اسراء عبد اللطيف

بالزوج الصالح …
…………………………………..
جلست مريم أمام الطبيب مكرم و هو أخصائي للنساء و التوليد .
تسألت مريم بهدوء
_ ها يا دكتور … ليه ما حصلش حمل لحد دلوقت …!!
نظر اليها الطبيب قائلا بجديه
_ بصي يا مريم … إنتي كان عندك شوية مشاكل بسيطه و أهو يعتبر أتعالجتي منها خلاص الشهور اللي فاتت ..
قطبت مريم حاجبيها قائله
_ طيب لما أنا أتعالجت … ليه ماحصلش حمل برضو ….!!
نظر إليها الطبيب و خلع نظارته الطبيه و وضعها علي المكتب و شبك أصابع يديه معا واضعا كلاهما علي المكتب قائلا بجديه
_ بصي يا مريم …… أنا هطلب منك شوية تحاليل إنتي و جوزك أستاذ عمر …. بس لازم تعملوهم …!!
_ طيب تمام …تحاليل ايه دي..!
أمسك الطبيب بقلمه و أحضر و رقه و كتب فيها شيئا ما و قال و هو يعطيها الورقه
_ الروشته أهي مكتوب فيها أسامي التحاليل المطلوبه … و كمان كتبتلك اسم معمل كويس تعملي فيه التحاليل …
أخذت مريم الورقه من الطبيب و قالت بأبتسامه قبل أن ترحل
_ طيب يا دكتور … عن أذنك ..
………………………..
_ عايز أيه مني تاني يا كريم ….!
قالتها بسمه و هي عاقده ذراعيها أمام صدرها ..
نظر إليها كريم الجالس علي تلك الآريكه بالصاله فوقف قائلا
_ عايزك يا بسمه …. أنا بحبك …
ضحكت بسمه عاليا و قالت بسخريه
_ جايبني من بيتي لحد شقتك علشان تقولي كده … لا برافو عليك فعلا ..
أقترب كريم منها و أمسك ذراعها برفق قائلا بندم
_ أنا معرفتش بقيمتك غير لما ضيعتي مني …!!
طول عمري بجري ورا مريم و هي و لا حست بيا
نظرت اليه بسمه و الدموع تتجمع في عينيها قائله بمراره
_ دلوقت حسيت … أنت أكتر واحد أنا حبيته يا كريم و ممكن أعمل أي حاجه علشانك …. بس أنت عمرك ما حسيت بيا خالص … و لما حسيت كان خلاص الوقت فات …. ما بقاش ينفع يا كريم …
قطب كريم حاجبيه و قال ناكرا
_ يعني أيه ماينفعش …. قصدك أيه يا بسمه …!!
أزاحت بسمه يده عنها بهدوء قائله بحزن قبل أن ترحل
_ يعنى خلاص يا كريم أنا و أنت حكايتنا أنتهت … أنا مش عارفه هقدر أزاي أعيش من غيرك مع واحد تاني …. بس لازم أحاول …. أنساني يا كريم … زي ما أنا بحاول أنساك …
_ أستني بس يا بسمه ماتمش ….
و لكن كانت قدخرجت بسمه من الشقه و صفعت الباب خلفها بقوه …
جلست بسمه علي أحد درجات السلم تبكي بمراره و تندب حظها … و لكنها توقفت و رفعت يديها لتمسح دموعها بكمها قائله بتوعد و هي تصر علي أسنانها
_ و حياتك يا مريم ما هسيبك …. هخلي حياتك عڈاب زي ما خليتي حياتي عڈاب …. مش هتدوم حياتك مع عمر كتير …….!!
خرجت بسمه من العقار الذي يقطن به كريم و أخرجت هاتفهعبثت بأزراراه ثم وضعته علي أذنها منتظره الرد ليأتيها الصوت فردت قائله بحزن
_ألو أيوه …. أنا لازم أشوفك بكره ضروري ….. لا ماوافقتش ….. 4 خلاص هستناك هناك علي الساعه … مع السلامه …
و لمعت عيناها بمكر ثم رفعت يديها لتوقف سيارة أجره و ركبتاه لترحل عائده إلي بيتها …
……………………………
دخلت مريم شقتها و جلست علي الأريكه بالصاله و وضعت يدها أسفل خدها مستنده علي جانب الأريكه بمرفقها و سقطت الدموع من عينيها فأغمضتهما بحسره قائله بدعاء
_ يارب .. أنا مليش غيرك … حنن قلب عمر عليا … هو قال أنه بيحبني … بس خناقات علي طول من ساعة جوازنا …. يااارب ..
سمعت مريم صوت باب الشقه يفتح فنظرت في إتجاهها لتجد عمر يدلف لداخل الشقه …
نظر إليها عمر ثم ألقي جاكته علي أحد الكراسي بلا إكتراث و جلس بجانبها و وضع يده ع
حول عنقها ..
نظرت مريم اليه بريبه فهي لم تري هذه المعامله و لم تتعود الإ علي القسۏه منه فأبتسم هو قائلا
_ ها يا حبيبتي روحتي لدكتور مكرم …!!
نظرت إليه مريم بضعف

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24الصفحة التالية

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *