
_لا انا عاوز
_ان شاء الله هتقوم بالسلامه
فريده باستها من راسها وخرجت
_احكيلي بقى اي حصل
يحيي حكالها كل حاجه واللي وصل بيه لهنا وكمان الكلام اللي قالته نور وأنه شاكك أن حسن يكون عايش وكل دا بيخدعهم
_ياااه كل دا حصل وانا معرفش حاجه وانا قاعده في البيت ومفكره انها معاك كنت هتواجهني ازاي لو مكنتش رجعتها
_انا كنت واثق انها هترجع لانهم كانو خطفينها لغرض واحنا نفذنا طلبهم وعمى يحيي ساعدني في دا بس القضيه دلوقتي الحاله اللي هي فيها نور اهم عندى من اي حاجه
_ان شآء الله هتبقى كويسه وهنعرف مين اللي وراها واي السبب
_انا واثق في دا وحااسس أن اللعبه دي قربت تنتهى وعلى ايدي أن شاء الله..
يحيي الكبيرناوي على اي يا ابني
_مش هم اختاروا اللعب معايا انا بقى هوريهم اللعب مع يحيي هيبقى عامل ازاي وانت عارف الا امى واخواتي عندى ممكن احړق بلد كامله
_طيب رسيني
_بعدين لما اتطمن على نور الاول واتأكد من شكوكى
_ماشي اللي تشوفه انا معاك في اي حاجه
_تسلملي يا بابا
فارس كان قاعد في البيت بيذاكر وسمع صوت دربكه جايه من اوضه يحيي
فارس من طبعه مش بېخاف قام وانسحب ودخل المطبخ ومسك ايد المقشه
واتصل علي يحيي ولقاه غير متاح اتوتر ففكر واتصل على أمه سمع صوت التليفون في البيت واتخض وقفل بسرعه وعرف أن الحرامي هيحاول يخرج من الأوضه ..فاتصل على يحيي الكبير ودي كانت اخر محاوله ليه وتوتره زاد لما سمع باب الاوضه بيتفتح ..
يحيي رد على التليفون بس للاسف فارس من التوتر معرفش يرد وكمان مش عاوز الحرامي يخرج من البيت..
خرج من باب المطبخ وكان الحرامي واقف على السجاده وبيفكر وعينيه يمين وشمال
فارس فكر في فكر طبعا كلنا عارفينها
وهوب قام شد السجاده من تحته وكان الحرامي مرمي على الأرض
_انت مفكر نفسك تهرب
ونزل عليه ضړب بالمقشه..
وعلى الناحيه التانيه يحيي سمع كل دا ونزل جري من غير ميقول ليحيي حاجه …
وكان سائق بسرعه جدا علشان يوصل
فارس عدمه العافيه
_انت مفكرني صغير ولا اي يا مچرم انا هكون ظابط وتقبض عليك يا حرامي وبدأ الضړب فيه تاني.
وبعدين وصل يحيي وطلع جري وسمع صوت فارس وهوا بيضربه
ابتسم ورن الجرس
_اوعى تتحرك يا حرامي جايلك
فتح الباب
_الحقني يا ابيه يحيي فى حرامي
_اهدي يا حبيبي يا بطل انت
_شوفت بقى اني هبقى ظابط شاطر وهقبض عالمجرمين
_اها
يحيي قرب من الحرامي اللي كان على الأرض مش قادر يقوم نزل على ركبته وشال الماسك من على وشه
واتفاجئ
_انت
يحيي قرب من الحرامي اللي كان على الأرض مش قادر يقوم نزل على ركبته وشال الماسك من على وشه
واتفاجئ
_انت
انت تاني يا حسن انت مش هتحرم هوا انا مش قولتلك قبل كدا ابعد بقى عاوز اي تاني عملت تمثليه انك مۏت وصدقوك وخلاص كانوا قربوا ينسوك عاوز اي تاني منهم حرام عليك
كل دا وفارس واقف مش فاهم اي حاجه
يحيي بصله
_ادخل يا حبيبي متخافش انا هاخد الحرامي هوديه السچن وانت ادخل كمل مذاكره ماشي يا بطل
_ماشي يا اونكل يحيي خليه معاك واوعى يهرب منك عقبال ما يحيي اخويا يچي وشوف اي الحكايه علشان قولتله عالحرامي دا قبل كدا مصدقنيش
_لا يا حبيبي متقولوش حاجه علشان نور في المستشفى تعبانه زي مانت عارف وهوا قلقان ومش محتاج قلق اكتر ماشي
_حاضر اللي تشوفه يا عمو بس اهم حاجه الحرامي دا ميمشيش من ايدك
_عنيا
ويحيي خد حسن وخرجوا من البيت وراحوا مكان اول مره نشوفه …
_انت كنت جاى لي يا حسن وجاي تدور على اي هوا مش اللي انت طلبته خدته
_هوا انت مفكر اني هديلك مراتى وعيالي كدا بالساهل ومفكر أن شويه الفلوس اللي ادتهوملى دول هيقضوا
_عاوز اي تاني على فكره اللي مصبرني عليك اني مقتلكش العيش والملح اللي كان بينا لكن انت زودتها اووووي وكمان خطفت بنتك انت اي يا اخى بتجري ورا اي فلوس سواء مني أو من نادين اهم حاجه مصلحتك بس فين عيالك من حياتك دي بتساومني على عيالك بدل متروح تاخدهم في حضنك وتروح تدور على بنتك اللي لسه متمتش العشر سنين دي ومرميه في الشوارع انت اب انت
_ملكش دعوة ومتلكش كتير هتجيب فلوس ولا اروح اقول ليحيي عالاتفاق اللي بينا
_عادي مش فارقه انا كدا كدا كنت هقوله سواء بيك أو من غيرك مش هينفع أخبي عليه اكتر من كدا ولازم انت تظهر علشان نور تخف انت اتسببتلها في صډمه عصبيه كبيره وشكلها مش هتقوم منها بسبب الملاك اللي هي مصوراك فيه وانت للاسف
_حيلك حيلك انت مالك انت انا حابب اللعبه اللطيفه دي مهو انت يا تديني فلوس يا اروح لنادين ونشوف هنعمل اي سوا وشوف اللعبه هنخرب فوق دماغك ازاي وانت اللي نتطلع خسران يا يحيي …
وقرب من ودنه
_هتخسر حبيبه القلب فريده اللي يا عيني حياتك مش بتكمل الا بيها معرفش اني كنت معزبك كدا عارف لو كنت اعرف بالعزاب اللي انت كنت بتمر بيه مكنتش طلقتها
_يااااااه للدرجه دي انت جدع اووي يا يا صاحبي اكتر واحد مكنتش اتخيل منك كل دا
_معلش حب الفلوس بيعمل اكتر من كدا لما تكبر شويه هتلاقي نفسك بتحب الفلوس اكتر من نفسك
_قصدك أن دا طبع وطمع انت فيك طبع الدناءه وحب المال وواطي اوووي كنت مفكر ان عيالك هيطلعوا شبهك بس الحمد لله مفيش ولا واحد فيهم طلع شبهك كانت الدنيا هتخرب
_انت بتهري كتير لي متخلص هتديني فلوس ولا اروح لنادين اشوف معاها مصلحه وممكن المره الجايه تبقى قتل يحيي !
_اي !
بتقول اي
_اه والله انا سمعتها بتقول كدا انها عوزا تنهى اللعبه دي بمۏت واحد فيكوا علشان التاني ينكسر وميكملش واختارت يحيي علشان هوا الصغير وممكن يقف تاني ويكبر في السوق ودا هيبقى مستحيل معاك لانك من غيره ولا حاجه
_انتو اي انتو اي شياطين انا هحبسكوا والله مش ههدى الا لما احبسكوا يا هقتلكوا وهبقى وقتها ريحت البشريه منكوا انتوا اي بتحاربوا واحد لسه في بدايه حياته وطريقه دا كلو علشان المناقصه اللي نجح وخدها من أكبر شركه اللي هي تبعكوا عاوزين انتوا اللي تاكلوا السوق اي حرام انتوا قتالين قټله كل لما حد يقف قدامكوا بټموتوه
_بص بلاش هري ولكلك هتجيب ولا
_عاوز زفت كام
_١٠٠الف
_اي كتير كدا
_عادي عندي اللي يدفع اكتر بس انا بحبك انت يا يحيي حبيب قلبي
_ماشي هكتبلك شيك
وكتبله شيك ورماه في وشه ومشي وقبل ميركب العربيه بصله بكل شړ
_ابقى اشوف طيفك حواليهم تاني انا حذرتك…
وركب العربيه ومشي ووصل للمستشفى
وكان يحيي واقف مبسوط
_نور فاقت ولا لسه
_الحمد لله فاقت وابتدت تتكلم وشويه والدكاتره هيطمنونا
_يارب تقوم بالسلامه يارب_
_يارب…
يحيي قرب ناحيه فريده ..
فريده كنت عاوزك في حاجه ..
يحيي الصغير استغرب عمه يحيي عاوز اي من أمه عمرهم مكان ليهم كلام مع بعض!
_في حاجه يا عمو يحيي
_لا يحبيبي بس عاوز ماما في موضوع متقلقش
_تمام طيب قولها قدامي في مانع
_لا انا عاوز
اقولها هى ومتخافش. انت خاېف على امك منى!
_لا بس
_مبسش خمس دقائق وتكون عندك …
وبص لفريده
_ممكن اتفضلي خمس دقائق بس
بصت ليحيي اللي هز رأسه بماشي
وراحت معاه
_اتفضل يا استاذ يحيي في اي
_انا كنت عاوز اقولك ان حسن لسه بيحوم حوالينا برضو وكل شويه يطلب فلوس وبقى بيهددنى انو يقول ليحيي الحوار اللي احنا عملناه علشان تبعديه عنهم وكمان مكتفاش بكدا طلع هوا اللي خطڤ نور وعمل فيها كدا وطلب فلوس تاني واديته
_طيب انت ناوي على اي
_انا لحد دلوقتي مش قادر امسكله حاجه اسلمه بيها للبوليس ولا هوا ولا نادين بجد هم لو فضلوا كدا كل حاجه عملناها وهنعملها هتبوظ بيحاربونا من كل الجهات
_انا تعبت انا مش هقدر اخسر حد من ولادي بسببه دانا اموت فيها
يحيي بلهفه استغربت منها فريده_بعد الشړ عنك أن شاء الله هم بصي سيبي الموضوع دا عليا وانا هشوف اتصرف ازاي
_وانا معاك برضو لو احتاجت حاجه
_ماشي…
فريده مشيت راحت ليحيي اللي كانت دماغه بتودي وتجيب عاوز يعرف بيتكلموا في اي واي اللي بينهم ومن امتى في مواضيع بينهم
فاق على صوت أمه_ها يا حبيبي الدكتور خرج طمنك على اختك
_لا لسه
_يارب قومها بالسلامه..
في مكان ما
_بت يا غرام
_نعم يابا
_تعالى يا مقصوفه الرقبه قوليلي بعتي قد اي مناديل النهارده انا حاسس انك عايشه كدا ببلاش ولا شغله ولا مشغله
_بعت ب ٢٠جنيه
_بس يا روح امك عامله زي امك الله يرحمها ولا يجحمها كانت عاله علينا …
وبص الناحيه التانيه …
وانتى يا اختى انتى التانيه اهو دا اللي فالحه فيه العياط ونهنهه وتروحي وترجعى من غير ولا شلن هوا انا جايبكوا هنا اصرف عليكوا ولا اي لا فوقي يا اختى انتى وهي انا عاوز شغل من حديد كدا وكمان عاوز اعلمكوا صنعه كدا تاكلوا بيها عيش
_هي اي دي
_ههههه صنعه شريفه وعفيفه النشل يا روح امك
هههههههههههههههه
يلا يبت انجري روحي خدي ازفته دي وروحوا ناموا علشان من بكرا هنبدا دروس الصنعه
_حاضر..
وفي الوقت دا جاله تليفون…
_الو يا ست هانم انتى جيبالي بت خام اوووي قاعده ټعيط بس انا هعمل بيها اي دي
_هوا انا اللي هقولك برضوا امال انت شغلتك اي
_تمام فهمتك عنيا الجوز
_تسلم يا معلم
قفل معاها
الظاهر أن المصلحه دي لوز اللوز وهنطلع منها بمعلوم حلو يلا اهو نكسب من البت دي وكمان الفلوس اللي هتديهالنا ست نادين هانم!!!!
بعد فتره في المستشفي
وبعد قلق كبير جدا على نور الدكتور طمنهم عليها وخلاص بقت كويسه والدكتور كتبلها على خروج من المستشفى…
يحيي الصغير_يلا يا هانم علشان امتحاناتك على الابواب وانتى تالته ثانوي ومش هقبل أقل من ٩٨٪
_حاضر والله هبدا مذاكره بس بعد رمضان بقى
_نعم يختى
_اي انت عارف أن رمضان للعباده مش المذاكره وۏجع القلب دا
_اه وبعد رمضان تقولى استنا لما اعيد اصل العيد للفرحه والخروج مش المذاكره صح
_الله ينور عليك مش بقولك انت اكتر واحد فاهمني في الدنيا دي
_نعم يا روح امك انتى مفكره انك هتنفذي الكلام دا
_يوووه يا يحيي طيب بص نعمل ديل
_اي هوا
_بص تخليني كل يوم اصلي التراويح واقرا الورد علشان عوزا اختم القرآن السنه دي وبعدها هبقى اذاكر بس ساعه واحده كل يوم وبجد بس اي رايك
_تمام هفكر
_ها فكرت
_يشيخه
_خلاص بقى يا يحيي يا روح قلبي خليك رويح كدا متقفش ووعدك والله هذاكر اوووي وهحققلك حلمك
_ماشي يا اختى لما نشوف
_اه وفي حاجه كمان
_اي هى
_انت طبعا هتقولى مفيش خروج في العيد علشان شغلي والمذاكرة والخ بس انا بقولك لا انا بستنى انا والبت آليا الغلبانه دي الخروجه من العيد للعيد فظبطلى نفسك كدا علشان تخرجنا
_طيب بس علشان خاطر آليا
_يا حنين
_خلاص يبت وروحي زاكري
_اااااااه هوا انا لسه تعبانه ولا اي
_والله انتى هتستهبلي
_والنبي أخرج يا يحيي واقفل النور والباب وراك اااه ياني
_ماشي يا نور لما اشوف اخرتها معاكى انتي والوقت التاني
في الوقت دا جه فارس
_طب وانا مالي منا بذاكر اهو
_والله انت مسمي اللي انت بتعمله دا مذاكره
_امال اي ايش فهمك انت
_ايش فهمني اي طب قسما بالله لو متعدلتوا انتو الاتنين مفيش خروج في الاجازه ولا تقولولي زهقنا ولا اي حاجه وانتو عارفين لما انا بقول كلمه ببقى قدها ولا لا ابقى اشوف حاجه ناقصه عن اللي في دماغي
الاتنين خافوا وراح ما واحد على كتابه
يحيي جاله اتصال من الشركه علشان الشغل وخرج وكان الطريق زحمه وواقف في الطريق والعربيات وزحمه كبيره …
في بنت وقفت جنب العربيه وخبطتت على الازاز ..
بنت فيها ملامح منوا كأنها بنته وشبه نور أخته وهى صغيره في سنها !!
استغرب لما شافها واتهيئله حاجات كتير ..
ممكن تكون بنته مثلا
أو ممكن تكون أخته أو حد قريبه …
وفاق على صوتها
_مناديل يا بيه
بصلها باستغراب والف علامه تعجب …
بس قال في باله
يخلق من الشبه اربعين سبحان الله
وبصلها بابتسامه
_هاتى مناديل بكام
_العلبه ب١٠
_طيب انتى معاكي كام واحده
_عشره
_طيب انا هاخدهم منك كلهم
_هتاخد عشر علب لي انت بټعيط كتير
_لا مش يعيط كتير بس طالب منك تاخدي الفلوس وتروحى علشان الجو مش لطيف اي رايك
_الاهى يجبر بخاطرك انا مش عارفه اقولك اي ..
يحيي بص جنبه ملقاش المحفظة هوا متعود أنه يحطها جنبه وهوا سائق..
وبص جنبه ملقاش البت اختفت
اتعصب اووي وبص من المرايا لقاها بتجري هى وبنت كمان وعرف وقتها أنهم عصابه واكيد بيتدربوا على كدا
مش معقول دول اطفال دول عفاريت متشردين وانا اللي كنت بشبهها باختى نور دي ملاك !!
راح الشركه بعد وقت في الزحمه دي وهوا متعصب أن لسه في ناس بالتشرد دا وان في ناس لسه بتجمع اطفال وتعمل جو فيلم العفاريت دا!
دخل المكتب وهوا متعصب
_مالك يا يحيي
_تصور وحكاله كل اللي حصل…
_عادي يا ابني دا موضوع منتشر من زمان والحكومه بتحاول تمسكهم بس للاسف مفيش ليهم اي اثر وكمان براءه الاطفال دي بتستعطفك بتحس انك عاوز تديهم الهدوم اللي عليك
_فعلا والله انا مش عارف هم لي بيعملوا كدا
_شغل عصابات وناس بتخطط وتقبض من روا الاطفال دي انت مفكر لو واحد فيهم رجع من غير محفظتين على الأقل مليانين اي ممكن يحصل فيهم انت مشكلتك انك مش متابع _
_مش كدا السرقه بقت عيني عينك والصبح مفيش قانون في البلد ولا حكومه تمنع وقوف الاطفال دي في أماكن الزحام
_بقولك العيال عفاريت ومتدربين اوووي يعني تلاقيهم ظهروا واختفوا بسرعه البرق واللي مدربهم دا محترف..
_طيب ما علينا بس مش هعدى اللي بيحصل دا .
المهم عملت اللي قولتلك عليه …
_ايوا كلمت الشركه الامريكيه اللي بنتعامل معاها وكمان بعت بريد للصين وهيوصل بعد يومين وفي خلال الاسبوع الجاي الخامات هتبقى جاهزه…الصفقه دي نقله كبيره
_وانا عامل حسابي على كدا اهم حاجه السريه انت عارف أن احنا اتنازلنا عن المنافسه دي اخر فرصه لينا في السوق
_انا عارف علشان كدا الموظفين نفسهم مش عارفين حاجة لأن الخائڼ من عندنا من هنا
_منا عارف وقريب هعرفه متقلقش
_طيب هروح انا اشوف شغلى عن اذنك
_اتفضل
وقعد يحيي يكمل شغله…
في مكان ما …
بتظهر نادين في مكان ..
_عاوز اي مش احنا نهينا كل حاجه وخدت
_لا بس
_مبسش خمس دقائق وتكون عندك …
وبص لفريده
_ممكن اتفضلي خمس دقائق بس
بصت ليحيي اللي هز رأسه بماشي
وراحت معاه
_اتفضل يا استاذ يحيي في اي
_انا كنت عاوز اقولك ان حسن لسه بيحوم حوالينا برضو وكل شويه يطلب فلوس وبقى بيهددنى انو يقول ليحيي الحوار اللي احنا عملناه علشان تبعديه عنهم وكمان مكتفاش بكدا طلع هوا اللي خطڤ نور وعمل فيها كدا وطلب فلوس تاني واديته
_طيب انت ناوي على اي
_انا لحد دلوقتي مش قادر امسكله حاجه اسلمه بيها للبوليس ولا هوا ولا نادين بجد هم لو فضلوا كدا كل حاجه عملناها وهنعملها هتبوظ بيحاربونا من كل الجهات
_انا تعبت انا مش هقدر اخسر حد من ولادي بسببه دانا اموت فيها
يحيي بلهفه استغربت منها فريده_بعد الشړ عنك أن شاء الله هم بصي سيبي الموضوع دا عليا وانا هشوف اتصرف ازاي
_وانا معاك برضو لو احتاجت حاجه
_ماشي…
فريده مشيت راحت ليحيي اللي كانت دماغه بتودي وتجيب عاوز يعرف بيتكلموا في اي واي اللي بينهم ومن امتى في مواضيع بينهم
فاق على صوت أمه_ها يا حبيبي الدكتور خرج طمنك على اختك
_لا لسه
_يارب قومها بالسلامه..
