شيماء طارق الاخير

دلال (بصوتها العالي المخنوق بالغضــ,,ـب):
يعني يوم فرحك يكون فـ الصعيد؟
حرام عليك يا مالك…
ما كنت تعمله في القاهرة! على الاقل تفرح قلب امك لو لمرة واحدة…انت لازما تك*سر بخاطري في كل حاجه كده؟

(مالك بيرد بنبرة فيها حنية وإن كان قلبه مضغوط)

مالك:
يا ست الكل…
لما نرجع مصر، اعملي الفرح اللي يفرّح قلبك.
اعمليه في النادي، في الفندق، اعمليه على النيل زي ما انت عايزة احنا تحت امرك
بس دلوقتي…خليكي معايا وساعديني، ما تزعليش نفسك…
جهزي شنطتك وتعالي بقى؟!

(دلال بتسكت لحظة، وبعدين ترد بجفاف مكسور)

دلال:
ماشي يا مالك… سلام.

(المكالمة تقفل، ومالك بيفضل ماسك الموبايل في إيده … وبعدين بيقف ويعدّل هدومه وينزل تحت في الضيافة كانت العيلة مجمعة، مالك نازل والرجالة قاعدين ومالك دخل عليهم بكل هبه
، بس عين مالك راحت على الباب اللي مقفول بتاع الاوضه اللي ياسمين كانت قاعده جواها وياسمين ما ينفعش تطلع من الاوضه دي لحد الفرح لان اخوها ناصر مانعها تنزل، علشان ما تشوفش مالك إلا ليلة الفرح)

(عندي ياسمين قاعدة جوه أوضتها، لابسة إسدال خفيف، وشعرها مربوط، بتسمع صوت الناس من بعيد، وضر*بات قلبها بتعلى كل ما تسمع صوته بره في الصالة)

ثاني يوم الصبح مالك كان مستني امه واخته علشان يستقبلهم في الوقت ده جت دلال ومعاها دينا وفي نفس العربيه كانت معاهم نرمين اللي اول ما نزلت من العربيه كانت بتبص للكل الكره وبتبص لهم من فوق لتحت بقرف ياسمين خرجت ومعاها خالتها زينات ومرات اخوها ناصر واخوها كمان علشان يستقبلوا عيله مالك

مالك بيروح يسلم على امه ويقولها : حمد لله على السلامه يا ست الكل نورت البلد كلها؟!

دلال بتروح على ابنها وتاخده في حضـ,,ــــنها وتقول : حبيبي ربنا يخليكي وحشتني قوي يا لوكا؟

مالك بيوشوشها في ودنها ويقولها: إيه لوكا
دي يا ست الكل عيب بقى الكلام ده هنا دول صعايدة انتي عايزاهم يطخونا ولا ايه؟!
دلال بغرور: ومين اللي يقدر يمد ايده على حضره الظابط مالك الدسوقي؟

مالك (بابتسامة هادية وهو بيبدأ يقدمهم لبعض): تعالي بس اعرفك على حاجه عائله ياسمين يا جمـ,,ــــاعه دي امي مدام دلال الدسوقي؟! واللي معاه الصغيره دي أختي دينا جايين مخصوص من القاهره علشان يحضروا الفرح؟!

دلال (بابتسامة مصطنعة شوية): اهلا وسهلا بيكم تشرفنا؟!

منال (بحنان): اهلا وسهلا بيكي نورتي بلدنا اعتبر الدار دارك والمطرح مطرحك؟!

مالك (بص لدينا): ايه يا دينا مش عايزه تسلمي على اخوك ولا ايه؟!

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15الصفحة التالية

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *