روان وزين
_قومى يا روان يا حبيبتى كل داا نوم..
_سيبينى شويه يا ماما بالله عليكى..
_انتى مش كنتى بتقولى هتنزلى ادورى على شغل.. و الا غيرتى رايك..
_تصدقى نسيت.. حاضر يا ماما قايمه اهو..
قمت اتوضيت و صليت و لبست دريس ازرق و طرحه اوفوايت.. و نزلت ادور على شغل.. ماهو انا مش هفضل زعلانة طول عمرى.. لازم اعدى.. لان اكيد لو كان خيراا لبقى..
بعد يوم طويل ماستفدتش منه حاجه.. و اترفضت فى كذاا شركة من غير سبب.. رحت اقعد فى الكافيه اللى بقعد فيه.. بحس براحه غريبة اووى فى المكان داا.. بحب الهدوء اللى فيه و خصوصى انه بيطل على بحر اسكندريه.. بحب اقرأ رواياتى.. او اكتب اى حاجه تخطر على بالى.. بحب اكتب مذكراتى.. من لماا كنت فى ثانوى.. كنت دايما باجى هناا لوحدى.. عمرى ما حبيت أشارك المكان داا مع حد حتى أحمد.. رغم انى طول عمرى كنت بحلم باليوم اللى اجيب شريك حياتى فى المكان داا و اشاركه احلامى.. بس مش عارفه اى اللى خلانى ما اعرفش احمد بالمكان داا.. يمكن لان وقت زعلى و خناقى معاه.. اكتر من افراحى.. فكنت عايزه اقعد هناا لوحدى.. و اكتب عن كل يوم عشته معاه..
_الو يا ماما.. ايوا يا حبيبتى..
…. _
_لا يا ماما ما لاقيتش شغل.. دورت فى أماكن كتير.. بس مالقيتش..
….. _
_خلاص يا ماما لعله خير.. شويه و هاجى البيت..
_انتى بتدورى على شغل..
_عفواا
_اسف انى سمعت حضرتك.. بس صدفه و الله..
_خلاص مفيش مشكله..
_انا سمعت انك بتدورى على شغل..
_اهاا بس مالقيتش..
_لو حابه ممكن تشتغلى هناا فى الكافيه..انتى خريجة اى..
_تجارة انجلش..
_تقدرى تمسكى الحسابات فى الكافيه هناا..
_بجد..
_اه و الله.. انا زين مالك.. مالك سلسة الكافيهات دى.. و انتى اسمك اى..
_انا روان.. روان صادق..اتشرفت بحضرتك..
_انا اكتر.. على العموم لو حابه تقدري تبدأى شغل من بكره..
_اكيد.. هاجى من بكره ان شاء الله.. شكراا
_العفو.. ربنا هو اللى مقدرلك حياتك.. و هو اللى وقفنى مخصوص عشان اسمعك و اشغلك هناا..
_ونعم بالله.. عن اذنك..
_اذنك معاكى..
#يتب
#البارت_التانى
تانى يوم روحت الكافيه الساعة ٧ الصبح بعد ما اتوضيت و صليت و لبست دريس احمر و طرحه اوفوايت
سألت على مكتب المدير و وصلت هناك.. خبطت على الباب و استنيت الرد.. لحد ما وصلنى صوته..
_ادخل..
_صباح الخير يا فندم..
_صباح النور يا روان.. لحظة بس..الو يا كريم.. تعالالى المكتب لحظة..
شويه و لقيت واحد داخل المكتب..
_داا استاذ كريم المحاسب هناا.. هيساعدك عشان تعرفى النظام هناا و الشغل لانه هيتنقل فرع تانى..
_اتشرفت بمعرفتك يا استاذ كريم..
_انا اكتر يا انسه..
_تمام بما انكواا اتعرفتواا على بعض عايز شغل بقاا..
_اكيد يا فندم..
عدى اول يوم على خير.. كريم عاملنى فيه كويس جداا و حاول على قد ما يقدر يعلمنى الشغل بسرعه.. و كل شويه كان استاذ زين بييحى يشرف علينا و يشوف الشغل.. مان له هيبه كداا اول ما بيدخل المكان كلهم بيحترموه.. مالحظتش خوف فى عيون اى حد من الموجودين.. كان احترام ظاهر..
عدى كام يوم على شغلى فى الكافيه و كنت مبسوطة برجوعى لحياتى القديمة و شغلى بعد ما احمد منعنى من الشغل و رضيت..
كنت خايفة اشتغل فى الاول.. خايفة معرفش بعد ما اتعودت على قعدتى.. احمد منعنى من الخروج لوحدى.. بحجة انه خايف علياا.. محى شخصيتى.. و كنت باجى على كرامتى و برضى و بقول معلش.. بيحبنى و بيخاف علياا.. و اناا كمان بحبه.. حبى ليه خلانى ضعيفة.. او بالصح مستضعفه
“لو سمحت لنفسك انك تد*فن كل حاجة جواك و عشت فى الساقية بتاعتهم يبقى غصب عنك هتنفذ الوصايا اللى هم سايبنهالك”
و فى يوم و انا داخلة الكافيه..لقيت نفسي خبطت فى واحد طول بعرض كداا..
_انا اسفه..
_انا اللى اسف.. روان انتى !
_يزن.. انت بتعمل اى هناا..
_انا جاى لاخويا.. انتى اللى بتعملى اى..
_انا شغالة هناا فى الحسابات..
_بجد.. دانا أوصى زين عليكى بقاا..
_اى داا انت تعرف مستر زين منين..
_ما هو زين يبقى اخويا.. مش واخده بالك من تشابه الأسماء.. زين مالك و يزن مالك..
_اهاا معلش.. السنين بتنسى برضو..
_بس انا مانسيتش..
_افندم..
_اقصد ان لسه فاكر انك كنتى البنت الهادية و الكيوت بتاعة الجامعة.. الا قوليلي صحيح احمد عامل اى ماكلمتوش من لماا اتخرجناا..
_احمم.. انا واحمد اتطلقناا..
_انتى بتهزري يا روان.. دى قصة حبكواا كانت الجامعة كلهاا بتتكلم عنهاا..
_يمكن اتحسدناا بقاا.. الله اعلم..
_انا اسف..
_لا و لايهمك..
_هشوفك هناا كتير..
_ان شاء الله..
دخلت بسرعه.. ليه كل ما حد بيجيب سيرته بيمر قدامى شريط حياتى معاه و بلاقى نفسي مش قادره اتكلم حتى.. ليه عملت فياا كداا يا احمد.. ليه..