في مكان ما
_بت يا غرام
_نعم يابا
_تعالى يا مقصوفه الرقبه قوليلي بعتي قد اي مناديل النهارده انا حاسس انك عايشه كدا ببلاش ولا شغله ولا مشغله
_بعت ب ٢٠جنيه
_بس يا روح امك عامله زي امك الله يرحمها ولا يجحمها كانت عاله علينا …
وبص الناحيه التانيه …
وانتى يا اختى انتى التانيه اهو دا اللي فالحه فيه العياط ونهنهه وتروحي وترجعى من غير ولا شلن هوا انا جايبكوا هنا اصرف عليكوا ولا اي لا فوقي يا اختى انتى وهي انا عاوز شغل من حديد كدا وكمان عاوز اعلمكوا صنعه كدا تاكلوا بيها عيش
_هي اي دي
_ههههه صنعه شريفه وعفيفه النشل يا روح امك
هههههههههههههههه
يلا يبت انجري روحي خدي ازفته دي وروحوا ناموا علشان من بكرا هنبدا دروس الصنعه
_حاضر..
وفي الوقت دا جاله تليفون…
_الو يا ست هانم انتى جيبالي بت خام اوووي قاعده ټعيط بس انا هعمل بيها اي دي
_هوا انا اللي هقولك برضوا امال انت شغلتك اي
_تمام فهمتك عنيا الجوز
_تسلم يا معلم
قفل معاها
الظاهر أن المصلحه دي لوز اللوز وهنطلع منها بمعلوم حلو يلا اهو نكسب من البت دي وكمان الفلوس اللي هتديهالنا ست نادين هانم!!!!
بعد فتره في المستشفي
وبعد قلق كبير جدا على نور الدكتور طمنهم عليها وخلاص بقت كويسه والدكتور كتبلها على خروج من المستشفى…
يحيي الصغير_يلا يا هانم علشان امتحاناتك على الابواب وانتى تالته ثانوي ومش هقبل أقل من ٩٨٪
_حاضر والله هبدا مذاكره بس بعد رمضان بقى
_نعم يختى
_اي انت عارف أن رمضان للعباده مش المذاكره وۏجع القلب دا
_اه وبعد رمضان تقولى استنا لما اعيد اصل العيد للفرحه والخروج مش المذاكره صح
_الله ينور عليك مش بقولك انت اكتر واحد فاهمني في الدنيا دي
_نعم يا روح امك انتى مفكره انك هتنفذي الكلام دا
_يوووه يا يحيي طيب بص نعمل ديل
_اي هوا
_بص تخليني كل يوم اصلي التراويح واقرا الورد علشان عوزا اختم القرآن السنه دي وبعدها هبقى اذاكر بس ساعه واحده كل يوم وبجد بس اي رايك
_تمام هفكر
_ها فكرت
_يشيخه
_خلاص بقى يا يحيي يا روح قلبي خليك رويح كدا متقفش ووعدك والله هذاكر اوووي وهحققلك حلمك
_ماشي يا اختى لما نشوف
_اه وفي حاجه كمان
_اي هى
_انت طبعا هتقولى مفيش خروج في العيد علشان شغلي والمذاكرة والخ بس انا بقولك لا انا بستنى انا والبت آليا الغلبانه دي الخروجه من العيد للعيد فظبطلى نفسك كدا علشان تخرجنا
_طيب بس علشان خاطر آليا
_يا حنين
_خلاص يبت وروحي زاكري
_اااااااه هوا انا لسه تعبانه ولا اي
_والله انتى هتستهبلي
_والنبي أخرج يا يحيي واقفل النور والباب وراك اااه ياني
_ماشي يا نور لما اشوف اخرتها معاكى انتي والوقت التاني
في الوقت دا جه فارس
_طب وانا مالي منا بذاكر اهو
_والله انت مسمي اللي انت بتعمله دا مذاكره
_امال اي ايش فهمك انت
_ايش فهمني اي طب قسما بالله لو متعدلتوا انتو الاتنين مفيش خروج في الاجازه ولا تقولولي زهقنا ولا اي حاجه وانتو عارفين لما انا بقول كلمه ببقى قدها ولا لا ابقى اشوف حاجه ناقصه عن اللي في دماغي
الاتنين خافوا وراح ما واحد على كتابه
يحيي جاله اتصال من الشركه علشان الشغل وخرج وكان الطريق زحمه وواقف في الطريق والعربيات وزحمه كبيره …
في بنت وقفت جنب العربيه وخبطتت على الازاز ..
بنت فيها ملامح منوا كأنها بنته وشبه نور أخته وهى صغيره في سنها !!
استغرب لما شافها واتهيئله حاجات كتير ..
ممكن تكون بنته مثلا
أو ممكن تكون أخته أو حد قريبه …
وفاق على صوتها
_مناديل يا بيه
بصلها باستغراب والف علامه تعجب …
بس قال في باله
يخلق من الشبه اربعين سبحان الله
وبصلها بابتسامه
_هاتى مناديل بكام
_العلبه ب١٠
_طيب انتى معاكي كام واحده
_عشره
_طيب انا هاخدهم منك كلهم
_هتاخد عشر علب لي انت بټعيط كتير
_لا مش يعيط كتير بس طالب منك تاخدي الفلوس وتروحى علشان الجو مش لطيف اي رايك
_الاهى يجبر بخاطرك انا مش عارفه اقولك اي ..
يحيي بص جنبه ملقاش المحفظة هوا متعود أنه يحطها جنبه وهوا سائق..
وبص جنبه ملقاش البت اختفت
اتعصب اووي وبص من المرايا لقاها بتجري هى وبنت كمان وعرف وقتها أنهم عصابه واكيد بيتدربوا على كدا
مش معقول دول اطفال دول عفاريت متشردين وانا اللي كنت بشبهها باختى نور دي ملاك !!
راح الشركه بعد وقت في الزحمه دي وهوا متعصب أن لسه في ناس بالتشرد دا وان في ناس لسه بتجمع اطفال وتعمل جو فيلم العفاريت دا!
دخل المكتب وهوا متعصب
_مالك يا يحيي
_تصور وحكاله كل اللي حصل…
_عادي يا ابني دا موضوع منتشر من زمان والحكومه بتحاول تمسكهم بس للاسف مفيش ليهم اي اثر وكمان براءه الاطفال دي بتستعطفك بتحس انك عاوز تديهم الهدوم اللي عليك
_فعلا والله انا مش عارف هم لي بيعملوا كدا
_شغل عصابات وناس بتخطط وتقبض من روا الاطفال دي انت مفكر لو واحد فيهم رجع من غير محفظتين على الأقل مليانين اي ممكن يحصل فيهم انت مشكلتك انك مش متابع _
_مش كدا السرقه بقت عيني عينك والصبح مفيش قانون في البلد ولا حكومه تمنع وقوف الاطفال دي في أماكن الزحام
_بقولك العيال عفاريت ومتدربين اوووي يعني تلاقيهم ظهروا واختفوا بسرعه البرق واللي مدربهم دا محترف..
_طيب ما علينا بس مش هعدى اللي بيحصل دا .
المهم عملت اللي قولتلك عليه …
_ايوا كلمت الشركه الامريكيه اللي بنتعامل معاها وكمان بعت بريد للصين وهيوصل بعد يومين وفي خلال الاسبوع الجاي الخامات هتبقى جاهزه…الصفقه دي نقله كبيره
_وانا عامل حسابي على كدا اهم حاجه السريه انت عارف أن احنا اتنازلنا عن المنافسه دي اخر فرصه لينا في السوق
_انا عارف علشان كدا الموظفين نفسهم مش عارفين حاجة لأن الخائڼ من عندنا من هنا
_منا عارف وقريب هعرفه متقلقش
_طيب هروح انا اشوف شغلى عن اذنك
_اتفضل
وقعد يحيي يكمل شغله…
في مكان ما …
بتظهر نادين في مكان ..
_عاوز اي مش احنا نهينا كل حاجه وخدت
فلوسك
_واللي يكون جايبلك خبر بمليون جنيه تعملى معاه اي
_والله على حسب الخبر دا فيه اي
_البت طلعت اخت الواد من أبوه وامها مقتوله
_انهى بت
_اللي انتى جبتيها من يومين وانا عملت تحرياتي عنها مش معقول اعيش بت معايا من غير ماعرف هى مين واصلها اي قدري كانت مزقوقه عليا
_اه شاطر بص. بقى انا هديك اللي انت عاوزوا في مقابل انك متقولش ولا كلمه والبت متعرفش حاجه ولا كانك عرفت حاجه
_انتى ناويه متلعبيش بيها
_لا سيبها لبعدين هنحتاجها لصفنا وكمان الواد ميعرفش انها أخته ولا يعرف أنه عنده اخت وكمان ابوها شغال معايا وهوا اللي مديهالى اشغلها.
_بس لو الواد عرف انها أخته هيحارب لحد مياخدها
_منا علشان كدا بقولك..
_تمام…
عند يحيي كان بيكلم الظابط صاحبه يحكيله اللي حصل
_انا ممكن اساعدكوا انكوا تقبضوا على المجرمين دول
_ازاي
_هقولك….
عند يحيي كان بيكلم الظابط صاحبه يحكيله اللي حصل
_انا ممكن اساعدكوا انكوا تقبضوا على المجرمين دول
_ازاي
_هقولك….
وبدأ يشرحله الخطه اللي عاوز يقبض بيها عالمجرمين دول أو المتسولين في وجهة نظره..
_بس يا سيدي وكدا نكون خلصنا منهم …
_ماشي انا هعرض الموضوع دا على سيادة اللواء وهرد عليك
_ماشي ربنا معاك..
وقفل معاه ويحيي بيتوعد ليهم بالكثير وافتكر نور وهي في المستشفى وكلامها على أبوه..
ودا اكدله أنه لسه عايش وقرر أنه ينتقم منه علي كل اللي بيعمله فيهم هوا وأخواته..
قلبي حاسس ان في سر وكبير اوووي ورا حكايه ابويا ويحيي في حاجه بتربطهم سوا التلاته مثلث واحد ولازم اعرف اي اللي وراهم بالظبط…
بدأ يشتغل وبعدها حس أنه تعب فقرر يروح وكان جعان عدى على مطعم جاب اكل وروح ..
_انت جيت يا يحيي
_ماما انتى لسه صاحيه
_قلقانه عليك يا ضنايا كفايه اللي حصلنا وبيحصلنا
_متقلقيش يا امي قريب اوووي هنهى المواضيع دي وهنعيش مرتاحين متقلقيش
_ربنا يسعدك ويفرح قلبك يا ابني يارب قلبي راضي عنك دائما
_تسلمى يا امي دعواتك دي اللي بتخليني واقف دائما على رجلى تسلميلي يا اجمل واحن ام في الدنيا
_يلا يا حبيبي ادخل ارتاح وهجهزلك عشا
_لا انا جايب اكل متشغليش بالك وادخلى انتى نامي وكفايه سهر عليكي علشان متتعبيش
_ماشي يا حبيبي تصبح على خير
_وانتى من أهل الجنه وباس أيدها ودخل اوضته..
دماغه ھتنفجر من التفكير حاسس نفسه في قصه أو روايه مش راضيه تخلص رغم صغر سنه إلا أنه اتعرض لحاجات كتير في حياته لو انسان كبير مش هيستحملها كفايه انك تحس ان اللي المفروض يبقى سندك ضدك الاب لازم يكون سند مش عدو لنجاح ابنه ..
الدوامه دي مش راضيه تنتهى بقى انا تعبت ..
في الوقت دا جاله تليفون من الظابط صاحبه..
_اي قبضت عليهم …
بجد!….
عند يحيي الكبير كان قاعد بيفكر في حل يخلصه من كل العقبات اللي موجوده حواليه عاوز يعيش بقى كفايه كدا وكفايه تأخير عن حلم حياته .
وجاله التليفون اللي كان مستنيه..
_اي..
اتقبض عليهم يا باشا متلبسين قضيه سقع هتكلفهم يجي ٢٥سنه تأبيده يعني
_عفارم عليك انا جايلك حالا..
قفل معاه وابتسم بشړ..
والله ووقعتوا خلاص الحكايه قربت تخلص والدنيا هتخلص منكوا ومن شركوا…
يحيي الكبير خرج من البيت ولقى يحيي الصغير خارج من شقته .
_رايح فين
_اصل نادين وحسن اتقبض عليهم وكنت رايح هناك عاوز اشوف حسن
_وانا كمان تعالي معايا يلا .
الاتنين نزلوا وراحوا المكان المسجونين فيه والظابط قابلهم ويحيي الصغير عرف أن يحيي الكبير اللي كان مدبر كل دا علشان يوقعهم وفرح جدا أنه خلاص مفيش متاعب تاني .
بس جاء خبر غير صار بالمره
_بس للاسف احنا معرفناش نمسك الرأس الكبيره ودي أن شاء الله دورها قرب هوا هرب بس هتعرف نجيبه متقلقوش هوا دلوقتي بقى لوحده ويحاول يهرب برا البلد بس احنا مراقبين كل المطارات وكل المواني ومش هيعرف يهرب…
_طيب متعرفوش مين دا
_طارق الحسيني المنافس الأكبر للشركه بتاعتكم طبعا عارفين أنه طول عمره مشيو شمال وبيتاجر في الاعضاء والمخډرات واحنا مراقبينه من زمان ومراقبتنا الفتره الاخيره لنادين هى اللي وصلتنا ليه وعرفنا وقتها أنه بيشتغل على تقيل وكان معاه حسن ونادين بس نادين كانت اقرب حد ليه وكانوا تقريبا بيحبوا بعض ودا اللي كان مسهل مهمتنا في القبض عليهم…
_ازاي
_لان كان في علاقه غير مشروعه بينهم واحنا كنا مراقبينها وكمان كانوا بيتقابلوا في بيتها واحنا عرفنا ندخله ونحط كاميرات فيه ودا عن طريق الشغاله اللي عندها
_يااااه للدرجادي اختى طلعت بالقذاره دي
_للاسف…
وبص ليحيي الصغير اللي كان مذهول من كل اللي اتقال وكل اللي بيحصل حواليه ..
_جهز نفسك يا بطل علشان انا كلمت سيادة اللواء ووافق عالخطه دي بس خلي بالك من نفسك
_متقلقش معاك رجاله …
_يلا عن اذنكوا هروح اشوف شغلي
_مع السلامه ..
يحيي الكبير كان واقف مش عارف يتكلم من الخذلان دي أخته ولا العاړ ولا القرف اللي سمعه دا للدرجادي القذاره بقتش في النفوس بس لا دي اتحولت لحاجات تانيه افظع..
_انا عارف انك تعبان من اللي سمعته وعارف أن اللي حصل كله مش بايدك وكمان مش بايدي اطلع الاقي ابويا مچرم
لي مكنتش انت ابويا كان زمانى عايش في سلام نفسي دلوقتي مش عايش تحت ټهديد السلاح !ومن مين من ابويا اللي المفروض يبقى ابويا …
لي انت متجوزتش امى وكنا عيشنا حياتنا سعدا لي
يحيي مش عارف يرد عليه مش عارف يقوله أن هوا اصلا اللي كان بيحب أمه وعاوز يتجوزها مش عاوز يقوله قد اي أبوه أنانى ومفكرش غير في نفسه وطمعه بس …
_للاسف يا يحيي مش احنا اللي بنختار اقدارنا بايدنا للاسف ربنا بيبقى مقدرلنا كل دا وبيبقى محدد لكل واحد مصيره وحياته من اول ميلاده فيا حبيبي متقولش كلمه لي دي علشان دا بيبقى اعتراض على اقدار الله واحنا لازم نقول بس الحمد لله على كل شىء أن مش عارف ربنا عوضه فين وكرمه ولطفه فين …
_ونعم بالله …
انا عاوز اشوف حسن
_لي
_عاوز اساله عمل فينا كدا لي وعمل كل دا لي لو علشان الفلوس فاحنا كان معانا اللي يعيشنا سعدا بس هوا اللي ضيعنا وضيع كل حاجه..
يحيي اتوتر وخاف لحسن يقول ليحيي على حبه لامه..
_طيب أهدى وبعدين
_لا دلوقتي حالا
ودخل الظابط وطلب منه يقابله. وطبعا الظابط وافق…
وجاب حسن..
اللي كان شكله مبهدل اثر الضړب اللي خده..
يحيي وقف قصاده
_انا هسالك سؤال واحد وتجاوبني
انت لي عملت كل دا رغم أن امى كانت بتحبك وعائشه معاك وراضيه لى رمتنا لي ذلتها وجبت عليها واحده من الشارع جردتك من كل حاجه لي عملت كل دا لي اتجوزتها اصلا من الاول طالما كنت هتعمل فيها كدا …
انت ساكت لي جاوبني …
حسن بصله وضحك بصوت عالى ضحكه شريره كان بيشوفها في افلام العربي بس …
_هقولك انا عملت لى كل دا …
بص ليحيي الكبير ..
_اقوله انا عملت لي كل دا
_حسن اسكت متضيعش اخر ذره حب عنده ليك اسكت
_لا انا هتكلم هى كدا كدا خربانه
انا هقولك يا يحيي انا عملت كل دا لي…
_علشان دا ..وشاور علي يحيي ..
ميتهناش في حياته…
_ازاي
_اصله كان بيحب امك زمان …
وفضل يضحك…
وانا اتقدمتلها واوهمتها انى بحبها واتجوزتها وخدتها
_واللي يكون جايبلك خبر بمليون جنيه تعملى معاه اي
_والله على حسب الخبر دا فيه اي
_البت طلعت اخت الواد من أبوه وامها مقتوله
_انهى بت
_اللي انتى جبتيها من يومين وانا عملت تحرياتي عنها مش معقول اعيش بت معايا من غير ماعرف هى مين واصلها اي قدري كانت مزقوقه عليا
_اه شاطر بص. بقى انا هديك اللي انت عاوزوا في مقابل انك متقولش ولا كلمه والبت متعرفش حاجه ولا كانك عرفت حاجه
_انتى ناويه متلعبيش بيها
_لا سيبها لبعدين هنحتاجها لصفنا وكمان الواد ميعرفش انها أخته ولا يعرف أنه عنده اخت وكمان ابوها شغال معايا وهوا اللي مديهالى اشغلها.
_بس لو الواد عرف انها أخته هيحارب لحد مياخدها
_منا علشان كدا بقولك..
_تمام…
عند يحيي كان بيكلم الظابط صاحبه يحكيله اللي حصل
_انا ممكن اساعدكوا انكوا تقبضوا على المجرمين دول
_ازاي
_هقولك….
عند يحيي كان بيكلم الظابط صاحبه يحكيله اللي حصل
_انا ممكن اساعدكوا انكوا تقبضوا على المجرمين دول
_ازاي
_هقولك….
وبدأ يشرحله الخطه اللي عاوز يقبض بيها عالمجرمين دول أو المتسولين في وجهة نظره..
_بس يا سيدي وكدا نكون خلصنا منهم …
_ماشي انا هعرض الموضوع دا على سيادة اللواء وهرد عليك
_ماشي ربنا معاك..
وقفل معاه ويحيي بيتوعد ليهم بالكثير وافتكر نور وهي في المستشفى وكلامها على أبوه..
ودا اكدله أنه لسه عايش وقرر أنه ينتقم منه علي كل اللي بيعمله فيهم هوا وأخواته..
قلبي حاسس ان في سر وكبير اوووي ورا حكايه ابويا ويحيي في حاجه بتربطهم سوا التلاته مثلث واحد ولازم اعرف اي اللي وراهم بالظبط…
بدأ يشتغل وبعدها حس أنه تعب فقرر يروح وكان جعان عدى على مطعم جاب اكل وروح ..
_انت جيت يا يحيي
_ماما انتى لسه صاحيه
_قلقانه عليك يا ضنايا كفايه اللي حصلنا وبيحصلنا
_متقلقيش يا امي قريب اوووي هنهى المواضيع دي وهنعيش مرتاحين متقلقيش
_ربنا يسعدك ويفرح قلبك يا ابني يارب قلبي راضي عنك دائما
_تسلمى يا امي دعواتك دي اللي بتخليني واقف دائما على رجلى تسلميلي يا اجمل واحن ام في الدنيا
_يلا يا حبيبي ادخل ارتاح وهجهزلك عشا
_لا انا جايب اكل متشغليش بالك وادخلى انتى نامي وكفايه سهر عليكي علشان متتعبيش
_ماشي يا حبيبي تصبح على خير
_وانتى من أهل الجنه وباس أيدها ودخل اوضته..
دماغه ھتنفجر من التفكير حاسس نفسه في قصه أو روايه مش راضيه تخلص رغم صغر سنه إلا أنه اتعرض لحاجات كتير في حياته لو انسان كبير مش هيستحملها كفايه انك تحس ان اللي المفروض يبقى سندك ضدك الاب لازم يكون سند مش عدو لنجاح ابنه ..
الدوامه دي مش راضيه تنتهى بقى انا تعبت ..
في الوقت دا جاله تليفون من الظابط صاحبه..
_اي قبضت عليهم …
بجد!….
عند يحيي الكبير كان قاعد بيفكر في حل يخلصه من كل العقبات اللي موجوده حواليه عاوز يعيش بقى كفايه كدا وكفايه تأخير عن حلم حياته .
