دعاء فؤاد 2

ابتلعت غيظها من تص.ريحه ثم قالت باقتضاب

ربنا يسهل… أي أوامر تانية!

نهض من مقعده و هو يقول بثقة

لحد دلوق لاه…بس اعملي حسابك لو أنا خطيت الوحدة دي تاني يبقى معيحصولش خير واصل و اتجي شړي أحسنلك… ع.ِشان انتي مش جد شړ الكبير و أتمنى إنك ما تدوجيش منيه… سلام يا ست الضاكتورة.

لم ينتظر ليسمع ردها و انما استدار مغادرا بعد.ما استطاع اثا*رة حنقها البالغ و بقيت هي لتتوعد له مثلما توعد لها تماما.

عند باب الوحدة لحقت به مارتينا و هي تقول

معتصم بيه لحظة.

وقف لينظر لها باستفهام فأردفت بتو.تر

متزعلش من ريم.. دي والله طيبة جدا و خدومة و جدعة… هي بس اللي بيعصبها اهمال الأهالي مع أطفالهم.. بس عايزة اقولك انها أشطر دكتور دخل الوحدة دي.

أومأ متفهما ثم قال

فهميها يا دكتورة مارتينا ان الناس هنا طباعهم مختلفة عن القاهرة و لازم تتعايش مع الوضع دا يا إما تريحنا و تريح نفسها و تمشي من هنا خالص.

ابتسمت باعجاب حين تحدث معها بلهجته القاهروية فقد كانت نبرته رقيقة للغاية و لكنها تجاوزت ذلك مردفة

خسارة يا معتصم بيه…. قولت لح.ض.رتك ريم شاطرة جدا و هتنفع الناس هنا و مع الوقت هما اللي مش هيستغنوا عنها.

تنهد بعمق ثم قال

و هتفيد بايه شطارتها مع لسانها الطويل دا… على العموم لو لقيت منها حسن النية هشيلها من ع الارض شيل… انما لو اتمادت في قلة أدبها دي.. يبقى تستاهل اللي هعمله فيها.

أسرعت لتقول بتأكيد

لا لا يا معتصم بيه… ان شاء الله مش هتشوف منها غير كل خير.

أومأ بإيجاب ثم استأذن بالمغادرة بينما مارتينا عادت لصديقتها و هي هائمة برقته و وسامته حين رأت منه الجانب المتح.ض.ر لأول مرة أخذت تحدث نفسها قائلة

يابن الايه… لو مكنتش م.سيحية كنت ح.بيتك..

ثم أخذت تضحك على نفسها إلى أن وصلت إلى مكتب صديقتها و التي كانت تجلس بمقعدها تستشيط ڠضبا و وجهها محمر من فرط الانزعاج و العصبية.

يا لهوي يا ريم… چنتل مان موووو.ت.

قالتها و هي تبتسم بهيام مترقبة ردة فعل صديقتها التي استقبلت عبارتها باستنكار تام متمتمة

نعم!!.. دا چنتل مان!..

طبعا يابنتي.. أصلك م.سمعتهوش و هو بيتكلم معايا قبل ما يمشي.
تأففت بملل و هي تقول

و النبي قفلي ع السيرة دي بقى…. أنا يظهر كدا م.ستنياني أيام فل ف أم البلد دي.
ضحكت مارتينا بصخب فناظرتها ريم بغيظ و هي تقول

اضحكي ياختي اضحكي… مانتي متعودة على كدا..

أومال يابنتي… ما أنا صعيدية برضو بس من مدينة سوهاج نفسها… بس يعني مش حاسة بالغربة زيك و لا شايفة ان الناس غريبة زي مانتي شيفاهم.

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13الصفحة التالية

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *