بقلم ساره 4

لأيام زمان والحرية…هو مش بيحب يربط نفسه بحد عارفة هو أصلا كان عايز يسيبك…لكن للأسف وقت ما فكر يسيبك عرف إنك حامل عشان كده مش رضي يطلقك دلوقتي…انتي مش شايفة معاملته لابنك عاملة إزاي أصلا…ده كله لأنه رابطة بيكي إنتي فاهمة…فاكرة لما قولتي ليه إنك حامل… شوفتي وقتها أنه كان مصډوم وباين عليه الحزن فاكرة ولا!!
فريده كانت مصډومة منها هي إزاي عرفت أصلا ب لحظة خاصة زي دي إزاي عرفت إن فعلا عمر كان باين عليه إنه مضايق وحزين… إيه عرفها بمعاملته لمالك وهي حاجات بينهم وفي بيتهم!!
مرفت شافت علامة بداية الاقتناع على وجه فريدة…ف حبت تكمل عارفة عمر كان متغير عليكي فترة… عارفة ليه لأنه كان في الفترة دى معايا!!…هو قالك عكس كده وإنه بيعمل كده بس عشان يعملك المفاجأة ويجيبك هنا وكمان عشان تحسي بتغيرك إنك اتغيرتي عليه…ده كله بيعمل ك بداية وبس قبل ما ينفصل عنك إنتي فاهمة كويس!!
فريدة بصت ناحية عمر اللي باين عليه نايم بعمق…قربت منه تصحيه…لمست ايديه لكن سحبتها تاني بعد ما افتكرت اللي شافته من شوية وكمان كلام مرفت ف سابت الاوضة وطلعت تجري …
وبمجرد خروجه من الغرفة وخرج من فم عمر سائل ابيض
مرفت أول ما شافت كده اټرعبت ومسكت تليفونها بسرعة
هاااا عملتي إيه بسرعة شافته معاكي وسابو بعض
مرفت بړعببس اسكتي حصل زي ما إنتي عايزة بس عمر تعبان خالص وطلع من فمه سائل ابيض
إنتي بتقولي إيه… إنتي حطيتي دوا قد إيه!!
مرفتحطيت كمية كبيرة عشان يفضل فاقد وعيه اكبر
أقسم بالله لو عمر جراله حاجة لاقټلك يا مرفت انا اللي غلطانة!!
مرفت بعصبية وخوف إنتي لسا هترغي انا عملت اللي عليا تعالي إنتي الحقيه بمعرفتك…واحصدي اللي زرعتيه بنفسك!!…وخليه ېموت واخسري عشان كنتي عايزة تبعدي عن حبه اتحملي نتائج عملتك…وادعي ربنا يعيش عشان انا هختفي ومش هتلاقيني!!
قاعدة في المستشفى وماسكة رأسها ب ايديها ب ألم… معقول أبنها هيروح من أيديها بسببها هي!!…بقاله يومين وضعه مش مستقر… وفجأة عنيها بتحمر !!…وبتمسك تليفونها وبترن علي مرفت
زينب بعصبيةعارفة يا لو إبني حصله حاجة انا مش هرحمك… أقسم بالله مش هتردد لحظة وھقتلك… إنتي فاهمة..
مرفت ببرودإنتي السبب!!
زينباخرسي يا انا الدوا اللي عطيته ليكي كان مجرد مخدر وبس…والسبب في حالته دي وجود نسبة حديد كبيرة في دمه وداخل علي يومين ولسا مش فاق ووضعه مش مستقر
مرفت بتوترلا…اااا…انا…حطيت الدوا اللي إنتي عطتيه ليا…شو..شوفي انتي بقي عملتي ايه في إبنك…
زينب بحدةكل اللي اديته ليكي مخدر بس…وكان المفروض إنها تشوفكم مع بعض وبعدين هو هيفوق ومش هيعرف يوضح لكن مش كده
مرفت بعصبية مصطنعةيوووه بقي انا الغلطانة اللي نفذت خطتك ضد إبنك!!
وقفلت الفون في وش زينب
مي كانت واقفة وراها وسمعت آخر جملة قالتها زينب وفضلت تدورها في عقلها…بس بسرعة نفضت الأفكار اللي في رأسها… لأنها مش متخيلة إن زينب يوصل بيها الشړ للدرجة دي… وكمان بالنسبة للكل زينب اتغيرت!!
مياحم طنط زينب… اتفضلي القهوة دي!
زينب بتعبمش عايزة يا مي اما اطمن على عمر الأول… شكرا ليكي يا حبيبتي…
مي ركنت القهوة على جنب وقعدت في كرسي قدام زينب وقالت بحرجاحم احم هو حضرتك عرفتي ازاي إن عمر تعبان!!… وكمان عرفتي الفندق وكل ده إزاي!!
زينب بضعف وتوتر إنتي عرفتي إزاي!!
ميرنيت على تليفونه وردت عليا واحدة وقالت الحقه قبل ما ېموت…وقتها جريت للمكان بسرعة…
زينب بهدوءوهو ده اللي حصل معايا بالظبط!!
مي بشك تمام…يلا ربنا يقومه بالسلامة
زينب فضلت تأنب نفسها على اللي عملته وكانت ناوية عليه…لمجرد أنها كانت عايزة عمر يبعد عن فريدة…كانت هتخسره…عدم رضاها بفريدة ك زوجة لابنها كان هياخد ابنها التاني من بين أيديها وتخسره زي ما خسړت الأول…نظرتها للناس عن طريق الفوارق الاجتماعية…بردو رجعت وأثرت عليها من جديد وبعد ما اتغيرت رجعت زينب الصياد بكبريائها وجبروتها وغرورها…زينب الصياد اللي مستعدة تعمل اي حاجة عشان مظهرها الاجتماعي بين أصدقائها…وكلامهم خلالها تخطط لحاجة زي كده…وهي تبعد أبنها عن حب حياته…وهي عارفة كويس ألم الحب…والم الفراق…بس بكل جحود خلت أبنها يجرب الألم ده!!!…
خرج طبيب من غرفة عمر وبدأ في التحدث بالفرنسية عن وضع عمر وكان مي وزينب عارفين اللغة كويس
الدكتورالآن وضعه أصبح جيد وأيضا كل الفحوصات تثبت أنها بخير الآن لكن ثمة غرابة هو الآن صامت…يبدو أنه مر پصدمة ما لهذا هو بحاجة لدعمكم الآن…لذا كونوا بجانبه
ميهل استطيع رؤيته الان!!
الطبيبنعم لكن من الأفضل دخول فرد واحد فقط
مي بصت لزينبتقدري حضرتك تدخلي
زينب بتوتراااا…ادخلي إنتي الأول انا هدخل بعدين انا مش مستعدة أشوفه بالحالة دي ادخلي إنتي الأول
ميتمام…انا هدخل أشوفه!!
مي دخلت وهي مترددة وكان عمر قاعد على السرير سرحان وبس مش عطي اي رد فعل لفتح الباب وقفله!!
مي قعدت جنبه بهدوء ومسكت ايديه إنت كويس!!
عمر مازال ساكت وهو باين للكل عادي خالص لكن من جواه في حرب كبيرة محدش شايفه…حرب بين صدمة وحزن…وانسكار!!!
ميعمر حصل إيه بالظبط اللي يخلي فريدة تاخد مالك في نص الليل وتمشي إيه اللي حصل والصور دي إيه!!… إيه اللي بيحصل فهمني!!…عمر انا مش عايزة اضغط عليك بس احكي ليا إيه اللي حصل
عمر بعد ما جابت سيرة فريدة وتذكره للي حصل لأنه كان سامع كل حاجة وقتها… بص ليها وعنيه الزرقاء دي بقت داكنة وده يقلق بالنسبة لميانا جيت هنا إزاي وايه اللي حصل بعد ما فريدة مشيت…ومرفت بنتفين!!
ميمرفت!!…وكملت بتوتر… يعني اللي قالته فريدة صحيح…
عمر بلهفة وحياتي يا مي قولي قالت إيه ووضعها كان عامل إزاي!!