وجاله التليفون اللي كان مستنيه..
_اي..
اتقبض عليهم يا باشا متلبسين قضيه سقع هتكلفهم يجي ٢٥سنه تأبيده يعني
_عفارم عليك انا جايلك حالا..
قفل معاه وابتسم بشړ..
والله ووقعتوا خلاص الحكايه قربت تخلص والدنيا هتخلص منكوا ومن شركوا…
يحيي الكبير خرج من البيت ولقى يحيي الصغير خارج من شقته .
_رايح فين
_اصل نادين وحسن اتقبض عليهم وكنت رايح هناك عاوز اشوف حسن
_وانا كمان تعالي معايا يلا .
الاتنين نزلوا وراحوا المكان المسجونين فيه والظابط قابلهم ويحيي الصغير عرف أن يحيي الكبير اللي كان مدبر كل دا علشان يوقعهم وفرح جدا أنه خلاص مفيش متاعب تاني .
بس جاء خبر غير صار بالمره
_بس للاسف احنا معرفناش نمسك الرأس الكبيره ودي أن شاء الله دورها قرب هوا هرب بس هتعرف نجيبه متقلقوش هوا دلوقتي بقى لوحده ويحاول يهرب برا البلد بس احنا مراقبين كل المطارات وكل المواني ومش هيعرف يهرب…
_طيب متعرفوش مين دا
_طارق الحسيني المنافس الأكبر للشركه بتاعتكم طبعا عارفين أنه طول عمره مشيو شمال وبيتاجر في الاعضاء والمخډرات واحنا مراقبينه من زمان ومراقبتنا الفتره الاخيره لنادين هى اللي وصلتنا ليه وعرفنا وقتها أنه بيشتغل على تقيل وكان معاه حسن ونادين بس نادين كانت اقرب حد ليه وكانوا تقريبا بيحبوا بعض ودا اللي كان مسهل مهمتنا في القبض عليهم…
_ازاي
_لان كان في علاقه غير مشروعه بينهم واحنا كنا مراقبينها وكمان كانوا بيتقابلوا في بيتها واحنا عرفنا ندخله ونحط كاميرات فيه ودا عن طريق الشغاله اللي عندها
_يااااه للدرجادي اختى طلعت بالقذاره دي
_للاسف…
وبص ليحيي الصغير اللي كان مذهول من كل اللي اتقال وكل اللي بيحصل حواليه ..
_جهز نفسك يا بطل علشان انا كلمت سيادة اللواء ووافق عالخطه دي بس خلي بالك من نفسك
_متقلقش معاك رجاله …
_يلا عن اذنكوا هروح اشوف شغلي
_مع السلامه ..
يحيي الكبير كان واقف مش عارف يتكلم من الخذلان دي أخته ولا العاړ ولا القرف اللي سمعه دا للدرجادي القذاره بقتش في النفوس بس لا دي اتحولت لحاجات تانيه افظع..
_انا عارف انك تعبان من اللي سمعته وعارف أن اللي حصل كله مش بايدك وكمان مش بايدي اطلع الاقي ابويا مچرم
لي مكنتش انت ابويا كان زمانى عايش في سلام نفسي دلوقتي مش عايش تحت ټهديد السلاح !ومن مين من ابويا اللي المفروض يبقى ابويا …
لي انت متجوزتش امى وكنا عيشنا حياتنا سعدا لي
يحيي مش عارف يرد عليه مش عارف يقوله أن هوا اصلا اللي كان بيحب أمه وعاوز يتجوزها مش عاوز يقوله قد اي أبوه أنانى ومفكرش غير في نفسه وطمعه بس …
_للاسف يا يحيي مش احنا اللي بنختار اقدارنا بايدنا للاسف ربنا بيبقى مقدرلنا كل دا وبيبقى محدد لكل واحد مصيره وحياته من اول ميلاده فيا حبيبي متقولش كلمه لي دي علشان دا بيبقى اعتراض على اقدار الله واحنا لازم نقول بس الحمد لله على كل شىء أن مش عارف ربنا عوضه فين وكرمه ولطفه فين …
_ونعم بالله …
انا عاوز اشوف حسن
_لي
_عاوز اساله عمل فينا كدا لي وعمل كل دا لي لو علشان الفلوس فاحنا كان معانا اللي يعيشنا سعدا بس هوا اللي ضيعنا وضيع كل حاجه..
يحيي اتوتر وخاف لحسن يقول ليحيي على حبه لامه..
_طيب أهدى وبعدين
_لا دلوقتي حالا
ودخل الظابط وطلب منه يقابله. وطبعا الظابط وافق…
وجاب حسن..
اللي كان شكله مبهدل اثر الضړب اللي خده..
يحيي وقف قصاده
_انا هسالك سؤال واحد وتجاوبني
انت لي عملت كل دا رغم أن امى كانت بتحبك وعائشه معاك وراضيه لى رمتنا لي ذلتها وجبت عليها واحده من الشارع جردتك من كل حاجه لي عملت كل دا لي اتجوزتها اصلا من الاول طالما كنت هتعمل فيها كدا …
انت ساكت لي جاوبني …
حسن بصله وضحك بصوت عالى ضحكه شريره كان بيشوفها في افلام العربي بس …
_هقولك انا عملت لى كل دا …
بص ليحيي الكبير ..
_اقوله انا عملت لي كل دا
_حسن اسكت متضيعش اخر ذره حب عنده ليك اسكت
_لا انا هتكلم هى كدا كدا خربانه
انا هقولك يا يحيي انا عملت كل دا لي…
_علشان دا ..وشاور علي يحيي ..
ميتهناش في حياته…
_ازاي
_اصله كان بيحب امك زمان …
وفضل يضحك…
وانا اتقدمتلها واوهمتها انى بحبها واتجوزتها وخدتها
على مصر هههههههههه منكرش انى كنت بعاملها حلو بس دا لحد ما عرفت أن يحيي مراته ماټت ..
وانا قابلت احلام وحبيتها وطبعا هي قامت بالواجب وصاحبت امك علشان تلاقيلي سبب اطلقها خليتها تهمل في نفسها وكل حاجه …لحد ما جه الوقت اللي اتجوزت فيه احلام وانت عارف الباقى ….ها حاجه تاني..
اه وفي حاجه كمان انا مكنتش عارف خالص أنهم هيتقابلوا تاني وبرضو استغربت ازاي يحيي منتهزش الفرصه واتجوزها…
لي يا يحيي متجوزتهاش…
يحيي الكبير رد عليهعلشان انا مش خاېن زيك…
يحيي كان واقف مصډوم يعني هوا وأخواته وأمه كانوا ضحيه لعبه وكره دا كان نصيبهم من الحياه أنهم يقابلوا اي زي دا …
يحيي قرب منه..
_يحيي انت عارف اني بحبكوا وعملت كل حاجه علشان ابقى جنبكوا ومعاكوا
_انا عرفت دلوقتي حنيتك وطيبتك دي كانت لي
_اي اللي بتقوله دا يا يحيي
_استني علشان امى صح علشان تكسب قلبها اللي ضاع منك زمان صح انت لي كدبت عليا لي
_مكنتش عاوزكوا ابعدوا عنى انا بعتبرك ابني مش اي حد علشان كدا حافظت على علاقتنا دي نضيفه وعمري ما اتعديت حدودي مع امك وهى كانت معايا في كل خطوه في الخطه دي
_اي !امى!
ايوا يا يحيي انا كنت يساعده علشان ينتقم منهم….
كان صوت فريده وكلهم انصدموا لما شافوها ..
وجاءت لحظه المواجهه الاخيره….
يحيي كان مصډوم لما عرف أن أمه كانت بتساعد يحيي في دائره الاڼتقام دى ..
_انتى يا امى طيب ازاي متقوليليش
فريده سكتت وقربت من حسن اللي اول مره يشوفها ويحس انها قويه كدا اول مره يشوف فريده واقفه قدامه وبتحدي كان على طول بيحب يشوفها مذلوله لكن دلوقتي هوا اللي مذلول قدامها بعد ما عرف انها السبب في كل اللي حصله دا ..
_شوفت الدنيا ضيقه ازاي ولفت السنين ودارت وجه الوقت اللي انتقم فيه منك شوفت أن الفلوس مش كل حاجه وانك تعيش نضيف وبكرامتك احسن مليون مره انك تحارب علشان الفلوس تصدق انا بعد ما عرفت اللي انت بتعمله انا بقيت استحقر نفسي اووي انى عشت معاك وبقيت اكره كل لحظه حسيت انى بحبك فيها وکرهت اكتر جسمي اللي كنت بتلمسه وكنت ببقى فرحانه أن جوايا حته منك دلوقتي زعلانه على كل لحظه قضيتها معاك تحت سقف واحد بس تعرف انك اديتنى نعمه كبيره اووي انت نفسك رميتها زمان ومكنتش عارف قيمتها اكيد عارف هم مين..
يحيي ونور وفارس اللي رميتني بيعهم في عز الشتا والبرد واللي ساعدنى لما كنت بمۏت صحبك صحبك اللي انت بتكرهه واللى انت خدتني منه زمان لفت الايام وقدر ربنا هوا اللي حصل بجد انا بكره نفسي اووي بسببك ..
حاربت أهلى وروحت معاك على مصر منعتني انى تشوفهم عملت كل حاجه تخليني اكرهك بس انا كنت هبله ومتمسكه بيك بس الحمد لله أن ربنا نجانى منك ومن شرك واحلام خدتلى حقى بطريقه غير مباشره لما رمتك في الشارع وذلتك وانتوا الاتنين خدتوا جزاكوا وهي اټقتلت وانت اترميت بقيت تدور تنصب على ابنك وصاحبك تهدده وناخد منه فلوس متعرفش أن كل دا كان فخ علشان تقع يا حرام …
يحيي الكبير كان واقف مصډوم من الكلام اللي هي بتقوله كان عاوز يمسك حسن ويحكم عليه بالاعډام ويموته بايده أنه جرحها بالشكل دا وكسرها وكسر قلبها وحبها وثقتها في نفسها قلبه كان وجعه وهوا شايف الدموع في عينيها وهى متماسكه مش عوزا تبان ضعيفه تاني حس أنه عاوز يعيط على حب عمره اللي على حافة الهاويه مش عارف هى ممكن تقبل بيه دلوقتي ولا خلاص كدا خلصت الحكايه…
يحيي الصغير افتكر كل تعبها والمها ودموعها اللي كان بيسمع شهقاتها وهوا واقف قدام اوضتها بليل كانت بتبان قدامه عادي لكن هوا كان عارف انها مش كويسه احساس صعب لطفل كان في سنه وهوا شايف أمه مڼهاره ومش عارف يعملها حاجه قرب منها وخدها في حضنه وخرجوا..
_انا عارف انك جواكى اكتر من كدا انا مبسوط اووي انك قدرتي تقفى الوقفه دي قدامه انا فخور بيكي انك امى…
وراح ناحية يحيي وقاله ..
_انا فخور أن عندي اب زيك انت اه مخلفتنيش مع أن لو كانت الظروف لصالحكوا كان زمانى ابنكوا انتوا الاتنين بس برضو
وغمزله..
احنا بأيدينا نخلي اللي محصلش زمان يحصلل دلوقتي
يحيي بصله باستفهام
_ازاي
_امممم يعني أنا اللي هقولك الكلام دا يا بابا وبص على أمه وغمز ..ولا اي رايك يا عروسه
فريده بصتله ونغزته في كتفه
_ولد عيب انا كبرت هالكلام دا
_كبرتي اي يا مزه داحنا اللي كبرناكى بس انتى لسه صغيره ولا اي يا عريس
يا جماعه انا جاى أوفق راسين في الحلال بلاش الكسوف دا
يحيي الكبيروالله يا يحيي. انت فاجئتني بردة فعلك دي ومش عارف اقول اي بصراحه انت في وعيك
_اه طبعا..انا مش هتلاقي اطيب واحن منك تكون معانا وعايش في وسطنا وتعوض امي عن كل اللي شافته انا عارف انك بتحبها ومن زمان بس كنت بكدب نفسي او بمعنى اصح كنت غيران على امى تروح مني انت عارف انا بحبها قد اي بس لما شوفت عينيك والحزن اللي فيها وخيبة الامل انك معرفتش تخلي اللي انت بتحبها معاك دا خلاني اخد القرار دا انكوا تتجوزوا وانا عارف انك هتكون الاب المثالي لينا احنا التلاته …
_انا مش عارف اقولك اي يا يحيي بجد انا محظوظ انك ابني فعلا
_متقولش حاجه وهستناك تيجي تشرب معانا الشاي وتطلب أيدها اصل بنتنا مش قليله برضو
_عنيا طبعا ليك وللعروسه انا يفديني الساعه ..
_طيب يلا يا عريس هستناك بكرا بعد المغرب..
اي يا ماما ساكته لي ..
_لما نروح يا يحيي..
_ههههههههه والله انا لو مش شايف انك موافقه مكنتش قولت الكلام دا…
فريده بصتله ونغزته وبصت في الأرض…
وكأنها بنوته في العشرينات يقف حبيبها يطلب يدها من ولى امرها وتنظر في الأرض خجلا ..فكيف تبدين بهذا الخجل يا فتاة الاربعين…
موقفها بيثبت أن الحب مش بالسن اهم حاجه انك تكون مرتاح وسعيد مع الشخص دا وأنه يكون العوض عن كل اللي فاتك واهم حاجه منستعجلش واحنا بنختار الشخص دا لأن معظم الوقت بتكون نتائج سلبيه….
_طيب يجماعه يلا نمشي علشان العيال الغلبانه اللي في البيت اللي زمانهم صحيوا وكمان متاكد انهم هيفرحوا اوووي بالخبر دا ..
وبص ليحيي..
على فكره كلنا بنحبك اووي وفارس بيحبك
_انا عارف من غير متقولى …
_يلا بينا…
روحوا البيت وفريده متكلمتش طول الطريق …من نوعيه انها بتتكسف من اقل حاجه حتى وهي في السن دا عندها رقه غير عاديه المفروض انها بتروح مع السن والوقت بس هي مازالت محتفظه بجمالها ورقتها..
نور كانت صحيت من النوم
_هى ماما مالها محمره كدا
يحيي بيضحك
_اصل متقدملها عريس
_نعم ودا مين دا أن شاء الله
_حذري فظري
_عمو يحيي صح
_اي دا عرفتي منين
_عينيه كانت ڤضحاه اصلا..
_للدرجادي
_امال دانا لماحه دانا اللي يراقب كراشات اصحابي
_نعم يا اختى بتعملى اي
_اي لا ابدا مش قصدي اصل يلا انا هروح المدرسه سلام
_ماشي بس لما تچيلي دانا هطلع عينك النهارده
فارس صحي
_صباح الفل
_صباح
وانا قابلت احلام وحبيتها وطبعا هي قامت بالواجب وصاحبت امك علشان تلاقيلي سبب اطلقها خليتها تهمل في نفسها وكل حاجه …لحد ما جه الوقت اللي اتجوزت فيه احلام وانت عارف الباقى ….ها حاجه تاني..
اه وفي حاجه كمان انا مكنتش عارف خالص أنهم هيتقابلوا تاني وبرضو استغربت ازاي يحيي منتهزش الفرصه واتجوزها…
لي يا يحيي متجوزتهاش…
يحيي الكبير رد عليهعلشان انا مش خاېن زيك…
يحيي كان واقف مصډوم يعني هوا وأخواته وأمه كانوا ضحيه لعبه وكره دا كان نصيبهم من الحياه أنهم يقابلوا اي زي دا …
يحيي قرب منه..
_يحيي انت عارف اني بحبكوا وعملت كل حاجه علشان ابقى جنبكوا ومعاكوا
_انا عرفت دلوقتي حنيتك وطيبتك دي كانت لي
_اي اللي بتقوله دا يا يحيي
_استني علشان امى صح علشان تكسب قلبها اللي ضاع منك زمان صح انت لي كدبت عليا لي
_مكنتش عاوزكوا ابعدوا عنى انا بعتبرك ابني مش اي حد علشان كدا حافظت على علاقتنا دي نضيفه وعمري ما اتعديت حدودي مع امك وهى كانت معايا في كل خطوه في الخطه دي
_اي !امى!
ايوا يا يحيي انا كنت يساعده علشان ينتقم منهم….
كان صوت فريده وكلهم انصدموا لما شافوها ..
وجاءت لحظه المواجهه الاخيره….
يحيي كان مصډوم لما عرف أن أمه كانت بتساعد يحيي في دائره الاڼتقام دى ..
_انتى يا امى طيب ازاي متقوليليش
فريده سكتت وقربت من حسن اللي اول مره يشوفها ويحس انها قويه كدا اول مره يشوف فريده واقفه قدامه وبتحدي كان على طول بيحب يشوفها مذلوله لكن دلوقتي هوا اللي مذلول قدامها بعد ما عرف انها السبب في كل اللي حصله دا ..
_شوفت الدنيا ضيقه ازاي ولفت السنين ودارت وجه الوقت اللي انتقم فيه منك شوفت أن الفلوس مش كل حاجه وانك تعيش نضيف وبكرامتك احسن مليون مره انك تحارب علشان الفلوس تصدق انا بعد ما عرفت اللي انت بتعمله انا بقيت استحقر نفسي اووي انى عشت معاك وبقيت اكره كل لحظه حسيت انى بحبك فيها وکرهت اكتر جسمي اللي كنت بتلمسه وكنت ببقى فرحانه أن جوايا حته منك دلوقتي زعلانه على كل لحظه قضيتها معاك تحت سقف واحد بس تعرف انك اديتنى نعمه كبيره اووي انت نفسك رميتها زمان ومكنتش عارف قيمتها اكيد عارف هم مين..
يحيي ونور وفارس اللي رميتني بيعهم في عز الشتا والبرد واللي ساعدنى لما كنت بمۏت صحبك صحبك اللي انت بتكرهه واللى انت خدتني منه زمان لفت الايام وقدر ربنا هوا اللي حصل بجد انا بكره نفسي اووي بسببك ..
حاربت أهلى وروحت معاك على مصر منعتني انى تشوفهم عملت كل حاجه تخليني اكرهك بس انا كنت هبله ومتمسكه بيك بس الحمد لله أن ربنا نجانى منك ومن شرك واحلام خدتلى حقى بطريقه غير مباشره لما رمتك في الشارع وذلتك وانتوا الاتنين خدتوا جزاكوا وهي اټقتلت وانت اترميت بقيت تدور تنصب على ابنك وصاحبك تهدده وناخد منه فلوس متعرفش أن كل دا كان فخ علشان تقع يا حرام …
يحيي الكبير كان واقف مصډوم من الكلام اللي هي بتقوله كان عاوز يمسك حسن ويحكم عليه بالاعډام ويموته بايده أنه جرحها بالشكل دا وكسرها وكسر قلبها وحبها وثقتها في نفسها قلبه كان وجعه وهوا شايف الدموع في عينيها وهى متماسكه مش عوزا تبان ضعيفه تاني حس أنه عاوز يعيط على حب عمره اللي على حافة الهاويه مش عارف هى ممكن تقبل بيه دلوقتي ولا خلاص كدا خلصت الحكايه…
يحيي الصغير افتكر كل تعبها والمها ودموعها اللي كان بيسمع شهقاتها وهوا واقف قدام اوضتها بليل كانت بتبان قدامه عادي لكن هوا كان عارف انها مش كويسه احساس صعب لطفل كان في سنه وهوا شايف أمه مڼهاره ومش عارف يعملها حاجه قرب منها وخدها في حضنه وخرجوا..
_انا عارف انك جواكى اكتر من كدا انا مبسوط اووي انك قدرتي تقفى الوقفه دي قدامه انا فخور بيكي انك امى…
وراح ناحية يحيي وقاله ..
_انا فخور أن عندي اب زيك انت اه مخلفتنيش مع أن لو كانت الظروف لصالحكوا كان زمانى ابنكوا انتوا الاتنين بس برضو
وغمزله..
