سها وعمر

قبل قراءة الرواية، تم نقل اسم الرواية كما وجدته ولم أستطيع معرفة اسم كاتبتها، فمني كل الاحترام لكاتبتها وإذا أخطأت في اسم الرواية فـ عذرًا.
الفصل الأول
سهى البطله تخرجت من كلية تربيه قسم لغة عربيه وقدمت للعمل في مدرستها القديمه وايضا كي تراعى اختها واخيها التوأم في الصف الرابع الابتدائي مازن و مروه في نفس مدرستها .. تسكن مع أمها(سميحه) واخواتها في بيت مكون من 3 طوابق ملحق بحديقه خلفيه واسعه و ساحه اماميه واسعه ايضا وهذا البيت هو ما ورثوه عن ابيه االذي توفى منذ 4 اعوام .. تسكن في الطابق الارضي والمتصل بالدور الثاني بسلم داخلي بينما الدور الثالث منفصل عن الدورين بسلم خارجي ليكون شقه منفصله تماما عن البيت وهي شقه فارغه ..
استيقظت سهى بعد ساعات متواصله من النوم العميق فتحت عينيها وجلست على سريرها وفردت ذراعيها وقامت فورا وخرجت من حجرتها وجدت والدتها في حجرة المعيشه تتصفح جريدة اليوم .. نظرت لها امها مبتسمه : صباح الخير ياحبيبتي .. صاحيه وشك منور ماشاء الله عليكي
سهى : صباح الفل ياماما .. انا بس بقالي اسبوع منمتش المده دي من غير منبه يصحيني بصوته المزعج
واتجهت الى الحمام وغسلت وجهها وخرجت قالت لوالدتها : انا عارفه بس ايه اللي خلاني اتخبطت في دماغي واشتغل على طول بعد الكليه.. كنت ارتحت شويه
الام : انتي اللي جريتي على مدرستك القديمه وقولتي هي اولى اني اشتغل فيها حتى تراعي اختك واخوكي وهما لسه بيدرسوا فيها
سهى : صحيح هما فين؟ مش سامعه خناق ولا دوشه؟
الام: عندهم درس وان شاء الله نص ساعه وييجوا
سهى : اللي يسمعك يقول انهم بياخدوا الدرس على اول الشارع .. دول في في الاوضة اللي على الجنينه
الام : طيب يالمضه
سهى : انا هقوم افطر
فطرت سهى وذهبت لوالدتها : ها ياجميل النهارده الجمعه .. هانطبخ ايه .. انا عارفه ان يوم الجمعه السفره بتبقى مختلفه عن بقيت الاسبوع
الام : لا انتي مالكيش دعوه بالاكل النهارده ..
سهى : ليه كده انا مابتعبش من وقفة المطبخ على فكره مانتي عارفه
الام : مش كده .. بس النهارده بعد الصلا الناس اللي قلتلك عليهم جايين وعايزين يشوفوا الشقه اللي فوق ولو عجبتهم هيجيبوا عفشهم وحاجاتهم اخر الاسبوع اللي جاي ..
سهى: ممممم يعني انا اللي هتدبس في الوقفه معاهم وافرجهم على اشقه وشغل السماسره ده .. ماتخليني انا في المطبخ وتطلعي انتي معاهم
الام : لا ياحبيبتي انا كمان هكون موجوده في الاول وبعدين ادخل اكمل شغلي في المطبخ عشان عايزه اعمل كام صنف بايدي مانا همسك فيهم على الغدا انتي بأه خليكي معاهم وفرجيهم على الشقه والجنينه الخلفيه واماكن ركن عربياتهم اعرفي عنهم كل حاجه واتفقي انتي ووريني شطارتك
سهى : حرام وانا ذنبي ايه في وجع الدماغ ده؟
الام: انا مش بقيالكوا ياحبيبتي انتي دلوقتي المسئوله عن اخواتك وعن البيت لازم تكوني عارفه كل حاجه عن املاكوا وتعرفي تتعاملي مع الناس ازاي
سهى : بعد الشر عنك ياست الحبايب .. انا هعمل كل اللي انتي عايزاه بس من غير ماسمع الكلام ده منك .. احنا الامان الوحيد لينا في الدنيا هو وجودك معانا
الام : ياحبيبتي ياسهى ربنا مايحرمني منك ابدا
انهت سهى صلاة الظهر وفتحت دولابها وارتدت تيشرت لبني نصف كم وجينز أسود وعقصت شعرها خلف ظهرها كديل الحصان ..
خرجت لامها في المطبخ وقالت ها ياماما الناس هيجوا امتى ..
نظرت لها والدتها وتفحصت ملابسها بنظره تنم على عدم الرضا : هيجوا في اي لحظه الست قالتلي بعد الجمعه .. وبعدين ايه اللي انتي لابساه ده ؟ ناقص تلبسي كاب كمان عشان تكملي دور الكابتن اللي عاملاه
سهى : ايه ياماما انا قاعده في بيتنا مش خارجه يعني البس اي حاجه بقى
الام : لا والله .. مانتي لبسك كده على طول .. هتضحكي عليا ولا ايه
سهى : كبري دماغك بقى ياقمر هما جايين يتفرجوا على الشقه ولازم نبقى ناس عمليين مايهمناش المظاهر
هنا دخلت اخت سهى الصغيره مروه ممسكه بكتاب الرياضيات الخاص بها
سألت سهى : سهى في مسأله مش عارفه أحلها تعرفي تحليها ولا انتي عربي بس؟
سهى: ياسلام يالمضه هانم دانتي في رابعه ابتدائي الرياضه مش صعبه اوي تعالي نطلع الصاله اشوف مسأله اي دي