مي حاضر…
قبل يومين
فريدة خرجت من الاوضة وسابت عمر وهو غايب عن وعيه ومن غير ما تحس ما عرفتش هي إزاي وصلت عند مي عشان تاخد منها مالك!!!
مي فتحت باب غرفتها في الفندق وشافت حالة فريدة وقالت پذعر إيه ده فريدة مالك في إيه…وبتعملي إيه هنا في وقت زي ده وعمر فين…!!
فريده پبكاءمي لو سمحتي انا عايزة اخد مالك وأرجع مصر تاني انا حاسة نفسي مخنوقه اوي انا محتاجة ماما لو سمحتي سبيني
ميطيب استني بس عمر فين الأول .
فريدة وكلمات مرفت مأثرة عليهامتجبيش سيرته قدامي…انا خلاص مش عايزه في حياتي…خليه هو وحياتي القديمة…وقالت بضعف…انا بكره..ه..هه…انا بكرهه…هو خاېن!
مي بتوترااا… ق..قص..صدك إيه ب خاېن!!
فريدة حكت لمي كل حاجة وورت ليها كل الصور اللي كانت مبعوتة ليها…
مي لأ مستحيل أكيد في حاجة غلط
فريدة بضعفمفيش حاجة غلط ولا حاجة انا شوفته بعيني…لو كانت صور مكنتش هصدق…ههه هتفرق في إيه صور وحقيقة…انا شوفته بعيني…لكن للأسف لسا قلبي مش مصدق!!
ميطيب اسمعي لقلبك واستني نعرف كل حاجة منه… فريدة انا عارفة عمر كويس ومتاكدة إنها معملش حاجة وفي غلط بالموضوع…
فريدهمش عايزة اسمع لحاجة انا عايزة أرجع مصر وبس مش فارق معايا عمر من النهاردة انا عايزة امشي من هنا بالله عليكي خليني امشي ارجوكي
مي اتنهدت بقلة حيلةطب استني هجهزلك مالك وهكلم شهد تخلي الطيارة بتاع عمر تجهز كده ولا كده الطيارة موجودة هنا
فريدةطيب بسرعة بس عشان عايزة امشي ب أسرع وقت!
…………………………………..
عمرحصل إيه
بعد كده!!
ميكلمت شهد وبعدين كلمت يوسف عشان يستقبلها في المطار… عشان كانت هتوصل 6 الصبح بدري أوي…وخليت غيث معاها عشان يبقي عارف كل حاجة ويكون جنبها
عمر يوسف مرنش ولا حاجة!!
مي بتوتررن بعد ما وصلت ب ساعة وكان بيسأل عن سبب حالتها…وانا مقولتش حاجة…ومش رن تاني!
عمر مسك خصلات شعره بغيظ وڠضب مكتوميبقي قالتله وهو هينشف دماغه ومش هيخليني اتكلم معاها
مي ناولته كوباية مايةخد اشرب واهدي كده عشان إنت لسا تعبان
عمر خد منها الكوباية وقعد يفتكر كل لحظة لما كان راكض على السرير وسامع كل كلمة قالتها مرفت وكل حاجة…وهو عارف كويس قد إيه كانت كل كلمة بتوجعها…كان بيحاول يقوم ويتحرك لكن كان عاجز…حاول يتكلم بردو مش عارف…كان سامع كل كلمة وبيتوجع معاها في كل لحظة…لما لمست أيده كان متخيل إنها هتحس بيه لكن لأ…اتراجعت بسرعة وخرجت…حاول يتحرك ويجري وراها ويلحقها لكن مقدرش وبعد ما خرجت اتشقلب حاله…وعرق جدا وطلع السائل الأبيض من فمه… واستسلم لظلام بعيد مبتعد عن كل الأصوات بعد ما كان في ظلام لكن في شعاع نور…قعد يفكر مين يا تري عارف بالكلام اللي قالته مرفت…وبقي كل همه يوصل لمرفت بأي ثمن…وعايز ينهي حياة كل شخص كان سبب في الموضوع…وبقي يكرر بصوت غاضب وهامس زي فحيح الأفعى
مش هسمح للحياة إنها تاخد اللي بحبهم من جديد…مش هسمح لأي حد إنها يفرقني عن اللي بحبهم
قعد يضغط على الكوباية ب أيده لحد ما بقت حتت في أيده…
مي پذعر كانت بتحاول تهديه وهي خاېفة جدا لأن الڠضب اللي بقي فيه ده ممكن يدمر أي حد قدامه وهو مش شايف قدامه أو في وعيه
ميعمر اهدي عشان خاطري وهات ايدك أشوفها!!
عمر پغضبابعدي يا مي بالله عليك…انا مخڼوق ابعدو كلكم عني دلوقتي…وقام پغضب انا عايز أرجع مصر حالا
مي لأ مش هينفع لما تخف خالص
عمر كور ايده پغضب لحد ما بقت أصابعه بيضاء من كتر الضغط عليها…غير الډم اللي بينزل من الكف التاني بعد جرحهانا قلت هرجع يعني هرجع!
مي بمحاولة إنها ټقاومه لأ يا عمر قلت لأ إنت مش شايف حالتك
عمر مسك أيديها پغضبابعدي عني عشان انا بجد مش شايف قدامي ولا عارف حد… متخلنيش ازعلك!!!
مالكأقسم بالله اخوك ده لو شوفته هطلع روحه في ايدي
حازمأيوة انا عايزة كده يا لوكا يا حبيبي…دافع عني عشان انا خليت السيد المثالي يشتم
مالك مسك حازم من ياقة قميصه بغيظإنت أخرس خالص كله من ورا جنابك!!
حازمكان قصدي خير والله ايش عرفني أنه هيقلب كده
مالكيا مصېبة يا بلوة…في حد يقول لأخوه الكبير…تعال بكرا عشان كتب كتاب أختك…الطم ولا اجيب لاطامة
حازمكويس إني قولت ليه أصلا!!
مالك بهدوءصبرني يارب…هيخرجني عن شعوري أقسم بالله
حازم بص لاظافره بلا اهتمام متخافش هيجي بابا اقنعه
مالك ببروديجي ولا ميجيش المهم يجي يكسر عظمك…
حازم بدرامابتتخلي عني في نص الطريق يا خاېن!!
مالك بنفاذ صبرحازم إنت عندك كام سنة!!
حازمسنين بلا فخر
مالكطب قوم يا من جنبي…ومش هطلع روح آسر لأ انا هسيبه يطلع روحك إنت سبب كل حاجة
ده و وانا مش هرحمك يا حازم
كان صوت آسر من ورا حازم
حازم بلع ريقه بتوتر وبص لمالكقولي إن انا بتخيل بالله عليك قولي بتخيل
مالك قام ببرود وبص لآسرلحمه ليك وعظمه ليا… اشوفكم بخير
حازممالك استني…مش كنت هطلع روحه…ماااالك إنت رايح فين!!
مالكانا شايف إن آسر معاه حق سلام يا زوما إلهي أشوفك متجبس!!
آسرده انا هجبسه من رأسه لرجله
مالك مشي وسابهم
حازماخزي الشيطان ده انا أخوك بردو!!
آسر ضربه قلمبقي يا انا اعرف من صحابي إن اختي هيتكتب كتابها…وانا معنديش علم… لأ وإنت يا بيه بترن عليا وبتقولي متنساش تيجي عشان كتب كتاب ميساء… إنت ليه ده كله إن شاء الله
حازمطب أقعد انا هفهمك…وانا عايز آسر العاقل المثالي يقعد يسمعني!!
آسر بنفاذ صبرحازم انا مش بهزر إيه اللي بيحصل بالظبط…مش بسبب مكالمة تعمل ده كله… لأ وكمان انا آخر من يعلم!!