احنا بأيدينا نخلي اللي محصلش زمان يحصلل دلوقتي
يحيي بصله باستفهام
_ازاي
_امممم يعني أنا اللي هقولك الكلام دا يا بابا وبص على أمه وغمز ..ولا اي رايك يا عروسه
فريده بصتله ونغزته في كتفه
_ولد عيب انا كبرت هالكلام دا
_كبرتي اي يا مزه داحنا اللي كبرناكى بس انتى لسه صغيره ولا اي يا عريس
يا جماعه انا جاى أوفق راسين في الحلال بلاش الكسوف دا
يحيي الكبيروالله يا يحيي. انت فاجئتني بردة فعلك دي ومش عارف اقول اي بصراحه انت في وعيك
_اه طبعا..انا مش هتلاقي اطيب واحن منك تكون معانا وعايش في وسطنا وتعوض امي عن كل اللي شافته انا عارف انك بتحبها ومن زمان بس كنت بكدب نفسي او بمعنى اصح كنت غيران على امى تروح مني انت عارف انا بحبها قد اي بس لما شوفت عينيك والحزن اللي فيها وخيبة الامل انك معرفتش تخلي اللي انت بتحبها معاك دا خلاني اخد القرار دا انكوا تتجوزوا وانا عارف انك هتكون الاب المثالي لينا احنا التلاته …
_انا مش عارف اقولك اي يا يحيي بجد انا محظوظ انك ابني فعلا
_متقولش حاجه وهستناك تيجي تشرب معانا الشاي وتطلب أيدها اصل بنتنا مش قليله برضو
_عنيا طبعا ليك وللعروسه انا يفديني الساعه ..
_طيب يلا يا عريس هستناك بكرا بعد المغرب..
اي يا ماما ساكته لي ..
_لما نروح يا يحيي..
_ههههههههه والله انا لو مش شايف انك موافقه مكنتش قولت الكلام دا…
فريده بصتله ونغزته وبصت في الأرض…
وكأنها بنوته في العشرينات يقف حبيبها يطلب يدها من ولى امرها وتنظر في الأرض خجلا ..فكيف تبدين بهذا الخجل يا فتاة الاربعين…
موقفها بيثبت أن الحب مش بالسن اهم حاجه انك تكون مرتاح وسعيد مع الشخص دا وأنه يكون العوض عن كل اللي فاتك واهم حاجه منستعجلش واحنا بنختار الشخص دا لأن معظم الوقت بتكون نتائج سلبيه….
_طيب يجماعه يلا نمشي علشان العيال الغلبانه اللي في البيت اللي زمانهم صحيوا وكمان متاكد انهم هيفرحوا اوووي بالخبر دا ..
وبص ليحيي..
على فكره كلنا بنحبك اووي وفارس بيحبك
_انا عارف من غير متقولى …
_يلا بينا…
روحوا البيت وفريده متكلمتش طول الطريق …من نوعيه انها بتتكسف من اقل حاجه حتى وهي في السن دا عندها رقه غير عاديه المفروض انها بتروح مع السن والوقت بس هي مازالت محتفظه بجمالها ورقتها..
نور كانت صحيت من النوم
_هى ماما مالها محمره كدا
يحيي بيضحك
_اصل متقدملها عريس
_نعم ودا مين دا أن شاء الله
_حذري فظري
_عمو يحيي صح
_اي دا عرفتي منين
_عينيه كانت ڤضحاه اصلا..
_للدرجادي
_امال دانا لماحه دانا اللي يراقب كراشات اصحابي
_نعم يا اختى بتعملى اي
_اي لا ابدا مش قصدي اصل يلا انا هروح المدرسه سلام
_ماشي بس لما تچيلي دانا هطلع عينك النهارده
فارس صحي
_صباح الفل
_صباح
الخير يا اخويا نموسيتك كحلى
_عادي يعني المهم ايدك عالمصروف وزودوا ها علشان عازم البت النهارده
_نعم يا اخويا بت مين
_ها لا قصدي انى عندي حصص زياده النهارده
_اه ماشي خد ومتتاخرش
_ماشي سلام يا ابو الزمل..
_سلام يا اخويا…
يحيي دخل الأوضه بتاعته وكان حاسس بارهاق كبير
نام على السرير وسند رأسه لورا عنده صداع رهيب في دماغه …
حاول ينام معرفش من الصداع ..
فرج يدور على برشامه مسكنه …
ملقاش..
فخبط على باب أمه ..
_تعالى يا يحيي..
_امي عندك مسكن
_لي يا حبيبي مالك
_بس مصدع شويه…
_ماشي يا حبيبي..
يحيي لفت انتباهه صندوق اول مره يشوفه على السرير ..
قرب منه …
لقى صورة قديمه بتجمع أمه وناس..
_امي مين الناس دي
_دول أهلى بابا وماما واخواتي دي صورة اتصورناها قبل متجوز وانا أصريت عليهم نتصورها كأنى كنت عارفه انى مش نشوفهم تاني..
_يعني دا يبقى اخوكي
_اه دا خالك طارق مسافر من زمان هوا ومراته بس معرفش عنهم اي حاجه من ساعتها
_انتى عارفه دا مين
دا رئيس العصابه…
_اي
_يعني دا يبقى اخوكي
_اه دا خالك طارق مسافر من زمان هوا ومراته بس معرفش عنهم اي حاجه من ساعتها
_انتى عارفه دا مين
دا رئيس العصابه…
_اي
ازاي يبني انت اكيد متلغبط أو بتشبه عليه دا مسافر من زمان ومجاليش ولا مره ولا سال علشان انا عذراه انو مسافر ازاي الكلام اللي انت بتقوله دا..
_والله يا امى زي مبقولك كدا دا يبقى الشخص اللي بيعمل فينا كل دا دا اللي حاول يموتني وبرضو اللي كان محرض حسن ونادين علينا وهوا شخص من الأشخاص اللي مدمره شباب البلد وفاسدين فيها ومدوخين الحكومه وراهم .
_لا يا يحيي انا اخويا ميعملش كدا لا وبعدين دا خالك عيب
_طيب يا امى بكرا الايام هتثبتلك انو هوا لما تشوفيه متكلبش في سلسله واحده مع حسن ونادين هتصدقى..
_لا برضو مش مصدقه…
وخد البرشام اهو وأخرج مش عوزا اتكلم معاك
_طيب ..
خرج وهوا زعلان انها زعلانه بس هوا عارف انو على حق ومع الوقت هيثبتلها كل دا …
واتصل بيحيي الكبير وحكاله كل حاجه حصلت وان رئيس العصابه يبقى خاله…
يحيي اټصدم من اللي سمعه وعارف أن فريده عملت كدا علشان اټصدمت مره في جوزها مش متقبله انها اټصدم في حد تاني وخصوصا يكون قريب منها كدا!!!
يحيي جاله اتصال من الظابط وعرف أنهم قدروا يقبضوا على طارق دا …وحس أن دا افضل إثبات لامه انو ياخدها وتواجهه اخوها براحتها…
ډخلها
كانت قاعده بټعيط
_انا عارف انو صعب عليكي تتصدمي كل الصدمات دي مره واحده بس انا عاوز منك طلب ..
بصتله باستغراب
_عاوزك تيجي معايا دلوقتي وتشوفي بنفسك هوا اخوكي ولا لا…
_ماشي …
هلبس وجايه معاك .
لبست وراحوا وكان يحيي الكبير هناك
قرب من يحيي.
_انت جبتها لي يبني
_علشان تشوف اخوها واثبتلها كلامي
_طيب ربنا يستر…
دخلو كلهم اوضه الظابط ..
ودي تعتبر المواجهه التانيه بالنسبه لفريده مع اللي مفروض اقرب حد ليها…!
دخلوا قعدوا واستنوا…
وفي الوقت دا دخل طارق وهوا متكلبش …
بص عليهم…اټصدم..
_فريده!!
_طارق اخويا
وقربت عليه وخدته في حضنها عاطفة الاخوه خدتها ناحيته بقالها سنين مشافتهوش كانت حاسه قلبها بيتقطع وهي شايفاه كدا…
_لي عملت كدا لي دانت دائما كنت من الناس اللي بتحارب الفساد مش بتعمله فين ضميرك فين نفسك فين اخلاقك وقيمك اللي اتربيت عليها دي تربيه ابونا ليك يا طارق لي خلتني واقفه قدامك الوقفه دي…
_سامحيني يا فريده كان شيطانى اقوى مني انا اسف …
بس انتى عرفتي منين.
_للاسف يا طارق انت كنت بتااذي ابنى اللى هوا انت خاله بس اكيد انت عارف دا علشان حسن كان معاك بس عوزا اقولك حاجه أن البلد الحمد لله هتنضف منكوا ومن امثالكوا عقبال الباقى انا يدعى عليكوا في كل صلاة…
_يا فريده انا..
_للاسف انت ضيعت كل حاجه من ايدك حتى انا خسرتني انا طول عمري كنت يحترمك ويقدرك بس انت وصلت لحاجه عمري مكنت اتوقعها من اقرب حد ليا انا النهارده الصدفه كنت ماسكه صورنا سوا وكنت نفسي تكون معايا في ضهري لكن للاسف لقيت ضهري محنى انا اتاذيت في كل البشر اللي عرفتهم شكرا انك خذلتني وخذلت ثقتي فيك…
بصت ليحيي ابنها..
_يلا يا يحيي روحنى..
خدها وروحوا..
_انا عوزا اقعد في الأوضه محدش يكلمني..
_بس…
_معلش يا يحيي خليني لوحدي شويه…
_حاضر…
فريده دخلت ..
وقعدت وعيطت وطلعت كل اللي جواها..
عدت الاربعين سنه والدنيا لسه بتخبط فيها وبتخذلها في اقرب حد ليها خذلتها في اقرب الناس ليها يعني الضربه اللي بتيجي من اقرب حد بتوجع اووي وصعب تقوم منها …
خرجت كبت وحمل وتعب سنين افتكرت كل اللي حصلها من زمان ومن صغرها كمان نصيبها انها تعيش في كدبه وخداع وحاجات كتير كانت مفكره أن اللي جاي احسن بس اللي جاي بيجي اصعب …
فضلت ټعيط لحد مخرجت كل اللي جواها…
تاني يوم…
يحيي كان قلقان أن أمه لسه مخرجتش من الأوضه كانت كل مره بتخرج وتقعد معاهم عادي عارف أن الضربه اصعب من الاول …
الباب خبط..
_عمو يحيي في حاجه
_انا جاي اتكلم مع فريده شويه ومعاك علشان في حاجه مهمه لازم تعرفوها
_حاضر ثواني هشوفها أصلها من امبارح مخرجتش من الأوضه
_ازاي يا يحيي مشوفتهاش
_قالتلي تسببها
_طيب شوفها
خبط عالباب ..
مفيش رد …
اضطر يفتح الباب ..
اتفاجئ من اللي شافه…
الحقني يا عمو يحيي ..
يحيي اتخض فدخل على جوا اټصدم لما شاف فريده على الأرض وفاقده الوعى …
جري عليها وحسس على رقبتها مكان النبض ..كان ضعيف جدا ..
_اتصل بالاسعاف بسرعه يا يحيي..
يحيي جري مش عارف يعمل اي.
نور كانت في المدرسه جت وشافت اللي بيحصل بدأت ټعيط …
يحيي اتصل بالاسعاف وكانت روحه على كفه عفريت مش معقول أمه تضيع منه بسهوله كدا..
يحيي الكبير حاول يعملها اسعافات اوليه وبدأ أنه يحاول يفوقها علشان متدخلش في غيبوبه …
جاب برفان وحاول يفوقها برضو مفيش فايده ..
اللي مديله امل ان في نفس ..
بعد دقائق الاسعاف جت ونقلت فريده على المستشفى..
بعد فتره في المستشفى كانوا واقفين على أعصابهم ونور بټعيط بس…
الدكتور خرج وهوا بيقول بأسف..
_انتوا ازاي تسبوها كدا انتو مش عارفين انها عندها السكر ..!
يحيي اټصدم
_اي امى عندها السكر طيب ازاي مبتقوليش..
افتكر لما كان بيجيبلها اي حاجه حلوة كانت بترفضها أو بتديها لفارس …
_للاسف هى دلوقتي دخلت في غيبوبه سكر والله اعلم هتفوق امتى ..
_طيب ممكن ادخل أشوفها بسرعه والله مش هتاخر
_خمس دقائق بس..
_تمام..
يحيي الصغير دخل يشوفها ..
كان وشها شاحب اول مره يشوف أمه بالضعف دا واول مره يشوفها بالمنظر دا ..
_لي مقولتليش انك تعبانه كدا دائما بتحبي تخبى عليا تعبك عمرك مبينتي تعبك ولا قولتيلي انك تعبانه أو فيكي حاجه لي يا امى دائما قلقاني عليكي بسبب سكوتك دا…
انا عارف انك مش بتحبي تشيليني حمل بس انتى مش عارفه انتى بالنسبه ليا اي..
انا عارف انك اكيد حاسه بيا وسمعاني ..
ارجوكي يا امي ارجعى مش هقدر ادخل البيت من غير نفسك فيه من غير محس بأمان وجودك..
ارجوكي ارجعى علشان خاطري…
مسح دموعه..
وخرج وهوا حاسس بالخذلان من الدنيا…
_نور روحي مع عموا يحيي علشان تاخدي بالك من فارس وتذاكري علشان الامتحانات اللي قربت دي ومټخافيش يا حبيبتي
_عادي يعني المهم ايدك عالمصروف وزودوا ها علشان عازم البت النهارده
_نعم يا اخويا بت مين
_ها لا قصدي انى عندي حصص زياده النهارده
_اه ماشي خد ومتتاخرش
_ماشي سلام يا ابو الزمل..
_سلام يا اخويا…
يحيي دخل الأوضه بتاعته وكان حاسس بارهاق كبير
نام على السرير وسند رأسه لورا عنده صداع رهيب في دماغه …
حاول ينام معرفش من الصداع ..
فرج يدور على برشامه مسكنه …
ملقاش..
فخبط على باب أمه ..
_تعالى يا يحيي..
_امي عندك مسكن
_لي يا حبيبي مالك
_بس مصدع شويه…
_ماشي يا حبيبي..
يحيي لفت انتباهه صندوق اول مره يشوفه على السرير ..
قرب منه …
لقى صورة قديمه بتجمع أمه وناس..
_امي مين الناس دي
_دول أهلى بابا وماما واخواتي دي صورة اتصورناها قبل متجوز وانا أصريت عليهم نتصورها كأنى كنت عارفه انى مش نشوفهم تاني..
_يعني دا يبقى اخوكي
_اه دا خالك طارق مسافر من زمان هوا ومراته بس معرفش عنهم اي حاجه من ساعتها
_انتى عارفه دا مين
دا رئيس العصابه…
_اي
_يعني دا يبقى اخوكي
_اه دا خالك طارق مسافر من زمان هوا ومراته بس معرفش عنهم اي حاجه من ساعتها
_انتى عارفه دا مين
دا رئيس العصابه…
_اي
ازاي يبني انت اكيد متلغبط أو بتشبه عليه دا مسافر من زمان ومجاليش ولا مره ولا سال علشان انا عذراه انو مسافر ازاي الكلام اللي انت بتقوله دا..
_والله يا امى زي مبقولك كدا دا يبقى الشخص اللي بيعمل فينا كل دا دا اللي حاول يموتني وبرضو اللي كان محرض حسن ونادين علينا وهوا شخص من الأشخاص اللي مدمره شباب البلد وفاسدين فيها ومدوخين الحكومه وراهم .
_لا يا يحيي انا اخويا ميعملش كدا لا وبعدين دا خالك عيب
_طيب يا امى بكرا الايام هتثبتلك انو هوا لما تشوفيه متكلبش في سلسله واحده مع حسن ونادين هتصدقى..
_لا برضو مش مصدقه…
وخد البرشام اهو وأخرج مش عوزا اتكلم معاك
_طيب ..
خرج وهوا زعلان انها زعلانه بس هوا عارف انو على حق ومع الوقت هيثبتلها كل دا …
واتصل بيحيي الكبير وحكاله كل حاجه حصلت وان رئيس العصابه يبقى خاله…
يحيي اټصدم من اللي سمعه وعارف أن فريده عملت كدا علشان اټصدمت مره في جوزها مش متقبله انها اټصدم في حد تاني وخصوصا يكون قريب منها كدا!!!
يحيي جاله اتصال من الظابط وعرف أنهم قدروا يقبضوا على طارق دا …وحس أن دا افضل إثبات لامه انو ياخدها وتواجهه اخوها براحتها…
ډخلها
كانت قاعده بټعيط
_انا عارف انو صعب عليكي تتصدمي كل الصدمات دي مره واحده بس انا عاوز منك طلب ..
بصتله باستغراب
_عاوزك تيجي معايا دلوقتي وتشوفي بنفسك هوا اخوكي ولا لا…
_ماشي …
هلبس وجايه معاك .
لبست وراحوا وكان يحيي الكبير هناك
قرب من يحيي.
_انت جبتها لي يبني
_علشان تشوف اخوها واثبتلها كلامي
_طيب ربنا يستر…
دخلو كلهم اوضه الظابط ..
ودي تعتبر المواجهه التانيه بالنسبه لفريده مع اللي مفروض اقرب حد ليها…!
دخلوا قعدوا واستنوا…
وفي الوقت دا دخل طارق وهوا متكلبش …
بص عليهم…اټصدم..
_فريده!!
_طارق اخويا
وقربت عليه وخدته في حضنها عاطفة الاخوه خدتها ناحيته بقالها سنين مشافتهوش كانت حاسه قلبها بيتقطع وهي شايفاه كدا…
_لي عملت كدا لي دانت دائما كنت من الناس اللي بتحارب الفساد مش بتعمله فين ضميرك فين نفسك فين اخلاقك وقيمك اللي اتربيت عليها دي تربيه ابونا ليك يا طارق لي خلتني واقفه قدامك الوقفه دي…
_سامحيني يا فريده كان شيطانى اقوى مني انا اسف …
بس انتى عرفتي منين.
_للاسف يا طارق انت كنت بتااذي ابنى اللى هوا انت خاله بس اكيد انت عارف دا علشان حسن كان معاك بس عوزا اقولك حاجه أن البلد الحمد لله هتنضف منكوا ومن امثالكوا عقبال الباقى انا يدعى عليكوا في كل صلاة…
_يا فريده انا..
_للاسف انت ضيعت كل حاجه من ايدك حتى انا خسرتني انا طول عمري كنت يحترمك ويقدرك بس انت وصلت لحاجه عمري مكنت اتوقعها من اقرب حد ليا انا النهارده الصدفه كنت ماسكه صورنا سوا وكنت نفسي تكون معايا في ضهري لكن للاسف لقيت ضهري محنى انا اتاذيت في كل البشر اللي عرفتهم شكرا انك خذلتني وخذلت ثقتي فيك…
بصت ليحيي ابنها..
_يلا يا يحيي روحنى..
خدها وروحوا..
_انا عوزا اقعد في الأوضه محدش يكلمني..
_بس…
_معلش يا يحيي خليني لوحدي شويه…
_حاضر…
فريده دخلت ..
وقعدت وعيطت وطلعت كل اللي جواها..
عدت الاربعين سنه والدنيا لسه بتخبط فيها وبتخذلها في اقرب حد ليها خذلتها في اقرب الناس ليها يعني الضربه اللي بتيجي من اقرب حد بتوجع اووي وصعب تقوم منها …
خرجت كبت وحمل وتعب سنين افتكرت كل اللي حصلها من زمان ومن صغرها كمان نصيبها انها تعيش في كدبه وخداع وحاجات كتير كانت مفكره أن اللي جاي احسن بس اللي جاي بيجي اصعب …
فضلت ټعيط لحد مخرجت كل اللي جواها…
تاني يوم…
يحيي كان قلقان أن أمه لسه مخرجتش من الأوضه كانت كل مره بتخرج وتقعد معاهم عادي عارف أن الضربه اصعب من الاول …
الباب خبط..
_عمو يحيي في حاجه
_انا جاي اتكلم مع فريده شويه ومعاك علشان في حاجه مهمه لازم تعرفوها
_حاضر ثواني هشوفها أصلها من امبارح مخرجتش من الأوضه
_ازاي يا يحيي مشوفتهاش
_قالتلي تسببها
_طيب شوفها
خبط عالباب ..
مفيش رد …
اضطر يفتح الباب ..
اتفاجئ من اللي شافه…
الحقني يا عمو يحيي ..
يحيي اتخض فدخل على جوا اټصدم لما شاف فريده على الأرض وفاقده الوعى …
جري عليها وحسس على رقبتها مكان النبض ..كان ضعيف جدا ..
_اتصل بالاسعاف بسرعه يا يحيي..
يحيي جري مش عارف يعمل اي.
نور كانت في المدرسه جت وشافت اللي بيحصل بدأت ټعيط …
يحيي اتصل بالاسعاف وكانت روحه على كفه عفريت مش معقول أمه تضيع منه بسهوله كدا..
يحيي الكبير حاول يعملها اسعافات اوليه وبدأ أنه يحاول يفوقها علشان متدخلش في غيبوبه …
جاب برفان وحاول يفوقها برضو مفيش فايده ..
اللي مديله امل ان في نفس ..
بعد دقائق الاسعاف جت ونقلت فريده على المستشفى..
