دعاء فواد 8

في تلك الأثناء كانت جالسة بفراش الزوجية تتصفح مواقع التواصل الاجتماعي بملل عبر هاتفها الثمين لتتفاجئ برقم معتصم يضيئ شاشة هاتفها فاتسعت ابتسامتها باشتياق بالغ و فتحت الخط….
و حينها أتاه صو.تها الملهوف.
ألو.. ازيك يا نرمين عاملة ايه!
يااااه يا معتصم!.. لسة فاكر ان ليك زوجة اسمها نرمين!
أخذ يركل ح.بات الحصى بقد.مه
معلش يا نرمين كنت مشغول جدا الايام اللي فاتت..
اتكأت بكوعها على الوسادة لتجيبه بدلال
ماشي يا ح.بيبي انت عارف اني مبعرفش ازعل منك… طمني عليك عامل ايه
تنهد تنهيدة عميقة ثم أجابها
أنا كويس الحمد لله..
وحشتني اوى اوى يا معتصم… م.ستنية أشوفك بفارغ الصبر
سكت و لم يستطع أن يرد… فاسترسلت بمزيد من الهيام
وحشني ح.ضنك و نفسي اترمي فيه… كل حاجة فيك وحشاني.. كل يوم بكون عايزة اكلمك بس بخاف تزعل مني.
سكت يأخذ نفسا عميقا و الشعور بالذنب يتفاقم بداخله كلما تحدثت بالمزيد.. سألها بنبرة هادئة يملأها الشجن
ح.بتيني امتى يا نرمين
ابتسمت بحالمية ثم أجابته بع.شق جامح
من أول شهر في جوازنا…
ليه
تنهدت بعمق ثم قالت
بدأت أقارن بينك و بين عادل الله يرحمه في كل حاجة.. اكتشفت اني كان فايتني كتير اوي و انا معاه.. و انت عيشتني احاسيس عمري ما حسيتها معاه.. لحد ما وقعت في ح.بك لدرجة الاد.مان.. بس خۏفت أحسسك بكدا ع.شان متبعدش عني.
بدأت نبرته تحتد بجدية
بس دا مكانش اتفاقنا.
تجهمت ملامحها بحزن ثم قالت
عارفة.. بس حصل ڠصب عني.
أجابها بنبرة جادة قاټلة
بس أنا مح.بتكيش يا نرمين.
شعرت كأنه غرس خنجرا في قلبها و لكنها تظاهرت باللامبالاة
مش مهم.. م.سيرك هتح.بني عاجلا ام آجلا.
فات خم.س سنين من جوازنا و مح.بتكيش.. معقول ممكن اح.بك بعد السنين دي كلها!
قطبت جبينها باستغراب و أحست بوجود خطبا ما
في ايه يا معتصم!.. اول مرة تتكلم معايا في الموضوع دا.. بقالي فترة بلمحلك بح.بي ليك و انت كل مرة بتصدني.. بس مفيش مرة ناقشتني بالطريقة دي.
زفر أنفاسه بضيق بالغ ثم احتدت نبرته بانفعال
ع.شان مش عايزك تتعلقي بح.بال الهوا الدايبة…عايزك تفتكري دايما اننا اتفقنا على ان جوازنا للمصلحة مش اكتر من كدا و ان من حقي اني اتجوز بنت مناسبة ليا من كل النواحي.
تجهمت ملامحها پغضب و لكنها حاولت أن تتحدث بنبرة طبيعية لتقول
و انا امتى كنت عارضتك في كدا.. اظن انت اللي مش حابب تتجوز.. ببساطة كدا ع.شان انا مكفياك.
انتفخت اوداجه پغضب جامح لهيتف بها و هو يصتك فكيه بغيظ
عاجباني ثقتك في نفسك دي.. بس للأسف انتي فاهماني غلط.





