روان وزين
فى بيت روان..
الام :هتفضلى كداا بتبكى على اللى مضى.. لو كان خيرا ابقى يا حبيبتى.. ربنا عارف انك طيبة و مـ,,ـــاتستاهليش واحد زى داا عشان كداا بعده عنك.. مش مهم الطريقه.. المهم انك هتبقى كويسة فى يوم من الايام فى الحياة اللى ربنا اختارهالك.. صدقينى هتلاقى اللى يحبك و يقدرك.. بس انتى اخرجى الدنياا و انسى اللى فات..
روان للحظة افتكرت يزن و حبه ليهاا بس طردته بسرعة عن أفكارها و فكرت فى كلام مامتها.. فعلا ربنا عارف الخير ليناا..
روان :حاضر يا ماما يومين كداا و هرجع الشغل..
الام :ايواا كداا يا حبيبتى.. يا بنتى انا ماليش غيرك بعد موـ,,ــــت اخوكى و ابوكى.. انتى اللى باقيالى من الدنياا.. و كتر خيرها روضه بتجيلى كل يومين تطمن علياا.. عايزاكى تبقى مبسوطة..
روان حضـ,,ــــنتهاا :ربنا يخليكى لياا يا حبيبتى.. و انا ماليش غيرك..
بعد يومين روان قررت ترجع.. صلت و لبست و راحت الكافيه.. بعد شوية لقت زين..
زين :حمد لله على السلامه..
روان :الله يسلمك يا مستر..
زين :ممكن تنادينى زين بس.. انتى زى اختى الصغيرة..
روان :امم اتفقنا يا زين..
زين :ايواا كداا احلى.. على العموم لو عوزتى اى حاجه مـ,,ـــاتتردديش انك تكلمينى.. اتفقنا..
روان :اكيد ان شاء الله..
شوية و روان لقت روضه جايه..
روان :روضه! اى اللى جابك هناا..
روضه :ميرسي على الاستقبال اللطيف.. و انا اللى كنت جايه و بقول اسليكى شوية و نقضى اليوم سواا..
روان :بجااد.. اشطاا روحى استنينى على الترابيزه اللى هناك دى و لحساب علياا.. على اما اخلص و اجيلك..
روضه :اشطاا يا رونى..
روضه لسه بتتلفت عشان تقعد.. خبطت فى حيطه كداا 😂دى بتحصل فى الروايات و الهندى بس.. فمحدش يحلم..
روضه :اى انت أعمى..
زين :انا اللى أعمى برضو.. و الا انتى اللى ماشيه بضهرك..
روضه :انا أمشى زي مانا عايزة انت هتحاسبنى و الا اى..
زين :ايواا هحاسبك على ازعاج الزباين..
روضه :و انت مالك انت ينزعجواا و الا ما ينزعجوش كانت صاحب الكافيه!..
زين :سبحان الله.. و دى عرفتيهاا لوحدك..
روضه :ايواا اكيد و عشان كد… اى انت بتقول اى!
زين :بقولك ان انا صاحب الكافيه..
روضه :انت هتفشر من اولها.. بلاش استعباط يا خويا بالله عليك..
زين :افسر و استعباط و اخويا..! مين دى يا روان!
روان و هى فى نص هدومها :دى.. دى.. دى روضه..
زين :و كداا عرفتهاا صح!
روان :دى صحبتى و كداا.. و كانت هتستنانى عشان نمشى سواا..
زين و هو بيشاور عليهاا من فوق لتحت :بقاا دى صحبتك.. دى واحده مجنونه.. داا اقل وصف اصلا..
روضه :مين دى يا با اللى مجنونه.. انت ازا…
روان :هششش يخربيتك.. دا المدير..
روضه ببلاهة :اى داا هو بيتكلم جد!
زين :امال ههزر معاكى..
روضه :احمم.. ماكنتش اعرف..
زين :اهاا خدت بالى.. لما شتمتينى و هزقتينى من شوية..
روضه :اسفه بجد مكنتش اعرف.. بس انت بصراحه استفزيتنى و..
زين :خلاص.. خلاص.. امم اعتذارك مقبول.. بس يا ريت اللقاء الجاى.. تبقى كيوت عن كداا
روضه :ليه يابا شايفنى ماشيه بشد فى شعرى و الا…
زين :بسسس.. اى بلاعه و اتفتحت.. روحى يا ماما اقعدى.. روحى..
و بص لروان :انا خارج يا روان.. يزن احتمال ييجى كمان شويه.. مـ,,ـــاتمشيش قبل ما حد فينا ييجى.. تمم
روان بارتباك :تمم يا مس.. قصدى يا زين..
زين :ايواا كداا.. يلاا سلام..
#يتبع…
Nourhan_Sabri