بعد فتره في المستشفى كانوا واقفين على أعصابهم ونور بټعيط بس…
الدكتور خرج وهوا بيقول بأسف..
_انتوا ازاي تسبوها كدا انتو مش عارفين انها عندها السكر ..!
يحيي اټصدم
_اي امى عندها السكر طيب ازاي مبتقوليش..
افتكر لما كان بيجيبلها اي حاجه حلوة كانت بترفضها أو بتديها لفارس …
_للاسف هى دلوقتي دخلت في غيبوبه سكر والله اعلم هتفوق امتى ..
_طيب ممكن ادخل أشوفها بسرعه والله مش هتاخر
_خمس دقائق بس..
_تمام..
يحيي الصغير دخل يشوفها ..
كان وشها شاحب اول مره يشوف أمه بالضعف دا واول مره يشوفها بالمنظر دا ..
_لي مقولتليش انك تعبانه كدا دائما بتحبي تخبى عليا تعبك عمرك مبينتي تعبك ولا قولتيلي انك تعبانه أو فيكي حاجه لي يا امى دائما قلقاني عليكي بسبب سكوتك دا…
انا عارف انك مش بتحبي تشيليني حمل بس انتى مش عارفه انتى بالنسبه ليا اي..
انا عارف انك اكيد حاسه بيا وسمعاني ..
ارجوكي يا امي ارجعى مش هقدر ادخل البيت من غير نفسك فيه من غير محس بأمان وجودك..
ارجوكي ارجعى علشان خاطري…
مسح دموعه..
وخرج وهوا حاسس بالخذلان من الدنيا…
_نور روحي مع عموا يحيي علشان تاخدي بالك من فارس وتذاكري علشان الامتحانات اللي قربت دي ومټخافيش يا حبيبتي
ماما هتبقى بخير .
قرب منها وحضنها…
_انا انا مش هقدر اقعد في البيت من غير ماسمع صوت ماما في البيت ومن غير ما انام على رجلها وتحكيلي حدوته وتملس على شعري …
انا عوزا ماما يا يحيي
_يا حبيبتي أهدى أن شاء الله هترجع ادعيلها ..
_كانت تعبانه يا يحيي ومقالتش ..طول عمرها تعبانه ومش بتقول ماما استحملت كتير اوووي انا عوزا حضنها..
_يا نور ارجوكي كفايه اللي انا فيه والوقفه اللي انا واقفها دي عندى زي الاڼتحار انى اكون واقف متكتف مش عارف اعملها حاجه فارجوكي روحي وانا هبقى اجي اطمنك…
وبص على يحيي اللى كان واقف ربنا اللي عالم بحاله من ينظر في عينيه يري بحر من الحزن ..
قرب منه وحط أيده على كتفه..
_انا عارف اللي في قلبك المفروض أن النهارده كان خطوبتكوا بس ..
_انا مش عارف انا لي مش بفرح يعني لي لما اقول خلاص املى لتحقق واحلامى اتحققت الاقى حاجه متخطرش على بالي تيجي تدمر كل دا انا مش معترض على قضاء ربنا بس …
وبص السما .
_يارب انا عاوزها بس عاوز اعيش معاها بقيت عمري عاوز حب حياتى ..
يارب انا عاوز فريده بس من الدنيا دي ..
انت عالم باللي جوايا ومدي حبي ليها يارب كفايه انها تكون قدامى بس انا مش عاوز حاجه تاني..
يحيي بصله وعرف قد اي هوا صادق في كل كلمه بيقولها وندم انو مجمعهمش من زمان ..
وأقسم أن لما أمه ترجعله اول حاجه يعملها انو هيجمعهم في بيت واحد…
فات اسبوع على الأحداث دي ويحيي كان معاها دائما وكذالك يحيي الكبير البيت مكنش فيه اي شغف ولا اي حياه ..
ومع أنه كانت الدنيا كلها يتجهز لدخول رمضان كان نفسهم تكون امهم معاهم …
فارس دخل لنور
_النهارده ليلة السحور تفتكري ماما هتيجي..
_ان شاء الله يا حبيبي
كان أول مره فارس يعيط في حياته..
نور اټصدمت لما شافته بټعيط اول مره تشوف دموع فارس
عرفت وقتها أنه في أضعف وقت دلوقتي
قربت منه وحضنته
_يا حبيبي انت بټعيط انا اول مره اشوفك بټعيط
_ماما وحشتني اووي يا نور انا عاوزها عاوز أشوفها انا مش عارف انام ولا اكل ولا اشرب انا حاسس انى ضعيف اووي من غيرها
_يا حبيبي لي الكلام دا احنا معاك اهو انا ويحيي واكيد ماما هنوحشها وهتيحي بس انت ادعيلها ومتعيطش علشان متزعلش منك..
_انا هروح اصلى التراويح وادعى انها تيجي وترجعلي علشان وحشتني اووي
_شطور يا حبيبي متعيطش تاني انت دموعك غاليه يا فارس
_حاضر…
في المستشفي..
يحيي الكبير راح علشان يتطمن عليها كان شكله اتغير دقنه كبرت وتحت عينه اسود من قلة النوم ..
كذالك كان يحيي مش بيمشي من المستشفى.
مش بياكل ولا ليشرب واقف دائما قدام الأوضه بتاعتها…
_ماما عامله اي
تتنهد بقلة حيله..
_زي كل يوم مفيش جديد انا تعبت اوووي
_ان شاء الله هتفوق متقلقش..
اتصلت على نور وفارس النهارده
_لا نسيت
_طيب مش هتتسحر معاهم
_لا انا مش همشي من هنا
_يحيي مينفعش تحسسهم أنهم لوحدهم لازم تحسسهم أن مفيش حاجه اتغيرت ولازم تتجمع معاهم خصوصا فارس محتاجلك اكتر من اي وقت انا عارف انك متقدرش تمشي بس حسسهم بفرحة رمضان وانك جنبهم ..
_حاضر هروح اتسحر معاهم واجى
_ماشي يلا…
يحيي روح وكانت نور قاعده .ومعاها فارس
وكان جايبلهم سحور معاهم من برا وكان معاه عمو يحيي..
_نور
_نعم يا يحيي
_تعالى يلا يا حبيبتي جهززي السحور دا علشان نتسحر كلنا سوا
_مليش نفس
_لا يحبيبتي هناكل كلنا سوا وبعدين انتى عوزا ماما تزعل منك وغير كدا انتى عندك دراسه ومدرسه علشان تعرفي تكملى يومك
_حاضر..
جهزت السحور واتسحروا كلهم سوا
_فارس
_نعم
_مالك مش بتاكل لي
_متعود انى اكل من ايد ماما ومتعود انها تكون معانا واحنا بناكل وجودها كان محلى الاكل والبيت وكل حاجه ..
_هترجع ومش هتتاخر ..عتبرها مسافره ..ومتهملش في نفسك علشان لما ترجع تلاقي فارس زي ما هوا شقى ومطلع عينها
_لا خلاص مش هتشاقى تاني
_طيب يلا كل علشان تعرف تذاكر ولا مش عاوز العجله
_حاضر…
خلصوا سحور
وكان يحيي الكبير فخور جدا بيحيي ومبسوط أنه الاب لإخواته وأنهم بيحبوه جدا وانا عارف يسيطر على حزنه قدامهم..
يحيي خرج راح المستشفى ..
وكان في حركه غريبه عند الأوضه بتاعت فريده..
اتخض وجري ناحية الاوضه..
_هوا في اي..
_المريضه فاقت..
يحيي بسعاده.
_بجد
_بس عندها شويه مضاعفات لو ملحقنهاش ممكن تدخل في غيبوبه تاني ويا عالم هترجع امتى وممكن ټموت فيها..
_اي!
_هوا في اي..
_المريضه فاقت..
يحيي بسعاده.
_بجد
_بس عندها شويه مضاعفات لو ملحقنهاش ممكن تدخل في غيبوبه تاني ويا عالم هترجع امتى وممكن ټموت فيها..
_اي!
انتو بتهزروا صح ماما عمرها مهتسبني هى هتفوق علشانى انا عارف خلوني أشوفها بس..
يحيي دخل في نوبه هستيريه ونوبة بكاء اول مره تحصله مش متخيل أن أمه هتسيبه وتمشي كدا بالسرعه دي
الدكتور خرج وهوا بيتنفس الصعداء
يحيي جري عليه والدموع في عينيه
_ها حصل اي يا دكتور طمني
_الحمد لله قدرنا نسيطر عالوضع وهتفضل تحت الملاحظه ٨ساعات وان شاء الله خير متقلقش
_يارب
الدكتور مشي ..
ويحيي قعد مكانه مش متخيل كل اللي بيحصله دا حاسس بالإرهاق والتعب وهوا لسه في السن دا وحاسس أن هوا حياته هنقف على أنها تكون وحشه بس…
عدا ال٨ ساعات وكانوا اصعب ٨ساعات عليه كأنها هتحدد هوا هيكمل ولا لا …
الدكتور جه
_صباح الخير يا يحيي
يحيي بلهفه ومن غير مقدمات
_ماما عملت اي
_انا عارف انك قلقان متقلقش هي هتكون كويسه انا هشوفها دلوقتي
الدكتور دخل ويحيي وقف قدام الباب مش عاوز يشوفها ومش قادر يتحرك متربط كان نفسه يكون دكتور كان زمانه عرف يساعدها
الدكتور خرج وهوا مبتسم
_الحمد لله هى دلوقتي شبه فاقت وكمان عدت مرحلة الخطړ وتقدر تشوفها وتتكلم معاها لما هتحس بيك هتفتح عينيها
يحيي سمع كلامه ودخل ووقف قدام السرير وقرب منها ومسك ايديها..
قلبي واجعنى وانتى في الوضع دا ومش عارف اعملك حاجه ..
وحشتيني اووي يا ماما جوايا حاجات كتير عاوز اقولها لك عاوز انام وأحط راسي على رجلك وتحسسي على شعري واحكيلك كل اللي جوايا..
اصحي يا ماما بقى علشان نور وفارس محتاجينك فارس مش بياكل علشان بيحب ياكل من ايدك يلا بقى علشان خاطري مش هزعلك تاني لو انا مزعلك مش هزعلك صدقيني انا بحبك يا امي ..
وعمو يحيي بيحبك يلا علشان تتجوزوا وافرح بيكوا احلا ام وأحلا اب ..
وفضل يتكلم كتير اووي لحد ماحس أن أيدها بتتحرك تحت أيده فتح عينه ومسح دموعه وبصلها بذهول ..
_ماما انتي صحيتي ماما
سمع انين من تحت جهاز التنفس وبدأت انها تفتح عينيها …
يحيي بفرحه
_يا دكتور ماما فاقت
قالها مرات كتير والممرضه جت وجابت الدكتور …
وفحصها .
وكلمها
_عامله اي قلقتينا كلنا عليكي
الحمد لله بس حاسه انى دايخه
_دا بس علشان انتى بقالك اسبوع مفارقانا
اي اسبوع
وبصت ليحيي كأنها بتقوله انا اسفه عن اللي عملته دا
يحيي قرب منها وباس أيدها
_وحشتيني يا امى البيت ضلمه اووي من غيرك انا كنت حاسس انى ھموت لو جرالك حاجه لي خبيتي عليا انك عندك السكر
_كفايه اللي انت كنت فيه يا حبيبي
_يا امي انتى اهم من كل حاجه انتى اهم مني انتى عارفه أن لو جرالك حاجه انا ممكن اموت فيها وعارفه انى
قرب منها وحضنها…
_انا انا مش هقدر اقعد في البيت من غير ماسمع صوت ماما في البيت ومن غير ما انام على رجلها وتحكيلي حدوته وتملس على شعري …
انا عوزا ماما يا يحيي
_يا حبيبتي أهدى أن شاء الله هترجع ادعيلها ..
_كانت تعبانه يا يحيي ومقالتش ..طول عمرها تعبانه ومش بتقول ماما استحملت كتير اوووي انا عوزا حضنها..
_يا نور ارجوكي كفايه اللي انا فيه والوقفه اللي انا واقفها دي عندى زي الاڼتحار انى اكون واقف متكتف مش عارف اعملها حاجه فارجوكي روحي وانا هبقى اجي اطمنك…
وبص على يحيي اللى كان واقف ربنا اللي عالم بحاله من ينظر في عينيه يري بحر من الحزن ..
قرب منه وحط أيده على كتفه..
_انا عارف اللي في قلبك المفروض أن النهارده كان خطوبتكوا بس ..
_انا مش عارف انا لي مش بفرح يعني لي لما اقول خلاص املى لتحقق واحلامى اتحققت الاقى حاجه متخطرش على بالي تيجي تدمر كل دا انا مش معترض على قضاء ربنا بس …
وبص السما .
_يارب انا عاوزها بس عاوز اعيش معاها بقيت عمري عاوز حب حياتى ..
يارب انا عاوز فريده بس من الدنيا دي ..
انت عالم باللي جوايا ومدي حبي ليها يارب كفايه انها تكون قدامى بس انا مش عاوز حاجه تاني..
يحيي بصله وعرف قد اي هوا صادق في كل كلمه بيقولها وندم انو مجمعهمش من زمان ..
وأقسم أن لما أمه ترجعله اول حاجه يعملها انو هيجمعهم في بيت واحد…
فات اسبوع على الأحداث دي ويحيي كان معاها دائما وكذالك يحيي الكبير البيت مكنش فيه اي شغف ولا اي حياه ..
ومع أنه كانت الدنيا كلها يتجهز لدخول رمضان كان نفسهم تكون امهم معاهم …
فارس دخل لنور
_النهارده ليلة السحور تفتكري ماما هتيجي..
_ان شاء الله يا حبيبي
كان أول مره فارس يعيط في حياته..
نور اټصدمت لما شافته بټعيط اول مره تشوف دموع فارس
عرفت وقتها أنه في أضعف وقت دلوقتي
قربت منه وحضنته
_يا حبيبي انت بټعيط انا اول مره اشوفك بټعيط
_ماما وحشتني اووي يا نور انا عاوزها عاوز أشوفها انا مش عارف انام ولا اكل ولا اشرب انا حاسس انى ضعيف اووي من غيرها
_يا حبيبي لي الكلام دا احنا معاك اهو انا ويحيي واكيد ماما هنوحشها وهتيحي بس انت ادعيلها ومتعيطش علشان متزعلش منك..
_انا هروح اصلى التراويح وادعى انها تيجي وترجعلي علشان وحشتني اووي
_شطور يا حبيبي متعيطش تاني انت دموعك غاليه يا فارس
_حاضر…
في المستشفي..
يحيي الكبير راح علشان يتطمن عليها كان شكله اتغير دقنه كبرت وتحت عينه اسود من قلة النوم ..
كذالك كان يحيي مش بيمشي من المستشفى.
مش بياكل ولا ليشرب واقف دائما قدام الأوضه بتاعتها…
_ماما عامله اي
تتنهد بقلة حيله..
_زي كل يوم مفيش جديد انا تعبت اوووي
_ان شاء الله هتفوق متقلقش..
اتصلت على نور وفارس النهارده
_لا نسيت
_طيب مش هتتسحر معاهم
_لا انا مش همشي من هنا
_يحيي مينفعش تحسسهم أنهم لوحدهم لازم تحسسهم أن مفيش حاجه اتغيرت ولازم تتجمع معاهم خصوصا فارس محتاجلك اكتر من اي وقت انا عارف انك متقدرش تمشي بس حسسهم بفرحة رمضان وانك جنبهم ..
_حاضر هروح اتسحر معاهم واجى
_ماشي يلا…
يحيي روح وكانت نور قاعده .ومعاها فارس
وكان جايبلهم سحور معاهم من برا وكان معاه عمو يحيي..
_نور
_نعم يا يحيي
_تعالى يلا يا حبيبتي جهززي السحور دا علشان نتسحر كلنا سوا
_مليش نفس
_لا يحبيبتي هناكل كلنا سوا وبعدين انتى عوزا ماما تزعل منك وغير كدا انتى عندك دراسه ومدرسه علشان تعرفي تكملى يومك
_حاضر..
جهزت السحور واتسحروا كلهم سوا
_فارس
_نعم
_مالك مش بتاكل لي
_متعود انى اكل من ايد ماما ومتعود انها تكون معانا واحنا بناكل وجودها كان محلى الاكل والبيت وكل حاجه ..
_هترجع ومش هتتاخر ..عتبرها مسافره ..ومتهملش في نفسك علشان لما ترجع تلاقي فارس زي ما هوا شقى ومطلع عينها
_لا خلاص مش هتشاقى تاني
_طيب يلا كل علشان تعرف تذاكر ولا مش عاوز العجله
_حاضر…
خلصوا سحور
وكان يحيي الكبير فخور جدا بيحيي ومبسوط أنه الاب لإخواته وأنهم بيحبوه جدا وانا عارف يسيطر على حزنه قدامهم..
يحيي خرج راح المستشفى ..
وكان في حركه غريبه عند الأوضه بتاعت فريده..
اتخض وجري ناحية الاوضه..
_هوا في اي..
_المريضه فاقت..
يحيي بسعاده.
_بجد
_بس عندها شويه مضاعفات لو ملحقنهاش ممكن تدخل في غيبوبه تاني ويا عالم هترجع امتى وممكن ټموت فيها..
_اي!
_هوا في اي..
_المريضه فاقت..
يحيي بسعاده.
_بجد
_بس عندها شويه مضاعفات لو ملحقنهاش ممكن تدخل في غيبوبه تاني ويا عالم هترجع امتى وممكن ټموت فيها..
_اي!
انتو بتهزروا صح ماما عمرها مهتسبني هى هتفوق علشانى انا عارف خلوني أشوفها بس..
يحيي دخل في نوبه هستيريه ونوبة بكاء اول مره تحصله مش متخيل أن أمه هتسيبه وتمشي كدا بالسرعه دي
الدكتور خرج وهوا بيتنفس الصعداء
يحيي جري عليه والدموع في عينيه
_ها حصل اي يا دكتور طمني
_الحمد لله قدرنا نسيطر عالوضع وهتفضل تحت الملاحظه ٨ساعات وان شاء الله خير متقلقش
_يارب
الدكتور مشي ..
ويحيي قعد مكانه مش متخيل كل اللي بيحصله دا حاسس بالإرهاق والتعب وهوا لسه في السن دا وحاسس أن هوا حياته هنقف على أنها تكون وحشه بس…
عدا ال٨ ساعات وكانوا اصعب ٨ساعات عليه كأنها هتحدد هوا هيكمل ولا لا …
الدكتور جه
_صباح الخير يا يحيي
يحيي بلهفه ومن غير مقدمات
_ماما عملت اي
_انا عارف انك قلقان متقلقش هي هتكون كويسه انا هشوفها دلوقتي
الدكتور دخل ويحيي وقف قدام الباب مش عاوز يشوفها ومش قادر يتحرك متربط كان نفسه يكون دكتور كان زمانه عرف يساعدها
الدكتور خرج وهوا مبتسم
_الحمد لله هى دلوقتي شبه فاقت وكمان عدت مرحلة الخطړ وتقدر تشوفها وتتكلم معاها لما هتحس بيك هتفتح عينيها
يحيي سمع كلامه ودخل ووقف قدام السرير وقرب منها ومسك ايديها..
قلبي واجعنى وانتى في الوضع دا ومش عارف اعملك حاجه ..
وحشتيني اووي يا ماما جوايا حاجات كتير عاوز اقولها لك عاوز انام وأحط راسي على رجلك وتحسسي على شعري واحكيلك كل اللي جوايا..
اصحي يا ماما بقى علشان نور وفارس محتاجينك فارس مش بياكل علشان بيحب ياكل من ايدك يلا بقى علشان خاطري مش هزعلك تاني لو انا مزعلك مش هزعلك صدقيني انا بحبك يا امي ..
وعمو يحيي بيحبك يلا علشان تتجوزوا وافرح بيكوا احلا ام وأحلا اب ..
وفضل يتكلم كتير اووي لحد ماحس أن أيدها بتتحرك تحت أيده فتح عينه ومسح دموعه وبصلها بذهول ..
_ماما انتي صحيتي ماما
سمع انين من تحت جهاز التنفس وبدأت انها تفتح عينيها …
يحيي بفرحه
_يا دكتور ماما فاقت
قالها مرات كتير والممرضه جت وجابت الدكتور …
وفحصها .