حازم أبتسم إبتسامة خبيثةآسر أقعد بس أسمع الكلمتين اللي هقولهم
آسرهتقول إيه…اديني قعدت
حازم بصراحة ھموت واوفق راسين في الحلال من جديد
آسر حازم بلاش غباوة مكنش سؤال هو
حازمطب أسمع هقول إيه وبعدين اتكلم
آسرسامع…
حازماهو يبقي اتنين في واحد كتب كتاب ميساء ومالك وقراءة الفاتحة بتاعتك إنت واسراء ولا خطوبة مفاجأة… إيه رائيك
آسر بتفكير قال بۏجعبس انا مش ناوي ارتبط…هو في حد عاقل يفكر في الارتباط!!… عشان تخلف وبعدين مراتك تسيبلك عيالك وتروح مع غيرك…ويبقي عندك أهبل ومعقد ومچنون ومثالي و…و..و…دي كانت فكرة عبيطة وقت ما كلمتك لكن دلوقتي لأ…انا فكرت كويس مش هرتبط…حتي لو بحبها من واحنا مراهقين… الافضل أدفن كل حاجة وأكمل حياتي واعيش زي ما انا عايش كده مش عايز الألم في حياتي!!
حازم قام وقعد قصاد آسر وقال بمرح…يااااه عندي فرصة انصحك يا سيادة المثالي…وكمل بجدية… آسر بص مش كل الناس شبه بعض كلنا مختلفين عن بعض مثلا صوابعك العشرة مش زي بعض…بصمة كل شخص فريدة وبصمتك مفيش منها… واختلاف الصوابع ده زي البشر بالظبط…والبصمة دي فطرة كل واحد فين وقلبه من الداخل محدش شبه حد ومش معنى إن في حد مذنب يبقي في نظرنا الكل مذنبين زيه…ما هو مش هتاخد المچرم بجيرانه!!
آسر بهدوء في ناس كتير شبه بعض انا مش هضمن إني مش همر باللي مر بيه بابا!!
حازم لأنك بتحبها ويا مين عالم يمكن هي كمان بتحبك…زي الاتنين المخبولين مالك وميساء اهو حب طفولة يبني اختك بتحبه من وهي صغيرة ويمكن اسراء كذلك بس عشان مش بتتقابلوا كتير…هو اينعم إنتوا الاتنين مش زي بعض بس يلا أفضل إنت مثالي خجول وهي طموحة جريئة…هتشكلوا ثنائي عظيم مزيج بين الهبل والمثالية هتبقي حاجة اللهم صلي على النبي…عسل
آسرمش هغيررر تفكيري
حازمطيب انا عندي فكرة…ليه متحاولش تقرب منها مثلا تحاول تعرفها…يمكن تغير رائيك…وسكت شوية وكمل بعد تفكير… أسمع مني واعملوا خطوبة وخدو وقت زي ما تحبو لحد ما تتعرفو على بعض وصدقني في الفترة دى هتاخد القرار الصح!!
آسرانا خاېف يا حازم أرجوك حاول تفهمني
حازمعيب عليك متخافش يا عم طول ما انا جنبك هخليك تعدل فيها كل عيوبها على كيفك انا خبير بردو…ولو مش بتحبك انا عارف ازاي هتحبك!!… وبعدين بص حاوليك ما كل الناس عايشة حياتها في حب مفيش واحدة سابت جوزها وده يثبتلك إن مش كل الناس زي بعض في ناس عايشة في حب مهما مر عليهم سنين…مهما كبرو لسا بيحبوا بعض والدليل حي قدامك بابا وماما ليلى…الحب والتقدير اللي بينهم لسا زي ما هو…اي مشكلة بتحصل بينهم بيحلوها سوي وعمرهم ما ناموا زعلانين من بعض!!…مش كل البنات زي أمنا خالص…في كتير مختلف متحكمش عليهم غلط بسبب واحدة أنانية…عيش حياتك ومتسمحش للي إسمها امنا دي تكون سبب في ټدمير مستقبلك زي ما كانت سبب في ټدمير ماضيك…متسمحش ليها ټقتل المستقبل زي الماضي…اتخطي الماضي وأثبت لنفسك إنها عمرها ما أثرت عليك…عيش حياتك يا آسر لو سمحت…
آسرهحاول!
حازمهتحاول!!… لأ يا حبيبي انا هقوم أتكلم مع أبوك واظبط الدنيا!!!… وبمحاولة يطمن





