روان وزين
عند روضه اللى كانت قاعده مع مامت روان.. زين جالهاا..
زين :ممكن ترقصى معايا يا روضه..
روضه اتكسفت و بصت لمامت روان
الام :روحى يا بنتى..
روضه مدتله ايديها و هى متردده.. و هو خدهاا و راحوا لساحة الرقص..
زين :فكرتى فى اللى قولتهولك!..
روضه :لسه بفكر..
زين :هستنى كتيير..
روضه :قريب.. قريب اووى..
زين :و انا هفضل مستنى لو قعدتى العمر كله..
بعد مرور خمس سنوات…..
روان :يزن… يزن.. يزن اصحى بقاا.. كل داا نوم..
يزن بنوم :عايزة اى يا روان.. سيبينى نايم بالله عليكى.. خمس دقايق بس..
روان :انت ناسي يا عم ان انهارده عيد ميلاد تالا.. قوم بقاا..
يزن :امنيه نفسها زمانها نايمه.. نامى بقاا..
روان :تالا مين اللى نايمه.. دانت برئ اووى.. طيييب..
يزن لسه ماستوعبش هى قصدهاا اى لقى تالا بنتهم اللى عندها 4 سنين بتطنطط عليه و بتشد شعرو.. :بابا.. قوم ييا (يلا)..
يزن قام مرة واحده و بصلهاا بصه مرعبه خافت منهاا و رجعت ورا بنظرة باكيه.. وفجأه ملامحو اتغيرت للمرح و شدهاا و قعدوا يلعبوا سواا وضحكهم مالى البيت.. و روان واقفة على باب الاوضه بتبصلهم بفرحه.. ماكنتش تتخيل ابداا ان دى حياتها.. او انهاا هتفرح كداا.. دلوقت اتأكدت ان لو أحمد كان خير كان اكيد بقى.. و لو كان خير انهاا تخلف منه كانت اكيد هتخلف.. ربنا عنده حكمه فى كل حاجه.. ولو شوفنا المستقبل هنختار الواقع.. مافقتش من سرحانهاا الا على يزن اللى شدهاا ليهم و قعدو يزغزغوهاا هو و امنيه…
روان :خلاص.. خلاص انا اسفه.. قوموا بقاا عشان نشوف ورانا اى..
يزن :اى رايك يا تالا نسيبها تقوم..
تالا و هى بتصطنع التفكير :خياص (خلاص)يا بابا صعبت عييا(عليا)..
يزن :امم و انا كمان يلا سماح المرادى..
روان بحنق :لا وحيات امك ا.. طب تعالو بقاا..
و شدتهم الاتنين و قعدت تزغزغ فيهم و تضر*بهم بالراحه..وسط ضحكهم هم التلاته..
بعد شويه..
روان :مش هترن على زين و روضه عشان ييجوا…!
يزن :و يجيبلى ابنهم اللى لازق فى البت داا.. لا مش عايز
روان وهى بتضحك على غيرة جوزها سواء عليهاا او على تالا :معلش يا عم سيبه بس المرادى و اتصل عليهم يلا.. عشان الحفله..
يزن بحنق :انا مش عارف الواد داا طالع لمين اصلا.. دانا وابوه طول عمرنا هاديين..
و بعد تفكير.. او هو بس اللى كان هادى..
روان بضحك :فى دى معاك حق.. انت و هادى.. دا مستحيل..
يزن :انا اغلط فى نفسي اه.. لكن انتى ماينفعش تغلطى فى جوزك.. عييب..
روان و هى بتصنع البراءة.. و حطت صابعهاا على شفايفها :اسفه يا بابا..
يزن و هو بيصطنع الصرامه :ايواا كداا ناس مـ,,ـــاتجيش الا بالعين الحمرا..
#يتبع…
Nourhan_Sabri
♥️
#البارت_ال١١_والاخير
يزن رن على زين..
يزن :الو يا باشا.. اخبارك..
زين :الحمد لله بخير و انت.. و تالا عامله اى..
يزن :كويسين الحمد لله.. انا كنت بتضل بيك عشان تيجى انت وروضه عيد ميلاد تالا و مـ,,ـــاتجيش ابنك الملزق داا..
زين :ههه ليه بس دا انا ابنى قمر و كيوت خالص..