وكلمها
_عامله اي قلقتينا كلنا عليكي
الحمد لله بس حاسه انى دايخه
_دا بس علشان انتى بقالك اسبوع مفارقانا
اي اسبوع
وبصت ليحيي كأنها بتقوله انا اسفه عن اللي عملته دا
يحيي قرب منها وباس أيدها
_وحشتيني يا امى البيت ضلمه اووي من غيرك انا كنت حاسس انى ھموت لو جرالك حاجه لي خبيتي عليا انك عندك السكر
_كفايه اللي انت كنت فيه يا حبيبي
_يا امي انتى اهم من كل حاجه انتى اهم مني انتى عارفه أن لو جرالك حاجه انا ممكن اموت فيها وعارفه انى
مقدرش اعيش من غيرك
عارفه يا حبيبي ربنا يخليك ليا
_ويديمك في حياتي يارب يلا بقى اخرجي احسن بطني دودتت من أكل برا وانتى عارفه طبعا نور متتوصاش في الاكل
_هههههه ماشي يا حبيبي
_اه وكمان النهارده اول يوم رمضان فعاوز محشي
_ياااه هوا انا نمت كتير كدا
_شوفتي بقى مكنتيش خاېفه على ولادك الغلابه دول
_لا طبعا يا حبيبي خاېفه انت عارف كويس انتو عندي اي بس انا الدول كان خلص من عندي ومعرفتش اشتريه بسبب الظروف اللي كنا بنمر بيها
_طيب لو سمحتى خدي بالك من نفسك بعد كدا…
مر يومين وفريده حالتها استقرت وخرجت من المستشفى ونور فرحت اووي وفارس وقضوا شهر رمضان في خير ومحبه ولمه وكان معاهم يحيي الكبير كان بيفطر معاهم ..
وكمان اتفقوا أن يكون كتب كتابهم في العيد الصغير
_شكلي حلو
دي كانت كلمه فريده اللي كانت حاسه نفسها عندها عشرين سنه مش حاجه وأربعين كانت بتقول لنور ..
_يا ماما انتى قمر في كل حالاتك انا اول مره اشوف اللمعه دي في عنيكي انتى جميله اووي وعمو يحيي كمان ياريتك كنتي قابلتيه من زمان ..
_يا حبيبتي محدش بياخد اكتر من نصيبه .صح ولا اي..
_اكيد ..
المهم انتى متاكده انك امى انا حاسه انك اختى عمو يحيي هيدلع النهارده
_امشي يبت يبكاشه من هنا
في الوقت دا دخل يحيي..
وصفر ..
_اوووبا اي يا ماما الجمال دا لا انا مقدرش على كدا هتخليني اغير واقولوا معنديش بنات للجواز
بجد يا ماما انا حاسس انى بجوز بنتي مش امى ..
وقرب منها وباسها من جيبينها.
_الف مبروك يا اجمل عروسه في الكون …
نور علي سبيل الضحك
_عقبالي يارب عقبالي
_يشيخه ودا من امتى
_لما شوفت ماما
_ماشي يختى..
يحيي الكبير جه ومعاه المأذون وكانت آليا موجوده هى وباباها ومامتهاواخوها كان تجمع شبه عائلي..وكمان يحيي عزم احمد ..
فريده خرجت ومعاها نور..
يحيي يصلها وسرح في جمالها وكان مش قادر يشيل عينه من عليها كان حاسس انو شاب مراهق رايح يتجوز البنت اللي حارب علشانها ..
قربت منه وسلمت عليه ..
مازالت فريده محتفظه بجمالها الخاص علي الرغم من سنها الا أنها تتميز بجمال ورقه لا توجد في بنات هذا الجيل…
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
يحيي مسك أيدها وبأسها وقالها
_الف مبروك يا حرمي المصون..عقبال الفرح
_اي دا هوا في فرح
_يعنى عوزا بعد تعب وحب سنين دي كلها معملش فرح واكبر فرح في مصر كمان
فارسالله عليك يا عمو يحيي واكيد في جاتوه صح
يحيي جه من وراه وضربه على قفاههوا دا اللي همك في الليله
_امال مش لازم ادلع كرشي..
احمد جه
_يحيي عاوزك في حاجه كدا
_اتفضل يا احمد
_لا حاجه على انفراد
_طيب تعالى..
وډخله معاه اوضه الضيوف..
_اتفضل
_انا انا بحب نور اختك
_اي..
_متستغربش انا بحبها من اول يوم شوفتها انا عارف انها طالبه عندي ومينفعش بس اعمل اي في قلبي اللي حبها وتتعلق بيها
_وهى عارفه الكلام دا
_لا والله انا كلمتك انت علشان ولى امرها غير كدا محدش يعرف وكمان انا عارف انها داخله على امتحانات علشان كدا قولتلك انت دلوقتي وبعد الامتحانات نبقى نشوف .
_بص يا احمد انا طبعا عمري مهلاقى لاختى واحد زيك علشان كدا انا موافق بس بشرط
_اي هوا
_متكلمهاش ولا تعرفها حاجه الا لما تمتحن
_حاضر والله ..
_ماشي يا صاحبي يلا بقى نخرج..
وخرجوا وقعدوا كلهم وهم فرحانين ..
الباب خبط..
يحيي راح فتح الباب..
شاف بنت..
وافتكر انها البنت اللي سړقت منه المحفظه..
قرب عليها ومسكها..
_انتى جايه هنا لى جايه تسرقي انتى ازاي طفله في سنك عندك الجراه لكدا..
_علشان حسن يبقى ابويا ..
_اي….
_ايوا انا بنت احلام…
_انتى جايه هنا لى جايه تسرقي انتى ازاي طفله في سنك عندك الجراه لكدا..
_علشان حسن يبقى ابويا ..
_اي….
_ايوا انا بنت احلام…
_اي بنت احلام وانا ايش عرفني بقى
طلعت من جيبها شهادة ميلاد والبطاقه بتاعت يحيي ..
_خد علشان تتأكد
مسكهم وبقى مذهول اي اللي بيحصل دا وقت مجه الوقت أن كل مشاكلهم تتحل وينسوا كل اللي حصل نسخه تانيه من احلام تظهر في حياتهم!
_وانتى عرفتي منين كل دا
_هتفضل موقفني عالباب كتير متخافش انا مش زي امى ولا زي ابويا انا مظلومه زيكوا بالظبط..
يحيي وسعلها علشان تدخل ..
والكل استغرب لما شافها وشاف شكلها وفريده مستغربتش لان شكلها شكل احلام بالظبط
قربت منها
فريدهانتى بنت احلام صح
البنتايوا انا بنتها انتى فريده
فريدهايوا يا حبيبتي
البنتالله انتى جميله اووي ماما كانت موحشاكي في نظري بس حسيت دلوقتي لما شوفتك انك حلوة اووي وطيبه اكتر منها
الكل استغرب من البنت دي اللي هى عقلها سابق سنها بكتير وفاهمه كل كلمه هى بتقولها
يحيي مش هتقولى بقى عرفتي منين وكمان عرفتي البيت ازاي
البنت_هقولك..
لما سړقت منك المحفظه انا دائما متعوده افتح المحفظه اللي يسرقها واخد منها الفلوس وارميها علشان ميحصلش حاجه ..
فتحتها وطلعت الفلوس وجيت ارميها لفت نظري اسمك اللي في البطاقه ..
لقيت نفسي يمسكها وحطيتها معايا وانا طبعا بعد ما أهل جوز امى طردوني بعد مقتلها واتسجن اترميت في الشارع باللبس اللي عليا ومعايا شنطه صغيره فيها كام حاجه كدا وشهادة ميلادي كأثبات..
عارف يعني اي طفله ٨سنين تترمي في الشارع نمت تحت الكوبري واتشردت لحد مشافني واحده من اللي بيلموا العيال من الشوارع يشتغلوا معاهم فخدتنى واشتغلت معاها وحصل اللي حصل..
بس لما عرفت انك اخويا قولت يمكن ينجدنى من اللي انا فيه انا اتولدت واتربيت انى اعتمد على نفسي انا عندي ٩سنين البنات اللي في سني لسه مشافوش الدنيا ولا تعبوا زي منا تعبت لسه روحهم في طفوله انا مشوفتهاش..
فريده قربت منها وحضنها
_يا حبيبتي يا بنتى ربنا يسامح اللي عمل فيكي كدا
_انا اسفه انى جيت بس انا مليش حد
_احنا اهلك يا حبيبتي..
صح يا يحيي
_ايوا يا امى وبعدين بص في الشهاده
ولا اي يا مى..
_ياااه انا بقالي كتير اووي محدش ندهلى باسمي انا نسيت انى اسمي مى
قرب منها وكل اللي كانو واقفين صعبت عليهم…
_لا انتى اسمك مى واعرفي انك اسمك مى وهتعيشي معايا وهتعملى كل اللي نفسك فيه واي حاجه انتى عوزاها هتجيلك
_بجد يعني هبقى زي البنات اللي يشوفها
_واحسن كمان
حضنته
_شكرا جدا
_لا مفيش شكرا انا اخوكي وجاب نور وفارس
ودول كمان اخواتك وهتعيشي معاهم
_الله انتو حلوين اوووي انا كنت مفكره هترميني زيهم
_لا يحبيبتي احنا مش وحشين كدا زي ما متخيله
_ربنا يسعدكوا يارب ويجعلوا في ميزان حسناتكوا امين يارب الهى يستركوا..
فارس يصلها باستغراب
فارساي اللي انتى بتقوليه دا
وبص ليحيي …
هى مين دي وشكلها عامل كدا لي انا قرفان منها وبتتكلم كدا لى دي عامله زي الشحاتين
يحيي بصله بعصبيه وفريده كمان
_انت مش محترم والظاهر انى مربتكش كفايه اتفضل ادخل على اوضتك
فارس زهق انو اتهزق قدامها …
ودخل الأوضه بعصبيه ونور قربت من مي
_متزعليش هوا لسه ميعرفكيش تعالى معايا …
مي دخلت معاها علشان تستحمى وتلبس حاجه حلوه..
ويحيي بص لامه ..
_كنت متخيل انك هترميها في الشارع علشان بنت احلام
_ازاي يبني دي اختكوا من لحمكوا مهما امها عملت زمان فهى خدت جزاتها البنت ملهاش اي ذنب
قرب منها وحضنها
_ربنا يديمك في حياتنا يا اجمل ام في الدنيا..
يحيي الكبير قرب عليه بعصبيه
_ممكن تبعد عن مراتي لو
عارفه يا حبيبي ربنا يخليك ليا
_ويديمك في حياتي يارب يلا بقى اخرجي احسن بطني دودتت من أكل برا وانتى عارفه طبعا نور متتوصاش في الاكل
_هههههه ماشي يا حبيبي
_اه وكمان النهارده اول يوم رمضان فعاوز محشي
_ياااه هوا انا نمت كتير كدا
_شوفتي بقى مكنتيش خاېفه على ولادك الغلابه دول
_لا طبعا يا حبيبي خاېفه انت عارف كويس انتو عندي اي بس انا الدول كان خلص من عندي ومعرفتش اشتريه بسبب الظروف اللي كنا بنمر بيها
_طيب لو سمحتى خدي بالك من نفسك بعد كدا…
مر يومين وفريده حالتها استقرت وخرجت من المستشفى ونور فرحت اووي وفارس وقضوا شهر رمضان في خير ومحبه ولمه وكان معاهم يحيي الكبير كان بيفطر معاهم ..
وكمان اتفقوا أن يكون كتب كتابهم في العيد الصغير
_شكلي حلو
دي كانت كلمه فريده اللي كانت حاسه نفسها عندها عشرين سنه مش حاجه وأربعين كانت بتقول لنور ..
_يا ماما انتى قمر في كل حالاتك انا اول مره اشوف اللمعه دي في عنيكي انتى جميله اووي وعمو يحيي كمان ياريتك كنتي قابلتيه من زمان ..
_يا حبيبتي محدش بياخد اكتر من نصيبه .صح ولا اي..
_اكيد ..
المهم انتى متاكده انك امى انا حاسه انك اختى عمو يحيي هيدلع النهارده
_امشي يبت يبكاشه من هنا
في الوقت دا دخل يحيي..
وصفر ..
_اوووبا اي يا ماما الجمال دا لا انا مقدرش على كدا هتخليني اغير واقولوا معنديش بنات للجواز
بجد يا ماما انا حاسس انى بجوز بنتي مش امى ..
وقرب منها وباسها من جيبينها.
_الف مبروك يا اجمل عروسه في الكون …
نور علي سبيل الضحك
_عقبالي يارب عقبالي
_يشيخه ودا من امتى
_لما شوفت ماما
_ماشي يختى..
يحيي الكبير جه ومعاه المأذون وكانت آليا موجوده هى وباباها ومامتهاواخوها كان تجمع شبه عائلي..وكمان يحيي عزم احمد ..
فريده خرجت ومعاها نور..
يحيي يصلها وسرح في جمالها وكان مش قادر يشيل عينه من عليها كان حاسس انو شاب مراهق رايح يتجوز البنت اللي حارب علشانها ..
قربت منه وسلمت عليه ..
مازالت فريده محتفظه بجمالها الخاص علي الرغم من سنها الا أنها تتميز بجمال ورقه لا توجد في بنات هذا الجيل…
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
يحيي مسك أيدها وبأسها وقالها
_الف مبروك يا حرمي المصون..عقبال الفرح
_اي دا هوا في فرح
_يعنى عوزا بعد تعب وحب سنين دي كلها معملش فرح واكبر فرح في مصر كمان
فارسالله عليك يا عمو يحيي واكيد في جاتوه صح
يحيي جه من وراه وضربه على قفاههوا دا اللي همك في الليله
_امال مش لازم ادلع كرشي..
احمد جه
_يحيي عاوزك في حاجه كدا
_اتفضل يا احمد
_لا حاجه على انفراد
_طيب تعالى..
وډخله معاه اوضه الضيوف..
_اتفضل
_انا انا بحب نور اختك
_اي..
_متستغربش انا بحبها من اول يوم شوفتها انا عارف انها طالبه عندي ومينفعش بس اعمل اي في قلبي اللي حبها وتتعلق بيها
_وهى عارفه الكلام دا
_لا والله انا كلمتك انت علشان ولى امرها غير كدا محدش يعرف وكمان انا عارف انها داخله على امتحانات علشان كدا قولتلك انت دلوقتي وبعد الامتحانات نبقى نشوف .
_بص يا احمد انا طبعا عمري مهلاقى لاختى واحد زيك علشان كدا انا موافق بس بشرط
_اي هوا
_متكلمهاش ولا تعرفها حاجه الا لما تمتحن
_حاضر والله ..
_ماشي يا صاحبي يلا بقى نخرج..
وخرجوا وقعدوا كلهم وهم فرحانين ..
الباب خبط..
يحيي راح فتح الباب..
شاف بنت..
وافتكر انها البنت اللي سړقت منه المحفظه..
قرب عليها ومسكها..
_انتى جايه هنا لى جايه تسرقي انتى ازاي طفله في سنك عندك الجراه لكدا..
_علشان حسن يبقى ابويا ..
_اي….
_ايوا انا بنت احلام…
_انتى جايه هنا لى جايه تسرقي انتى ازاي طفله في سنك عندك الجراه لكدا..
_علشان حسن يبقى ابويا ..
_اي….
_ايوا انا بنت احلام…
_اي بنت احلام وانا ايش عرفني بقى
طلعت من جيبها شهادة ميلاد والبطاقه بتاعت يحيي ..
_خد علشان تتأكد
مسكهم وبقى مذهول اي اللي بيحصل دا وقت مجه الوقت أن كل مشاكلهم تتحل وينسوا كل اللي حصل نسخه تانيه من احلام تظهر في حياتهم!
_وانتى عرفتي منين كل دا
_هتفضل موقفني عالباب كتير متخافش انا مش زي امى ولا زي ابويا انا مظلومه زيكوا بالظبط..
يحيي وسعلها علشان تدخل ..
والكل استغرب لما شافها وشاف شكلها وفريده مستغربتش لان شكلها شكل احلام بالظبط
قربت منها
فريدهانتى بنت احلام صح
البنتايوا انا بنتها انتى فريده
فريدهايوا يا حبيبتي
البنتالله انتى جميله اووي ماما كانت موحشاكي في نظري بس حسيت دلوقتي لما شوفتك انك حلوة اووي وطيبه اكتر منها
الكل استغرب من البنت دي اللي هى عقلها سابق سنها بكتير وفاهمه كل كلمه هى بتقولها
يحيي مش هتقولى بقى عرفتي منين وكمان عرفتي البيت ازاي
البنت_هقولك..
لما سړقت منك المحفظه انا دائما متعوده افتح المحفظه اللي يسرقها واخد منها الفلوس وارميها علشان ميحصلش حاجه ..
فتحتها وطلعت الفلوس وجيت ارميها لفت نظري اسمك اللي في البطاقه ..
لقيت نفسي يمسكها وحطيتها معايا وانا طبعا بعد ما أهل جوز امى طردوني بعد مقتلها واتسجن اترميت في الشارع باللبس اللي عليا ومعايا شنطه صغيره فيها كام حاجه كدا وشهادة ميلادي كأثبات..
عارف يعني اي طفله ٨سنين تترمي في الشارع نمت تحت الكوبري واتشردت لحد مشافني واحده من اللي بيلموا العيال من الشوارع يشتغلوا معاهم فخدتنى واشتغلت معاها وحصل اللي حصل..
بس لما عرفت انك اخويا قولت يمكن ينجدنى من اللي انا فيه انا اتولدت واتربيت انى اعتمد على نفسي انا عندي ٩سنين البنات اللي في سني لسه مشافوش الدنيا ولا تعبوا زي منا تعبت لسه روحهم في طفوله انا مشوفتهاش..
فريده قربت منها وحضنها
_يا حبيبتي يا بنتى ربنا يسامح اللي عمل فيكي كدا
_انا اسفه انى جيت بس انا مليش حد
_احنا اهلك يا حبيبتي..
صح يا يحيي
_ايوا يا امى وبعدين بص في الشهاده
ولا اي يا مى..
_ياااه انا بقالي كتير اووي محدش ندهلى باسمي انا نسيت انى اسمي مى
قرب منها وكل اللي كانو واقفين صعبت عليهم…
_لا انتى اسمك مى واعرفي انك اسمك مى وهتعيشي معايا وهتعملى كل اللي نفسك فيه واي حاجه انتى عوزاها هتجيلك
_بجد يعني هبقى زي البنات اللي يشوفها
_واحسن كمان
حضنته
_شكرا جدا
_لا مفيش شكرا انا اخوكي وجاب نور وفارس
ودول كمان اخواتك وهتعيشي معاهم
_الله انتو حلوين اوووي انا كنت مفكره هترميني زيهم
_لا يحبيبتي احنا مش وحشين كدا زي ما متخيله
_ربنا يسعدكوا يارب ويجعلوا في ميزان حسناتكوا امين يارب الهى يستركوا..
فارس يصلها باستغراب
فارساي اللي انتى بتقوليه دا
وبص ليحيي …
هى مين دي وشكلها عامل كدا لي انا قرفان منها وبتتكلم كدا لى دي عامله زي الشحاتين
يحيي بصله بعصبيه وفريده كمان
_انت مش محترم والظاهر انى مربتكش كفايه اتفضل ادخل على اوضتك
فارس زهق انو اتهزق قدامها …
ودخل الأوضه بعصبيه ونور قربت من مي
_متزعليش هوا لسه ميعرفكيش تعالى معايا …
مي دخلت معاها علشان تستحمى وتلبس حاجه حلوه..
ويحيي بص لامه ..
_كنت متخيل انك هترميها في الشارع علشان بنت احلام
_ازاي يبني دي اختكوا من لحمكوا مهما امها عملت زمان فهى خدت جزاتها البنت ملهاش اي ذنب
قرب منها وحضنها
_ربنا يديمك في حياتنا يا اجمل ام في الدنيا..
يحيي الكبير قرب عليه بعصبيه
_ممكن تبعد عن مراتي لو
سمحت
_لا قبل متكون مراتك فهى امي
_يحيي متعصبنيش وابعد
_لا
يحيي حب يغيظه
قام باس فريده علشان يغيظه اكتر والكل كان واقف يضحك ومنهم فريده..
_انت بتعاندنى
حاجه شكل كدا وعاوز اقولك حاجه انت اه اتجوزتها بس متقدرش تمنعني عنها ..
_ماشي يخويا هوا حد يقدر بغلبك
يحيي غمزله_ايوا كدا ارجع لعقلك…..
وكلهم ضحكوا وفريده بصت ليحيي الكبير وضحكت على منظره …
_اضحكى اضحكى اعمل اي بحبكوا ..
يحيي الصغير سابهم..
ودخل الأوضه بتاعت فارس..
لاقاه قاعد ضارب بوز وزعلان
قرب منه..
_بصلي
مكنش راضي يبصله
مسك وشه ورفعه ليه
_ينفع اللي انت عملته دا
هز رأسه بلا
_انا علمتك وربيتك على كدا انك تتريق عالناس وتسخر منهم ..
لا يسخر قوم من قوم عسى أن يكونوا خيرا منهم
انت مش عارف انو حرام …
_عارف بس انا مش متخيل أن دي تبقى اختى
_طيب وبعد مسخرت منها وانا زعقتلك كنت حابب انى ازعقلك كدا
_لا
_امال اي
_انا اسف
_لا متعتذرش منى أنا أعتذر من مي
_لا
_انا قولت اي
_يوووه حاضر..
_يلا…
وفي الوقت ده جاله اتصال من الظابط صاحبه..
_اي يا كريم في جديد
_اه للاسف النهارده تنفيذ الحكم ..
_اي…!
_اي يا كريم في جديد
_اه للاسف النهارده تنفيذ الحكم ..
_اي…!
ازاي انت بتقول اي يعنى النهارده ابويا وخالى هيتعدموا مش معقول
_للاسف يا يحيي هم عملوا جرائم كتير في حق نفسهم وحق البلد وكمان غير القتل والسرقه وكل حاجه ممكن تتخيلها دي اقل حاجه ممكن تحصل فيهم
يحيي زعل جامد على اللي بيحصل دا وعلى أبوه كان نفسه يتغير كان نفسه يبقى ليه اب زي باقى الناس يكون مثالي ويفتخر بيه لكن نصيبه أن يكون أبوه بالسلوك دا وفي الاخر ينعدم …
خرج ليهم برا وهوا وشه مرهق…
يحيي الكبير لاحظ عليه هوا اصلا بيعرفه من نظره ..
قرب منه وقال
_مالك
_النهارده الحكم هيتنفذ
كان نفسي الظروف تتغير وتكون صالحنا بس للاسف كل حاجه اټدمرت مبقاش في فرصه خلاص
_انا عارف انك كل كلمه كنت بتقولها كانت بتبقى من ورا قلبك بس اي حد بيغلط لازم ياخد جزاءه ..
الجزاء من جنس العمل
صح ولا لا
_صح الجزاء من جنس العمل ربنا يسامحه …
متقولش لماما حاجه انا لما صدقت انها نسيت اللي حصل معانا انا عارف انك بتحبها ربنا يخليكوا لبعض يارب…
بعدها مى خرجت مع نور وكان شكلها حلو بعد التغيير وفارس صالحها وخلاص بقت منهم وعاشت معاهم ويحيي وداها مدرسه خاصه واتعلمت كل حاجه من اول وجديد وكانت متفوقه جدا في المدرسه وكانت نور بتساعدها وكانت فرحانه بيها جدا علشان طول عمرها كانت بتتمنى أن يكون ليها اخت …
ونور نجحت في الثانويه بنسبه ٩٨٪في الميه ومعاها آليا كانت ٩٧٪
والاتنين كانوا فرحانين جدا ودخلوا مع بعض كليه طب…
وعدى سنه وهم في الكليه وكلهم كانوا سعداء.
وفارس ومي بقو قريبين جدا من بعض وبقى معاها في كل حاجه…
وفريده كل يوم حبها ليحيي ليزيد وهوا كمان وعايشين مع بعض كان بينهم عشره كبيره الحب مالى حياتهم والاهتمام والاحترام وكل حاجه تقدر تقول عنهم الزوجين المثاليين وكذالك ام واب لأربع اولاد بيحبوهم …
واحمد اتقدم لنور ..ويحيي وافق..
وجه اليوم اللي هيقعد فيه معاها…
فريدهاصحى يا نور انتى هتفضلي نايمه كتير كدا
_اي يا ماما في اي
_في عريس متقدملك واخوكي موافق وانا موافقه ويحيي موافق
_اه وفارس ومي اي الاخبار مش معترضين
_معرفش ابقى اسأليهم..
_طيب يلا يا ماما اخرجي واقفلي الباب والنور وسبيني انام انا لما صدقت اخد الاجازه
_طيب والناس اللي جايه دي انتى هبله
_قوليلهم مش موجوده أو اقولك قوليلهم مش موافقه..انا عوزا اتعلم واخد شهاده كبيره مش عوزا اتجوز …
فريده كانت عارفه أنها بتحب احمد علشان هى كانت قايلالها وكمان عينيها بتفضحها لما بيجي عندهم..
فريده بتمسكنخلاص يبنتي اللي تشوفيه انا هروح اتصل لأحمد واقوله نور مش موافقه وربنا يرزقه بقى ببنت الحلال
نور اول ما سمعت اسم احمد قامت بسرعه من على السرير…
_ماما استني انتى قصدك احمد مين
_احمد صاحب اخوكي اللي كان بيديكي في المدرسه دا انا عارفه انو كبير عليكي يلا محصلش نصيب هروح اتصل بيه هقوله هى ملتفته لدراستها
_لا استني يا ماما بالله عليكي انا هعتزل دراسه اصلا …
انا كنت بهزر معاكى مالك قموصه كدا …
_يعني
_هوا وهكون لابسه
فريده قعدت تضحك عليها وعلى جنانها
كانت عارفه أنها أول مهتعرف انو احمد هتعمل كدا…
وبليل جه احمد وعيلته وكان في قمة الشياكه..
ونور كانت متوتره دا حب حياتها اللي جاي يتقدم دا!
اتصلت بآليا علشان تطمنها لدرجه انها زهقت منها لانها كل شويه تكلمها تقولها انها متوتره مش متخيله أن دا كان ممكن يحصل كانت مفكره انو المدرس بتاعها بس …
يحيي ويحيي قعدوا معاهم ونور كانت جوا
احمد قرب على يحيي
احمدانا مبسوط اووي انى قاعد هنا انت مش عارف يا يحيي انا بحبها قد اي
_اها عارف وعارف برضو أنها وغمزله
_بجد يا يحيي
_عيب عليك دي تربيتي…
_يارب يا يحيي…
نور خرجت وهي مكسوفه جدا عوزا الأرض تنشق وتبلعها كان معاها مى..
مىمتهدى يبنتى اشحال بقى مكنتيش بتحبيه
_بس يبت
_متخلنيش اقول قدامهم كلهم انك بتحبيه
_لا يا مي بالله عليكي
_مالك يا نور
_متوتره اووي مش متخيله اللي بيحصل دا
وصلت عندهم يحيي حس بتوترها قام ووقف جنبها..
وبصلها.
وبيطمنها يعنيه..
جميل جدا أن يكون عندك اخ بيحبك وسندك وضهرك وبيطمنك بنظره أو كلمه ..حقيقي هوا دا الاخ الحقيقي
نور هديت شويه واتطمنت..
وبعدين قعدت جنب يحيي ..
_يلا يجماعه نسيبهم لوحدهم
دي كانت جمله يحيي الكبير..
كلهم بالفعل قاموا وقعدوا بعيد عنهم شويه..
_هتفضلي مكسوفه وباصه في الأرض كتير ..
_احم انا انا ..
احمد ضحك ..
_انتى اي انا عارف انك مكسوفه ومش متخيله الموقف ..
بس انا هنا جاي علشان اتجوزك مش جاي اضربك ولا اسالك سؤال في الفيزياء..
نور ضحكت وبصتله..
_ايوا كدا يا شيخه خلي الشمس تطلع ..
_شكرا يا مستر أحمد
_اي هوا في شكرا ومستر كمان على فكره انا جاي اتجوزك مش جاي اديكي حصه
_امال اقول اي
_متقوليش انا اللي هقول
بصي يا ستي انا معجب بيكي من زمان من ساعت مكنت بديكي في المدرسه من اول يوم شوفتك فيه وانا معجب بيكي وقلب معايا بحب مع الوقت وعلى فكره اخوكي كان عارف من زمان بس كنت مستني الوقت المناسب علشان اقعد القعده دي ها اي رايك تقبلي تتجوزيني ولا هتقولى عليا اكبر منك بعشر سنين..
_عمر مكان السن عقبه في اي حاجه اهم حاجه الراحه النفسيه ..
_يعني اي موافقه
هزت راسها بأه
احمد فرح جدا ونادى ليحيي ..
وجهم وقراوا الفاتحه ونور كانت مبسوطه جدا وكلهم كانوا مبسوطين…
ونور قربت من يحيي..
_مش ناوي تفرحني بيك بقى
_اها ناوي بس مش دلوقتي
_امال امتى
_في حفلة التخرج
وغمزلها…
نور مكنتش فاهمه كلامه..
وفضلت واقفه تفكر ازاى دا هوا حفلة تخرج مين بالظبط
احمد شافها تايهه عرف أن في حاجه
_في اي
_اصل ..خلاص مفيش يا مستر
_مستر تاني أسمى احمد والله ممكن تنسي بقى اني كانت بدرسلك
_حاضر هحاول
_طيب قولي احمد كدا
_احم احمد
_الله احلى احمد دى ولا اي..
يحىى جه من وراهم ومسك احمد
_لا يحبيبي مفيناش من كدا لما تعوز تعاكسها استأذنى الاول
_لا يشيخ مش هى هتبقى مراتي
_اعقل احسن ارجع في كلامى
_لا خلاص انا لما صدقت..
عدى على اليوم دا حوالى سنه وأحمد ونور قربو من بعض
_لا قبل متكون مراتك فهى امي
_يحيي متعصبنيش وابعد
_لا
يحيي حب يغيظه
قام باس فريده علشان يغيظه اكتر والكل كان واقف يضحك ومنهم فريده..
_انت بتعاندنى
حاجه شكل كدا وعاوز اقولك حاجه انت اه اتجوزتها بس متقدرش تمنعني عنها ..
_ماشي يخويا هوا حد يقدر بغلبك
يحيي غمزله_ايوا كدا ارجع لعقلك…..
وكلهم ضحكوا وفريده بصت ليحيي الكبير وضحكت على منظره …
_اضحكى اضحكى اعمل اي بحبكوا ..
يحيي الصغير سابهم..
ودخل الأوضه بتاعت فارس..
لاقاه قاعد ضارب بوز وزعلان
قرب منه..
_بصلي
مكنش راضي يبصله
مسك وشه ورفعه ليه
_ينفع اللي انت عملته دا
هز رأسه بلا
_انا علمتك وربيتك على كدا انك تتريق عالناس وتسخر منهم ..
لا يسخر قوم من قوم عسى أن يكونوا خيرا منهم
انت مش عارف انو حرام …
_عارف بس انا مش متخيل أن دي تبقى اختى
_طيب وبعد مسخرت منها وانا زعقتلك كنت حابب انى ازعقلك كدا
_لا
_امال اي
_انا اسف
_لا متعتذرش منى أنا أعتذر من مي
_لا
_انا قولت اي
_يوووه حاضر..
_يلا…
وفي الوقت ده جاله اتصال من الظابط صاحبه..
_اي يا كريم في جديد
_اه للاسف النهارده تنفيذ الحكم ..
_اي…!
_اي يا كريم في جديد
_اه للاسف النهارده تنفيذ الحكم ..
_اي…!
ازاي انت بتقول اي يعنى النهارده ابويا وخالى هيتعدموا مش معقول
_للاسف يا يحيي هم عملوا جرائم كتير في حق نفسهم وحق البلد وكمان غير القتل والسرقه وكل حاجه ممكن تتخيلها دي اقل حاجه ممكن تحصل فيهم
يحيي زعل جامد على اللي بيحصل دا وعلى أبوه كان نفسه يتغير كان نفسه يبقى ليه اب زي باقى الناس يكون مثالي ويفتخر بيه لكن نصيبه أن يكون أبوه بالسلوك دا وفي الاخر ينعدم …
خرج ليهم برا وهوا وشه مرهق…
يحيي الكبير لاحظ عليه هوا اصلا بيعرفه من نظره ..
قرب منه وقال
_مالك
_النهارده الحكم هيتنفذ
كان نفسي الظروف تتغير وتكون صالحنا بس للاسف كل حاجه اټدمرت مبقاش في فرصه خلاص
_انا عارف انك كل كلمه كنت بتقولها كانت بتبقى من ورا قلبك بس اي حد بيغلط لازم ياخد جزاءه ..
الجزاء من جنس العمل
صح ولا لا
_صح الجزاء من جنس العمل ربنا يسامحه …
متقولش لماما حاجه انا لما صدقت انها نسيت اللي حصل معانا انا عارف انك بتحبها ربنا يخليكوا لبعض يارب…
بعدها مى خرجت مع نور وكان شكلها حلو بعد التغيير وفارس صالحها وخلاص بقت منهم وعاشت معاهم ويحيي وداها مدرسه خاصه واتعلمت كل حاجه من اول وجديد وكانت متفوقه جدا في المدرسه وكانت نور بتساعدها وكانت فرحانه بيها جدا علشان طول عمرها كانت بتتمنى أن يكون ليها اخت …
ونور نجحت في الثانويه بنسبه ٩٨٪في الميه ومعاها آليا كانت ٩٧٪
والاتنين كانوا فرحانين جدا ودخلوا مع بعض كليه طب…
وعدى سنه وهم في الكليه وكلهم كانوا سعداء.
وفارس ومي بقو قريبين جدا من بعض وبقى معاها في كل حاجه…
وفريده كل يوم حبها ليحيي ليزيد وهوا كمان وعايشين مع بعض كان بينهم عشره كبيره الحب مالى حياتهم والاهتمام والاحترام وكل حاجه تقدر تقول عنهم الزوجين المثاليين وكذالك ام واب لأربع اولاد بيحبوهم …
واحمد اتقدم لنور ..ويحيي وافق..
وجه اليوم اللي هيقعد فيه معاها…
فريدهاصحى يا نور انتى هتفضلي نايمه كتير كدا
_اي يا ماما في اي
_في عريس متقدملك واخوكي موافق وانا موافقه ويحيي موافق
_اه وفارس ومي اي الاخبار مش معترضين
_معرفش ابقى اسأليهم..
_طيب يلا يا ماما اخرجي واقفلي الباب والنور وسبيني انام انا لما صدقت اخد الاجازه
_طيب والناس اللي جايه دي انتى هبله
_قوليلهم مش موجوده أو اقولك قوليلهم مش موافقه..انا عوزا اتعلم واخد شهاده كبيره مش عوزا اتجوز …
فريده كانت عارفه أنها بتحب احمد علشان هى كانت قايلالها وكمان عينيها بتفضحها لما بيجي عندهم..
فريده بتمسكنخلاص يبنتي اللي تشوفيه انا هروح اتصل لأحمد واقوله نور مش موافقه وربنا يرزقه بقى ببنت الحلال
نور اول ما سمعت اسم احمد قامت بسرعه من على السرير…
_ماما استني انتى قصدك احمد مين
_احمد صاحب اخوكي اللي كان بيديكي في المدرسه دا انا عارفه انو كبير عليكي يلا محصلش نصيب هروح اتصل بيه هقوله هى ملتفته لدراستها
_لا استني يا ماما بالله عليكي انا هعتزل دراسه اصلا …
انا كنت بهزر معاكى مالك قموصه كدا …
_يعني
_هوا وهكون لابسه
فريده قعدت تضحك عليها وعلى جنانها
كانت عارفه أنها أول مهتعرف انو احمد هتعمل كدا…
وبليل جه احمد وعيلته وكان في قمة الشياكه..
ونور كانت متوتره دا حب حياتها اللي جاي يتقدم دا!
اتصلت بآليا علشان تطمنها لدرجه انها زهقت منها لانها كل شويه تكلمها تقولها انها متوتره مش متخيله أن دا كان ممكن يحصل كانت مفكره انو المدرس بتاعها بس …
يحيي ويحيي قعدوا معاهم ونور كانت جوا
احمد قرب على يحيي
احمدانا مبسوط اووي انى قاعد هنا انت مش عارف يا يحيي انا بحبها قد اي
_اها عارف وعارف برضو أنها وغمزله
_بجد يا يحيي
_عيب عليك دي تربيتي…
_يارب يا يحيي…
نور خرجت وهي مكسوفه جدا عوزا الأرض تنشق وتبلعها كان معاها مى..
مىمتهدى يبنتى اشحال بقى مكنتيش بتحبيه
_بس يبت
_متخلنيش اقول قدامهم كلهم انك بتحبيه
_لا يا مي بالله عليكي
_مالك يا نور
_متوتره اووي مش متخيله اللي بيحصل دا
وصلت عندهم يحيي حس بتوترها قام ووقف جنبها..
وبصلها.
وبيطمنها يعنيه..
جميل جدا أن يكون عندك اخ بيحبك وسندك وضهرك وبيطمنك بنظره أو كلمه ..حقيقي هوا دا الاخ الحقيقي
نور هديت شويه واتطمنت..
وبعدين قعدت جنب يحيي ..
_يلا يجماعه نسيبهم لوحدهم
دي كانت جمله يحيي الكبير..
كلهم بالفعل قاموا وقعدوا بعيد عنهم شويه..
_هتفضلي مكسوفه وباصه في الأرض كتير ..
_احم انا انا ..
احمد ضحك ..
_انتى اي انا عارف انك مكسوفه ومش متخيله الموقف ..
بس انا هنا جاي علشان اتجوزك مش جاي اضربك ولا اسالك سؤال في الفيزياء..
نور ضحكت وبصتله..
_ايوا كدا يا شيخه خلي الشمس تطلع ..
_شكرا يا مستر أحمد
_اي هوا في شكرا ومستر كمان على فكره انا جاي اتجوزك مش جاي اديكي حصه
_امال اقول اي
_متقوليش انا اللي هقول
بصي يا ستي انا معجب بيكي من زمان من ساعت مكنت بديكي في المدرسه من اول يوم شوفتك فيه وانا معجب بيكي وقلب معايا بحب مع الوقت وعلى فكره اخوكي كان عارف من زمان بس كنت مستني الوقت المناسب علشان اقعد القعده دي ها اي رايك تقبلي تتجوزيني ولا هتقولى عليا اكبر منك بعشر سنين..
_عمر مكان السن عقبه في اي حاجه اهم حاجه الراحه النفسيه ..
_يعني اي موافقه
هزت راسها بأه
احمد فرح جدا ونادى ليحيي ..
وجهم وقراوا الفاتحه ونور كانت مبسوطه جدا وكلهم كانوا مبسوطين…
ونور قربت من يحيي..
_مش ناوي تفرحني بيك بقى
_اها ناوي بس مش دلوقتي
_امال امتى
_في حفلة التخرج
وغمزلها…
نور مكنتش فاهمه كلامه..
وفضلت واقفه تفكر ازاى دا هوا حفلة تخرج مين بالظبط
احمد شافها تايهه عرف أن في حاجه
_في اي
_اصل ..خلاص مفيش يا مستر
_مستر تاني أسمى احمد والله ممكن تنسي بقى اني كانت بدرسلك
_حاضر هحاول
_طيب قولي احمد كدا
_احم احمد
_الله احلى احمد دى ولا اي..
يحىى جه من وراهم ومسك احمد
_لا يحبيبي مفيناش من كدا لما تعوز تعاكسها استأذنى الاول
_لا يشيخ مش هى هتبقى مراتي
_اعقل احسن ارجع في كلامى
_لا خلاص انا لما صدقت..
عدى على اليوم دا حوالى سنه وأحمد ونور قربو من بعض
اكتر وكل لما تسال يحيي مش هفرح بيك يقولها يوم التخرج مش عارفه تخرجها ولا تخرجه …
فارس دخل ثانوى وحلمه قدامه انو يدخل حربيه ويكون ظابط ومى كانت معاه في المدرسه …
الاتنين كانوا مع بعض خطوه بخطوه وبيساعدوا بعض في المذاكره..
يحيي الكبير كان مبسوط بوجودهم في حياته ..
كان قاعد مع فريده بيتفرجوا على التليفزيون..
_عوزا اجوز يحيي بقى وافرح بيه
_بتفكري في اللي بفكر فيه
_بس انا عارفه انو مش عاوز دلوقتي
_انا عارف هوا عاوز امتى
_امتى
_لما يتطمن على أخته ..
_بس لسه قدامها خمس سنين
_وانا عارف انو هيستني
_عالاقل اخطبله
_قدامك مين
_اللي قدامك
_طيب قولى
_قول انت الاول
الاتنين في نفس الصوت
_آليا
وضحكوا سوا
_بنت حلال وتستاهل كل خير وعارفه انها بتحبه
_عارفه انا كان نفسي في اي
_اي
_كان نفسي يكونوا دول عيالنا كان نفسي يكون في حته منى جواكى وتكبر قدامى كنت عاوز حاجه تكون رمز لحبنا حتى لو احنا كبار كدا
_بجد يعني انت مش هتزعل من الخبر اللي هقولهولك
_خبر اي
_انا حامل
_بجد..
يحيي اول مسمع الجمله دي وحاله من الضحك والسعاده والفرح والمفاجأه على وشه ..
قرب عليها وحضنها ..
_الحمد لله يارب حققت امنيتي أن يكون في حته منى جواها جوا البنت اللي حبيتها طول عمري انا انا مش عارف اقول اي انا مبسوط اووي انا بحبك اوووي …
فريده اول مره تحس بالسعاده دي وتشوف الشخص اللي بتحبه فرحان بيها وبحملها..
افتكرت أن كل مره كانت بتحمل فيها وهي مع حسن مكنتش بتشوف السعاده اللي شايفاها على وش يحيي دلوقتي..
_انت بجد مبسوط يا يحيي يعني انت فرحان انى حامل وجوليا حته منك
_انا مش مبسوط بس انا طاير من الفرحه انا انا مش قادر اوصفلك السعاده اللي انا فيها دي حاجه طول عمري بتمناها مكنتش متخيل انها تتحقق دا كان حلم بالنسبه ليا …
انا عاوز اطير انا مش عارف اعمل اي …
وبدأ في ضحك وسعاده هيستيريه اول مره فريده تشوف يحيي كدا حتى أنها خاڤت أن يجراله حاجه من الفرحه ..
قربت منه وحضنته..
_اهدى يا حبيبي
خدها في حضنه وعيط من كل قلبه ..
احساس جميل اووي انك يجيلك العوض من الشخص اللي بتحبه واللي حاجه اللي محتاجها وبتحلم بيها تيجي من الشخص اللي بتحبه واللي بتتمناه من الدنيا ..
العوض جميل اووي وليه فرحه تانيه ..
فرحه بعياط ودموع مع زياده شغفك للحاجه دي …
_انا فعلا مكنتش عاوز حاجه من الدنيا غيرك انا لما صدقت اكون معاكى ..بس كان نفسي في طفل منك يكون على اسمي …
_انا مكنتش اعرف انك بتحبني اووي كدا
_انتى مش متخيله الحب الي جوايا من ناحيتك ..
_وانا كمان بحبك اوووي فعلا عرفت معنى الحب على ايدك بالفرحه اللي في عينك دي انا النهارده اسعد واحده في الدنيا انا طول عمري مفرحتش بطفل قد ما فرحت بالطفل دا فعلا دا بيكون من تأثير الشخص اللي معاه…
_قوليلي بسرعه نفسك في اي اي حاجه نفسك فيها هتكون عندك حالا…
_انا مش عوزا حاجه من الدنيا غير وجودك جنبي عوزا اجيب طفل شبهك …
نور جت عليهم
_الله الله اي اللي انا شايفاه ده…
يحيي بفرحه _تعالى يا نور هقولك على مفاجاه
_اي بسرعه
_ماما حامل ..
_بجد..
وقربت من أمها
_بجد يا ماما بجد هتجبيلي نونو صغنن ..
انا فرحانه اوووي انا هروح اكلم احمد اقولو..
يحيي قرر انو يعمل حفله كبيره وجمع فيها كل اللي يعرفهم وكل اللي قريبين منهم احتفالا بالخبر دا..
يحيي كان مبسوط أن هيكون عنده اخ من عمو يحيي وفارس ومي فرحوا كمان ..
آليا جت وكان في قمه اناقتها..
نور قربت من يحيي.
_بص
_اي
وبص ناحيه عينيها..
وشاف آليا..
وسرح فيها في جمالها الهادى اللي بيخطفه دائما …
_مش ناوي بقى تفرحني بيك
_مش دلوقتي
_كدا يا يحيي
_انتى عوزا اي
_عوزاك تتجوز آليا
_مين قالك اني هسمع كلامك
_كفايه أن عينيك مليانه حب اجيبلك اي حد يقولك عينيك فيها اي
_نور أعقلي
_طيب ريحني
_استني هعملها مفاجأه
_امتى..
_يوم التخرج
_تخرج مين
_هقولك بعدين
_تاني يا يحيي
_خلاص بقى روحي شوفي احمد بينادى عليكي..
وسابها ومشي…
فريده كانت مبسوطه اووي ومتعلقه في ايد يحىى كأنها بنته وفرحانه فرحة كأن دا اول حمل ليها…
_يحيي
_نعم
_بحبك
_وانا بمۏت فيكي يا ام ادم
_ادم
_اها يا حبيبتي ابننا..
_انا مبسوطه اووي كأنه اول حمل ليا
_انا مبسوط اكتر منك..انا اول مره افرح كدا…
مر حوالى خمس اشهر على الحفله دي …
وكان يوم الكل مستنيه .
أو كلنا اللي مستنينوا
يوم حفلة التخرج
يحيي دخل على نور
_نور
_نعم..
_عاوز اقولك حاجه ومفاجاه في نفس الوقت
_اي ..
_النهارده يوم التخرج
_بجد يعني انت كان قصدك عاليوم دا ..
_ايوا بالظبط بصي بقى…
وحكالها على كل اللي هتعمله..
_دلوقتي انا هروح الحفله وانتى ظبطي الدنيا هنا وكمان انا قايل لماما وعمو يحيي وباباها ومامتها عارفين كل حاجه..
وخدى الفستان دا خليها تلبسه
_ماشي
انا لو بعرف ازغرط كنت زغرط
_ههههههه ماشي يا اختى…
ويحيي مشي..
ونور اتصلت بآليا وقالتلها تجيلها
ونور ظبطت الدنيا …
يحيي راح الحفله …
وكان مبسوط جدا النهارده أحلامه هتتحقق خلاص هيكمل حياته مع الانسانه اللي حبها طول عمره …
أصحابه جهم عليه
_اخيرا شوفناك يا عم يحيي
_اعمل اي الشغل واخد كل وقتي ..
_طيب وهتشغلنا ولا هتخلى بينا
_عيب عليكوا مكانكوا محفوظ..
المهم انا عاوز مساعدتكوا
وحكالهم عاللي عاوز يعمله…
وهم قرروا يساعدوه…
الحفله بدأت والكل اتجمع…
وعيله يحيي جهم ونور وآليا وأحمد وعيلة آليا كمان…
العميد بدأ ينادي الاسماء ..
الاول على الدفعه والحاصل على تقدير عام امتياز..
يحيي حسن الشربيني…
يحيي اتفاجئ مكنش يتخيل أنه ياخد المستوي دا..
وطلع على البنج..
وخد الشهاده بتاعته..
مبروك عليك لقب الدكتور شرف لينا انك تكون معانا في هيئه التدريس…
_شرف ليا اكتر..
ووقف يقول كلمه..
انا مبسوط جدا النهارده على اللي انا وصلتله دا بعد مشوار طويل ربنا حققلى كل احلامى وناقص حلم واحد انا اعمل المستشفى اللي بحلم بيها واللي هيمسكها أن شاء الله اختى ومراتى المستقبليه..
كلهم بصولو بفرحه..
واصحابه سقفوا جامد وهوا نزل من على البنج..
وقرب منها..
_هتقبلي تكونى زوجتى المستقبليه..
بصتله وعينيها بتلمع والضحكه على وشها ومكسوفه وبصت لنور وابوها هز رأسه باه…
هزت راسها بأه وهى مكسوفه جدا ..
مسك أيدها ولبسها الخاتم..
وفريده من فرحتها زغرطت..
_مبروك عليكي انا يا زوجتى المستقبليه..
وانتهت الحفله باحتفال كبير وفرحه ليحيي واليا اللي الاتنين كان الحب باين في عينيهم…
بعد اربع اشهر كمان..
فريده صحيت من النوم برغم كل الصعاب اللي قابلتها في الحمل دا بسبب السكر اللي عندها
الا انها كانت مستحمله لاخر نفس …
_يحيي يحيي الحقني..
_اي في اي
_اااه بولد الحقني…
يحيي قام مڤزوع وشالها وخدها على المستشفى..
وكلهم راحوا وراه..
فريده مع كل صرخه منها كان يحيي قلبه بيتقطع كان خاېف عليها جدا …
ورغم أن الولاده بتاعتها كانت صعبه إلا أن صوت عياط الطفل اللي خرج من اوضه العمليات ريح قلوب كتير وخلى وشوشهم كلهم مسترخيه وسعيده…
الممرضه خرجت ..
وهي فرحانه وشايله الطفل. اللي خد كل حاجه من أبوه..
_الف مبروك جالكوا ولد زي القمر..
_وفريده عامله اي
_شويه وهتخرج هي كويسه..
الحمد لله…
احمد قرب على نور
_عقبالنا
_ان شاء الله
_لا قريب ..وغمزلها…
يحيي قرب من آليا
_عقبالنا بقى احنا كمان
_ان شاء الله
_قريب..
وغمزلها برضو..
وفريده خرجت من المستشفى والكل كان فرحان بالمولود وعملولو سبوع كبير حاجه مبتحصلش كتير أن واحده في سنها تخلف …
بعد سنتين …
فارس ومي خلصوا الثانوي..
وفارس دخل حربيه ومى دخلت طب ..
وجه
اليوم اللي كلنا مستنينوا..
فرح
احمدنور
يحييآليا
قرروا انهم يعملوا الفرح في يوم واحد..
كانو الاتنين متألقين بالفستان الابيض …
ويحيي وأحمد كانوا قمه في الجاذبيه بالبدله السمرا ..
وكان يوم كل تفاصيله حلوة..
وخدوا صورة جميله بتجمعهم كلهم كعيله بعد مكانوا جهم اسكندريه لوحدهم عملوا عيله كبيره وكلهم موجودين في صورة واحده ..
الصوره بتجمع قلوب بتحب بعض مفيش كره ولا حقد قد اي العوض والنصيب بتقدير وحكمة ربنا جميل اوووي وكمان بالرضا بالمقسوم والنصيب ..
وكفايه أن كل دا يوصلك..
انك تكون وسط ناس بالضحكه الصافيه دي ..
الروايه خلصت..
فارس دخل ثانوى وحلمه قدامه انو يدخل حربيه ويكون ظابط ومى كانت معاه في المدرسه …
الاتنين كانوا مع بعض خطوه بخطوه وبيساعدوا بعض في المذاكره..
يحيي الكبير كان مبسوط بوجودهم في حياته ..
كان قاعد مع فريده بيتفرجوا على التليفزيون..
_عوزا اجوز يحيي بقى وافرح بيه
_بتفكري في اللي بفكر فيه
_بس انا عارفه انو مش عاوز دلوقتي
_انا عارف هوا عاوز امتى
_امتى
_لما يتطمن على أخته ..
_بس لسه قدامها خمس سنين
_وانا عارف انو هيستني
_عالاقل اخطبله
_قدامك مين
_اللي قدامك
_طيب قولى
_قول انت الاول
الاتنين في نفس الصوت
_آليا
وضحكوا سوا
_بنت حلال وتستاهل كل خير وعارفه انها بتحبه
_عارفه انا كان نفسي في اي
_اي
_كان نفسي يكونوا دول عيالنا كان نفسي يكون في حته منى جواكى وتكبر قدامى كنت عاوز حاجه تكون رمز لحبنا حتى لو احنا كبار كدا
_بجد يعني انت مش هتزعل من الخبر اللي هقولهولك
_خبر اي
_انا حامل
_بجد..
يحيي اول مسمع الجمله دي وحاله من الضحك والسعاده والفرح والمفاجأه على وشه ..
قرب عليها وحضنها ..
_الحمد لله يارب حققت امنيتي أن يكون في حته منى جواها جوا البنت اللي حبيتها طول عمري انا انا مش عارف اقول اي انا مبسوط اووي انا بحبك اوووي …
فريده اول مره تحس بالسعاده دي وتشوف الشخص اللي بتحبه فرحان بيها وبحملها..
افتكرت أن كل مره كانت بتحمل فيها وهي مع حسن مكنتش بتشوف السعاده اللي شايفاها على وش يحيي دلوقتي..
_انت بجد مبسوط يا يحيي يعني انت فرحان انى حامل وجوليا حته منك
_انا مش مبسوط بس انا طاير من الفرحه انا انا مش قادر اوصفلك السعاده اللي انا فيها دي حاجه طول عمري بتمناها مكنتش متخيل انها تتحقق دا كان حلم بالنسبه ليا …
انا عاوز اطير انا مش عارف اعمل اي …
وبدأ في ضحك وسعاده هيستيريه اول مره فريده تشوف يحيي كدا حتى أنها خاڤت أن يجراله حاجه من الفرحه ..
قربت منه وحضنته..
_اهدى يا حبيبي
خدها في حضنه وعيط من كل قلبه ..
احساس جميل اووي انك يجيلك العوض من الشخص اللي بتحبه واللي حاجه اللي محتاجها وبتحلم بيها تيجي من الشخص اللي بتحبه واللي بتتمناه من الدنيا ..
العوض جميل اووي وليه فرحه تانيه ..
فرحه بعياط ودموع مع زياده شغفك للحاجه دي …
_انا فعلا مكنتش عاوز حاجه من الدنيا غيرك انا لما صدقت اكون معاكى ..بس كان نفسي في طفل منك يكون على اسمي …
_انا مكنتش اعرف انك بتحبني اووي كدا
_انتى مش متخيله الحب الي جوايا من ناحيتك ..
_وانا كمان بحبك اوووي فعلا عرفت معنى الحب على ايدك بالفرحه اللي في عينك دي انا النهارده اسعد واحده في الدنيا انا طول عمري مفرحتش بطفل قد ما فرحت بالطفل دا فعلا دا بيكون من تأثير الشخص اللي معاه…
_قوليلي بسرعه نفسك في اي اي حاجه نفسك فيها هتكون عندك حالا…
_انا مش عوزا حاجه من الدنيا غير وجودك جنبي عوزا اجيب طفل شبهك …
نور جت عليهم
_الله الله اي اللي انا شايفاه ده…
يحيي بفرحه _تعالى يا نور هقولك على مفاجاه
_اي بسرعه
_ماما حامل ..
_بجد..
وقربت من أمها
_بجد يا ماما بجد هتجبيلي نونو صغنن ..
انا فرحانه اوووي انا هروح اكلم احمد اقولو..
يحيي قرر انو يعمل حفله كبيره وجمع فيها كل اللي يعرفهم وكل اللي قريبين منهم احتفالا بالخبر دا..
يحيي كان مبسوط أن هيكون عنده اخ من عمو يحيي وفارس ومي فرحوا كمان ..
آليا جت وكان في قمه اناقتها..
نور قربت من يحيي.
_بص
_اي
وبص ناحيه عينيها..
وشاف آليا..
وسرح فيها في جمالها الهادى اللي بيخطفه دائما …
_مش ناوي بقى تفرحني بيك
_مش دلوقتي
_كدا يا يحيي
_انتى عوزا اي
_عوزاك تتجوز آليا
_مين قالك اني هسمع كلامك
_كفايه أن عينيك مليانه حب اجيبلك اي حد يقولك عينيك فيها اي
_نور أعقلي
_طيب ريحني
_استني هعملها مفاجأه
_امتى..
_يوم التخرج
_تخرج مين
_هقولك بعدين
_تاني يا يحيي
_خلاص بقى روحي شوفي احمد بينادى عليكي..
وسابها ومشي…
فريده كانت مبسوطه اووي ومتعلقه في ايد يحىى كأنها بنته وفرحانه فرحة كأن دا اول حمل ليها…
_يحيي
_نعم
_بحبك
_وانا بمۏت فيكي يا ام ادم
_ادم
_اها يا حبيبتي ابننا..
_انا مبسوطه اووي كأنه اول حمل ليا
_انا مبسوط اكتر منك..انا اول مره افرح كدا…
مر حوالى خمس اشهر على الحفله دي …
وكان يوم الكل مستنيه .
أو كلنا اللي مستنينوا
يوم حفلة التخرج
يحيي دخل على نور
_نور
_نعم..
_عاوز اقولك حاجه ومفاجاه في نفس الوقت
_اي ..
_النهارده يوم التخرج
_بجد يعني انت كان قصدك عاليوم دا ..
_ايوا بالظبط بصي بقى…
وحكالها على كل اللي هتعمله..
_دلوقتي انا هروح الحفله وانتى ظبطي الدنيا هنا وكمان انا قايل لماما وعمو يحيي وباباها ومامتها عارفين كل حاجه..
وخدى الفستان دا خليها تلبسه
_ماشي
انا لو بعرف ازغرط كنت زغرط
_ههههههه ماشي يا اختى…
ويحيي مشي..
ونور اتصلت بآليا وقالتلها تجيلها
ونور ظبطت الدنيا …
يحيي راح الحفله …
وكان مبسوط جدا النهارده أحلامه هتتحقق خلاص هيكمل حياته مع الانسانه اللي حبها طول عمره …
أصحابه جهم عليه
_اخيرا شوفناك يا عم يحيي
_اعمل اي الشغل واخد كل وقتي ..
_طيب وهتشغلنا ولا هتخلى بينا
_عيب عليكوا مكانكوا محفوظ..
المهم انا عاوز مساعدتكوا
وحكالهم عاللي عاوز يعمله…
وهم قرروا يساعدوه…
الحفله بدأت والكل اتجمع…
وعيله يحيي جهم ونور وآليا وأحمد وعيلة آليا كمان…
العميد بدأ ينادي الاسماء ..
الاول على الدفعه والحاصل على تقدير عام امتياز..
يحيي حسن الشربيني…
يحيي اتفاجئ مكنش يتخيل أنه ياخد المستوي دا..
وطلع على البنج..
وخد الشهاده بتاعته..
مبروك عليك لقب الدكتور شرف لينا انك تكون معانا في هيئه التدريس…
_شرف ليا اكتر..
ووقف يقول كلمه..
انا مبسوط جدا النهارده على اللي انا وصلتله دا بعد مشوار طويل ربنا حققلى كل احلامى وناقص حلم واحد انا اعمل المستشفى اللي بحلم بيها واللي هيمسكها أن شاء الله اختى ومراتى المستقبليه..
كلهم بصولو بفرحه..
واصحابه سقفوا جامد وهوا نزل من على البنج..
وقرب منها..
_هتقبلي تكونى زوجتى المستقبليه..
بصتله وعينيها بتلمع والضحكه على وشها ومكسوفه وبصت لنور وابوها هز رأسه باه…
هزت راسها بأه وهى مكسوفه جدا ..
مسك أيدها ولبسها الخاتم..
وفريده من فرحتها زغرطت..
_مبروك عليكي انا يا زوجتى المستقبليه..
وانتهت الحفله باحتفال كبير وفرحه ليحيي واليا اللي الاتنين كان الحب باين في عينيهم…
بعد اربع اشهر كمان..
فريده صحيت من النوم برغم كل الصعاب اللي قابلتها في الحمل دا بسبب السكر اللي عندها
الا انها كانت مستحمله لاخر نفس …
_يحيي يحيي الحقني..
_اي في اي
_اااه بولد الحقني…
يحيي قام مڤزوع وشالها وخدها على المستشفى..
وكلهم راحوا وراه..
فريده مع كل صرخه منها كان يحيي قلبه بيتقطع كان خاېف عليها جدا …
ورغم أن الولاده بتاعتها كانت صعبه إلا أن صوت عياط الطفل اللي خرج من اوضه العمليات ريح قلوب كتير وخلى وشوشهم كلهم مسترخيه وسعيده…
الممرضه خرجت ..
وهي فرحانه وشايله الطفل. اللي خد كل حاجه من أبوه..
_الف مبروك جالكوا ولد زي القمر..
_وفريده عامله اي
_شويه وهتخرج هي كويسه..
الحمد لله…
احمد قرب على نور
_عقبالنا
_ان شاء الله
_لا قريب ..وغمزلها…
يحيي قرب من آليا
_عقبالنا بقى احنا كمان
_ان شاء الله
_قريب..
وغمزلها برضو..
وفريده خرجت من المستشفى والكل كان فرحان بالمولود وعملولو سبوع كبير حاجه مبتحصلش كتير أن واحده في سنها تخلف …
بعد سنتين …
فارس ومي خلصوا الثانوي..
وفارس دخل حربيه ومى دخلت طب ..
وجه
اليوم اللي كلنا مستنينوا..
فرح
احمدنور
يحييآليا
قرروا انهم يعملوا الفرح في يوم واحد..
كانو الاتنين متألقين بالفستان الابيض …
ويحيي وأحمد كانوا قمه في الجاذبيه بالبدله السمرا ..
وكان يوم كل تفاصيله حلوة..
وخدوا صورة جميله بتجمعهم كلهم كعيله بعد مكانوا جهم اسكندريه لوحدهم عملوا عيله كبيره وكلهم موجودين في صورة واحده ..
الصوره بتجمع قلوب بتحب بعض مفيش كره ولا حقد قد اي العوض والنصيب بتقدير وحكمة ربنا جميل اوووي وكمان بالرضا بالمقسوم والنصيب ..
وكفايه أن كل دا يوصلك..
انك تكون وسط ناس بالضحكه الصافيه دي ..
الروايه خلصت..





