روان وزين

تانى يوم روان لبست دريس ازرق و طرحه اوفوايت و راحت الشغل.. و بعد ماخلص لقت يزن جايلهاا..
يزن :هاا نمشي..
روان :على شرط..
يزن :اشرطى..
روان :انا اللى هختار المكان..
يزن :اوك..
روان :تمم يلاا
خرجواا براا و لسه يزن رايح يركب العربيه
روان :استنى..
يزن :اى تانى..
روان :ممكن اناا اللى اخطط لليوم..
يزن :امم وانا موافق..
روان بفرحه :تمم امشي يلاا..
يزن لامؤاخذه بس مين اللى يمشي..
روان ببلاهة :احنا.. احنا هنمشى.
يزن :و مالو.. نمشي..
فضلوا بيتمشواا شويه..
يزن :هنمشى كتيير..
روان :لا خلاص وصلنا..خمس دقايق بس..
يزن :اما نشوف..

روان :وصلناا..
يزن :جايبانى على البحر!
روان :و هو فى أجمل من البحر!
يزن :اه انتى..
روان اتكسفت :امم تاكل دره!
يزن بابتسامه :اكل دره.. استنى..
يزن راح جاب لهم دره و رجعلهاا تانى و نزلواا قعدوا قدام الشط.. و منظر البحر قدامهم و الشمس..
روان :هاا هتحكيلي..!
يزن :الأول قوليلي.. ليه لما قولتلك ان فى واحده زميلتنا اهانت واحد عشان اعترفلهاا بحبه.. ليه ارتبكتى فى كلامك!
روان :عشان كنت فاهمه قصدك.. عارفه انك كنت بتتكلم على من*ار.. هى حكتلى اللى حصل.. و لما انبتهاا و قولتلها انهاا غلطانه.. بعدت عنى.. هى حره.. انا عملت اللى علياا و نصحتها..
يزن : أكرم تعب اووى بسببهاا.. كان صحبى الوحيد.. و حكالهاا كل حاجه من الاول لحد انتحار أكرم.. كان صوته باين فيه العياط..
روان بدموع :انا اسفه ماكنتش اعرف ان هيحصل كداا..
يزن و هو بيمسح دموعه :انتى مالكيش ذنب و لا حتى هى ليهاا ذنب.. دى طبيعة أكرم.. ماكنش عنده ثقه بنفسه.. و دى اهم حاجه لازم تكون فى البنى آدم.. داا قدره.. و اكيد ربنا له حكمه.. انا بس زعلان على والدته المسكـ,,ــــينه دى.. انتى ماشوفتهااش و انا بحكيلهاا.. دى انهارت من العياط.. بس اللى استغربته انهاا شويه و قامت و قعدت تمسح دموعها و تقول الحمد لله يا رب.. الحمد لله انك ريحته.. و تدعى ربنا.. استغربت ايمانهاا الكبير بربناا..
روان :ونعم بالله.. اكيد الست دى جزائهاا عند ربنا كبير اووى.. لان ابتلائهاا كان صعب.. ربنا يرحمه يا رب..
يزن :يا رب..
و فضلوا ساكتين شويه و هم بيبصواا للبحر..
يزن :مش هتحكيلي انتى كمان..!
روان :احكيلك اى..
يزن :كل حاجه.. احكى هترتاحى اكتر..
روان :صدقنى معادش فيه حاجه تتحكى.. انا بس عايزه انساه.. لانى مش عايزه افتكر حياتى معاه.. بحلوها و مرهاا.. داا مش خاننى بس.. دا دمرنى.. بس هتفيد بايه يا ريت.. اللى حصل حصل..
يزن :روان.. انا بحبك.. بحبك من زمان.. من اول يوم شوفتك حبيتك و حبيت كل حاجه فيكى.. بس انتى ماكنتيش شايفانى.. فى اليوم اللى قررت اكلمك فيه.. جه احمد و قالى انه بيحبك و هيتقدملك.. ماقدرتش اتكلم.. ماكنتش عايز اخسره.. كنت معتبره صحبى.. و كنت فاكر انه هيسعدك اكتر منى.. عشان كداا سكتت.. سكتت و يا ريتنا ماسكتت.. بس دلوقت احناا فيهاا …
و فجأه بصلهاا.. :تتجوزينى يا روان!
#يتبع…

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20الصفحة التالية

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *