روان وزين

زين و روضه و انس جهزوا و طلعوا بالعربيه عشان يروحوا ليزن.. اللى بعد ما كل واحد فيهم اتجوز.. قرروا كل واحد يشترى بيت لوحده و يعملوا بيت أهلهم داا للاجازات سواا..
زين كان طول الطريق بيفتكر كل حاجه حصلت زمان و أهم حاجه.. جوازه من روضه.. لسه فاكر بعد فرح يزن و روان لما بهدلته و هو بيمشى وراهاا فى كل حته عشان توافق.. و بعد كل داا خلته يروح وراهاا للبلد بتاعة اهلهاا.. عشان جدهاا يشوفه.. اللى خلاه يشتغل معاه فى كل حاجه حتى الأرض.. لما جابوا أجله يا عينى.. و بعد داا كله كانت لسه عايزه تفكر.. قال تفكر قال.. طبعاا ماسبهااش تفكر و اتجوزها.. هى اللى خلت لحياته معنى و جابتله انس.. احلى حاجه فى حياته..

فى نفس الوقت روضه بتفتكر اللى حصل لماا فكرت كتير بعد الفرح و قررت انهاا هتوافق بس بعد ما تعذبه شويه.. عشان كداا كلمت جدهاا و حكتله.. و طبعاا جدهاا اتوصى بيه بزياده شويه.. و فى الاخر وافقت بعد ما كانت بتقوله انهاا عايزه تفكر.. الواد اتجنن يا عينى.. و دلوقت هى اسعد واحده فى الدنياا.. كانت هتخسر كتير لو ماكنتش وافقت على زين.. هى اه حبت مازن و لسه بتحبه.. لان مهما حبينا و عشنا عمرنا ماننسى الحب الاول.. لكن زين عوضهاا عن حاجات كتيير و دخل على حياتهم انس اللى كان احلى حاجه فيهاا.. و داا برضو بيدل ان لو عرفنا المستقبل مخبيلنا اى هنختار الواقع..

زين :سرحانه فى اى..
روضه :فى ان يا ترى لو ماكنتش اتجوزتك.. كان ممكن تتجوز غيرى..!
زين :احنا مقدرين لبعض.. كان لازم نكون سواا بطريقه او بالتانيه.. انا قدرى يا روضه.. عشان كداا مـ,,ـــاتفكريش كتيير.. ربنا يخليكوا لياا انتى و انس..
روضه :و يخليكوا لياا..
انس و هو بيطلعلهم راسو من ورا :ربنا يخليكوا لياا يا ولاد..
علت ضحكتهم على طريقته..
جابوا الهدايا و هم فى الطريق و كملوا طريقهم لبيت يزن..

عند يزن و روان..
روان و هى واقفه على السلم بتحاول تعلق الزينه.. :استنى بس يا يزن.. بص ناولنى اللى هناك دى..
يزن و هو ماسك واحده من الزينه :دى!
روان :ايواا دى يلاا..
يزن :امم لا.. مش عايز..
روان :هو اى اللى مش عايز لامؤاخذه.. اخلص يابا.. الناس جايين..
يزن :مش واخده بالك انك بتهتمى بتالا اكتر منى..
روان :ياعم هو انت بتخلينى اكلمها اصلا دانت بتغير منهاا.. خلصنى بس عشان انزل و بعدين نتناقش فى الموضوع داا..
يزن بضحك :لا عايز اوقعك..
روان :انت بتقول ا.. ماكنتش كلامها و كان يزن وقعهاا و شالهاا هو..
روان :سيبنى يا عم انت.. عايزه اخلص..
يزن :لا لما تقوليلي انك بتحبينى اكتر من تالا هسيبك..
روان :يا يزن يا حبيبي سيبنى بقاا..
.. :تقريبا كداا احنا جينا فى وقت مش مناسب..
روان بصت لقت زين و روضه و انس على الباب..
روان و هى بتلطم :يلهوتى.. استر علياا يستر عليك ربنا..
يزن :فى اى يا بت انتى هو انا شاقطك.. امال لو ماكنش عندنا بنت كنتى هتعملى اى!
روان بغباء :تصدق نسيت.. بس برضو منظرى مش ولابد.. سيبنى بقاا..
يزن :اهو.. و رماها على الأرض براحه شويه..
روان :اهههه.. انت يابنى امك كانت بترضعك اى.. بتستقوى على واحده نسوان..
روضه :شوفتى يا بنتى ظالمين ازااى و جايين علينا..
زين :هنبدأ الوصله ياعم و مش هنخلص..امال فين تالا..
يزن و هو بيلف عليها فى كل حته :مش عارف.. استنى هدور عليهاا.. يالهوووى..!
زين و روضه و روان جريوا عليه.. :فى اى اى اللى حصل..
يزن :اتفرجوا..
بيبصوا كلهم لقوا انس واحد تالا فى حضـ,,ــــنه و بيطبطب عليهاا عشان تنام و بيغنيلهاا (حنين اووى الواد)..
روان :شرفيييي!
روضه :اى داا لامؤاخذه!
زين :لا دا تربية امه.. ماعرفوش..
يزن و هو بيشد انس من على السرير.. :انت بتعمل اى مع بنتى ياض انت!
انس و هو بيعدل هدومه :عايز اى يا يزن على الثبح! كنت بنيملك بنتك.. عثان كانت عايزه تنام..
يزن :لا وانت الحنين اللى بتنام فى حضـ,,ــــنك..!
انس :اعمل اى يا بنى فى قلبى الطيب داا.. يلا كله فى ميزان حسناتنا..
يزن :خد يا زين ابنك داا عشان انا مش طايقه..
.. وانتى يا انسه تالا كنتى فى حضـ,,ــــنه بتعملى اى!
تالا ببراءه :كنت عايزه انام يا بابا..
يزن :و ماعندكيش سرير ياختى!
تالا :ماهو انا ماكنتث عايفه (عارفه) انام.. فهو جه عثان ينيمنى..
يزن :الصبر من عندك يا رب.. يلاا عشان عيد الميلاد..

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20الصفحة التالية

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *