اسراء عبد اللطيف

تبكي قائله
_ ڠصب عني …. ضحك عليا و فهمني أنه بيحبني و أنا كنت بحبه …. و أنت عارف اللي بيحب ممكن يعمل أي حاجه …!!
أقترب منها عمر و جذبها من ذراعها بقوه قائلا و هو يخرج بها من المطعم
أمشي يلا بينا …. مش هينفع نتكلم هنا … الناس بتتفرج علينا …
و لكن كانت هناك أعين تراقبهم بدقه لتعلو فمه أبتسامه و هو يقول بخفوت
_ سهلتي عليا كتير أوي يا بسمه …. بس يا تري أنتي ناويه علي أيه ….!!
ثم حرك سيارته ليتبعهم ….!!
………………………….
أوقف عمر سيارته في أحد الاماكن الهادئه و ألتف بجسده ليصبح في مواجهة بسمه التي لم تنطق بكلماحده طوال الطريق ..
نظر عمر إليها بتمعن فوجدها تفرك كلتا يديها ببعضهم فقال بسخريه
_ هتفضلي ساكته كده كتير … أنطقي ..
نظرت إليه بسمه بعيون باكيه قائله
_ أنا .. آآ قولتلك علي كل حاجه … ساعدني يا عمر أرجوك …أنا برضو بنت عمتك … و كنت فيوم من الأيام بتحبني ..!!
نظر إليها عمر پغضب وقال
_ خلاص يا بسمه ….فين زفت اللي أسمه كريم ده دلوقت …!!
نظرت إليه پبكاء قائله
_ معرفش … من ساعة ما أختفي من حياتي يوم ما طلقني و قطع الورقه و أنا ماشفتوش …
كظم عمر غيظه قائلا و هو يصر علي أسنانه
_ ولما هو أختفي من أكتر من تلت سنين و ماتعرفيش مكانه … أنا هساعدك أزاي بقي …!!
أنفجرت بسمه بالبكاء ثانيه و هي تتشنج و أمسكت يده برفق قائله برجاء
_ شوفلي حل يا عمر علشان خاطري أي حل …!!
لمعت عيني عمر عندما جاءت فكره علي عقله قائلا
_ أي حل …!
هزت رأسها موافقه و قالت بدموع
_ أي أي حل .. أنا موافقه بيه …
_ تتجوزيني ….!!
هزت بسمه رأسها قائله بدموع
_ أي حل … أنا موافقه بيه ..
_ تتجوزيني ….!!
_ موافقه ..
قالتها بسمه بدون تفكير أو تردد حتي ..
قطب عمر حاجبيه قائلا
_ غريبه … علي أساس أنك مش طيقاني ..!!
أمسكت بسمه كف عمر بيديها و وضعته علي وجنتها لتصل دموعها إلي يديه قائله بحزن
_ مكنتش أعرف إن ده هيحصلي و إن كريم فعلا بيحبني … بس … بس ياريتني حبيتك من زمان زي ما أنت بتحبني …معرفتش قيمتك و حبك غير دلوقت … ماتسبنيش يا عمر .. أنا محتجاك …!!
أبتسم لها عمر بعذوب و مسح دموعها المنهمره بطرف أبهامه قائلا
_ أنا مش هسيبك … أنا لسه بحبك … و قولتلك زمان أنك هتكوني ليا ..!!
أبتسمت له بسمه برضي ..
أعتدل عمر في جلسته و حك بأصبعه طرف ذقنه قائلا
_ هنتجوز … بس بشرط …!!
قطبت بسمه حاجبيها متسآله
_ شرط أيه ده يا عمر …!!
قال عمر بدون تردد
_ في السر …. جوازنا هيكون في السر …
_ بس .. بس أزاي .. و أهلي يا عمر هقولهم أيه ..!!
نظر إليها عمر بعمق قائلا بهدوء
_ عادي … ماهو أحنا مش هنعيش مع بعض … هنتقابل في شقه أجار و ترجعي لبيت أهلك … و ماتخفيش جوازنا هيكون رسمي … مش عرفي زي جوازك من كريم ..!!
أزدردت بسمه لعابها في ضيق و لكن ليس أمامها أي خيار أخر فإن لم توافقه سوف يستغل عمر ما قالته ضدها .. و لكن هي تعرف جيدا كيف تجعل عمر خاتم بأصبعها ….
و أجابت
_ طيب يا عمر موافقه …. بس توعدني أن لو حد عرف مش هتتخلي عني …!!
هز عمر رأسه قائلا
_ أكيييد … و جهزي نفسك بكره هنكتب الكتاب … مبروك مقدما يا … يا عروسه … !!
………………………………….
كانت تجلس مريم مع خالتيتناولوا بعض أكواب العصير …
أبعدت مريم كوب العصير عن فمها و وضعته بهدوء علي الطاوله الخشبيه أمامها و أنتصبت في جلستها و ألتفت نحو رباب التي كانت تشاهد التلفاز قائله
_ تفتكري يا خالتو بسمه رافضه الارتباط ليه …!
أنتبهت لها رباب و وضعت كوب العصير أمامها قائله
_ مش عارفه يابنتي … بس فيه سبب دي





