اسراء عبد اللطيف

وضعت يداها علي كتف كريم
_ كريم …. مريم بتحب عمر من زمان .. و أنا … أنا بحبك أنت عمر ما هتلاقي حد يحبك زيي … دا أنا … أنا مرات يا كريم مراتك
أخرج كريم ورقه من جيبه صائحا
_ هي دي ورقة جوازنا أهي يا بسمه أهي..
مزق كريم ورقتي الزواج الخاص بهما و التي أصر أن يحتفظ بكلتاهما و ألقاهم في و جهها قائلا بصياح
_ كده أنت مش مراتي يا بسمه و أنتي طالق طالق طالق يابسمه وبالتلاته كمان ..
نظرت إليه بسمه بدموع
_ ليه كده يا كريم ليه حطمتني دا أنا أكتر واحده حبيتك ده جزاتي …!!
_ نظر لها كريم بأعين كادت أن تذرف منها الدموع و لكنه تماسك بقوه و قال و هو يصر علي أسنانه ببطء
_ إنتي معندكيش كرامه بقولك أنا مش بحبك .. مش بحبك أفهمي أنا بحب مريم و بس … و من زمان كمان … من قبل ما أرتبط بيكي و حاولت أكلمها و هى دايما بتصدني و ده اللى مسكني بيها أكتر و أرتباطي بيكي مكنش أكتر من وسيله …. علشان أقرب منها ……!!
نظرت بسمه پغضب لكريم و الدموع تملأ وجنتيها
_ بس أنت يا كريم ليا أنا لوحدي …. و عمرك ما هتكون لواحده غيري … فااهم
نظر لها كريم پغضب و وقف وأمسكها بقوه من ذراعها و هتف صائحا
_ غوري من وشي يا و يا بنت ال مش عايز أشوف وشك تاني ..
جذبت بسمه ذراعها بقوه و جذبت حقيبتها بقوه من علي الاريكه و نظرت بتوعد لكريم و قالت قبل أن تخرج من الباب و تغلقه پعنف خلفها
_ وحياتك يا كريم لتترجاني علشان أرجعلك ….!!
ألقي كريم مطفأة السچائر الزجاجيه بالباب خلف بسمه حتي خبطت بقوه في الباب و سقطت متهشمه …..!!
و ظل يضرب و يكسر كل شي متواجد بالشقه پعنف و ڠضب .
………………………………
_ ها أيه رأيك يا بسومتي في الفستان فكرك هيعجب عمر ….!
قالتها مريم و هي تلتف بفستانها الابيض المزين بفصوص الالماظ و بحمالات رفيعه و واسع جدا من أسفل … أمام تلك المرآه الكبيره المتواجده بصلون التجميل ….
رمقتها بسمه بنظرات حاقده و غاضبه بتلك العينان التي أصبح أسفلها أسود …
أقتربت مريم من بسمه و أملست علي شعرها بحنيه و نزلت لمستواها
_ أنتي فيكي حاجه …. قوليلي يا حبيبتى إنتي أختي … في مشكله بينك إنتى و كريم …!
نظرت لها بسمه بكره شديد و قالت پغضب
_ لما إنتي كنتي عارفه إنه بيحبك …. ما قولتليش ليه …!!
أزدردت مريم لعابها في توتر وخوف جلي ثم وقفت و أعطت ظهرها لبسمه و خطت بعض الخطوات ببطء و هي تفرك يديها
_ … آآآ … ماهو .. آصل ..
وقفت بسمه في مقابلها و صړخت بدموع بها
_ ماهو أيه .. أنطقي … ليه ده …ده أنا بعشقه .. لا يمكن أقدر أبعد عنه …ده حبي ليه أدمان …. !!
نظرت لها مريم بحزن و قالت بهدوء
_ علشان كده أنا مقدرتش أقولك … لاني لقيتك بتحبيه جدا …. أنا حاولت أحذرك إنه مش كويس .. و إنتي رفضتي .. لقيتك بتحبيه جدا و سعيده … ما قدرتش أكسر فرحتك دي …
جلست مريم علي المقعد و ظلت تبكى بشده و تتشنج و تقول من بين شهقاتها
_ يا ريت كنتي …آآآ كنتي .. كسرتي فرحتي في الاول … آآآ كان هيبقي أهون من دلوقتي … !!
جلست مريم علي ركبتيها و هي تمسك يدي بسمه و الدموع تتجمع بمقلتيها و بنبره باكيه
_ قوليلي فيكي أيه يا بسمه …. كريم قالك أيه ..!!
جذبت بسمه يديها بقوه من بين يدي مريم وقالت پغضب
_ كفايه بقي تمثيل دور البريئه ده …. أيه لازم يعني تطلعي إنتي دايما الطيبه الحنينه المظلومه دايما … !
_ أيه اللي إنتي بتقوليه ده يا بسمه أنا مش فاهمه حاجه …
قالتها مريم بدموع …
أمسكتها بسمه من ذراعها بقوه حتي أنغمست أظافرها فيه و تأوهت مريمه پألم