يزن بحنق :كيوت على نفسه يابا.. مـ,,ـــاتتاخروش بقاا..
زين :كل سنه و هى طيبه.. بوـ,,ــــسهالى على اما اجى..
يزن :و انت طيب.. مـ,,ـــاتتاخروش..
زين :ماشى سلام..
زين قفل الخط و طلع من الاوضه للمطبخ عشان يشوف روضه..
اللى كانت واقفه و مدياه ضهرها و هى بتشتغل..
ولسه رايح يخضهاا..
روضه :مـ,,ـــاتحاولش..
زين :اموـ,,ــــت و اعرف بتعرفى ازااى انى موجود من غير ما اعمل صوت..
روضه التفتتله :اولا عشان انت جوزى و حبيبي و بعرف انك موجود من ريحتك بس.. ثانيا.. عشان انت مفقوش اووى يا حبيبي و بتعمل نفس الحركه كل مرة.. طب غير حتى..
زين بحنق :فصيله.. فصيله و الله.. المهم اجهزى يلاا و جخزى انس عشان نروح عيد ميلاد تالا..
روضه :انا مجهزة كل حاجه من زمان اصلا.. انت اللى بتنسى.. دا ابنك صحى من بدرى و قعد يزن علياا عشان نروح نجيبلهاا هديه.. ماسكتش الا لما قولتله انك هتجيبله..
زين و قد تذكر كلام يزن :مايعرفش ان عمه يزن مش عايزه يحضر اصلا.. بيقولى مـ,,ـــاتجيش ابنك الملزق معاك..
روضه بضحك :ياعم دا آخر مرة خد البت خفاهاا و قعدنا ندور عليهم ساعة لحد ما لقيناهم قاعدين تحت الشجره و بياكلهاا شوكولاته.. و قال اى.. مـ,,ـــاتسمعيش كلام حد غيري يا تالا…
زين :ههه الواد نكته و الله..
.. :انا ثمعت حد بيجيب ثيرتى…
زين :اهو شرف.. تعالى يا آخرة صبرى..
انس :يا اثتاذ (استاذ) بابا مايثحش كداا ..انا لياا برثتيج و لازم احترامى..
زين :و الله و عرفت البرستيج كمان..
انس :ايوا ثمعت روان بتقول لتالا خلى عندك برثتيج و كرامه..
زين :اولا اسمها طنط روان.. ثانياا.. هى قالتلها كداا ايمته و ليه..
انس :ياعم فكك.. طنط روان زى روان.. قالتلها كداا لما انا طلبت ابوثها و هى وافقت عادى..
زين بغباء :و طبعاا انت مؤدب و مابوـ,,ــــستهااش..
انس :هو انا بطلب منهاا عثان اثيبهاا.. طبعاا بوثتهاا..
زين :يحقله يزن يقولى مـ,,ـــاتجيبش ابنك.. دانت بلوة متحركه..
انس :هتغاضى عن اهانتك لياا يا اثتاذ بابا و يلا عثان نجيب هدية لتالا..
زين :الواد هيتغاضى.. الله يرحم ابوك يابنى.. قوم يابا قوم.. و انتى ياختى اجهزى يلاا..
روضه اللى ماكنتش قادره تبطل ضحك :حاتر..
زين :اتدلعى.. اتدلعى.. هو انا وصلتلك بالساهل..
روضه :انت لسه فاكر..
زين :و هو انا اقدر انسى اللى عملتيه فياا..
روضه :دى حاجات بسيطة يا زينو..
زين :بسيطه اووى.. دانا اشتغلت فى الأرض يا مفتريه..
روضه :مايبقاش قلبك اسود بقاا..
زين :ماقدرش ازعل منك اصلا يا قلبى.. يلا روحى اجهزى..
انس اللى كان واقف تحتهم :لا معلث لازم تكملو.. المشهد للآخر..
زين اللى اتفاجأ بوجوده :انا بتعمل اى هنا ياض..
انس :معلث يا والدى ازعجناكوا.. كمل كمل..
زين مسكه مسكة حرامى الغسيل و راح رماه فى الاوضه و سابه و مشى..
انس اللى قام و طلع راسه من الباب..:براحتك.. كمل براحتك و انا هروح اقول ليزن و روان انكوا اهل مث جدعه..
زين :ابنك داا!
روضه :محصلش..





